• Globalní oznámení

Čínský základní bojový tank Typ 59


Čínská bojová technika v období studené války

Čínský základní bojový tank Typ 59

Obrázek

ÚVOD
Úplně první tanky, které se objevily v Číně byly francouzské Renault FT-17. Čína ve dvacátých letech objednala z Francie 36 strojů a prvních 10 vozidel bylo dovezeno jako „zemědělské traktory“ v roce 1924. Tyto vozidla se nedočkala bojového nasazení, ale sloužila jako výcviková. V tomto roce bylo také objednáno 24 tanků Vickers Carden Loyd. V 30. letech působily v Číně němečtí poradci a ti zajistili nákup 10 tanků PzKpfw I (se zásilkou přišel i nezjištěný počet obrněných vozidel SdKfz 221 a 222). Z Itálie bylo dovezeno 20 tanků CV 33 a CV-35, a Britové se letech 1935 a 1936 zbavili zastaralých vozidel (16 Vickers 6-ton, 29 Vickers Carden Loyd). Tanky byly rozděleny asi takto : 1. tankový prapor v Šanghaji dostal 32 obojživelných tanků Vickers a několik strojů Vickers 6-ton, 2. tankový prapor, taktéž dislokovaný v Šanghaji zbytek tanků Vickers 6-ton (asi 20) a 3. tankový prapor v Nankingu obdržel 20 italských vozidel CV-33/35 a 10 německých Pzkpfw I. V roce 1937 bylo část tanků zničena nebo ztracena v bojích s Japonskem, v roce 1938 z původních 96 vozidel zůstala asi polovina. V tomto roce začalo Číně pomáhat Rusové a prodali 87 tanků T-26 Model 1933. Sovětský svaz po podepsání smlouvy o neútočení s Německem svoji výpomoc silně omezil, a tak v roce 1941 to byli Američané, kteří v rámci programu Lend Lease začali čínskou armádu zásobovat vozidly. V říjnu 1941 bylo dovezeno 36 lehkých tanků M3A1 Stuart, později byly dovezeny tanky M4 Sherman a stíhače tanků M18 Hellcat. Tyto vozidla se pak podepsala na zastavení mnoha japonských útoků v dalších etapách války. Nepodložený fakt zůstává, že tyto typy vozidel pak po ukončení druhé světové války složily v tankových jednotkách čínské armády až do jejich nahrazením tankem Typ 59. (Jiný zdroj uvádí, že Čína po druhé světové válce nakoupila přebytečná vozidla od Sovětského svazu, patrně tanky T-34/85, SU-76, SU-122, JS-2). Část vozidel, tanky M24 Chaffee a samohybné houfnice M41 získala čínská armáda jako kořist v korejském konfliktu.

Obrázek Obrázek
< Francouzský tank Renault FT17 v čínské armádě.
> Jeden ze 32 tanků Vickers nakoupených ve Velké Británii.

