Grumman F-14 Tomcat
-
- rotmistr
- Příspěvky: 149
- Registrován: 10/12/2010, 17:01
Lehké pojednání o ledovcích http://www.horolezeckametodika.cz/vht/zaklady-vht/ledovec
TTD letounu F-14A s motorem TF-30-P414A
Vmax. na výšce ...............................................2 485 km/h
Vmax u hladiny moře .......................................1 468 km/h
Praktický dostup ..............................................15 240 m
Max dolet .......................................................3 220 km
Rozpětí maximální ...........................................19,54 m
Rozpětí minimální ............................................11,65 m
Rozpětí na šípu 75° (hangárovací) ......................10,15 m
Hmotnost prázdná ............................................18 191 kg
Hmotnost max. vzletová ...................................33 724 kg
Motor TF-30-P412A byl vyměněn za TF-30-P414A v letech 1981 - 83. Šlo o verzi motoru s podstatně vyšší spolehlivostí. Výkon obou motorů byl na režimu přídavného spalování stejný: 9 480 kp.
Vmax. na výšce ...............................................2 485 km/h
Vmax u hladiny moře .......................................1 468 km/h
Praktický dostup ..............................................15 240 m
Max dolet .......................................................3 220 km
Rozpětí maximální ...........................................19,54 m
Rozpětí minimální ............................................11,65 m
Rozpětí na šípu 75° (hangárovací) ......................10,15 m
Hmotnost prázdná ............................................18 191 kg
Hmotnost max. vzletová ...................................33 724 kg
Motor TF-30-P412A byl vyměněn za TF-30-P414A v letech 1981 - 83. Šlo o verzi motoru s podstatně vyšší spolehlivostí. Výkon obou motorů byl na režimu přídavného spalování stejný: 9 480 kp.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Veľmi zaujímavý dokument z dielne Iránskej televízie Press TV: "Tomcat Fights"
Priznám sa, že aj ked sa o tématiku bojového nasadenia lietadiel F-14A Tomcat v rámci IIAF/IRIAF zaujímam, tento "objav" ma prekvapil. Najmä z toho dôvodu, že súčastná iránska vláda sa o propagáciu úspechov iránskeho letectva až doposial príliš nesnažila (preferované boli úspechy Revolučných gárd). Ale ako postupne iránsky letci z čias vojny z irakom odchádzajú do dôchodku, dostáva sa na povrch stále viac zaujimavých detailov.
---
Part 1: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ya-9XDpfiM
&
Part 2: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... BJ1cdMHzKM
&
Part 3: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... NmgR_zcTNI
Okrem letcov IRIAF (Ali Reza Namáki, Abdolfazl Mehreganfar, Hasan Harandi, Mohammad Reza Atayee, Yadollah Khalili, Mohammad Masbough, Asad Adeli, Mohammad Farahawar, Shahram Rostami atď...) na programe spolupraoval aj letecký publicista Tom Cooper, autor knihy http://www.ospreypublishing.com/store/I ... 1841767871 Iranian F-14 Units in combat.
Seriál je koncipovaný podobne ako "západný" Dogfights, a aj ked obsahuje zaujímavé počítačové animácie sú tam isté chybičky (napr. miesto modelu MiG-25 je tam MiG-31, alebo miesto MiG-21MF je tam starší MiG-21F-13). Najzaujímavejšie je ale to že je v angličtine, resp. s titulkami, čo doteraz nebolo bežné.
Priznám sa, že aj ked sa o tématiku bojového nasadenia lietadiel F-14A Tomcat v rámci IIAF/IRIAF zaujímam, tento "objav" ma prekvapil. Najmä z toho dôvodu, že súčastná iránska vláda sa o propagáciu úspechov iránskeho letectva až doposial príliš nesnažila (preferované boli úspechy Revolučných gárd). Ale ako postupne iránsky letci z čias vojny z irakom odchádzajú do dôchodku, dostáva sa na povrch stále viac zaujimavých detailov.
---
Part 1: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ya-9XDpfiM
&
Part 2: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... BJ1cdMHzKM
&
Part 3: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... NmgR_zcTNI
Okrem letcov IRIAF (Ali Reza Namáki, Abdolfazl Mehreganfar, Hasan Harandi, Mohammad Reza Atayee, Yadollah Khalili, Mohammad Masbough, Asad Adeli, Mohammad Farahawar, Shahram Rostami atď...) na programe spolupraoval aj letecký publicista Tom Cooper, autor knihy http://www.ospreypublishing.com/store/I ... 1841767871 Iranian F-14 Units in combat.
