-
Nejnovější
-
Globalní oznámení
Příspěvek Obchodní loďstvo - Transporty munice a výbušnin
- Napsal od: SIOLA » 20/9/2009, 20:19
- Fórum: Námořnictvo
Obchodní loďstvo – transport výbušnin a munice
Protože to tady někdo onehdy nakousl, zájem o obchodní loďstvo v době světových konfliktů, připravil jsem takové drobné téma, specifičnosti dopravy munice a výbušnin. V závěru jsem pro poučení uvedl tři příklady největších katastrof.
Co svět světem stojí, námořní nákladní doprava a transport surovin – námořní obchod – zaujímá čelní, ne li výsostné postavení v dějinách lidstva. V dávných dobách, o kterých zde ale nebude řeč, tomu bylo především proto, že lidská sídliště a starodávné kultury vznikali a soustřeďovali se, z důvodů veskrze praktických, podél velkých řek a v přímořských oblastech. Jistě každý uzná, že na lodi se toho odveze nepoměrně více a rychleji, než na zádech, osla, muly nebo koně. Samozřejmě také s přihlédnutím ke stavu komunikací (resp.k neexistenci komunikací), bezpečnosti a vzdálenostem. Ne nadarmo, všechny starověké vyspělé kultury, disponovaly, nebo se o to alespoň v rámci soutěžení pokoušely, rozvinutým lodním stavite ...
Views: 11550 • Komentáře: 3 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Tančík Praga AH-IV
- Napsal od: sa58 » 6/9/2009, 22:39
- Fórum: Útočná vozba
Tančík Praga AH-IV
... nejlepší z nejmenších? ...
Exportní lehké tanky PRAGA (ČKD) – díl 4

... nejlepší z nejmenších? ...
Exportní lehké tanky PRAGA (ČKD) – díl 4

Každá doba má své módní ikony a najdete v nich něco, čemu se dnes říká „in“. A netýká se to jen oblečení a životního stylu, podléhají tomu i armády a vojáci. Armády (a je jedno která) jsou vesměs viděny coby více či méně konzervativní instituce a tudíž by se jim podobné „módní výlevy“ měly vyhýbat. Bohužel i u tak nákladných institucí se lze setkat s něčím podobným, následný pád na „ústa“ stojí vesměs daňové poplatníky nemalé peníze. A to nemluvím o ztrátách na živém materiálu. Někdy jsou trendy určovány poslední válkou (v tom lepším případě), mnohdy se ale jedná o tak mrzkou záležitost jako jsou peníze. Z ekonomického hlediska to podle ekonomů nemá chybu, druhá strana (vojáci) potom většinou mají na výsledný produkt zcela opačný názor...
Jedním z takových „trendů“ je tančík (tankette). Toto obrněné vozidlo se stalo módou na přelomu 20. ...
Views: 26719 • Komentáře: 20 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Praga LTP (Tanque Ligero 38/39M)
- Napsal od: sa58 » 19/8/2009, 22:47
- Fórum: Útočná vozba
Lehký tank Praga LTP (Tanque Ligero 38/39M)
...z ČKD až k vrcholkům And...
Exportní lehké tanky PRAGA (ČKD) – díl 3

...z ČKD až k vrcholkům And...
Exportní lehké tanky PRAGA (ČKD) – díl 3

V předešlých částech této minisérie jsem se zmínil o vývoji tanku Praga TNH a jeho následném vývozu do Iránu (Persie ) a jeho „lehčí a menší“ verze do Švýcarska. Firma samozřejmě nezůstala „stát na místě“ a nabízela své skvělé tanky i jiným potencionálním zájemcům. Československý zbrojní průmysl byl v té době opravdovým pojmem a firma ČKD měla opravdu co nabízet. Na světě nebylo mnoho výrobců, kteří by byli schopni nabízet několik typů tančíků a lehkých tanků. Ale i pro ČKD platilo otřepané „doma není nikdo prorokem“, největší zakázku té doby (pro naši armádu) jí za poněkud nejasných okolností „vyfoukl“ největší domácí konkurent, plzeňská škodovka.
Ale vraťme se do zahraničí, přesněji do Jižní a Střední Ameriky. Ve 30. letech minulého století je navázán kontakt s téměř s každým státem tohoto kontinentu, někdy na ú ...
Views: 25896 • Komentáře: 22 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Stíhač tanků Achilles
- Napsal od: TonyHazard » 7/8/2009, 18:43
- Fórum: Obrněná technika
Obrněná technika z období 2. světové války
Britský stíhač tanků M10 Achilles
Stíhač tanků Achilles verze IIC- boční pohled
Britský stíhač tanků M10 Achilles