V osmdesátých letech se v čínských tankových jednotkách pravděpodobně nacházelo až deset tisíc tanků. V devadesátých letech tento počet poklesl asi na 7000 strojů, ale víc jak šedesát procent tvořily tento počet tanky Typ 59 a Typ 69, rozdělené do 11-ti obrněných brigád. Průběžně jsou nahrazovány tanky druhé generace a to vozidly Typ 88 a Typ 96, přičemž stávající starší stroje Typ 59/69 jsou modernizovány novými systémy a prvky (řízení palby, spojovací prostředky, noční vidění, reaktivní pancíř, pohon aj). Nejmodernější čínský tank Typ 99 byl do výzbroje v roce 2001. V čínské armádě je také stále v provozu asi 2000 lehkých tanků, mezi které se počítají lehké tanky Typ 62 a obojživelný tank Typ 63, který je modernizován novými systémy (řízení palby, noční vidění, satelitní navigace, protitankovými střelami a výkonnějším motorem) na verzi označenou Typ 63A.
První verze čínského hlavního bojového tanku Typ 59 je vlastně kopie sovětského bojového tanku T-55A. Sovětský svaz a Čína podepsaly v roce 1956 smlouvu o přátelství a vzájemné pomoci, součást ujednání byla také pomoc při vybudování závodu na výrobu tanků. Vycházelo se z tanku verze T-55A a první prototyp byl pravděpodobně zkonstruován v roce 1957. První tanky byly montovány výhradně z dílů dodávaných sovětskou stranou a postupně nahrazovány čínskými komponenty. Čínská armáda přijala vozidlo do výzbroje v roce 1959, což se odrazilo na jeho označení, Typ 59 (Některé zdroje používají označení jmenovaného stroje jako Type 59). Tank Typ 59 je brán jako vývojový typ první čínské generace moderních tanků. V průběhu výroby byl mnohokrát vylepšován a modernizován a to nejen domácími ale i cizími technologiemi. Nejvíce byla sledována hlavní zbraň, zkušenosti byly pak použity při vývoji tanků Typ 69 a Typ 79. Podle nepodložených informací měla čínská armáda při pohraničním konfliktu se sovětskými jednotkami v roce 1969 získat téměř nepoškozený tank T-62. Ten byl později využit na vývoji tanku Typ 69, a po spolupráci se západními zeměmi vznikl další v typové řadě, stroj Typ 79.

Obrázek Obrázek
< Americký lehký tak M5 Stuart v čínských službách.
> Jednotka čínské armády vyzbrojená americkými tanky M4 Sherman.

Obrázek Obrázek
Kořistní technika, samohybná houfnice M41 a tank M24 Chaffee, z Korejské války z období říjen 1950 až červenec 1953).
Část první : Základní bojový tank Typ 59

Obrázek
Základní verze tanku Typ 59, vlastně téměř nezměněná verze tanku sovětské výroby T-55A.
Sériová výroba tanku Typ 59 začala asi v srpnu roku 1963 a pokračovala až do června 1980, přičemž první předsériová vozidla vznikla už v roce 1958. Celkově bylo vyrobeno asi 10 tisíc tanků verzí Typ 59 (jiný zdroj uvádí číslo kolem 9500 strojů. Tank Typ 59 používal tovární označení WZ-120 a jako jeho vzor T-55A byl vyvážen po stovkách strojů. Čínská armáda do výzbroje postupně převzala asi 5000 tanků, stroje tvořily páteř čínské lidové osvobozenecké armády téměř do roku 2000. V současné době se v čínských ozbrojených silách nachází asi 5 tisíc strojů, převážně ve verzích Typ 59-I a Typ 59-II, z nich část je využívána k výcviku a zbytek tvoří rezervu. Jmenovaná vozidla budou pomalu nahrazována moderními tanky Typ 96 a Typ 99.

