Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Altaj
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 189
Registrován: 17/1/2008, 13:32

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Altaj »

OndřejW píše:Pokud se USAF a její F 22 střetnou masově s letectvem které bude mít početní převahu a bude technicky stejně vyrovnané (Indie, Čína, Rusko), byť je to silně nepravděpodobné, určitě, ale opravdu určitě se nebudou pouštět do dogfightů, natož do soubojů na tak malou vzdálenost, aby se dal kanón použít, ale soustředí se na taktiku udeř a uteč. Způsobit nepříteli co největší ztráty a maximálně omezit ohrožení vlastních strojů. Jiným způsobem početně slabší nadvládu ve vzduchu nevybojuje. Protože letce osmi Raptorů obklopené ze všech stran dvaceti stíhačkami nepřítele nepomůže vůbec nic, ani stealth, ani manévrovací schopnosti, ani vyspělá elektronika, natož kanón.
Lenže tie Aim - 120 treba aspoň z počiatku navádzať radarom, takže aspoň niekoľko sekúnd bude treba čakať než AMRAAM prejde do fázy koncového navedenia + počítaj s časom než sa F - 22 otočí napäť na základňu. Ďalší problém vidím v tom, že lietadlá USAF vždy overovali zostrelenie neprieteľského stroja, proste nemôžu nechať Su - 35 alebo Su - 30 potencionálne vyzbrojené anti - AWACS strelami dlhého doletu K - 172 alebo Brahmosmi proti lietadlovkám lietať v v nekontrolovanom vzdušom priestore, musia sa pokúsiť ich zničiť.
OndřejW píše:Naproti tomu raketa se dá odpálit v širokém vektoru, cíl může být nad útočníkem, pod ním, vlevo, vpravo. Může zatáčet, stoupat, jít do výkrutu, pro odpal je to jedno. Stačí jen velice přibližně v souboji kopírovat směr letu protivníka. Dnes už je jedno, zda cíl manévruje, či nikoliv. Moderní protiletadlová raketa se nedá vymanévrovat a nedá se účinně vyrušit. Funguje pouze kombinace obou taktik v přesně stanoveném postupu. Energický manévr v kombinaci s rušením a s výhodnou počáteční pozicí. Vše ostatní znamená sestřel.
BVR strely sa vymanévrovať dajú a relatívne v pohode, keď to dokázal polorozpadnutý srbský Mig - 29 a hneď dva razy za sebou, nevidím dôvod prečo by to nedokázal podstatne modernejší derivát Su - 27. V zásade ide o to, akú informáciu poskytujú pasívne systémy pilotovi, či len obyčajné varovanie o zameraní alebo v súčinnosti s IČ systémom aj polohu strely, prípadne čas do stretu. Ďalším závažným faktorom je pokrytie stroja, či zachytí strelu letiacu iba z prednej polosféry alebo aj zo zadu, spodu a z vrchu. Nie som si istý či toto nemá až Mig - 35. Pri R - 73/74, Aim 9X, Python 4/5 má pilot viac menej možnosť sa katapultovať, svetlice prestávajú fungovať už od éry Aim 9L a R - 60M. Nepochybný význam BVR striel je v narušení formácie, v strate prehľadu pre pilota následkom nevyhnutného manévru, možná problematizácia komunikácie.
OndřejW píše:(jen blázen by se přibližoval na 500m k někomu, kdo se náhodou může ocitnout za ním a stačí mu jen ubrat plyn a pálit téměř z libovolné pozice), .
:D O čom že je manévrový boj ? O tom aby sa ,,náhodou´´ za teba nedostal ....
OndřejW píše:(jen sebevrah by nezapnul forsáž a rychlostí přes dva Machy by nezmizel z bojiště, když má za zády o dvě stíhačky víc a munici pouze na pěti vteřinovou dávku), bude se bojovat nad terénem, kde je jistota, že nejsou v dosahu žádné protiletadlové zbraně.
Prakticky nemožné, rozbehnutie z podzvukovej rýchlosti na nadzvukovú trvá rádovo desiatky sekúnd, v prípade že by sa rozhodol pilot toto urobiť v bežnej dogfightovej vzdialenosti okolo 1 km aj R - 73 ho v pohode doženie. No escape zone BVR striel proti lietadlu v režime supercruise je 17 km (podzvukové 35 km), ak SuperFlanker na teba odpáli R - 73 zo vzdialenosti dajme tomu 3 - 4 km tá v pohode ťa doženie a vymaže z oblohy. Na prudké manévre v transonických a vyšších rýchlostiach zabudni, ovládateľnosť každej stíhačky v týchto rýchlostiach je slabá.
OndřejW píše: I tak bude souboj na kanóny krátký a pokud se nerozhodne v prvních fázích úoku, pravděpodobně dojde k odpoutání protivníků od sebe. Dlouhý a těsný souboj na kanóny je dnes už pouze romantická představa a utopie.


