Lenže tie Aim - 120 treba aspoň z počiatku navádzať radarom, takže aspoň niekoľko sekúnd bude treba čakať než AMRAAM prejde do fázy koncového navedenia + počítaj s časom než sa F - 22 otočí napäť na základňu. Ďalší problém vidím v tom, že lietadlá USAF vždy overovali zostrelenie neprieteľského stroja, proste nemôžu nechať Su - 35 alebo Su - 30 potencionálne vyzbrojené anti - AWACS strelami dlhého doletu K - 172 alebo Brahmosmi proti lietadlovkám lietať v v nekontrolovanom vzdušom priestore, musia sa pokúsiť ich zničiť.OndřejW píše:Pokud se USAF a její F 22 střetnou masově s letectvem které bude mít početní převahu a bude technicky stejně vyrovnané (Indie, Čína, Rusko), byť je to silně nepravděpodobné, určitě, ale opravdu určitě se nebudou pouštět do dogfightů, natož do soubojů na tak malou vzdálenost, aby se dal kanón použít, ale soustředí se na taktiku udeř a uteč. Způsobit nepříteli co největší ztráty a maximálně omezit ohrožení vlastních strojů. Jiným způsobem početně slabší nadvládu ve vzduchu nevybojuje. Protože letce osmi Raptorů obklopené ze všech stran dvaceti stíhačkami nepřítele nepomůže vůbec nic, ani stealth, ani manévrovací schopnosti, ani vyspělá elektronika, natož kanón.
BVR strely sa vymanévrovať dajú a relatívne v pohode, keď to dokázal polorozpadnutý srbský Mig - 29 a hneď dva razy za sebou, nevidím dôvod prečo by to nedokázal podstatne modernejší derivát Su - 27. V zásade ide o to, akú informáciu poskytujú pasívne systémy pilotovi, či len obyčajné varovanie o zameraní alebo v súčinnosti s IČ systémom aj polohu strely, prípadne čas do stretu. Ďalším závažným faktorom je pokrytie stroja, či zachytí strelu letiacu iba z prednej polosféry alebo aj zo zadu, spodu a z vrchu. Nie som si istý či toto nemá až Mig - 35. Pri R - 73/74, Aim 9X, Python 4/5 má pilot viac menej možnosť sa katapultovať, svetlice prestávajú fungovať už od éry Aim 9L a R - 60M. Nepochybný význam BVR striel je v narušení formácie, v strate prehľadu pre pilota následkom nevyhnutného manévru, možná problematizácia komunikácie.OndřejW píše:Naproti tomu raketa se dá odpálit v širokém vektoru, cíl může být nad útočníkem, pod ním, vlevo, vpravo. Může zatáčet, stoupat, jít do výkrutu, pro odpal je to jedno. Stačí jen velice přibližně v souboji kopírovat směr letu protivníka. Dnes už je jedno, zda cíl manévruje, či nikoliv. Moderní protiletadlová raketa se nedá vymanévrovat a nedá se účinně vyrušit. Funguje pouze kombinace obou taktik v přesně stanoveném postupu. Energický manévr v kombinaci s rušením a s výhodnou počáteční pozicí. Vše ostatní znamená sestřel.
OndřejW píše:(jen blázen by se přibližoval na 500m k někomu, kdo se náhodou může ocitnout za ním a stačí mu jen ubrat plyn a pálit téměř z libovolné pozice), .

Prakticky nemožné, rozbehnutie z podzvukovej rýchlosti na nadzvukovú trvá rádovo desiatky sekúnd, v prípade že by sa rozhodol pilot toto urobiť v bežnej dogfightovej vzdialenosti okolo 1 km aj R - 73 ho v pohode doženie. No escape zone BVR striel proti lietadlu v režime supercruise je 17 km (podzvukové 35 km), ak SuperFlanker na teba odpáli R - 73 zo vzdialenosti dajme tomu 3 - 4 km tá v pohode ťa doženie a vymaže z oblohy. Na prudké manévre v transonických a vyšších rýchlostiach zabudni, ovládateľnosť každej stíhačky v týchto rýchlostiach je slabá.OndřejW píše:(jen sebevrah by nezapnul forsáž a rychlostí přes dva Machy by nezmizel z bojiště, když má za zády o dvě stíhačky víc a munici pouze na pěti vteřinovou dávku), bude se bojovat nad terénem, kde je jistota, že nejsou v dosahu žádné protiletadlové zbraně.
OndřejW píše: I tak bude souboj na kanóny krátký a pokud se nerozhodne v prvních fázích úoku, pravděpodobně dojde k odpoutání protivníků od sebe. Dlouhý a těsný souboj na kanóny je dnes už pouze romantická představa a utopie.
Nemyslím si to. Nikto z uskupenia vzájomne bojujúcich lietadiel na blízko nemá prehľad o výzbroji súpera. Pilot F - 22 naopak možno bude predpokladať, že Suchoje ešte niečo budú mať, keďže nosia širší sortiment, až 4 R - 73. Ak sa rozhodne po pár otočkách odísť môže bez varovania zozadu prísť Ič strela. Musí manévrovať až do konca pretože na útek nie je čas.
Odpaľovať BVR strelu zo vzdialenosti 100 km do roja manévrujúcich stíhačov, je jak páliť z ťažkým delostrelectvom do bodákového súboja 2 jednotiek. Šanca zistiť kto je súper a kto nie, je prakticky nulová. A myslím, že primárnym cieľko každého vojenského letectva je zabezpečiť vzdušnú nadvládu. Ak súper za cenu zachránených 10 F - 22 potopí LL za 100x vyššiu cenu, prípadne ak zabije niekoľko tisíc civilistov ako tzv. coateral damage tak letectvo proste zlyhalo.OndřejW píše:Moderní bojiště je rychlé a nikdo nikdy neví, kdo se může bleskově a nečekaně přiblížit během několikaminutového dogfightu a změnit poměr stran třeba i jen jednou raketou odpálenou ze sto kilometrové vzdálenosti. Primární cíl každého pilota je v první řadě neriskovat bezhlavě ztrátu drahého a obtížně nahraditelného letounu, když výsledek je opravdu velice nejistý. Což kanónový souboj je.
Áno je pravda, že YF - 22 bol jednoduchší a používal konvenčnejšie technológie, nič menej obratnosť bola prvoradá. V prípade konkurenta F - 22 PAK - FA to platí tak isto. A obracač ťahu je len jeden z mnohých aspektov celkovej obratnosti lietadlá, nie som si istý, či YF - 23 mohol obracať iba jedným smerom a to hore, kvôli stealth konštrukcii trysiek.OndřejW píše:Nebyla náhodou YF 23 odmítnuta hlavně kvůli svým větším rozměrům (služba na letadlové lodi, se kterou se původně počítalo ) a pro svou ještě větší složitost a pokrokovost konstrukce oproti už tak dost futuristické a na vývoj náročné F 22? O ostatních důvodech, proč nevyhrála se zdroje dost rozcházejí. Prototyp YF 23 s měnitelným vektorem tahu by na tom měl být s obratností shodně s F 22. Vždyť se říká, že konkurz prohrál ten lepší...