Jak už zde bylo uvedeno, první sériová vozidla Typ 59 jsou téměř shodná se sovětským tankem verze T-55A, avšak jsou zde určité rozdíly. Tank Typ 59 neměl ve výbavě infračervený reflektor a jeho hlavní zbraň neměla stabilizátor. Vozidlo, tak jak jeho vzor, má řídící část vpředu, bojovou uprostřed, motorovou v zadní části korby a charakteristicky zakulacenou věž. Svařovaná korba tanku má proměnou tloušťku pancíře od čela korby 150 mm k podlaze o síle 20 mm. Věž má na čele sílu pancéřování 203 mm a boky dosahují 39 mm. Řidič má stanoviště v přední části korby vlevo a průlez je opatřen poklopem otvíratelným doleva. Ke sledování používá dva periskopy. Velitel tanku se střelcem a nabíječem se nachází ve věži, která nemá podlahu. Střelec má svoje místo vlevo, velitel sedí za ním a o něco výše a k opuštění vozidla používají průlez na jejich straně. Nabíječ má stanoviště po pravé straně kanonu a vlastním průlezem. První vozidla byla vybavena původním kanonem D-10T ráže 100, který byl později nahrazen kanon Typ-59 shodné ráže (100 mm), ale postrádal noční pozorovací zařízeni a stabilizátor. Střelec používal sovětskou munici i domácí čínskou typu APFSDS-T s dosahem až 2 400 m. Věž tanku má pohon srovnatelný s tankem T-55, který je schopen ji otočit o 360° za 21 vteřin. Pozdější výrobní série dostaly vertikální stabilizátor kanonu, aby mohla posádka střílet i za jízdy. Byly také dovybaveny infračerveným reflektorem a periskopy pro jízdu a vedení střelby.
Tank má nainstalovaný vznětový dvanáctiválcový kapalinou chlazený motor Typ 12150L s výkonem 520 HP při 2000 ot/min. Motor je spojen s pětistupňovou převodovkou s jednou zpátečkou. Nádrže mají obsah 815 listů, s přídavnými nádržemi (400 l) je vozidlo schopno po zpevněném povrchu ujet vzdálenost až 600 km. Podvozek tanku se skládá s pěti párů pojezdových kol, a párem hnacích kol vzadu a napínacím vpředu. Výfuk se nachází na shodném místě jako u tanku T-55, to je na levém blatníku. Uložení munice je stejné, takže posádka při zásahu má stejně nízkou možnost přežití jako u sovětských strojů.
Technická data tanku Typ 59 :
> posádka : 4 muži (velitel, řidič, střelec a nabíječ)
> hmotnost : 34 t (prázdná), 36 t (bojová)
> rozměry : délka celkem 9000 mm, délka korby 6040 mm, šířka 3270 mm, výška 2590 mm, světlost 425 mm
> výzbroj : kanon Typ-59 (D-10T) ráže 100 mm s drážkovanou hlavní (34 nábojů), spřažený a příďový kulomet Typ-59T ráže 7,62 mm (3500 nábojů), protiletadlový kulomet Typ-54 ráže 12,7 mm (500 nábojů)
> náměr kanonu : od -5° do +18°, odměr 360° (plně otočná věž)
> úsťová rychlost : 1435 m/s
> kadence kanonu : až 7 výstřelů/min
> šířka pásu : 580 mm
> pohon : vznětový dvanáctiválcový motor Typ 12150L s výkonem 382 kW (520 HP)
> obsah nádrží : 815 l
> hmotný výkon : 10,6 kW/t
> měrný tlak : 0,80 kg/cm2
> rychlost : silnice 50 km/h, terén až 25 km/h
> dojezd : silnice až 440 km
> překážky : příkop 2,70 m, kolmá stěna 0,79 m, brod 1,4 (bez přípravy), 5,5 m (s přípravou), stoupavost 58%, náklon 30%

Část druhá : Verze a další varianty tanku Typ 59

Obrázek
Čínský tank verze Typ 59-I.
Verze tanku Typ 59
Typ 59 : téměř shodná kopie tanku verze T-54A z roku 1957 (bez infrareflektoru). Sloužila jako předsérie.
Typ 59 (WZ-120) : licenční tank T-54A (zařazen do výzbroje v roce 1959 – odtud označení typu).
Typ 59-I (WZ-120A) : modernizovaná verze Typ 59 na standard Typ 69-II. (toto označení skrývá několik variant).
Typ 59-II (WZ-120B) : verze s kanonem Typ 81 ráže 105 mm, s dalšími novinkami.
Typ 59-IIA : modifikovaná verze Typ 59-II ( například kompozitní pancíř).
Typ 59 Gai (B59G): experimentální varianta na testy různé západní technologie. Vyrobeny dva stroje B59G a BW120K. Vozidlo BW120K je shodný stroj, ale vyzbrojený čínským kanonem ráže 120 mm s hladkým vývrtem hlavně.
Typ 59D (WZ-120C) : Typ 59D byl vyvinut v roce 1990. Použito mnoho moderních prvků. Varianty vozidel jsou Typ 59D a Typ 59D1 (podle vybavení).
Typ 59P : vývozní verze tanku Typ 59D.