Nemyslím si to. Nikto z uskupenia vzájomne bojujúcich lietadiel na blízko nemá prehľad o výzbroji súpera. Pilot F - 22 naopak možno bude predpokladať, že Suchoje ešte niečo budú mať, keďže nosia širší sortiment, až 4 R - 73. Ak sa rozhodne po pár otočkách odísť môže bez varovania zozadu prísť Ič strela. Musí manévrovať až do konca pretože na útek nie je čas.
OndřejW píše:Moderní bojiště je rychlé a nikdo nikdy neví, kdo se může bleskově a nečekaně přiblížit během několikaminutového dogfightu a změnit poměr stran třeba i jen jednou raketou odpálenou ze sto kilometrové vzdálenosti. Primární cíl každého pilota je v první řadě neriskovat bezhlavě ztrátu drahého a obtížně nahraditelného letounu, když výsledek je opravdu velice nejistý. Což kanónový souboj je.
Odpaľovať BVR strelu zo vzdialenosti 100 km do roja manévrujúcich stíhačov, je jak páliť z ťažkým delostrelectvom do bodákového súboja 2 jednotiek. Šanca zistiť kto je súper a kto nie, je prakticky nulová. A myslím, že primárnym cieľko každého vojenského letectva je zabezpečiť vzdušnú nadvládu. Ak súper za cenu zachránených 10 F - 22 potopí LL za 100x vyššiu cenu, prípadne ak zabije niekoľko tisíc civilistov ako tzv. coateral damage tak letectvo proste zlyhalo.
OndřejW píše:Nebyla náhodou YF 23 odmítnuta hlavně kvůli svým větším rozměrům (služba na letadlové lodi, se kterou se původně počítalo ) a pro svou ještě větší složitost a pokrokovost konstrukce oproti už tak dost futuristické a na vývoj náročné F 22? O ostatních důvodech, proč nevyhrála se zdroje dost rozcházejí. Prototyp YF 23 s měnitelným vektorem tahu by na tom měl být s obratností shodně s F 22. Vždyť se říká, že konkurz prohrál ten lepší...
Áno je pravda, že YF - 22 bol jednoduchší a používal konvenčnejšie technológie, nič menej obratnosť bola prvoradá. V prípade konkurenta F - 22 PAK - FA to platí tak isto. A obracač ťahu je len jeden z mnohých aspektov celkovej obratnosti lietadlá, nie som si istý, či YF - 23 mohol obracať iba jedným smerom a to hore, kvôli stealth konštrukcii trysiek.
Naposledy upravil(a) Altaj dne 17/11/2012, 09:42, celkem upraveno 1 x.
Za všetko zlo sa môže katolícka cirkev.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Skeptik »

OndřejiW, 10 : 0 na kanóny :)

Altaji, jen drobnost, obraceč tahu slouží k brždění (viď Jersey :)), to co zvyšuje obratnost se nazývá vektorování tahu.
Jinak ale souhlas se vším, co bylo napsáno ve prospěch kanónu. V žádném případě to není pře konané reziduum, ale integrální součást výzbroje, plně použitelná i proti stíhačům nepřítele. Nastanou-li proto podmínky. A ty určitě nastanou. V moderním boji je příliš mnoho neznámých na to, aby se tato varianta dala vyloučit jako nepravděpodobná.
A riskovat v takovém případě ztrátu poškozeného F-22 dávkou z Plamene nepoškozené L-159 je luxus, který si nikdo nemůže dovolit :eek:
(Poslední větu neberte až tak doslova :) )
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 17/11/2012, 17:21, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
madrabbit
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 193
Registrován: 9/3/2010, 14:13

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od madrabbit »

A riskovat v takovém případě ztrátu poškozeného F-22 dávkou z Plamene nepoškozené L-159 je luksus, který si nikdo nemůže dovolit :eek:
(Poslední větu neberte až tak doslova :) )
nedávno byl někde článek, že L-159 sundala v podzvukovém dogfightu v nízkých výškách F-16, a jak jsem pochopipl, nedalo to "moc práce". Takový A-10 nebo Su-25 u země by byl nepříjemný soupeř.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od rabo »

