X. díl. Jugoslávie, Řecko 1941. Č 10.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6829
Registrován: 28/10/2005, 13:43

X. díl. Jugoslávie, Řecko 1941. Č 10.

Příspěvek od michan »

X.díl. Jugoslávie, Řecko 1941. Č 10.

Obrázek



Kdo ovládal vody Středozemního moře a nebe nad ním v letech 1939 až 1944, ten měl největší předpoklady k úspěšným válečným operacím, a to nejen na jihu Evropy, ale i v severní Africe.
O tento fakt se začalo bojovat hned i v období, o kterém je nyní řeč – od začátku ledna 1941.

Řekli jsme si, že od prosince 1940, do operačního nasazení 6. ledna 1941, se na Sicílii přesunul na Hitlerův rozkaz X. Fliegerkorps se svými He 111
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2204
a Ju 87
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1348
a příslušnou ochranou stíhacích letadel ( k 12. lednu 1941 se jednalo o tato letadla X. Leteckého sboru generála Geislera http://www.ww2.dk/misc/obmed.pdf
).
Na počátku ledna 1941 plul z Gibraltaru na Maltu britský konvoj. Byla to „Operace Excess“ v rámci, které 6. ledna 1941 vyslali Britové z Gibraltaru do Athén 3 obchodní lodě plně naložené válečným materiálem. Konvoj doprovázelo 5 válečných lodí. Od 6. do 11. ledna 1941 na válečné lodě ve svém prvním bojovém nasazení útočil X. Fliegerkorps se svými He 111 a Ju 87.
V pátek dne 10. ledna 1941 provádělo útok 60 letounů Ju 87 a He 111, které napadnou mezi Sicílií a Tuniskem britskou letadlovou loď „HMS Illustrious“

Obrázek


, kterou vážně poškodily (byla zasažena 6ti 500 kg pumami, přesto doplula na Maltu. Letadlové lodi „HMS Illustrious“, těžce poškozené, se podařilo do 25. ledna 1941 připlout z Malty do Alexandrie. Zde v Alexandrii, v Egyptě, jsou provedeny provizorní opravy, letadlová loď pak propluje Suezským průplavem a pokračuje v plavbě Indickým oceánem do USA. V USA, v norfolských loděnicích, je pak britská letadlová loď „HMS Illustrious“ opravována celý jeden rok). Zároveň jsou potopeny 2 obchodní lodě. Další den, tedy 11. ledna 1941, potápějí Stuky Ju 87 z X. Fliegerkorps britský lehký křižník „HMS Southampton“

Obrázek


u Malty – celkem při všech útocích zahyne 80 britských námořníků.

Zatím Řekové - povzbuzeni vítězným tažením Britů v Africe – sami zaútočí na italsko – řecké frontě dne 4. ledna 1941. Do útoku nasadili svých 13 divizí proti 16 italským a zahnali Italy zpět za albánskou hranici směrem k městu Klisura.

Dne 11. ledna 1941 vydal Adolf Hitler „Směrnici č. 22“, ve které konečně uznává, že musí přijít na pomoc Mussolinimu, neboť mu od jihu (ze Středomoří a Afriky) mohou nastat velice těžké problémy, které by se snadno mohly přenést až do střední Evropy.
Hitler to vyjádřil slovy, cituji:

„Tripolsko musí být udrženo a hrozba zhroucení albánské fronty musí být odstraněna.“

Právě proto chce Hitler vyslat do Tripolisu německé vojáky a německá letadla – Luftwaffe – musí operovat nadále ze Sicílie. Německá letadla musí útočit na britské námořní síly a mořské komunikace. Wehrmacht musí být dle „Směrnice č. 22.“ připraven k přesunu do Albánie, aby prý později umožnil italské armádě přejít do útoku.
Je to právě tato „Směrnice č. 22“, která přivede Británii a Německo zase do přímého válečného styku, a bude to zde - v oblasti Středomoří.
Již den po vydání „Směrnice č. 22“ Hitlerem, tedy 12. ledna 1941, provedla britská letadla, operující z Malty, nálety na německé letecké základny na Sicílii.
Aby posílil postavení na Balkáně a ve Středomoří, kde „dominovali“ Italové, pozval si Adolf Hitler na 13. ledna do Berlína bulharského cara Borise. Při setkání pak Hitler trval na tom, aby se Bulharsko připojilo k OSE. Aby car Boris zajistil, že Bulharsko otevře hranice německým jednotkám, které se připravovaly zaútočit na Řecko a aby se Bulharsko aktivně podílelo na vojenských operacích po boku Německa.
Také bulharský car Boris – stejně jako předtím generál Franco – odmítl ještě v lednu 1941 - přistoupit na Hitlerem vznesené požadavky.

