• Globalní oznámení

Příspěvek Ikarus Orkan


Ikarus Orkan – Jugoslávský bombardér



Obrázek



[align=justify]Ikarus Orkan vznikl jako soukromá iniciativa trojíce mladých konstruktérů inženýrů Radojkoviće, Szostariće a Marjanoviće jako pokus vytvořit dvoumotorový elegantní bombardér. Na konci roku 1937 byla hotova většina dokumentace k prototypu a byl hotov dřevěný model jehož testování bylo realizováno počátkem roku 1939 v aerodynamickém tunelu v Paříži. Generalní štán Leteckých sil Jugoslávie byl zaujat možnostmi tohoto stroje a rozhodl se ho zařadit do soutěže o nový dvoumotorový bombardér. Hlavním propagátorem vývoje stroje se stal major Savo Momčilovič z armádního leteckého institutu. Tento stroj měl velice jemné aerodynamické tvary s eliptickým průřezem trupu. Použitý profil křídla byl NACA23012 s tloušťkou kořene 12% a s hranou 6%. Vypočtená rychlost byla 500 km/h s pohon realizovaný



Ikarus Orkan vznikl jako soukromá iniciativa trojíce mladých konstruktérů inženýrů Radojkoviće, Szostariće a Marjanoviće jako pokus vytvořit dvoumotorový elegantní bombardér. Na konci roku 1937 byla hotova většina dokumentace k prototypu a byl hotov dřevěný model jehož testování bylo realizováno počátkem roku 1939 v aerodynamickém tunelu v Paříži. Generalní štán Leteckých sil Jugoslávie byl zaujat možnostmi tohoto stroje a rozhodl se ho zařadit do soutěže o nový dvoumotorový bombardér. Hlavním propagátorem vývoje stroje se stal major Savo Momčilovič z armádního leteckého institutu. Tento stroj měl velice jemné aerodynamické tvary s eliptickým průřezem trupu. Použitý profil křídla byl NACA23012 s tloušťkou kořene 12% a s hranou 6%. Vypočtená rychlost byla 500 km/h s pohon realizovaný ...

Views: 14685  •  Komentáře: 8  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Rogožarski IK-3


Rogožarski IK-3



Obrázek



V nově vzniklém království SHS byly postupně založeny letecké výrobní podniky Rogožarski (Prva srpska fabrika aeroplana Rogožarski) a Ikarus (dnes Ikarbus) a SIM. Zakladatel společnosti Rogožarski Živojin Rogožarski, Srb z Vojvodiny pracoval v letech první světové války v letecké továrně v Budapešti a v roce 1923 zahajuje výrobu letounů Brandenburg. . První úvahy o konstrukci stíhacího dolnoplošníku se objevují v konstrukci Rogožorského (Prva srpska fabrika aeroplana Rogožarski) v roce 1933. S návrhem přichází dvojíce která už pracovala na prvním stíhacím stroji domácí konstrukce IK-1 Ljubomir Ilić a Koste Sivčev. V roce 1936 byl skupinou konstruktérů Ljubomira Ilića, Koste Sivčeva a Slobodana Zrnića a předložen ministerstvu obrany a válečného námořnctva projekt s výkresovou dokumentací dolnoplošného stíhacího stroje s kanonovou výzbroj ...

Views: 23910  •  Komentáře: 25  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Bitevní lodě třídy Espaňa


Bitevní lodě třídy España

Obrázek

Španělské námořnictvo prožívalo počátkem 20. století hlubokou krizi a z kdysi silného loďstva se stala sbírka většinou zastaralých plavidel, z nichž měla největší bojovou hodnotu barbetová bitevní loď PELAYO sloužící již od roku 1888 a několik pancéřových a chráněných křižníků. Katastrofou se pro zdejší loďstvo stala americko-španělská válka z roku 1898 kdy přišlo o čtyři pancéřové křižníky, dva chráněné křižníky a větší množství dalších plavidel, mezi nimiž nechyběly ani dva moderní torpédoborce. Po těchto těžkých ztrátách následovala drastická redukce válečného loďstva, při které bylo v roce 1900 vyřazeno mnoho starších jednotek, díky čemuž stávající námořnictvo nebylo schopné zajistit ani obranu vlastního pobřeží a důležitých souostroví patřících Španělsku (Kanárské a Baleárské ostrovy), k nimž je nutné ještě připočítat po ...