Bolo by dobré sa vrátiť k príspevku, ktorý celé toto rozbehol, že v roku 2012 sa budú moderné stroje biť v manévrovom vzdušnom boji. Ja to vidím na 2020, kedy sa masovejšie rozšíria, ale... Dúfam, že sa zhodneme, že toto sa asi nebude diať, nakoľko super strojmi budú disponovať len veľmoci a tie asi do vzájomného stretu nepôjdu. Ak sa k takémuto stroju dostane niektorá neveľmoc, tak bude zdolaná masívnou prevahou. Všetkého. To ,že sa strene dvojica F-22 s 10 SU.. je asi také pravdepodobné ako... Nikto nespochybňuje kanóny, sú situácie kedy bude potrebný, napr.varovnú streľbu raketou nedáš.
Kanóny a ich munícia sú zastaralé, ale nič lepšie, lacnejšie a s dostatočnou ničivou silou a nesenou muníciou na ultra blízky boj zatiaľ nebolo zavedené. Otázkou je do akej miery s nimi tvorcovia lietadiel počítajú v reálnom boji, keď od 90. rokov prešli rakety kus cesty a u kanónov a ich munície sa nič radikálne neudialo.
Manévrovanie nikto nespochybňuje, je to podstatné vlastnosť, ale v súčasnosti a budúcnosti hlavne prečo ? Pre manévrový vzdušný boj, alebo pre uhýbaniu sa raketám zo zeme a zo vzduchu a rýchlemu reagovaniu ?
Stále sme pri F-22 a pod., nie pri F-16,15 Mig..
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od lamada »

Já bych řekl, že konstruktéři od Lockheed Martin/ Boeing ví ze všech nejlíp proč M 61 Vulcan je součásti F 22. Nikdo zde netvrdí , že to je jeho promární zbraňový komplet ale může ho pilot potřebovat. O efektivitě moderních kanonů jimi používané munice a střeleckonavigačních kompletů bych diskusi ani moc nerozšiřoval - byť názory mohou být různé každý jsme jiný. :wink:
Obrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Alchymista »

Na munícii a zbrani toho nikto veľa "nenazlepšuje", pokiaľ chce zostať u "klasiky" a jej osvedčených riešení. "Strelecký zameriavač" je v dnešnej dobe integrálnou súčasťou "palubného streleckého a navigačného systému" a jeho schopnosti predikcie "budúcej polohy cieľa" a balistiky zbrane značne presahujú schopnosti zameriavačov zo sedemdesiatych rokov.

Rabo - myslím, že jedno z druhým...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Ionor »

F-22 bol projekt studenej vojny, kde bola snaha prekonať Su-27, ktorý mal podobne ako Mig 29 aj tepelné čidlo, takže boj na blízko bol reálny. Nebyť Suchoja/Migu a jeho exportu, je zavedenie Raptora stejne zbytočné ako v prípade zrušeného RAH-66 Comanche...
Podľa Rabovej logiky bol vyvynutý F-35, ktorý viac zohľadňuje požiadavky momentálneho rozdelenia sveta a zameriava sa preto skôr na kvalitu senzorového vybavenia namiesto manévrovateľnosti a schopnosť byť updatovaný s energetickými zbraňami vďaka naddimenzovaným elektrickým obvodom. Energetické zbrane predstavujú logický evolučný stupeň kanónu a dosť možná aj koniec protileteckých rakiet krátkeho dosahu v horizonte 2-3 dekád...
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2468
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od jersey.se »

Ehm a je to tu znova. F-35 jaksi nemá,opakuji NEMÁ dostatečně dimenzovaný palubní elektricky systém pro zabudování energetických zbraní. Už jsme to probírali ;-)
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Ionor »

Len pokiaľ počítaš, že neprekonajú 10% efektívnosť využitia energie u väčšiny dnešných elektrických laserov...
Pre využitie v F-35 potrebujú aspoň okolo 20%.
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2468
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od jersey.se »

Vylaď "Duševní zdraví FM" :razz: Kolik MW musí mít laser (+jeho účinnost) , který bude aspoň trochu efektivní a kolik kW zvládne palubní síť F-35? :twisted:

ps: Odpovím si sám, palubní systém F-35 počítá s nominálními 160 kW elektrickými, ovšem to je celkem, tedy velká část z toho je vyčleněna pro samotné ovládání letounu, zatímco základní světelný výkon laseru by byl od hladiny 1 MW výše. No a vzhledem k tomu, že lasery nebudou mít v dohledné době (řádově desetiletí) vyšší energetickou účinnost než těch 10-15%... :lol: :mrgreen:

psII: Mimochodem, Viggen měl palubní systém schopný pracovat s cca. 90 kW a Gripen asi 110 kW pokud vím. Jsou tyto letouny také připraveny na laser?
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Ionor »