Seriál je koncipovaný podobne ako "západný" Dogfights, a aj ked obsahuje zaujímavé počítačové animácie sú tam isté chybičky (napr. miesto modelu MiG-25 je tam MiG-31, alebo miesto MiG-21MF je tam starší MiG-21F-13). Najzaujímavejšie je ale to že je v angličtine, resp. s titulkami, čo doteraz nebolo bežné.
“Není mé pravdy,” řekl Josef Arimatejský. “Je jen jediná pravda pro všechny.”
“A která je to?”
“Ta, ve kterou věřím.”
(Karel Čapek, Kniha apokryfů - Pilátovo krédo)
“A která je to?”
“Ta, ve kterou věřím.”
(Karel Čapek, Kniha apokryfů - Pilátovo krédo)
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Grumman F-14 Tomcat
dik, zaujímavé dielo
Preklad v titulkoch je evidentne "neúplný" - rečníci toho evidentne hovoria perzsky viac, ako je potom preložené do angličtiny v titulkoch.
Preklad v titulkoch je evidentne "neúplný" - rečníci toho evidentne hovoria perzsky viac, ako je potom preložené do angličtiny v titulkoch.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Grumman F-14 Tomcat
Alchymisto: To je pravděpodobně hustotou informace v jazyce. Perština nejspíš potřebuje pro popis téhož více slov (např. přesný překlad slova "vypínač" z arabštiny je "věc, kterou se udělá, aby se něco udělalo" - perština není arabština, ale problém je podobný).
Stejný problém má i angličtina, také není moc přesná, má málo slovních základů. Někde zde na Palbě je pregnantní příklad, věta v latině, angličtině a češtině. Angl. na jeden a půl řádku, lat. kratší, čes. nejkratší
Mch proto je snadné přeložit jakýkoli film či knihu, z němčiny či angličtiny, do češtiny či slovenštiny, ale přeložit naopak je těžké, spousta špílců v řeči se nedá přeložit, protože by se převedla na nejméně jednu celou větu
Např. do češtiny nadabované německé filmy a seriály pak působí, jako kdyby ti lidé na plátně byli dementi - mluví takovým nepřirozeným, pomalým tempem.
Stejný problém má i angličtina, také není moc přesná, má málo slovních základů. Někde zde na Palbě je pregnantní příklad, věta v latině, angličtině a češtině. Angl. na jeden a půl řádku, lat. kratší, čes. nejkratší

Mch proto je snadné přeložit jakýkoli film či knihu, z němčiny či angličtiny, do češtiny či slovenštiny, ale přeložit naopak je těžké, spousta špílců v řeči se nedá přeložit, protože by se převedla na nejméně jednu celou větu

Např. do češtiny nadabované německé filmy a seriály pak působí, jako kdyby ti lidé na plátně byli dementi - mluví takovým nepřirozeným, pomalým tempem.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Grumman F-14 Tomcat
to dáva zmysle a je to jasné
ale všimol som si to na rozprávaní jedného pilota, ktorý v reči uvedie postupne tri alebo štyri krát meno svojho operátora a v titulkoch je to preložené len jednou krátkou vetou s menom operátora. Je ale možné, že to rozprávanie v peržštine je skutočne v štýle "Abdul zapol... Abdul urobil... Abdul mi povedal... " a preložiť sa to dá jednou krátkou vetou.
ale všimol som si to na rozprávaní jedného pilota, ktorý v reči uvedie postupne tri alebo štyri krát meno svojho operátora a v titulkoch je to preložené len jednou krátkou vetou s menom operátora. Je ale možné, že to rozprávanie v peržštine je skutočne v štýle "Abdul zapol... Abdul urobil... Abdul mi povedal... " a preložiť sa to dá jednou krátkou vetou.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Grumman F-14 Tomcat
Mě spíše mrzí, že ta videa co se tam toulají po okolí a často vypadají neméně i více zajímavá přeložená nejsou :/
V tomhle někdy byly zajímavé věci, ale celkově mi to přišlo takové nepříliš detailní, bez vykreslení pozadí a nekonzistentní.