Views: 29767  •  Komentáře: 38  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Bofors 40mm/60


Legenda jménem Bofors 40mm/60

Obrázek

[align=justify]Vždy, když jsem četl o protiletadlové výzbroji na lodích z druhé světové války, tak jsem narazil na dělo Bofors 40mm/60 s přívlastkem legenda, ale nikde jsem o něm nenašel podrobnosti. Rozhodl jsem se proto sepsat menší článek o této „legendě“. Legendě, kterou vlastní dělostřelci milovali a letci jistě proklínali a která v podstatě dodnes slouží kdekoliv ve světě v různých modifikacích.

Článek je koncipován pouze jako úvod do celé problematiky s uvedením hlavních výrobců a uživatelů. Tímto bych chtěl taky požádat o shovívavost a trpělivost při čtení.

Vznik 40mm/60

[align=justify]Vše začalo roku 1928 požadavkem švédského námořnictva na vytvoření náhrady za 2-liberní Pom-Pomy, které shledalo již nedostačující. Švédské námořnictvo požádalo firmu Bofors o vývoj a konstrukci nové zbraně. Bofors zakázku přijal, ale s podmínku plného zaplacení

Vše začalo roku 1928 požadavkem švédského námořnictva na vytvoření náhrady za ...

Views: 19708  •  Komentáře: 10  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Japonský základní bojový tank Type 61


Tank z období studené války

Japonský základní bojový tank Type 61



Obrázek


Tak jak Německu, také i Japonsku zakazovala mírová smlouva uzavřená po druhé světové válce mít vlastní armádu, ale korejský konflikt, posilování komunistické Číny a přítomnost sovětských vojenských jednotek na Dálném východě zapříčinily, že japonská vláda začala na vytvoření vlastních ozbrojených sil opět vážně pomýšlet. Rozrůstající se komunistické „nebezpečí“ ve východní Asii pomohlo k tomu, že americké okupační úřady na počátku 50. let souhlasili s proměnou japonských Rezervních policejních sil (založené v roce 1950) na silnější a lépe vyzbrojené Síly sebeobrany a z toho také vyplynulo, že je vyzbrojí americkou technikou.

V polovině padesátých let 20. století se začal obnovený japonský průmysl dynamicky rozvíjet, což výrazně pomohlo při obnově ozbrojených sil. V roce 1954 Američané povolily vytvoření ...

Views: 9354  •  Komentáře: 6  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Strv m/41


Hydrostar se s námi trvale rozloučil...

Views: 7256  •  Komentáře: 2  •  Odeslat odpověď

Příspěvek Britský tank Chieftain


Britský tank z období studené války



Britský základní bojový tank Chieftain



Obrázek



Předmluva

Předchůdce tanku Chieftain, tank Centurion (Setník) byl vyvinut ještě v období druhé světové války, ale než mohl být úspěšně nasazen, tento světový konflikt skončil. Podle jeho parametrů byl chopen se postavit, snad mimo těžkého tanku Tiger II, všem německým stávajícím obrněncům. Je pouze domněnka, že zpoždění vývoje má na svědomí vyzbrojení britských jednotek americkými tanky M4 Sherman, později vyzbrojenými výkonným britským 17-ti liberním kanonem (Sherman Firefly).

Tank Centurion byl na svoji dobu velmi schopný tank, neboť ve službě (ne v britské armádě) vydržel několik desítek let a byl vyvážen do zahraničí ne po desítkách, ale snad po stovkách kusů. V průběhu provozu byl několikrát modernizován, a ve válečných konfliktech, do kterých byl nasazen, dokazoval převahu nad americkým
...