Vozidla z konstrukce tanku Typ 59
Typ 62 : lehký tank vyvinutý na základě tanku Typ 59 (menší a tím s nižší hmotností).
Typ 69 : modernější varianta Typu 59, avšak pouze prototyp.
Typ 69-I : prototyp testující technologie okopírované z tanku T-62 (například světlomet Luna a systém OPZHN).
Typ 69-II : první sériová verze z roku 1982 s novým systémem řízení palby (mimo jiné s laserovým dálkoměrem a balistickým počítačem) a dalšími vylepšeními.
Typ 69-IIA, -IIB, -IIC : různě upravovaná a doplňovaná základní verze, Písmeno „C“ označuje velitelský tank s rozšířenou spojovací technikou.
Typ 73 : vyprošťovací tank na podvozku tanku Typ 59.
Typ 59 Marksman : britský protiletadlový komplex s dvěma kanony ráže 35 mm, řízený radary, posazený na podvozku tanku Typ 59, nenalezena zmínka o vyzbrojení čínské armády touto technikou.
Typ 84 : mostní tank na podvozku Typ 69. Shodné označení Typ 84 používá také mobilní most na podvozku tanku Typ 69.
Typ 79 : cizími prvky vylepšená verze tanku Typ 69-II, s továrním označením WZ-121D. (Jiný zdroj uvádí, že tento typ je označován také jako Typ 69-III)
Na podvozku tanku Tyo 69 mělo patrně vzniknout také několik prototypů (nebylo zjištěno zda-li se také vyráběly) :
PGZ88 : protiletadlový tank s dvěma rychlopalnými kanony ráže 37mm.
GSL130 : ženijní speciál.
GCZ110 : multifunkční vozidlo
IRÁK
Typ 69-QM : tank verze Typ 69-II s kanonem ráže 100 mm, dodatečným pancířen na čele korby (některé vybavené minometem ráže 160 mm). Stroje také využívány jako velitelské tanky s reaktivních pancířem (podobně jako T-55 Enigma). Změny provedené v průběhu let 1986 -1988. (je také používáno označení T-55B)
Typ 69-QM1 : tank Typ 69-II modernizovaný kanonem ráže 105 mm a laserovým dálkoměrem. Vylepšení proběhlo v letech 1984 - 1988.
Typ 69-QM2 : tank Typ 69-II modernizovaný kanonem ráže 125 mm s hladkým vývrtem hlavně a laserovým dálkoměrem. Vylepšení provedeno v letech 1986 -1991.

Obrázek Pákistánský tank Typ 59 MII při cvičení.

PÁKISTÁN
Typ 59 MII : vylepšený tank Typ 59, bývá označován také jako T-59 MII. Vzat do výzbroje armády v roce 1998.
Typ 69-II : pákistán toto vozidlo nejen licenčně vyráběl, ale i úspěšně vyvážel, Thajská armáda nakoupené stroje označila jako Typ 30.
Al Zarrar : rozsáhle modernizovaný tank Typ 59 MII. Výroba zahájena v roce 2003.
ÍRÁN
Typ 72Z : vylepšený tank Typ 59. (Jiný zdroj jej uvádí jako T-72Z)
SEVERNÍ KOREA
M1978 Koksan : dělo ráže 170 mm na podvozku tanku Typ 59. Existuje modifikovaná verze označená M1989.

Obrázek Bangladéšské tanky verze Typ 69- IIG.

BANGLADÉŠ
Type 69-IIG : Bangladéšskou armádou vylepšený tank verze Typ 69II, (kanon s hladkým vývrtem hlavně ráže 120 mm, poloautomatické nabíjení, nové systémy, reaktivní pancíř aj
SÚDÁN
Al Zubair 2 : vylepšená verze tanku Typ 59D.

pokračování ve 2. části

Views: 6574  •  Komentáře: 7  •  Odeslat odpověď [ Back ]

  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 358 uživatelů :: 8 registrovaných, 1 skrytý a 349 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 1088 uživatelů dne 13/6/2024, 02:29





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 412973
    Celkem témat 8775
    Total Announcements: 1494
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 16800

    Topics per day: 4
    Posts per day: 194
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4506
    Nejnovějším uživatelem je Michaeloser