Stíhač tanků Achilles verze IIC- boční pohled
Předmluva :
Britové se vývojem stíhače tanků začali vážněji zaobírat v roce 1940, když hrozilo nebezpečí invaze německých vojsk na ostrovy. Když tato situace pominula, byl projekt odložen. Šlo o vozidlo s nízkou nástavbou, plně otočnou věží a pancířem, který měl vydržet palbu německých kanónů do ráže 50 mm ze vzdálenosti 700 m. Později britští konstruktéři testovali na podvozku tanku Churchill z výzbroje vyřazené protiletadlové kanóny ráže 76 mm, instalované do neotáčivé věžové nástavby. Prototyp byl kompletní v únoru 1942. Armáda objednala na 100 strojů, a následně ji snížila o polovinu. Po nabídce stíhačů tanků M10 z americké strany byly v prosinci 1942 veškeré projekty úplně zastaveny, již vyrobené stroje se do boje nedost ...
Views: 8107 • Komentáře: 5 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Stíhač tanků M36 Jackson / Slugger
- Napsal od: TonyHazard » 23/7/2009, 19:41
- Fórum: Obrněná technika
Obrněná technika z období 2. světové války
Americký stíhač tanků M36 Jackson / Slugger
Počítačově upravený stíhač tanků verze M36B2 na propagační upoutávce na Vojenské muzeum v Danbury na jihu Nové Anglie, CT (Connecticut),
Předmluva :
Předchůdci zde popisovaného bojového stroje byly stíhače tanků M10 Destroyer, které po delším vývoji a testování různých variant, například polopásové samohybné kanóny M3, vznikly na bázi podvozku a pohonu středního tanku Sherman verze M4A2. Nástavba byla upravena a na ní umístěna shora otevřená věž. Korba byla rozměrově skoro shodná s tankovou variantou, svařena byla avšak z tenčích pancéřových desek. Stíhač tanků se od vybrané verze tanku odlišoval výkonnějším kanónem M7 ráže 76,2 mm s vysokou úsťovou rychlostí střely v modifikované věži těžkého tanku T1/M6. Jako protizávaží dlouhého kanónu sloužila mohutná zástavba zadní části věže
...
Americký stíhač tanků M36 Jackson / Slugger

Počítačově upravený stíhač tanků verze M36B2 na propagační upoutávce na Vojenské muzeum v Danbury na jihu Nové Anglie, CT (Connecticut),
Předmluva :
Předchůdci zde popisovaného bojového stroje byly stíhače tanků M10 Destroyer, které po delším vývoji a testování různých variant, například polopásové samohybné kanóny M3, vznikly na bázi podvozku a pohonu středního tanku Sherman verze M4A2. Nástavba byla upravena a na ní umístěna shora otevřená věž. Korba byla rozměrově skoro shodná s tankovou variantou, svařena byla avšak z tenčích pancéřových desek. Stíhač tanků se od vybrané verze tanku odlišoval výkonnějším kanónem M7 ráže 76,2 mm s vysokou úsťovou rychlostí střely v modifikované věži těžkého tanku T1/M6. Jako protizávaží dlouhého kanónu sloužila mohutná zástavba zadní části věže
Views: 12623 • Komentáře: 13 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Stíhač tanků M10 Destroyer / Wolverine
- Napsal od: TonyHazard » 19/7/2009, 19:24
- Fórum: Obrněná technika
Obrněná technika z období 2. světové války
Americký stíhač tanků M10 Destroyer / Wolverine
Předmluva :
Když byly v první světové válce nasazeny první tanky, používaly se hlavně k podpoře pěchoty, kde prorážely v zátarasech průchody a ničily kulometná hnízda protivníka. Zřídka docházelo k boji tanku se shodným vozidlem nepřítele, tato bylo však zapříčiněno malým počtem těchto pancéřovaných strojů na bojišti. Později se k tomu uzpůsobily válečné doktríny, které řešily nasazení tanků jako podporu pěchoty nebo k boji s tanky protivníka. Jak bylo následně zjištěno, tyto úkoly si navzájem odporují, a armády požadovaly pro specifický požadavek odlišnou techniku. Pro podporu pěchoty by měly sloužit pomalé a těžce pancéřované stroje, vhodné k ničení opevněných bodů a hlavně aby jim pěšky jdoucí útočící vojáci stačili. K ničení nepřátelských tanků by byly vyrobeny rychlé, dobře m
...
Americký stíhač tanků M10 Destroyer / Wolverine