Tady je nutno říci, že po útocích na „HMS Illustrious“ a napadení celé „Operace Excess“ Britská admiralita rozhodla, že nebude zásobovat své jednotky v Egyptě a na Blízkém východě přes Středozemní moře a zvolila mnohem delší cestu - kolem jižní Afriky.
Byl to vlastně úspěch nově nasazeného X. Friegerkorps generála Geislera ze Sicílie. Po tomto úspěchu se tak mohl X. letecký sbor soustředit na Maltu, aby Wehrmacht mohl zajistit zásobování jednotek mezi Tarentem a Tripolisem. A tak se mohla v únoru 1941 vylodit v Africe 5. lehká motorizovaná (mot.) divize a také první jednotky německé 15. td.

Dne 16. ledna 1941 zaútočilo více jak 70 německých bombardérů, které vzlétly ze základen na Sicílii, na Velký přístav v hlavním městě Malty – Valettě - kde se snažily potopit letadlovou loď „HMS Illustrious“. Během náletu utrpěl maltský Velký přístav značné škody. Mimo toho bylo ve Valettě zničeno 200 veřejných budov a soukromých domů a o život přišlo více jak 50 civilních osob. Byl to první velký nálet na Maltu, ale pak jich následovaly desítky, ba stovky a to až do roku 1943.
Obyvatelé Malty nazvali nálety v lednu 1941 „Blitzem na Illustrious“. Při tomto prvním náletu bylo sestřeleno 10 útočících německých letadel. Německý nápor tímto prvním náletem nekončil – za 2 dny - 18. ledna 1941 byl proveden překvapivý nálet 85 německých bombardérů na letiště Luga, při kterém bylo zničeno 6 britských bombardovacích letadel a letiště Luga bylo vyřazeno z provozu. Přes všechny nálety, při kterých „HMS Illustrious“ utrpěla jen malá poškození, se letadlové lodi, jak jsme si v závorce nahoře řekli, podařilo odplout do Alexandrie a po nezbytných opravách pak přes Suezský průplav, Indický oceán, do USA, kde se jeden rok podrobila opravám a modernizaci.

V souvislosti s bombardováním Malty v lednu 1941 historici konstatují o Maltě následující skutečnost:
Jestliže „Battle of Britain“ trvala o něco víc než 2 měsíce, tak „Battle of
Malta“ – „Bitva o Maltu“ trvala více jak 2 roky.

Obyvatelé ostrova Malta byli po 2 roky vystaveni nepřetržitému leteckému bombardování, které považovali za těžkou životní zkoušku, kterou přirovnávali k „Druhému obležení“, od kterého uplynulo 400 let – v roce 1565.


