Prípad F/O Veselého má vskutku výnimočné črty, ale tieto netreba zovšeobecňovať.
Držať formáciu 2min s plne bdelým nepriateľom (1) (2) , klobúk dole. Ale povedzme na rovinu to je skôr výnimka ako pravidlo.
[highlight=red]edit 10.06.2012: podľa samotného F/O Veselého: "...bolo vcelku jednoduché držať sa s ním v formácii mimo paľbu jeho strelcov.." in Stíhači ohnivých nocí, vyd.Magnet.[/highlight]
Obvyklý spôsob prepadu nočného stíhača je nepozorovane sa priblížiť a keď vystrelí, je pre obeť už neskoro na čokoľvek reagovať. Priblíženie je prevažne z preníženia tak, aby silueta nepriateľa bol kontrastnejšia oproti svetlejšej časti oblohy, kým nočný stíhač sa blíži z tmavšej strany. Táto poloha je veľmi nepríjemná, trosky letia priamo na stíhača. Aj pitomý olej na čelnom skle môže prerušiť ďalšie stíhanie, o prípade nočného Mosquita (3) totálne obhoreného od zostreleným nepriateľom ani nehovoriac.
Naproti tomu Defiant môže útočiť z preníženia s určitým bočným rozostupom, čím bude mimo úplav trosiek.
Prípad F/O Veselého pri krídle, poukazuje že bez ohľadu na polohu, bol pre nepriateľa stále hrozbou. Vežový strelec mohol kedykoľvek začať paľbu. Štandardná nočná stíhačka (napr.Bf110) naproti tomu bola bezmocná, vpred a šikmo mieriace zbrane sa nemohli uplatniť. Opätovný útok Bf110 na už upovedomeného nepriateľa by už bol riskantný.
Defiant tak trochu degradoval pilota do pozície vodiča autobusu, ktorý privezie pasažiera-strelca na miesto stretu, pilot následne len kontroluje situáciu a drží formáciu. Na druhej strane aspoň z psychologického hľadiska pre pilota mohli namontovať 2x7,7mm do krídla.
(1)Defiant bol oproti bombardéru naďalej stíhačkou, takže nejakú vysokú akrobaciu od bombami naloženému nepriateľa nemusel očakávať.
(2) S/Ldr Veselý na Beaufightere Mk.IF v noci 23. júla 1942, keď držal určitý čas (1-2min??) formáciu s nič netušiacim nepriateľom dovtedy kým mu operačný dôstojník nepotvrdil identifikáciu nepriateľa (He177) a až následne ho zostrelil.
(3)
http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205090446
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...