• Globalní oznámení

Bezpilotní letoun CANTAS


cantas_1.jpg

Bezpilotní platforma CANTAS UAV

2012 04.04. Začínají realizovat vývoj vlastního projektu bezpilotního prostředku s charakteristikou VTOL
2016 02.02. Dokončen vývoj a vyroben funkční prototyp CANTAS A
2016 10.09. Dohoda na finalizaci a zastřešení celkého projektu CSG a.s.
2016 02.11. Na výstavě Indo Defence v Jakartě představen CANTAS A
2017 20.2. Na výstavě IDEX v Abu Dhabi představen CANTAS E


Jedná se o originální český výrobek vyvinutý malým týmem českých inženýrů ve společnosti KRILL Design se sídlem v Kunovicích. Jde o technologický start-up podpořený holdingem CSG. Firma KRILL Design pracuje na projektu od roku 2012. Letoun se vyznačuje unikátním poměrem cena vs výkon. Vyrábí se v České republice a od konkurenčních produktů se liší nejen svým osobitým vzhledem, ale zejména jedinečnou kombinací dvou způsobů pohonu, které mu dávají schopnost rychlého dopředného letu a zároveň schopnost vertikálního vzletu a přistání (VTOL). V rámci projektu vznikají tři letouny a jejich konstrukce vychází z kachní koncepce se zadními delta křídly. Na křídlových gondolách jsou umístěny svislé ocasní plochy. Široké použití kompozitů údajně snižuje riziko odhalitelnosti/zaměřitelnosti dronu radiolokátory protivníka. CANTAS (CANard-Tail-Sitter) je vybaven velmi výkonným datalinkem, jenž umožňuje i přenášení videa v reálném čase do vzdálenosti přesahující 100 kilometrů. Mohou létat i v automatickém režimu na základě předem naprogramované trajektorie bez zásahu operátora, ten ji však může během letu kdykoliv přeprogramovat, nebo cantas přepnout do manuálního režimu a řídit přímo. Operátor může řídit a kontrolovat z jedné řídící konzole dokonce několik letadel naráz, přijímat z nich data, a to v reálném čase. Operátor má k dispozici plnohodnotnou pracovní stanici, kde se zobrazuje 3D poloha letounu v prostoru, poloha letounu na digitální mapě, výstupy ze senzorů/čidel a také všechny nezbytné letové údaje nutné k řízení. Tuto technologii bude možné využít v širokém spektru misí pro vojenské, ale i civilní účely. Jak pro letecké, tak pro pozemní mise. Nejsou známy informace z testů a ani kdy se můžeme dočkat prvního sériového, operačně nasaditelného dronu.

CANTAS A (ADVANCED) - Jedná se o dron s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Konstrukce CANTAS A vychází z předchozího typu s tím, že je použitá kombinace proudového motoru a elektrických motorů pohánějící rotory v zadní části křídlových gondol. Letoun startuje pomocí elektrických motorů kolmo vzhůru s podporou proudového motoru. Následně dojde k překlopení do horizontálního letu, kdy letoun pohání pouze proudový motor. Díky této koncepci dron operuje ve výrazně širším rozsahu rychlostí a letových manévrů než běžný konvenční letoun. Dron je určen pro situace, kdy je vyžadována rychlá reakce - díky vlastnostem VTOL je letoun okamžitě schopen odstartovat, vysokou cestovní rychlostí se dostat do oblasti zájmu a pomocí palubních senzorů monitorovat situaci.

CANTAS E (ENDURANCE) - Tento letoun má velkou výdrž ve vzduchu a je určen pro dlouhodobé pozorování, sledování nebo průzkum - například při ochraně hranic. Má hybridní pohon, kdy dron přímo pohání dvojice elektrických motorů MVVS E100. Proudový motor je ale nahrazen malým spalovacím motorem, který přes malý generátor dobíjí trakční akumulátory. Disponuje schopností VTOL - po dosažení potřebné výšky přechází do horizontálního letu.

CANTAS S (SPEED) - Jedná se proudový, vysokorychlostní, víceúčelový dron určený pro vzdušné mise vyžadující velkou rychlost. Dron pohání malý proudový motor TJ40-G1 tuzemské výroby. Tento motor byl vyvinut jak pro bezpilotní letouny tak i pilotované kluzáky. Do vzduchu se CANTAS S dostane díky mechanickému katapultu. Maximální startovací hmotnost je 63 kg a rozměrově přibližně odpovídá americkému stroji RQ-21 Blackjack. Veškerý náklad - elektro-optické senzory a další speciální vybavení - je umístěn do oddělitelného příďového kontejneru. Lze jej využít i jako cvičný cíl pro stíhací piloty a pozemní jednotky protivzdušné obrany. Na základě CANTAS S lze také případně vyvinout tzv. kamikadze dron s bojovou hlavicí, tedy koncept který známe u IAI Harop. Klasický dron pak přistává pomocí vstřelovacího padáku.

CANTAS A
Rozpětí: 3.3 m
Délka: 2.4 m
Pohon elektrický: MVVS E100
Pohon proudový: TJ40-G1
Hmotnost´: 75 kg
Nosnost: 10 kg
Rychlost: 380 km/h
Výdrž: 80 min
Dostup: 3000 m


CANTAS E
Rozpětí: 5 m
Délka 2.4 m
Pohon elektrický: MVVS E100 (2x)
Přídavné APU
Hmotnost´: 63 kg
Nosnost: 10 kg
Rychlost: 160 km/h
Výdrž: 18 h
Dostup: 3000 m


CANTAS S
Rozpětí: 2.8 m
Délka 2.4 m
Pohon proudový: TJ40-G1
Tah: až 395 N
Hmotnost´: 63 kg
Nosnost: 10 kg
Rychlost: 460 km/h
Výdrž: 80 min
Dolet: 150 km
Dostup: 3000 m


Zdroj:
http://czechoslovakgroup.cz/
http://www.krill-design.com/cz/projekt-cantas/
http://www.armadninoviny.cz/cesky-bezpi ... antas.html

cantas_3.jpg
VLH7feaf1_nst1810110040au.jpg

Views: 13889  •  Komentáře: 27  •  Odeslat odpověď [ Back ]

  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 232 uživatelů :: 4 registrovaní, 0 skrytých a 228 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 1106 uživatelů dne 19/6/2024, 15:23





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 444128
    Celkem témat 9097
    Total Announcements: 1578
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 24252

    Topics per day: 4
    Posts per day: 181
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 90
    Posts per topic: 49

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4937
    Nejnovějším uživatelem je CarolyncGeave