O Maltě je ještě nutno říci, že - ještě než na něj začal útočit německý X. letecký sbor – od ledna 1941 - již od roku 1940 průběžně na něj útočilo italské letectvo.
Němci věděli, že Britové již v roce 1940 přemístili na ostrov Malta Radiolokátor – Radar ( který již přes nedokonalost začali sami na lodích používat), který přílet italských letadel a průjezd lodí ohlašoval. Přesto tuto důležitou informaci Italům nikdy neprozradily. A Italové velmi dlouho za tuto nevědomost platily krutou daň.
A tak, když například italské torpédové čluny chtěli napadnout maltský přístav La Valetta, tak je radarová stanice po celou dobu plavby sledovala a ohlašovala. Výsledkem nájezdu italských torpédových člunů pak bylo, že se na ně před přístavem La Valetta snesla lavina dělostřeleckých granátů z děl obrany přístavu, která jich většinu zničila a potopila.
Němci britskou radarovou stanici Italům neohlásily ani na společné Německo – Italské námořní konferenci, která se ve dnech 13. a 14. února 1941 konala v severoitalském lázeňském městě Meranu u bývalých rakouských hranic.
Na konferenci byl za Německou stranu přítomen vrchní velitel německé Kriegsmarine velkoadmirál Raeder , dále náčelník operačního oddělení námořního štábu kontraadmirál Kurt Fricke a jeho zástupce kapitán Kurt Aschman.
Za Italské námořnictvo byl přítomen náčelník generálního štábu námořnictva a státní podtajemník ministerstva námořnictva admirál Arturo Riccardi, viceadmirálové Rafaele De Courten a Emilio Brenta a kontraadmirál Carlo Giartoso. Projednávala se situace a pak následná koordinace v Atlantiku a pak především právě ve Středomoří, kde měly nastat v brzké době( 1941 až 1943) veliké námořní, ale i pozemní válečné operace ( Němci Italům nevěřili – částečně tušili, že z italského generálního štábu unikají informace ke Spojencům – a byla to pravda).


V. lednu 1941 zaútočili Britové také v Eritreji proti Italům, viz Č 2 uprostřed:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1173
V době, kdy byly zahájeny britské ofenzívy ve východní Africe, přijel do Obersalzbergu za Adolfem Hitlerem, již zcela pokořený Mussolini s prosbou o pomoc.

V lednu 1941 se udála ještě jedna velice důležitá operace, která v tuto chvíli nepřímo souvisí, ale přece jenom celkově souvisí i s popisovanou „Bitvou o Řecko“.
Byl čtvrtek dne 23. ledna 1941, když zahájila tajná služba britské admirality „Operaci Rubble“.
Ten den vyplulo pod velením fregatního kapitána Binneyho, zástupce britské obchodní společnosti Iron and Steel Control, který byl ve Švédsku spolupracovníkem britské kontrarozvědky Intelligence Service malé loďstvo z Göteborgu do Velké Británie.
V tom malém loďstvu bylo 5 norských nákladních lodí.
Šlo o nákladní lodě „Lizabeth Bakke“ (5 450 BRT), „John Bakke“ (4 718 BRT), „Tai Shan“ (6 962 BRT), „Taurus“ (4 767 BRT) a „Dicto“ (5 263 BRT).
Byl to velice cenný náklad potřebný v některých oblastech pro celou 2. světovou válku.
Posuďme.
Lodě byly naloženy strategicky velmi důležitým zbožím, které vláda Jeho Veličenstva oficiálně nakoupila v neutrálním Švédsku.
V podpalubí těch pěti lodí se mimo jiné nacházelo 25 000 tun ušlechtilé švédské oceli, ale co především, bylo tady ohromné množství potřebných kuličkových kuliček pro všechny oblasti vojenství. Také proto tuto operaci vzpomínám.
Námořní operace probíhala s ohromným válečným štěstím – „pod šťastnou hvězdou“. Pět lodí – pět narušitelů německé blokády uniklo jen o vlásek německým bitevním lodím „Scharnhorst“ a „Gneisenau“ , které v té samé době proplouvaly průlivem Kattegat, když právě zahajovaly svou bojovou misi s krycím názvem „Berlín“.
Nákladní lodě s cenným nákladem pak překonaly i další překážku – silně zaminovaný a Kriegsmarine střežený průliv Skagerrak – dostaly se pod ochranu britských křižníků „HMS Naiad“, „HMS Aurora“, „HMS Edinburgh“ a „HMS Birmingham“ a torpédoborců „HMS Escapade“, „HMS Echo“ a „HMS Electra“, které je pak doprovodily bezpečně do Scapa Flow.
Jednalo se o největší vydařené prolomení německé námořní blokády – průlivů Kattegat a Skagerrak – za celou 2. světovou válku.

Je třeba zaznamenat ještě jednu důležitou událost v lednu 1941. Dne 27. ledna 1941 se na popud Churchilla a Roosevelta koná ve Washingtonu setkání britských a amerických ozbrojených sil. Tématem setkání je rozhovor:

„O nejlepších metodách, jimiž ozbrojené síly Spojených států, Britského impéria a jejich nynějších spojenců budou s to porazit Německo a jejich spojence v případě, že Spojené státy budou nuceny uchýlit se k válce.“

Americko-britské rozhovory označené krycím názvem „ABC“, zašly tak daleko, že předvídaly zavedení „Jednotného velení v poli v případech společných strategických, nebo taktických operací“.


