Letadlová loď Béarn
“aneb nosič po francouzsku“
Ačkoli byla francouzská námořní sekce nedávno rozhojněna o těžké křižníky třídy Suffren, tak stále poněkud zavání prázdnotou ve stylu rumunské samoobsluhy za milovaného minulého režimu. Takže aby místní sirotci byli schopni odolat této východní konkurenci v podobě ovčí hlavy a dvou konzerv, vysílám do boje posilu a to ne jen tak ledajakou. Nový přírůstek má tu čest nazývat se první francouzskou letadlovou lodí a také „čest“ být setrvale opomíjen většinou běžně dostupných pramenů. Ve světovém kontextu se sice opravdu může jeho služba jevit jako bezvýznamná epizodka, ale pro rodící se francouzské námořní letectvo měl Béarn zcela zásadní význam a hlavně nikdy neuškodí poznat další zajímavou loď s neméně zajímavými osudy. V následujících řádcích jsem se tedy snažil zachytit sled událostí vedoucí ke stavbě tohoto nepříliš vyvedeného, ale hrdého plavidla a přidat pár dalších méně známých informací. Článek obsahuje tři navzájem propojené (a dle mého nerozlučné) části – stručnou genezi a osudy nedostavěných bitevních lodí třídy Normandie, část zachycující samotnou konstrukci a službu letadlové lodi Béarn, která je jejich pozměněným výhonkem, a krátké pojednání o francouzských palubních letounech (bude doplněno později). Doufám, že jejich spojením vám poskytnu alespoň základní celkový pohled na ranné období francouzského námořního letectví a opět nějaký ten záchytný bod pro vlastní pátrání. A první z těch bodů se nachází na počátku 20. století, v době překotných změn na poli námořní výzbroje. Takže vzhůru do let, kdy měla světová námořnictva zas jednou pořádný námět k přemýšlení…