V tomhle někdy byly zajímavé věci, ale celkově mi to přišlo takové nepříliš detailní, bez vykreslení pozadí a nekonzistentní.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Grumman F-14 Tomcat
Na osvetlenie: Na youtube je k tématike nasadenia Iránskeho vojenského letectva (či už všeobecne alebo konkrétne pilotov F-14A) väčšie množstvo videí, od pomerne amatérskych až po takmer profesionálne, v štýle "Doghfights". Ale až tieto sú urobené aj pre ne-Iránskeho diváka z anglickým komentárom/prekladom. Samozrejme je tam niekoľko chybičniek pri spracovaní počítačových modelov, alebo ako spomínaš, je to dosť všeobecný popis bez vykreslenia detailov. Treba si ale uvedomiť, že vyčerpávajúci popis nasadenia IRIAF vo vojne z Irákom by vydal na minimálne jednu (ale skôr dve) hrubú (hrubé), 500-600 stranovú knihu.Polarfox píše:Mě spíše mrzí, že ta videa co se tam toulají po okolí a často vypadají neméně i více zajímavá přeložená nejsou :/
V tomhle někdy byly zajímavé věci, ale celkově mi to přišlo takové nepříliš detailní, bez vykreslení pozadí a nekonzistentní.
A podla toho čo písal práve zmienený pán T.Cooper na acig.org, natočeného materiálu je minimálne na 30-dielny seriál, ale kedže ide o súkromnú iniciatívu iránskych nadšencov, robenú zo súhlasom* (ale bez oficiálnej podpory) iránskej vlády (ako som už spomínal, oficiálna iránska PR mašinéria neskrývane a jednoznačne preferuje úspechy Revolučných gárd) som rád že sa podarilo spraviť aspoň toto.
* Autorom bolo povolené navštíviť Leteckú základňu Isfahán (TFB.8) a nátáčať tam, odtial je väčšina záberov, plus niektoré pochádzajú s cvičení IRIAF a pár je tam aj unikátnych archývnych.
“Není mé pravdy,” řekl Josef Arimatejský. “Je jen jediná pravda pro všechny.”
“A která je to?”
“Ta, ve kterou věřím.”
(Karel Čapek, Kniha apokryfů - Pilátovo krédo)
“A která je to?”
“Ta, ve kterou věřím.”
(Karel Čapek, Kniha apokryfů - Pilátovo krédo)
Re: Grumman F-14 Tomcat
No já právě ty "profesionální" ve stylu "Dogfights" moc nemusím. Moc se musí ohlížet na popularitu a to jim škodí. Samozřejmě tohle dílko v rámci možností dobrý, ale oproti tomu, co se dá normálně sehnat, se toho již moc nového nedozvíš. Kámen úrazu je délka....do tří dílů se vejde absolutní minimum i toho nejdůležitějšího, takže na nějaký celkový pohled nezbývá prostor.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Grumman F-14 Tomcat
Dobrý den všem.
Měl jsem možnost probírat letoun F 14 Tomcat s kamarádem pilotem jež létal Mig 21 MF, oba dva jsme došli k závěru (na konci 80tých let) že kocour Tom je nejen hezké letadlo ale i hodně umí. Dotyčný kolega sám prohlásil že v MiG 21 by ho potkat rozhodně nechtěl alespoň ne na větší vzdálenosti. Ale upozornil mne na to, že kocour tom rozhodně není stavěn na nějaké doghfights - jeho primárním úkolem bylo ochránit flotilu či operační svaz před leteckým útokem čemuž odpovídá i jeho primární výzbroj AIM 54, tím nechci říci že při použití AIM 9, AIM 7 a A 61 by tento letoun byl nějak podceňován ale na začátku se moc s nějakými psími souboji moc nepočítalo. Změnu přivedlo zavedení letounů MiG 23 a později MiG 29, ale jak říkám kocour toho umí fakt docela dost, byť nad středomořím dostal od Mig 29 Luftwafe docela na frak a to i přesto, že navádění z Hokaye bylo jednoznačně ve prospěch F 14. To nám vyprávěli příslušníci základny v Neuburgu nad Dunajem kteří tam přešli z Fulcrumů.
Měl jsem možnost probírat letoun F 14 Tomcat s kamarádem pilotem jež létal Mig 21 MF, oba dva jsme došli k závěru (na konci 80tých let) že kocour Tom je nejen hezké letadlo ale i hodně umí. Dotyčný kolega sám prohlásil že v MiG 21 by ho potkat rozhodně nechtěl alespoň ne na větší vzdálenosti. Ale upozornil mne na to, že kocour tom rozhodně není stavěn na nějaké doghfights - jeho primárním úkolem bylo ochránit flotilu či operační svaz před leteckým útokem čemuž odpovídá i jeho primární výzbroj AIM 54, tím nechci říci že při použití AIM 9, AIM 7 a A 61 by tento letoun byl nějak podceňován ale na začátku se moc s nějakými psími souboji moc nepočítalo. Změnu přivedlo zavedení letounů MiG 23 a později MiG 29, ale jak říkám kocour toho umí fakt docela dost, byť nad středomořím dostal od Mig 29 Luftwafe docela na frak a to i přesto, že navádění z Hokaye bylo jednoznačně ve prospěch F 14. To nám vyprávěli příslušníci základny v Neuburgu nad Dunajem kteří tam přešli z Fulcrumů.