Upozorňuji na datum – leden 1941!!!

V době kdy se tyto porady konaly plulo 6 Američanů, včetně představitelů zpravodajského vojska USA, majora Abraháma Sinklera a kapitána Lea Rostena, přes Atlantik a vezlo s sebou těžko docenitelný náklad. Vezli totiž šifrovací zařízení „Purple“, což byla japonská obdoba německé Enigmy. Díky tomuto přístroji „Purple“ pak mohli Američané v nové situaci, stejně jako Britové, zachycovat řadu přísně tajných japonských zpráv týkajících se diplomatických a konzulárních věcí, jakož i záležitosti válečného námořnictva a obchodního loďstva. Zatím byly všechny odposlouchávané depeše ze zařízení „Purple“, stejně jako zprávy z Enigmy, dešifrovány v britském Bletchley Parku.
V zimě roku 1941 bylo dosaženo dalších dvou úspěchů při odhalování tajemství kódu v rámci systému Enigma – prvním bylo proniknutí ručního šifrování německé zpravodajské služby – Abwehru – a kromě toho došlo k rozluštění kódu Enigmy, který používaly německé železnice při předávání nejutajovanějších zpráv týkajících se vojenských transportů a dopravy válečného materiálu.

To Němci neměli, ti většinu utajovaných informací získávali z mnohem omezenějšího okruhu zachycovaných zpráv místní a taktické povahy a to klasicky - od jednotlivých agentů.
Tak například Američan německého původu Waldemar Othmer, který žil v USA od svých deseti let, odesílal Abwehru podrobné zprávy, které se týkaly americké lodní tonáže prodávané Velké Británii….
Othmer „to byl vůbec fík“ – pod krycím označením „Agent A.2018“ podával v pravidelných intervalech podrobně zpracovaná hlášení o přípravách amerického válečného námořnictva na celém východním pobřeží Spojených států….
Naposledy upravil(a) michan dne 12/11/2010, 10:40, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6829
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

X.díl. Jugoslávie, Řecko 1941. Č 11.

Dne 29. ledna 1941 zemřel řecký premiér Ioannis Metaxas, na hnisavý zánět hltanu, který mu způsobil otravu krve. Tehdy se spekulovalo o tom, že byl otráven Brity, což samozřejmě nebyla pravda ( především to rozšiřovaly agenti německé tajné služby). Novým premiérem Řecka se stal Alexandros Korizis (*1885; + 18. dubna 1941 – zastřelil se, když Wehrmacht přibližoval k Athénám a vznikaly dohady zda se má Řecko vzdát, nebo ještě bojovat). Přehled dalších ministerských předsedů Řecka, viz zde: http://wiki.phantis.com/index.php/Prime ... _of_Greece
V únoru 1941 nově vzniklá řecká vláda prohlásila, že přijme Britský expediční sbor na pomoc v boji proti Italům. Dává si jen podmínku, že Britský expediční sbor musí být dostatečně silný. Po poradě pak Winston Churchill se Sborem náčelníků štábů rozhodnou, že do Řecka bude vyslán expediční sbor o síle větší než 50 000 mužů.

Ústupy Italů v Africe a jejich nezdary při tažení v Řecku, znovu vyvolaly u Hitlera pocit nebezpečí, že by mohl ztratit celé jižní křídlo OSY. V únoru 1941 pověřil vůdce Rommela, aby velel všem mechanizovaným jednotkám v Libyi.
Již 6. února 1941 vydal Adolf Hitler „Směrnici č. 23“, ve které požadoval urychlení operací zaměřených proti britskému válečnému hospodářství a dal prioritu ponorkám a lodím Kriegsmarine, když do „Směrnice č. 23“ napsal, cituji:

„Potápění obchodních lodí je důležitější než útoky na nepřátelské válečné lodě. Omezením lodní tonáže, již bude mít Británie k dispozici, nejen zesílí blokáda, která je rozhodující z hlediska vedení války, ale ztíží se jím i operace v Evropě a v Africe.“

Britskému Sboru náčelníků štábu a celému Výboru obrany Velké Británie byla 11. února 1941 v Londýně předložena náčelníkem vojenské zpravodajské služby zpráva, která zněla zlověstně.
Ve zprávě se hovořilo o tom, že početní stav jednotek Wehrmachtu, které se do 11. února 1941 shromáždily v Rumunsku, vzrostl z 18 na 23 divizí, a že k nim má v blízké budoucnosti přibýt dalších 12 divizí. Pro Brity jasně vyplynulo, že Německo má v úmyslu zaútočit na Řecko a nyní již nikoliv diplomaticky, ale válečně.

Generál Sir Archibald Wavell.

Obrázek


Výbor obrany Velké Británie, po prostudování této zprávy z 11. února 1941, nařídil veliteli britských sil na Středním východě (generál Wavell), aby se v první řadě soustředil na přípravu britské pomoci Řecku a teprve potom se věnoval dalšímu postupu Britů směrem na Tripolis. Příprava obrany Řecka tak dostala u Britů prioritu č. 1. Velká Británie nyní dala přednost před porážkou Italů v Africe – pomoci svému spojenci – Řecku. Porážka Řecka totiž pro Velkou Británii znamenala, že by to umožnilo německé armádě a německému letectvu proniknout do oblastí, z níž by byly schopni zasazovat údery jejichž cílem by se staly – Palestina, Egypt a Suezský průplav.


Tak se schylovalo k budoucímu zápasu ve Středomoří a především v Řecku – a jak později uvidíme – na celém Balkáně.
K zápasu, který měl rozhodnout o budoucnosti Německa v oblasti Středomoří a jižní frontě OSY.


Tady je si třeba také říci, k pochopení dalších událostí na Balkáně, že 14. února 1941 se Adolf Hitler snažil přesvědčit předsedu jugoslávské vlády Dragišu Cvetkoviče, aby se jeho země připojila k mocnostem OSY.
Ale.
Jako se Hitlerovi nepodařilo přesvědčit Petaina a Franca, nedařilo se přesvědčit ani Cvetkoviče. Úplně stejně neúspěšně dopadl 2 dny předtím, tedy 12. února 1941, v Římě i Mussolini, který se pokoušel opět přimět generála Franca, aby zvážil svůj neutrální postoj a přidal se k OSE.

Neúspěch Němců při získávání jugoslávské pomoci k útoku na Řecko byla velice vážná věc. To, že se Němcům nedařilo získat Jugoslávce zapříčinil také prezident USA Roosevelt, který zaslal osobní poselství jugoslávskému regentu, princi Pavlovi a tureckému premiérovi Ismetu Inönümu, ve kterém oběma státníkům vyjádřil svou podporu při jejich odporu, k přistoupení k OSE a sbližování s Hitlerovými plány. Roosevelt totiž vyslechl z cest po Balkáně a Středním východě se vrátivšího plukovníka Donovana. Plukovník Donovan ve Washingtonu zaslal vládě a prezidentovi USA zprávu, ve které napsal, že se v Řecku otevírá operační oblast, ve které by mohla Velká Británie porazit německou armádu – ovšem za těch podmínek – že se Turecko a Jugoslávie, případně i Bulharsko, postaví po bok anglo-řeckým silám.

V sobotu dne 8. února 1941 vyplul z Neapole do Tripolisu první konvoj německých jednotek – jádro pozdějšího Afrikakorpsu (DAK). Tři plně naložené německé osobní parníky dopluly v doprovodu italského torpédoborce a tří torpédových člunů do cílových přístavů v severní Africe, a to aniž by se dostaly vůbec do kontaktu s Brity na moři, nebo ve vzduchu.

