• Globalní oznámení

Příspěvek S.E.T XV


Rumunská dvojplošná stíhačka S.E.T XV



Obrázek

Prototyp stroje SET XV



Vedle asi všem zájemcům o letectví známé společnosti I.A.R v Brašově vznikají ve dvacátých letech dvacátého století v Rumunském království i další společnosti věnující se stavbě letadel. Jednou z nově vzniklých společností je i „Fabrica de Avioane Societatea pentru Exploatâri Technice“ založená v Bukurešti v roce 1923. Tato společnost se stává známou především pod svou firemní zkratkou SET resp. S.E.T. Tato společnost se jako i jiné menší podniky tohoto druhu věnuje stavbě malých cvičných a víceúčelových dvojplošníků. U armádního letectva zaznamenela tato společnost úspěch především s víceúčelovým svojplošníkem S.E.T.-7 , používaným pro výcvik a jako lehký bombardovací a průzkumný stroj.

V roce 1934, se společnost SET rohodla odpovědět na nově vypsanou soutěž na stíhací stroj pro vojenské let ...

Views: 11040  •  Komentáře: 4  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Zmaj R-1


Jugoslávský bombardér Zmaj R-1



Obrázek



Pokud letecký průmysl našeho malodohodového spojence – Jugoslávie ve dvacátých letech produkoval pouhé kopie zahraničních strojů, jako byly Potez nebo „Mali Brandenburg“, pak ve třicátých letech se situace výrazně mění a oběvují se nadějné domácí konstrukce. Jednou z těchto velice nadějných konstrukcí byl i prototyp bombardéru Zmaj (srbky drak) R-1. Tento letoun původně označovaný jako “Zmajev razarac broj jedan” vznikl z iniciativy konstruktérů společnosti Zmaj Dušana Stankova a Djordje Dučiče. První úvahy o konstrukci tohoto stroje se oběvují v roce 1935 a v roce 1936 je zpracována dokumentace projektu pro generální štáb jihoslovanského letectva. Ten skutečně na základě předložené studie rozhoduje o stavbě prototypu. Obědnávka na stavbu pokusného stroje je podepsána v roce 1937.



Stroj Zmaj R-1 byl koncipován jako víceúčel ...

Views: 12238  •  Komentáře: 4  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Boeing F/A-18E/F Super Hornet


Pozn.: aktuální release PDF/e-book verze je 1.3.03 - volně ke stažení na http://cover72.net/superhornet

Obrázek



Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Též známý jako "Super Bug" (super-brouk) a na palubě letadlových lodí amerického námořnictva identifikovaný jako "Rhino" (nosorožec; obě alternativní jména jsou použita i dále v textu) je víceúčelový stíhací bombardér střední hmotnostní kategorie, který v americkém námořnictvu nahradil širokou škálu letadel - od A-6 a KA-6D přes "legacy" Hornety ("legacy" = doslova odkaz, přeneseně též "minulá generace" - jde tedy o letouny F/A-18 verzí A až D) až po slavné F-14. Svými schopnostmi a taktikou nasazení připomíná jiný slavný stíhací bombardér - F-4 Phantom - jemuž také původně náležela ona výše zmíněná přezdívka "Rhino".

Tato monografie si bere za cíl rozebrat Super Hornet především po stránce konstrukce a systémů; historii typu jsem vzal stručně a bojovému nasazení se věnuji jen velice okrajov ...

Views: 108661  •  Komentáře: 195  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Koncepce univerzálního děla ve 20.letech 20. století Díl. I


Koncepce univerzálního děla ve 20.letech 20. století

Díl 1. - kombinace pěchotního děla resp. zákopového kanónu a protitankového kanónu

Po zkušenostech z první světové války kdy se jedna zbraň používala k ničení živé síly a opevněných bodů střelbou horní skupinou úhlů ze zákrytu (minomet na malou vzdálenost nebo houfnice na větší) a další zbraň –pěchotní dělo k ničení kulometů nebo nastupující pěchoty přímou střelbou (tříštivou střelou nebo kartáčem). Během první světové války se také objevuje na bojišti zcela nová kategorie zbraní a to obrněná vozba. K ničení prvních tanků se opět používala některá výkonnější pěchotní děla jako byl např. 3.7cm TAK Rheinmetall in starrer Räderlafette (obr. 1) který lze označit za první specilizovanou protitankovou zbraň TAK-tank abwehr kanone (v té době skutečně TAK a ne PAK jak to známe z 2.WW), ale německá armáda na západní frontě s velkým úspěchem v boji proti tankům používala Škodovácký Gebirgskanone M.15. Zároveň se ale objevují na bojišti i ...

