• Globalní oznámení

Toldi


Maďarská obrněná technika (1) - tank Toldi

Obrázek
V době mezi světovými válkami nebylo na světě mnoho států disponující vlastními vývojovými a výrobními kapacitami pro výrobu tanků. Některým to přímo zakazovala Versailleská a Trianonská smlouva. Zatímco Německo by kapacity určitě mělo, výrazně okleštěné Maďarsko by se asi prozatím na něco podobného nezmohlo. Maďarko přišlo po první světové válce o obrovská území a těžce neslo jejich ztrátu. Na přelomu 20. let bylo rozvráceno komunistickým převratem, po jeho potlačení československými a rumunskými jednotkami se na scéně objevuje Karel Habsburský a dvakrát se snaží převzít vládu nad zemí. Až po jeho odstranění (vyhnanství) se Maďarsko konečně zotavuje. Zemi vládne coby zemský správce-regent Admirál Miklos Horthy, bývalý velitel Rakousko-Uherského námořnictva. V 30. letech se snaží vláda krajní pravice o revizi Trianonské dohody, je navázáno spojenectví s fašistickou Itálii a je zde snaha o zlepšení vztahů s Německem.

Armáda se samozřejmě snaží obstarat novou bojovou techniku. Už v roce 1920 je po Dunaji dopraveno 14 rozebraných německých tanků LK II, ty jsou však ukryty v rozebraném stavu na několika místech. Až v roce 1927 jich je několik tajně sestaveno a vyzkoušeno. V roce 1930 přichází z Itálie dodávka pěti tanků Fiat 3000 (licenční Renault FT-17), v roce 1935 je dodána větší série tančíků CV.35, vyzbrojených dvojicí maďarských kulometů Gebauer ráže 8 mm.

Obrázek Straussler V-4

Tančíky však rozhodně nejsou plnohodnotnými tanky, v samotném Maďarsku se pokouší prorazit domácí konstrukce Straussler V-3 a V-4. V porovnávacích zkouškách v roce je vybrán do výzbroje moderní švédský tank Landswerk L-60 (více ZDE). Maďaři projevili zájem o licenční výrobu tohoto velmi moderního tanku, jednání se švédskou stranou vedla firma MÁVAG. V maďarské armádě obdržel upravený L-60 označení 38.M, známější je ale pod jménem slavného válečníka ze 14. století - TOLDI

Nemá cenu tu znovu popisovat konstrukci tanku L-60, stačí se podívat na výše zmíněný odkaz. Podívejme se proto na odlišnosti maďarské verze. Místo švédského motoru Scania-Vabis je použit německý motor, vodou chlazený vidlicový osmiválec Bussig NAG L8V/36TR o obsahu 7913 ccm. Jeho maximální výkon byl 155 HP. Armáda rovněž vznesla požadavek na změnu původního volantového řízení za pákové, zlepšení brzdění otáčení věže, úpravu převodovky, zesílení podvozky a zlepšení jeho odpružení. Některé z těchto požadavků nebylo možno splnit (výměna řízení), dalším problémem se během pozdější výroby ukázala závislost na dovozu určitých komponentů z Německa a Švédska. Bylo proto nařízeno, že výrobci si mají zajistit licence nebo je prostě produkovat bez licenčních smluv.

Dalším problémem byl výběr hlavní zbraně. Původní kanon Madsen ráže 20 mm byl zamítnut, stejně tak další kanony ráží 25-40 mm od různých výrobců. Jejich instalace by znamenala velké zásahy do konstrukce věže, nakonec byl proto vybrán kanon domácí konstrukce. Šlo vlastně o licenci švýcarské poloautomatické „protitankové pušky“ Solothun ráže 20 mm (20x138), maďarské označení bylo 36.M. Místo původního zásobníku na pět nábojů je použit upravený zásobník na čtyři náboje. Spolu s hlavní zbraní je ve věži spřažen kulomet Gebauer 34/37 A.M ráže 8 mm. Palebný průměr činil pro kanon 52 zásobníků (208 ran), pro kulomet se nakládalo až 96 zásobníků po 25 nábojích (2400 nábojů). Stroje vybavené radiostanicí R-9 měly docela originální rámovou anténu, šlo o jakýsi kruhový tvar umístěný na střeše věže.