Zato v neděli 9. února 1941 se v ranních hodinách objevily před italským Janovem části britského svazu H (viceadmirál Somerville). Byl to bitevní křižník „HMS Renown“

Obrázek


, bitevní loď „HMS Malaya“

Obrázek


a lehký křižník „HMS Sheffield“

Obrázek


, které zahájily palbu na janovský přístav, na jeho doky a průmyslová zařízení. Při tomto dělostřeleckém útoku Britové potopili 4 italské nákladní lodě, 1 školní loď a 18 dalších plavidel poškodili. V té samé době pak palubní letadla z britské letadlové lodě „HMS Ark Royal“

Obrázek


svrhly miny před přístavem La Spezia a bombardovaly ropné rafinérie u italského Livorna.
To vše u Janova vlastně dovolila hustá mlha, která zabránila italským pobřežním dělostřeleckým bateriím, aby britské loďstvo nějak vůbec ohrožovaly. Přestože proti Britům vyplulo z Neapole italské loďstvo, podařilo se vracejícím se plavidlům britského svazu H italské pronásledovatele setřást a britský svaz doplul hladce a beze ztrát do Gibraltaru.

V polovině února 1941 začala také první německá letecká ofenzíva proti ostrovu Malta. Byla to právě tato ofenzíva proti Maltě, která měla umožnit bezpečné přepravení německých jednotek budoucího Afrikakorpsu (DAK) generála Rommela do italského Tripolisu v Libyi.

Dodnes zůstává záhadou proč si nikdo nevšímal v Kriegsmarine a v OKH návrhu viceadmirála Weicholda, šéfa německého námořního velení v Itálii – obsadit okamžitě ostrov Malta.

Také štáb Wehrmachtu tehdy požadoval, aby byla dobyta strategicky velice důležitá Malta a nikoliv, již tehdy navrhovaný 26x větší, ostrov Kréta, který měl být dobyt, jak si později popíšeme – a to operací ze vzduchu – operací parajednotek.

V úterý 18. února 1941 obdržely německé svazy v Libyi oficiální označení – Deutsche Afrika Korps – Německé africké sbory – DAK.

Zatímco v únoru 1941 se do Afriky stěhuje německý DAK, přesouvají Angličané své nejlepší útočné jednotky z nilské armády - do Řecka. V Africe v Kyrenajce tak zůstává jen britský XII. sbor generála Sira Richarda Nugenta O’Connora, který se skládal jen ze dvou divizí nedostatečně vycvičeného vojska. Britská fronta u Tripolisu tak vlastně nebyla vůbec obsazena.

Dne 27. února 1941 doporučil Sbor náčelníků štábu Velké Británie – na základě zprávy, kterou zaslal z Řecka ministr zahraničních věcí Velké Británie Antony Eden – aby byl do Řecka vyslán britský expediční sbor, který by měl mít 100 000 mužů. V zápětí toto doporučení schválil celý válečný kabinet VB pod vedením Winstona Churchilla. Cílem bylo otevření „Balkánské fronty“ pokud možno s účastí Řecka, Jugoslávie a Rumunska – mělo se tím zabránit postupu Němců směrem na jih a zároveň to mělo umožnit britským bombardovacím letounům zasazovat účinnější údery zaměřené na hlavní německý zdroj ropy – na těžební zařízení a na rafinérie v okolí rumunského města Ploješti.

Ale činili se také Němci.
Dne 28. února 1941 němečtí ženisté provedli nejdůležitější kroky, sice předběžné kroky, v rámci příprav vpádu do Řecka z Východu. Němečtí ženisté vybudovali 3 mosty přes Dunaj, které spojovaly rumunský břeh s bulharským.
Hned další den, tedy 1. března 1941, vstoupily první jednotky Wehrmachtu na území Bulharska. Ve Vídni totiž právě tento den ráno se Adolf Hitler díval, jak pod psychickým nátlakem, bulharský car Boris, podepisuje přistoupení Bulharska k OSE.
Naposledy upravil(a) michan dne 16/9/2010, 17:55, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6829
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

X.díl. Jugoslávie, Řecko 1941. Č 12.

Ve dnech 4. a 5. března 1941 začalo britské loďstvo provádět – a to převážně obchodními loděmi – 2 expedice pod označením „Operace Lustre“. Bylo to převážení jednotek Commonwealthu a vojenského materiálu z Alexandrie do Řecka. Jednotlivé konvoje „Operace Lustre“ zajišťovaly válečné lodě Středomořského loďstva admirála Sira Andrewa Browne Cunninghama.