Smeješ sa sám zo seba, ako dostačujúce boli pre potreby použitia v lietadlách a pre pripravovaný ochraný systém tanku Arjun vypočítané výkony okolo 25kW...
Porovnávať elektrické a chemické lasery nieje veľmi rozumné, mimo iné aj vzhľadom na plochu na ktorú pôsobia doteraz "bojovo" testované chemické lasery, elektrický laser pôsobiaci na menšiu plochu a vzdialenosť nevyžaduje totiž výkon v MW.
Európsky laserový systém vyvynutý Rheinmetalom zostrelil UAV s dvojitým 5kW elektrickým laserom...
http://defense-update.com/20111128_rhei ... laser.html
http://www.defenceweb.co.za/index.php?o ... Itemid=105

Nezabudni zase stádo smajlov. :-P
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Alchymista »

Myslím, že použitie laseru ako ofenzívneho prostriedku je ešte vo hviezdach, ale zaujímavé do budúcnosti môžu byť (a v niektorých prípadoch už sú) sebaobranné laserové systémy proti IR (a obecne opticky) navádzaným riadeným strelám všetkých kategórií. A to ako vo funkcii IR/optického rušiča, tak vo funkcii prostriedku aktínej obrany, ktorý sa pokúsi strelu zamerať a laserom vyradiť alebo zničiť jej IR/optické detektory (takéto prostriedky už existujú aj pre civilné alebo "civilné" dopravné lietadlá).

edit: som pomalší...
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2468
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od jersey.se »

Ionor: Tak určitě, takový takzvaný chemický laser je díky své spotřebě pracovního plynu vyloženě vhodný pro instalaci v taktickém letadle. A když připočítáme účinné využití samotného plynu řádově do 10% (plyn proudí pracovním prostorem rychlostí asi M2) a celkovou (tedy i se zařízením pro práci s pracovní látkou) elektrickou účinnost při přeměně spotřebovaného proudu na světlo cca. 5%, tak už se bojím že F-35 má potenciál sestřelovat s nebe své protivníky laserem. :mrgreen: On UAV je totiž opravdu v tomto plně srovnatelný se stíhacím letounem, který má podstatně větší plochu k odvedení laserem přivedené energie. Navíc v případě že by nebezpečí bylo reálné, není až takový problém udělat vhodná protiopatření. Když na to totiž přijde, sestřelím klidně letící a kroužící RC model 5W laserovým ukazovátkem, to ovšem ještě neznamená že by to byla efektivní zbraň použitelná v boji. Navíc je laser pro F-35 určitě už ve skladech a čeká jenom až jeho účinnost vzroste, aby se mohl namontovat :mrgreen:

Alchymista: Jenže Ionor nám říká že F-35 je od začátku uvažován pro použití laseru a jeho skutečná bojová hodnota na něm stojí. To je k smíchu.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Ionor »

Elektrický laser je vo vývoji, písal som 2-3 dekády do nasadenia, nikde som nepísal, že už testovaný elektrický laser stačí na moderné lietadlá, stejne ako som nepísal, že F-35 bol od začiatku stavaný pre laser, ale kľudne prekrúcaj slova ďalej...
Naposledy upravil(a) Ionor dne 19/11/2012, 15:07, celkem upraveno 1 x.
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2468
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od jersey.se »

Takže se opět dostáváme k závěru který jsme spolu učinili už před rokem. Laser pro F-35 není a minimálně ještě velmi dlouho nebude. Mimochodem, plynový laser o kterém se mluví může být instalován na upravený B747, ale rozhodně ne na taktické letadlo velikosti F-35 Takže zase za rok očekávám stejnou debatu :eek:
Naposledy upravil(a) jersey.se dne 19/11/2012, 15:11, celkem upraveno 2 x.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Ionor »

Ako by som ti to vždy nenapísal, že od nasadenia sú dekády, ale svojím výpadkom pamäte sa kľudne zasmej, keď očakávaš túto debatu aj za rok, zrejme o svojej pamäti nemáš vysokú mienku...
Od moderných konštrukcii sa samozrejme očakáva, že budú schopné pojať technológie ktoré sa zrejme vyvynú do použiteľnej formy počas ich životnosti, keď ti to ako odpoveď stačí.
Naposledy upravil(a) Ionor dne 19/11/2012, 15:13, celkem upraveno 1 x.
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2468
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od jersey.se »