Obrázek Obrázek
Toldi I

Objednávka na 80 tanků Toldi byla podepsána v únoru 1939, do konce tohoto roku se však nepodařil dokompletovat jediný tank... Důvody lze hledat v zahraničních dodávkách. Proto taky vzniklo výše uvedení rozhodnutí o domácí výrobě. První tanky byly předány v únoru 1940, poslední až v březnu 1941. Výrobci MÁVAG a Ganz si tedy rozhodně dávali s výrobou na čas. Problém byla i kvalita předaného materiálu, jmenovitě torzních tyčí, zlepšení zde nastalo až po zavedení výroby u domácího výrobce. Armádní označení této první verze tanku bylo 38.M Toldi I..

Následující verze 38.M Toldi II se od předchozí verze lišila použitím pouze domácích komponentů, zmizela rámová anténa a byla použita modernější radiostanice R-5a s prutovou anténou. Do konce roku 1941 bylo vyrobeno 110 tanků (68 Ganz, 42 MÁVAG).

Obrázek Toldi II

Další modernizace se týkala hlavní výzbroje, 20 mm PT puška již samozřejmě nestačila na modernější sovětské tanky. Bylo proto rozhodnuto přestavět část tanků, většinou šlo o stroje verze II. V roce 1942 byl postaven prototyp vyzbrojený 40 mm kanónem 37/42.M. Šlo o upravený kanón 37.M, vyvinutý pro tank Straussler V-4, hlaveň měla délku 45 ráží. Na vzdálenost 1000 metrů dokázal kanon prorazit pancéřovou desku o síle 30 mm. Rovněž kulomet byl vyměněn, nově je zde zabudován typ Gebauer 34/40 A.M. ráže 8 mm, nabíjený již z nábojového pásu. Přestavba se opět protahovala, poslední z 80 tanků armáda obdržela až v roce 1944.... Označení této přezbrojené verze bylo 42.M Toldi IIa.

Obrázek Obrázek
Toldi IIa

Poslední verzí tohoto lehkého tanku byla upravená verze pro východní frontu, označená jako 43.M Toldi III. Výzbroj zůstává stejná jako u předchozího vzoru, zvýšila se však síla pancíře až na 35 mm (čelo), případně 25 mm (boku věže). Neobešlo s to však bez razantního nárůstu hmotnosti, podvozková skupina však nebyla navržena na podobné zatížení. Firma Ganz přestavěla dva prototypy (původně verze II) na jaře 1942, armáda však nejevila nějakou velkou ochotu tento tank zavést do výzbroje. Nakonec byla uzavřena dohoda na 40 vozidel, nakonec je snad rozestavěno jen dvanáct vozidel. Kolik jich však nakonec bylo postaveno není dodnes jasné, hovoří se o třech vozidlech. V roce 1944 již nebyl o podobný typ tanku zájem....


Technické data Toldi I/IIa/III
délka – 4,75 m
šířka – 2,14 m
výška – 2,05 m
hmotnost – 8,7 / 9,3 / 9,4 t
Obsah motoru – 7913 ccm
výkon motoru – 155 HP
max. rychlost – 50 / 48 / 48 km/h
pancéřováni (max.) - 13 / 13 / 35 mm
dojezd – 220 km
osádka – 3

Příště snad něco o škodováckém středním tanku v maďarských službách – T-21 alias Turán


Použité zdroje:
I. Pejčoch, O. Pejs – Obrněná technika 6
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/

Views: 11425  •  Komentáře: 8  •  Odeslat odpověď [ Back ]

  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 666 uživatelů :: 5 registrovaných, 0 skrytých a 661 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 1088 uživatelů dne 13/6/2024, 02:29





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 413034
    Celkem témat 8776
    Total Announcements: 1494
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 16815

    Topics per day: 4
    Posts per day: 194
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4507
    Nejnovějším uživatelem je Michaeloser