Re: Grumman F-14 Tomcat
Video o "perských kočkách" mě potěšilo, díky za něj.
Určitě souhlasím že Tomcat nebyl stavěný na nějaké dogfighty, také nebyl zrovna snadno ovladatelný. Na druhou stranu, US Navy investovalo spoustu prostředků do toho aby piloty Tomcatů naučilo se s tím co nejlépe vypořádat. Cvičné souboje F-14 proti Migům (ale i proti např. F-16) vyznívaly často ve prospěch soupeřů, alespoň se to tak může jevit. Mám ale takové podezření, že po spektáklu Top Gun si chtěl na Tomcatech každý smlsnout a když se to podařilo tak to vytroubil do světa. Když měly navrch Tomcaty, nikdo to zase tolik neventiloval. Případně se to svádělo na pravidla ušitá na míru Tomcatům (tím teď nemyslím konkrétně ty MiGy, k takovému "obvinění" došlo několikrát). Ostatně v podobné situaci je i F-15.
Každopádně je Tomcat letadlo které mi na nebi chybí. I když jak se zdá, tak Íránci ho budou schopní provozovat ještě dlouho (navzdory tomu co hlásají "experti").
Pro fanoušky Tomcatu doporučuji film Speed & Angels o úplně poslední dvojici pilotů (oni to byly vlastně pilot a pilotka) přeškolených na Tomcaty. Dvě krátké ukázky z filmu -
http://www.youtube.com/watch?v=C0CT8KkjJE0
http://www.youtube.com/watch?v=XZOYis57neE
Určitě souhlasím že Tomcat nebyl stavěný na nějaké dogfighty, také nebyl zrovna snadno ovladatelný. Na druhou stranu, US Navy investovalo spoustu prostředků do toho aby piloty Tomcatů naučilo se s tím co nejlépe vypořádat. Cvičné souboje F-14 proti Migům (ale i proti např. F-16) vyznívaly často ve prospěch soupeřů, alespoň se to tak může jevit. Mám ale takové podezření, že po spektáklu Top Gun si chtěl na Tomcatech každý smlsnout a když se to podařilo tak to vytroubil do světa. Když měly navrch Tomcaty, nikdo to zase tolik neventiloval. Případně se to svádělo na pravidla ušitá na míru Tomcatům (tím teď nemyslím konkrétně ty MiGy, k takovému "obvinění" došlo několikrát). Ostatně v podobné situaci je i F-15.
Každopádně je Tomcat letadlo které mi na nebi chybí. I když jak se zdá, tak Íránci ho budou schopní provozovat ještě dlouho (navzdory tomu co hlásají "experti").
Pro fanoušky Tomcatu doporučuji film Speed & Angels o úplně poslední dvojici pilotů (oni to byly vlastně pilot a pilotka) přeškolených na Tomcaty. Dvě krátké ukázky z filmu -
http://www.youtube.com/watch?v=C0CT8KkjJE0
http://www.youtube.com/watch?v=XZOYis57neE


Re: Grumman F-14 Tomcat
lamada píše:Dotyčný kolega sám prohlásil že v MiG 21 by ho potkat rozhodně nechtěl alespoň ne na větší vzdálenosti. Ale upozornil mne na to, že kocour tom rozhodně není stavěn na nějaké doghfights - jeho primárním úkolem bylo ochránit flotilu či operační svaz před leteckým útokem čemuž odpovídá i jeho primární výzbroj AIM 54...
To Lamada: No toto je napríklad vec ktorá ma naozaj zaujíma. Ale upozornil mne na to, že kocour tom rozhodně není stavěn na nějaké doghfightslamada píše:...byť nad středomořím dostal od Mig 29 Luftwafe docela na frak a to i přesto, že navádění z Hokaye bylo jednoznačně ve prospěch F 14. To nám vyprávěli příslušníci základny v Neuburgu nad Dunajem kteří tam přešli z Fulcrumů.
Podla toho čo som si prečítal na ACIG.org (Tom Cooper) tak skúsenosti pilotov Iránskeho letectva IRIAF sú odlišné najmä v tom ohlade, že z F-14A nebolo nejaký zásadný problém isť do súboja "na krátku vzdialenosť" s iráckými MiGmi. A začiatkom deväťdesiatych rokov, v čase ked sa rusko pokúšalo predať do Iránu lietadlá MiG-29 tak si s nimi piloty F-14 dokázali bez problémov poradiť a IRIAF nakoniec po dodávke (cca.20-22 kusov) MiGov-29 ich ďalšie nákupy stoplo.