Views: 15496  •  Komentáře: 6  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Ikarus MŠ.1 - První létající člun Jugoslávské konstrukce


Ikarus MŠ.1 - školní létající člun



Obrázek



[align=justify]Ikarus ŠM byl první zcela původní jugoslávskou konstrukcí letadla. Již na počátku 20. tých let se sice objevily první produkty domácího leteckého průmyslu, ale jednalo se kopie malých letadel Brandeburg.



Vývojem nového stroje se již na přelomu roku 1921/1922 začal zaobírat inženýr Jožef Mikl (s křestním jménem tohoto konstruktéra se setkáte ve tvarech: Josef, Jožef a Jože a jeho příjmení je uváděno ve tvaru Mickl nebo Mikl). Tento konstruktér se věnoval problematice létajících člunů již před 1. světovou válkou. V roce 1914 navrhl stavbu třímotorového létajícího člunu Grosskampfflugzeug G-1, nesoucí dvě torpéda a vyzbrojeného kanóny ráže 66 mm d/20.

Obrázek



Ing. Mikl předložil plány na nový dvo



Ing. Mikl předložil plány na nový dvo ...

Views: 13116  •  Komentáře: 4  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Ikarus MM2


Ikarus MM2 - Jugoslávský letoun pro pokročilý výcvik



Obrázek



[align=justify]Stroj Ikarus MM.2 byl cvičným letadlem určeným pro pokročilý výcvik. Jeho konstruktérem byl ing. Milosevič. Hlavní motivací pro vývoj nového cvičného stroje byla ta skutečnost, že v Jugoslávii nebyl v té době k dispozici cvičný letoun jehož rychlost by výrazně překonávala hodnotu 200 km/h, zatímco rychlost nových stíhacích strojů byla minimálně dvojnásobná. To znamenalo že piloti, kteří absolvovali základní výcvik na tehdy v Jugoslovensko Kraljevsko Ratno Vazduhoplovstvo (JKRV) běžně používaných strojích nebyli připraveni na přechod na nové rychlé stíhací stroje. V roce 1936 započal inženýr Milosevič pracovat na novém pokročilém cvičném stoji dolnoplošné koncepce se zatahovacím podvozkem.

Obrázek

...

Views: 9301  •  Komentáře: 0  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Rogožarski/Ikarus Ik-5


Rogožarski/Ikarus IK-5

[align=justify]Uspěch při konstrukci stíhacího stroje Rogožarski IK-3 způsobil, że se jeho konstruktéři Ljubomir Ilić, Kosta Sičev a Slobodan Zrnić začali zajímat o možnost zkonstruovat těžkou dvoumotorovou stíhačku podobné koncepce jako tehdy v německu vyráběný Messerschmitt Bf 110 nebo spíše jeho jeho britský protějšek Westland Whirlwind. Tato koncepce těžkého stíhacího stroje s mohutnou kulometnou a kanonouvou výzbrojí a velkým doletem byla koncem 30. let velice populární. Tyto letouny měly býti rychlejší než mnohé v té době používané jednomotorové stíhačky jako Hawker Hurricane nebo Morane Saulnier a to díky velkému výkonu jenž byl poskytnut dvojící motorů, Zaroveň měla být velkou devizou těchto strojů mohutná výzbroj. Tyto vlastnosti však byly vykoupeny horší obratností a jak se ukázalo v průběhu bojů, tyto stroje ve své původní funkci, tedy obraně a dalekému doprovodu strategických bombardérů, selhaly. Naopak se tyto stroje výborně osvědčily jako bitevník