Předmluva :
Když byly v první světové válce nasazeny první tanky, používaly se hlavně k podpoře pěchoty, kde prorážely v zátarasech průchody a ničily kulometná hnízda protivníka. Zřídka docházelo k boji tanku se shodným vozidlem nepřítele, tato bylo však zapříčiněno malým počtem těchto pancéřovaných strojů na bojišti. Později se k tomu uzpůsobily válečné doktríny, které řešily nasazení tanků jako podporu pěchoty nebo k boji s tanky protivníka. Jak bylo následně zjištěno, tyto úkoly si navzájem odporují, a armády požadovaly pro specifický požadavek odlišnou techniku. Pro podporu pěchoty by měly sloužit pomalé a těžce pancéřované stroje, vhodné k ničení opevněných bodů a hlavně aby jim pěšky jdoucí útočící vojáci stačili. K ničení nepřátelských tanků by byly vyrobeny rychlé, dobře m
Views: 31398 • Komentáře: 56 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Samohybné dělostřelecké prostředky (1)
- Napsal od: TonyHazard » 19/7/2009, 15:48
- Fórum: Obrněná technika
Obrněné vozidlo z období 2. světové války
Americká samohybná houfnice M7 Priest

Předmluva :
Americké velení došlo k názoru, že je zapotřebí nahradit tažené dělostřelectvo samohybným.
Samohybné lafety ráže 105 mm na polopásech se moc neosvědčily, tak velení tankových vojsk požadovalo samohybný stroj.
I když se s samohybnými houfnicemi počítalo už v roce 1942, vzniklo jen pár prototypů, bez možnosti velkovýroby.
Zámysl vzniku samohybné houfnice byla kooperace s tankovými divizemi jako mobilní bojový stroj s dostatečnou palebnou silou.
Nebyla nutnost silnějšího pancéřování, neboť se s nimi počítalo pro těžkou dělostřeleckou podporu, ne pro boj s obrněnými vozidly protivníka.
Část první : Vznik, vývoj a výroba samohybné houfnice M7
Americká samohybná houfnice M7 Priest

Předmluva :
Americké velení došlo k názoru, že je zapotřebí nahradit tažené dělostřelectvo samohybným.
Samohybné lafety ráže 105 mm na polopásech se moc neosvědčily, tak velení tankových vojsk požadovalo samohybný stroj.
I když se s samohybnými houfnicemi počítalo už v roce 1942, vzniklo jen pár prototypů, bez možnosti velkovýroby.
Zámysl vzniku samohybné houfnice byla kooperace s tankovými divizemi jako mobilní bojový stroj s dostatečnou palebnou silou.
Nebyla nutnost silnějšího pancéřování, neboť se s nimi počítalo pro těžkou dělostřeleckou podporu, ne pro boj s obrněnými vozidly protivníka.
Část první : Vznik, vývoj a výroba samohybné houfnice M7
Jako nejvhodnější se jevil podvozek středního tanku M3 Lee, který byl v ten čas ve výrobě. Postavený prototyp T32 vznikl ...
Views: 8514 • Komentáře: 4 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek TK-3/TKS
- Napsal od: Peters » 1/7/2009, 21:35
- Fórum: Obrněná technika
Tančík TK-3