Obrázek


Na konvoje „Operace Lustre“, ve kterých byly britské, australské a novozélandské jednotky, přepravované na obchodních lodích, útočily několikrát za den italské bombardéry, které operovaly ze základen na ostrově Rhodos a Dodekanes. Další dny pak po 4. a 5. březnu 1941 - vždy každý třetí den - vyplouvaly další konvoje. Celkem tak bylo přes východní Středomoří přepraveno 60 364 mužů Commonwelthu – byly to 4 divize – z toho byly 2 divize tankové (nebo chcete-li historickou literaturou nazývané obrněné) – jednalo se o expediční sbor, kterému velel generál Wilson.
Italskému letectvu útočícímu na lodě „Operace Lustre“ se podařilo potopit 25 britských lodí, mimo 7 lodí, které byly v přístavu Pireu a Volosu. Britové však měli vždy štěstí, neboť potopené lodě byly již vyprázdněné a materiál i mužstvo již bylo mimo přístavy.

Byl pátek 7. března 1941, když se vylodily v rámci „Operace Lustre“ v přístavu Pireus a Volos první jednotky Commonwealthu, coby pomoc řecké armádě. Všechny vyloděné jednotky Commonwelthu byly okamžitě odeslány na řecko-italskou frontu v Albánii (zařazeny byly ve prostředku fronty u II. as - mezi III. a I. as).
A bylo to v pravý čas!

Byla totiž neděle 9. března 1941, když na italsko-řecké frontě v Albánii začala v prostoru Bubesh italská ofenzíva. Italská vojska přijel do Albánie, před březnovou ofenzívou, dokonce povzbudit sám Benito Mussolini.
Což o to, italská ofenzíva začala moderně – dle všech tehdy uznávaných zásad vojenství….
Italové spustili ohromnou leteckou a dělostřeleckou přípravu hned 9. března 1941 ráno a dopoledne a pak italská pěchota, v některých místech podporována tanky, vyrazila do útoku.
V místech ofenzívy, v prostoru Bubesh, měli Italové několikanásobnou převahu ( v Albánii již bylo více jak 400 000 italských vojáků).
Již od počátku ofenzívy však narazili Italové na velmi dobře vybudovanou řeckou obranu, se skrytými palebnými ohnisky a maskovanými kulomety. Přes veškerou technickou převahu a převahu v počtu vojáků, končily italské útoky na nekompromisní a dobře organizované a o terén se opírající řecké obraně.
Celý týden „bušili“ Italové do řecké obrany zprava, zleva i ze stran. Znovu a znovu útočili Italové na většinou stařičká děla a kulomety z 1. světové války řeckých obránců. Vždy, když začal italský útok slábnout, přecházely řecké oddíly do protiútoků a zaháněly Italy do výchozích pozic.

Byla neděle 16. března 1941, když byla s konečnou platností italská ofenzíva skončena. Celkově italská ofenzíva ztroskotala z důvodů vysokých ztrát a italská vojska musela v neděli 16. března 1941 přejít do obrany.

Takto se na nějakou dobu ( do 6. dubna 1941) stabilizovala v Albánii po 16. březnu 1941 řecko-italská fronta – viz čáru fronty na mapě.

A nyní si řekněme ještě některé velice důležité události, které přímo, nebo nepřímo ovlivňovaly i boje ve Středomoří, ale co je nejdůležitější měly velký vliv ( materiální i morální) na vývoj 2. světové války.
Z nich vybírám například událost, když 11. března 1941 vstoupil v USA v platnost zákon o půjčce a pronájmu (známý Land-Leas). Zákon umožňoval Velké Británii, aby se zatím bez placení – víceméně se tedy jednalo o dar – mohla v USA zásobovat veškerým materiálem nezbytným k vedení války (proto mohla také posílat zbraně a válečný materiál Řecku a každému, kdo s ní chtěl bojovat proti OSE). Nařízení o tom, že zboží může být odváženo pouze loděmi válčící strany, tehdy ještě zůstalo v platnosti.