Je-li důkazem možnosti instalovat na F-35 laser 160 kW elektrických v palubní síti, lze předpokládat že pokud Gripen NG zvládne podobný výkon, je i on již zcela jistě naprosto připraven na instalaci laserové zbraně, která bude možná někdy v budoucnu vyvinuta? :mrgreen:

Ono nejde o to že bys netvrdil že energetické zbraně jsou hudbou vzdálené budoucnosti. Ono jde o to, že je nesmysl se dnes o nich vůbec v případě F-35 bavit. On je nemá a nemá ani nijak zvlášť než je dnes běžné i u jiných letadel dimenzovaný elektrický systém.
Naposledy upravil(a) jersey.se dne 19/11/2012, 15:19, celkem upraveno 2 x.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od kenavf »

O ktoré energetické zbrane by sa jednalo?
Z nových druhov zbraní ktoré niečo likvidujú(nielen že by rušili):
1.Elektromagnetické delo-zatiaľ len pozemné stacionárne skúšky,Mnohotonové zariadenia zatiaľ len v štádiu laboratórnych testov.V ďalekej budúcnosti možno umiestniteľné na ťažký mnohonápravový prepravník alebo loď prípadne Boeing 747
2.Laser-je otázne aký el.zdroj by ho utiahol,tie MW by mohli byť len impulzný odber, ale aj tak sú to zase mnohotonové zariadenia ktorých umiestnenie na stíhačky je tiež hudba ďalekej budúcnosti.
3.Elektromagnetický žiarič ktorého pulz dokáže zlikvidovať(nie len rušiť) elektroniku nepriateľskej techniky.Tvrdí sa že moderné AESA radary snáď už čiastočne takú možnosť majú, pred pár dňami tu bola na niektorom vlákne zmienka o úspešnom teste takejto zbrane umiestnenej na nejakom bezpilotnom prostriedku,ktorý zlikvidoval počítače v budove nad ktorou prelietal(dosah tam tuším nebol uvedený).
4.Plazmový žiarič-Rusi stále čosi hovoria o zneviditeľnení pre radar pomocou plazmy ale nikto to ešte nepredviedol ani laboratórne, a pomocou plazmy chcú aj zostrelovať lietadlá a rakety(zmenou fyzikálnych vlastností okolo nepriateľského lietadla).

Jediné čo sa z týchto zbraní možno umiestní na F-22 sú tie žiariče z bodu 3.,všetko ostatné bude vyvinuté do použiteľnej fázy príliš neskoro na to, aby to zastihlo aj Raptor.To už to skorej umiestniana na nejaký nový typ nosiča.A Raptor zostane u klasických zbraní.Žiadna revolúcia sa ho nebude týkať.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od Ionor »

MW laser na Boeningu bol stavaný za účelom dosahovať dosah 600km+ proti veľkým raketám, čo je pre letecký boj vzhľadom na zakrivenie zeme podľa mňa zbytočné, pre vzdušný boj v bežných výškach na takéto vzdialenosti energetické zbrane útočiace priamo nemajú veľký zmysel. V prípade chemického laseru na Boeningu, ktorý bol vytvorený hlavne ako protiraketový štít, ale takýto výkon zmysel mal...

Nasadenie týchto zbraní pre Raptora by zrejme mimo iné vyžadovalo update senzorov, pokiaľ viem v tomto smere zaostáva za F-35 v otázke pasívnej tepelnej detekcie, ktorú používal na zameriavanie aj Boening (radar zrejme nemá dostatočnú rozlišovaciu schopnosť pre potreby dlhodobejšieho ožarovania jedného miesta na rakete), je ale pravdepodobné, že po zavedení stíhačov 5. generácie na východe sa pokúsia v USA zvýšíť jeho bojovú hodnotu v strede jeho životnosti do príchodu novej generácie v rámci možností danej doby. Či už ale budú dostupné v 20tých rokoch tohto storočia nejaké vysokoenergetické zbrane je dnes problematicke odhadnúť vzhľadom na vlažné tempo vývoja zbraní od skončenia studenej vojny. Nemyslím si, že prispôsobiť Raptor pre tieto zbrane by bol až taký problém v prípade, že by sa to vyplatilo resp. by v USA zavládol dojem technickej zaostalosti vočí východu, podobne ako po vypustení Sputnika.
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Příspěvek od skelet »

Bohužel další F-22 měla nehodu. Naštěstí tentokráte bez obětí a zranění. Havárie se stala 7.12. na Havaji a došlo k poškození ocasní části během přistání
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=9234
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letadla“