Views: 23142  •  Komentáře: 27  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Fokker D.XXI


Fokker D.XXI

… dřevěný hrdina severu ...




Obrázek



Jsou určité letouny, které se i přes své nedostatky či technické zastarání stanou legendou. Někdy vytváří tyto legendy média (hlavně v dnešní době), dříve si to musel ale letoun zasloužit. Nemusíme chodit daleko, u nás se stalo legendárními několik typů (Avia BH-21, B-534...), tyto letouny však nemohly dokázat své schopnosti v boji. Na druhé straně stojí několik málo letounů, které se i přes své technické nedostatky dokázaly utkat s modernějšími či silnějšími soupeři a v boji s nimi uspět. O jednom z nich bude dnešní povídání.



Minule jsem se pokusil napsat něco o posledním Fokkerově stíhači, dvoumotorovém D.XXIII. Ten měl teoreticky u LVA (Holandské letectvo) nahradit předcházející model, Fokker D.XXI. A o tomto letounu bude tento článek.



Holandské letectvo (LVA) bylo ve 30. letech vybaveno stíhacími letouny Fokker D.XVI a D.XVII, klasickými dvouplošníky té doby s maximálními rych ...

Views: 18323  •  Komentáře: 11  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Fokker D.XXIII


Fokker D.XXIII

… Poslední Fokkerův stíhač ...




Obrázek

Asi se všichni shodneme, že Antony Fokker, holandský pilot, konstruktér a obchodník, patří mezi nejznámější jména v dějinách letectví. Jeho firma se dokázala přizpůsobit po poněkud divokém „stěhování“ z Německa do rodného Holandska a dokázala opět vyvinout a vyrábět komerčně úspěšné civilní a vojenská letadla. Dvacátá léta minulého století znamenají pro firmu Fokker doslova zlatý důl, dopravní letouny ovládnou na určitý čas civilní letectví, počátkem 30. let však firmě ujíždí poněkud vlak. Na vině je stále používaná technologie, Fokker stále používá smíšenou konstrukci, základem jsou ocelové trubky, dřevěná křídla a plátěný potah. S podobnou technologií nemohla firma dlouho odolávat náporu amerických celokovových letounů (DC-2...), Fokker se ale coby obratný obchodník stává zástupcem firmy Douglas v Evropě. Pro své vojenské letouny stále používá svoji „osvědčenou“ koncepci (D.X ...

Views: 19548  •  Komentáře: 13  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Německý tank Leopard 1


Německý hlavní bojový tank Leopard 1



Obrázek

Předmluva

Téměř každý nově vzniklý stát nebo republika potřebuje svoji vlastní armádu. Ne jinak tomu bylo u nově vzniklé Německé spolkové republiky postavené na územních celcích spravovaných vítěznými mocnostmi, v tomto případě Spojenými státy, Velkou Británií a Francií. Jak prokázaly válečné zkušenosti ve druhé světové válce, žádná armáda se v té době neobejde bez tankových jednotek. Nově vytvořený Bundeswehr byl sice vyzbrojen americkými tanky M47 a M48 Patton, ale nejen armáda, i německé zbrojní společnosti měly potřebu vyvinout a hlavně vyrábět obrněná vozidla vlastní konstrukce. K tomu jim mohly být nápomocny zkušenosti vývoje a výroby zdařilých konstrukcí z období druhé světové války. První možnost prokázat kvality německých konstrukčních kanceláří nastala v roce 1954, ne sice stavbou tanku pro Bundeswehr
...

Views: 40844  •  Komentáře: 100  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]


  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 265 uživatelů :: 4 registrovaní, 0 skrytých a 261 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 1106 uživatelů dne 19/6/2024, 15:23





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 444028
    Celkem témat 9096
    Total Announcements: 1578
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 24204

    Topics per day: 4
    Posts per day: 181
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 90
    Posts per topic: 49

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4932
    Nejnovějším uživatelem je Benmaxie