Další takovou důležitou zprávou bylo, že večer dne 7. března 1941 se ponorka U 47 pod velením tehdy nejlepšího ( spíše nejznámějšího) německého ponorkáře kapitána Priena - známého mediálně již od roku 1939, viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=992
pokusila znovu zaútočit na konvoj OB-293.
Za bouřlivého a deštivého počasí však byla U 47 kapitána Priena donucena britským torpédoborcem „HMS Wolverine“

Obrázek


kapitána Rowlanda k ponoření a následně byla ponorka zničena hlubinnými pumami.
Ale v březnu 1941 to smrtí kapitána Priena pro Němce neskončilo, neboť 16. března 1941 zahynul kapitán Schepke, když jeho U 100 byla donucena hlubinnými pumami k vynoření – byla zpozorována ve vzdálenosti pouhých 1 000 metrů z torpédoborce „HMS Vanoc“

Obrázek


, než se stačila znovu potopit britský torpédoborec ji taranoval. Kapitán Schepke uvázl na věži své ponorky a náraz britského torpédoborce mu - dle svědků - uřízl obě nohy. Když pak „HMS Vanoc“ zařadil naplno zpětný chod, aby se od ponorky uvolnil, byl smrtelně zraněný kapitán Schepke smeten přes palubu. Celkem jenom 5 mužů z ponorky U 100 přežilo a bylo zachráněno (ti podali svědectví).
Krátce po této události zaměřil britský přístroj Asdic( – viz Č 35
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3677
) německou ponorku U 99 kapitána Kretschmera. Britský torpédoborec „HMS Walker“

Obrázek


kapitána MacIntyre poškodil ponorku U 99 hlubinnými pumami a donutil ji k vynoření. „HMS Walker“ pak zahájil palbu a posádka ponorky U 99 byla donucena svoje potápějící se plavidlo opustit.
Kapitán Kretschmer, nejúspěšnější ponorkový velitel 2. světové války – potopil lodě o celkovém výtlaku 313 611 BRT – a jeho posádka v počtu 39 mužů padli do britského zajetí.
Mnozí historici říkají, že smrt Priena a Schepkeho a zajetí Kretschmera symbolizovalo obrat ve vývoji „Bitvy o Atlantik“. Válka na moři byla ještě tvrdá, ale od března 1941 již jednotlivě operující německé ponorky nedokázaly dosáhnout tak výrazných úspěchů, jako tito 3 individuality. Již jedině smečky – „Vlčí smečky“ – dokázaly něco podobného.
Smrtí 3 německých ponorkových velitelských es skončilo v tuto dobu pro Němce tzv. „šťastné období“ – čili 2. fáze „Bitvy o Atlantik“, kdy každá na širém moři operující německá ponorka potápěla měsíčně průměrně 8 nepřátelských lodí.

Ještě jedna událost, která později vyvrcholila bitvou u Matapanu, viz zde.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=838
se stala dne 16. března 1941. Ten den byla neděle a 2 bombardovací letouny He 111 z X. leteckého sboru generála Geislera ze Sicílie, které byly na průzkumném letu západně od Kréty, napadly několik lodí britského Středomořského loďstva admirála Cunninghama. Osádky německých bombardérů po návratu na Sicílii nahlásily svým nadřízeným, že zasáhly u Kréty 2 těžká britská plavidla, která však omylem označily za bitevní lodě. Protože byl tento jejich úspěch považován za výrazné oslabení Středomořského loďstva, začalo německé velení naléhat na italské námořnictvo, aby zasáhlo. Připravovala se totiž „Operace Marita“ – dne 6. dubna 1941 mělo být prostě Němci, Italy a Maďary napadeno Řecko. A právě v rámci přípravy na tuto „Operaci Marita“ Němci chtěli, aby italské loďstvo vyrazilo a zničilo severně a jižně od Kréty „ teď oslabené britské Středomořské loďstvo admirála Cunninghama“.
Příště si řekneme ještě další souvislosti.


Použité podklady:



Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Letecká válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Marcel Jullian – Bitva o Británii – červenec-září 1940
Alan Cooper – Cíl Drážďany.
Průběžně tématické články: www.Palba.cz
A
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1176
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1179
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1209
a v nich následné diskuze.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.



Případné doplnění a diskuzi prosím směřujte na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4228
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“