Uspěch při konstrukci stíhacího stroje Rogožarski IK-3 způsobil, że se jeho konstruktéři Ljubomir Ilić, Kosta Sičev a Slobodan Zrnić začali zajímat o možnost zkonstruovat těžkou dvoumotorovou stíhačku podobné koncepce jako tehdy v německu vyráběný Messerschmitt Bf 110 nebo spíše jeho jeho britský protějšek Westland Whirlwind. Tato koncepce těžkého stíhacího stroje s mohutnou kulometnou a kanonouvou výzbrojí a velkým doletem byla koncem 30. let velice populární. Tyto letouny měly býti rychlejší než mnohé v té době používané jednomotorové stíhačky jako Hawker Hurricane nebo Morane Saulnier a to díky velkému výkonu jenž byl poskytnut dvojící motorů, Zaroveň měla být velkou devizou těchto strojů mohutná výzbroj. Tyto vlastnosti však byly vykoupeny horší obratností a jak se ukázalo v průběhu bojů, tyto stroje ve své původní funkci, tedy obraně a dalekému doprovodu strategických bombardérů, selhaly. Naopak se tyto stroje výborně osvědčily jako bitevník ...

Views: 12512  •  Komentáře: 3  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Rogožarski R-313


Rogožarski R-313



Obrázek



V nově vzniklém království SHS byly postupně založeny letecké výrobní podniky Rogožarski (Prva srpska fabrika aeroplana Rogožarski) a Ikarus (dnes Ikarbus) a firma Simovič SIM, která pozdějí fúzovala se zavody Rogožarského. V roce 1937se závodech Rogožarského přistoupilo k projektování lehkého dvoumotorového bitevního/bombardovacího letounud pod označením R-313. Samotný projekt reflektoval požadavky soutěže na nový lehký bombardovací a bitevní letoun Jugoslávského královského letectva. Tyto požadavky byly nosnost 400kg pum na vzdálenost 1300km, maximální rychlost přesahující 460km/h a kanónová výzbroj. dalším požadavkem byl pohon jímž byl československý motor Walter Sagitta I-SR jenž zajišťoval výkon 368 kW tj. 500 hp. V čevnu následujícího roku byl na Bělehradském aerosálonu veřejnosti představen dřevěný model nového stroje. Model prý vz ...

Views: 11100  •  Komentáře: 0  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Carafoliho dolnoplošné stíhačky I.A.R


Carafoliho dolnoplošné stíhačky I.A.R



[align=justify]Většina zájemců o vojenské letectví určitě zná asi nejznámější výtvor rumunskéh leteckého průmyslu stíhačku I.A.R -80/81. Obecně je však rumunský letecký průmysl značně podceňován, neboť jeho výrobní kapacity byly sice malé a vzniklo zde velmi mnoho zajímavých projektů jako např. helikoptéry konstruktérů Gheorghe Botezata (1922), Partenie Crisan (1935) nebo Cristea Constantinescu z roku 1938. Ačkoliv první letoun vzlétl na území rumunského králoství již v roce 1910 průmyslová výroba je spojena teprve se vstupem Rumunska do první světové války v letech 1917-1921 je v závodech v jasech (Iasi) hlavním měste rumunského Moldavska vyrobeno na 242 strojů francouzké konstrukce i motory byly dodány z Francie. Především se jedná o letadlo Morane Saulnier MS 35 s motorem 59.6kW Le Rhone 9c.



Obrázek Cvičné stroje Morane Saulnier MS ...

Views: 10131  •  Komentáře: 0  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Japonský základní bojový tank Type 90


Japonský moderní tank



Japonský bojový tank Type 90



Obrázek



Část první : Vznik, vývoj a sériová výroba tanku Type 90



Obrázek

Japonský název tanku je Kyū-maru-shiki-sensya


Projekt nového tanku, který by měl nahradit tanky Type 74 byl zahájen vypracováním technických parametrů v roce 1976, i když se touto myšlenkou velení Japonských sil sebeobrany začalo zaobírat již v roce 1974. Mělo se jednat o tank třetí generace, stroj však některými parametry naplňoval kritéria následné generace. Nový stroj zprvu označený jako STC dostal nový název TK-X. Vývoj zahájený v roce 1977 se měl nejdřív zaměřit na nový systém řízení palby, hlavní zbraň a pohonnou jednotku, v dalším období pak na korbu s věží a pojezdový systém. Dodržení harmonogramu záleželo na financích uvolněných do ...

Views: 15982  •  Komentáře: 17  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]


  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 262 uživatelů :: 5 registrovaných, 0 skrytých a 257 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 1106 uživatelů dne 19/6/2024, 15:23





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 444071
    Celkem témat 9097
    Total Announcements: 1578
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 24243

    Topics per day: 4
    Posts per day: 181
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 90
    Posts per topic: 49

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4934
    Nejnovějším uživatelem je Oscinue