1.Vývoj
Předchůdcem tohoto stroje byl tančík Carden-Loyd Mk VI od anglické firmy Vickers. Polsko zakoupilo nejdříve jeden, ale po kladných zkouškách bylo zakoupeno dalších 10. Tančíky nicméně vykazovaly při delším provozu poruchovost, takže bylo rozhodnuto, že proběhnou určité technologické změny, například zlepšené odpružení, vedení pásu. Pokus zaznamenal určitý pokrok, ale bylo jasné, že pro masovou výrobu bude potřeba připravit rozsáhleji rekonstruované vozidlo.
Šéfkonstruktérem programu se stal Ing. Wladyslaw Trzeciak, spolupracující s rtm.Edwardem Karkozem a mladým Ing.Edwardem Habichem, jednou z nejvýraznějších postav předválečné konstrukce. Trzeciak se nakonec výroby svého výtvoru nedočkal, již 14. ledna 1931 zemřel. Państwowe Zakłady Inżynieryjne (Národní inženýrské závody) obdržely zakázku na výrobu dvou prototypů, pro zkušební účely p
...
Views: 23515 • Komentáře: 28 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Polský tank PT-91 Twardy
- Napsal od: TonyHazard » 3/4/2009, 19:28
- Fórum: Obrněná technika
Polská rozsáhlá modernizace licenčně vyráběného sovětského tanku T-72M1
Polský bojový tank PT-91 Twardy
(s vlastním názvem Tvrdý nebo také Odolný)
Polský bojový tank PT-91 Twardy
(s vlastním názvem Tvrdý nebo také Odolný)
Na konci 80. let se velení polské armády rozhodlo modernizovat, spíše vyměnit svůj tankový park. Jednalo se o tanky T-55 až T-55AM. Jednou z variant se jevila modernizace licenčních T-72M1, ale také nákup modernizovaných sovětských tanků T-72S nebo moderních T-80. Koncem roku 1988 bylo rozhodnuto, zpracovat projekt modernizace T-72M1. Po politických změnách v roce 1989 se polsko-sovětská jednání o koupi moderních tanků přerušila a projekt na nový polský tank se opět rozjel. Začátkem 90. let to byl nejdříve projekt s názvem "Wilk" (Vlk). Později byl tento projekt zastaven a nahrazen projektem "Twardy" na kterém firma Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy spolupracovala s ústavem OBRUM (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych) Gliwice. V průběhu vývoje (1992) dostala jedna tanková četa do používání v rámci provo ...
Views: 20847 • Komentáře: 20 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Praga TNH n. A.
- Napsal od: hydrostar » 30/3/2009, 22:10
- Fórum: Útočná vozba
Views: 34067 • Komentáře: 38 • Odeslat odpověď
Novinky
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
-
DELTA - elektronický systém řízení bojištěNapsal od Rase » 29/4/2025, 20:58Fórum: Organizace, taktika, strategie
- 0 Odpovědi
- 197 Zobrazení
- Poslední příspěvekod Rase Zobrazit poslední příspěvek
29/4/2025, 20:58
-
-
- 0 Odpovědi
- 339 Zobrazení
- Poslední příspěvekod Rase Zobrazit poslední příspěvek
28/4/2025, 12:33
-
-
Oslavy osvobození Ostravy 2025Napsal od skelet » 23/4/2025, 11:17Fórum: Vojenské spolky, akce, muzea
- 0 Odpovědi
- 650 Zobrazení
- Poslední příspěvekod skelet Zobrazit poslední příspěvek
23/4/2025, 11:17
-
-
- 0 Odpovědi
- 723 Zobrazení
- Poslední příspěvekod El Diablo Zobrazit poslední příspěvek
20/4/2025, 22:45
-
- 6 Odpovědi
- 1019 Zobrazení
- Poslední příspěvekod El Diablo Zobrazit poslední příspěvek
22/4/2025, 22:46
-
-
T34/85 véžové číslo 445 Ostravská operace 1945Napsal od Alfikus » 20/4/2025, 17:20Fórum: Východní fronta
- 0 Odpovědi
- 983 Zobrazení
- Poslední příspěvekod Alfikus Zobrazit poslední příspěvek
20/4/2025, 17:20
-
-
Kdo je online?
-
-
-
Ve fóru je celkem 281 uživatelů :: 5 registrovaných, 0 skrytých a 276 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
Nejvíce zde současně bylo přítomno 1106 uživatelů dne 19/6/2024, 15:23
-
Hledání
Statistiky
- Totals
Celkem příspěvků 444018
Celkem témat 9095
Total Announcements: 1577
Total Stickies: 14
Total Attachments: 24197
Topics per day: 4
Posts per day: 181
Users per day: 2
Topics per user: 2
Posts per user: 90
Posts per topic: 49
Celkem zaregistrovaných uživatelů 4932
Nejnovějším uživatelem je Benmaxie
Powered by Board3 Portal © 2009 - 2023 Board3 Group