*
Takže je to pre mňa trošku záhada prečo boj na krátku vzdialenosť (Dogfight) je u lietadla F-14A považovaný za niečo čo nie je ideálny letový režim. Teoreticky (na F-14 som neletel) si viem predstaviť vysvetlenie spočívajúce v tom, že piloty IRIAF boli počas bojov s IrAF nútení ísť "na doraz" a nehladieť na to čo je doporučené v uživatelskej príručke.
----
Pri cvičeniach NATO sú predsa len stanovené nejaké pravidlá "RoE" a obmedzenia tak aby sa nestalo, že na konci leteckého cvičenia búdú chýbať 2-3 lietadlá a jeden-dvaja členovia posádok, pretože to ich piloty zobrali "až príliš za červenú čiaru" a prekročili povolené obmedzenia letovej obálky.
To Farky: Ďalšie vysvetlenie, ktoré môže pripadať do úvahy je, že problémom nie je ani tak ovládatelnosť samotného lietadla, ale ovládenie motorov TF-30. Podla toho čo som čítal v knihe F-14 Units in Iranian service, veteráni IRIAF upozorňovali práve na toto. Problémy s motorom chúlostivými na správne ovládanie mali byť príčinou aj niekoľkých havárií počas vojny.
“Není mé pravdy,” řekl Josef Arimatejský. “Je jen jediná pravda pro všechny.”
“A která je to?”
“Ta, ve kterou věřím.”
(Karel Čapek, Kniha apokryfů - Pilátovo krédo)
“A která je to?”
“Ta, ve kterou věřím.”
(Karel Čapek, Kniha apokryfů - Pilátovo krédo)
Re: Grumman F-14 Tomcat
Tomcat je "energy fighter" jako víno a jak Američané tak Íránci tohle věděli/vědí. A byli cvičeni ve správné taktice proti hbitějším MiGům, proto měly Navy Fighter Weapons School . Analogicky - F-4 bývá taky označován za horšího dogfightera než MiG-17/-19 a přesto Phantomy dokázaly při správné taktice sovětské mašiny "vyšachovat". Stejně byl na tom dle mého názoru Tomcat.Milos984 píše:Takže je to pre mňa trošku záhada prečo boj na krátku vzdialenosť (Dogfight) je u lietadla F-14A považovaný za niečo čo nie je ideálny letový režim. Teoreticky (na F-14 som neletel) si viem predstaviť vysvetlenie spočívajúce v tom, že piloty IRIAF boli počas bojov s IrAF nútení ísť "na doraz" a nehladieť na to čo je doporučené v uživatelskej príručke.
Motory byly známou bolestí Tomcatu i za služby u US Navy. O té ovladatelnosti samotného letadla se zmiňují i američtí tailhookers, porovnávají to zpravidla s Hornetem. Docela tomu věřím, když se podívám na to video ze Speed & Angels, tak je tam vidět jak to Jay tahá do vertikály oběma rukama.Milos984 píše:To Farky: Ďalšie vysvetlenie, ktoré môže pripadať do úvahy je, že problémom nie je ani tak ovládatelnosť samotného lietadla, ale ovládenie motorov TF-30. Podla toho čo som čítal v knihe F-14 Units in Iranian service, veteráni IRIAF upozorňovali práve na toto. Problémy s motorom chúlostivými na správne ovládanie mali byť príčinou aj niekoľkých havárií počas vojny.


-
- štábní praporčík
- Příspěvky: 578
- Registrován: 6/9/2012, 22:33
Re: Grumman F-14 Tomcat
Existujú nejaké informácie o tom či Irán dal možnosť pozrieť sa zblízka na F-14tky Rusom?

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Rusové to nepotřebují, v době Íránsko - Irácké války jeden F-14 přistál v tehdejším SSSR. Pilot dezertoval.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Len tak pre zaujímavosť.Ku ktorým západným lietadlám sa Rusi ešte dostali?Flogger G píše:Rusové to nepotřebují, v době Íránsko - Irácké války jeden F-14 přistál v tehdejším SSSR. Pilot dezertoval.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Grumman F-14 Tomcat
Pokud vím, tak se dostaly k F-86 Sabre.
Re: Grumman F-14 Tomcat
To viem, ale mňa zaujíma špecificky Tomcat - v druhej polovici 90-tych rokov by ešte určite bol pre Rusov zaujímavý, dnes už nie.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.