Suchoj Su-25 Frogfoot
Moderátor: Julesak
Suchoj Su-25 Frogfoot
Žabák
22.2.1975 poprvé vzlétl prototyp T-8 a Moskva měla konečně letoun který dostával všem jejím požadavkům.Z prototypu T-8 se stal bitevník Su-25, v NATO označovaný jako „Frogfoot“ doslovně přeloženo „žabí noha“
Úlohou konstrukčních kanceláří mělo být navrhnutí rychlého letounu který by unesl značný počet výzbroje a i s touto váhou mohl obstojně manévrovat tak aby se hodil pro napadání z nízkého hloubkového letu. O Su-25 by se dalo hovořit jako o „protějšku“ západního A-10 Thunderbolt II, i když se jejich vlastnosti a schopnosti někdy značně liší.
Myslím že největší rozdíl je v tom že A-10 je stavěn za větší obnos než Su-25 který je stavěn „ruským stylem“ takže to čím ho můžete opravit seženete takřka všude.
Jako bitevník má Su-25 velké rozpětí křídel která jsou do šípu, na těchto křídlech jsou umístěny obdelníkové schránky do kterých se zasunují nahoru o dolů se vysunují panely.Tyto panely mají dvojí funkci:
1)Slouží jako brzdy
2)Zlepšují obratnost při letu v nízké výšce
První vyráběné stroje měly slabou obrannou výzbroj, jejíž absence se ukázala jako veliký nedostatek ve válce v Afghánistánu kde bylo řízenými střelami země-vzduch, dokonce byla ztrátovost Su-25 tak vysoká že byly na krátkou dobu staženy z bojových akcí, nasazeny zpět byly až tehdy kdy byly stroje dodatečně vybaveny rušičkami a silnými výmetnicemi klamných cílů, v tuto dobu však přišla nová verze která byla vybavena novými systémy a byla tedy daleko spolehlivější ať už po stránce obranné tak útočné.
NA svých dlouhých křídlech měl Su-25 10 závěsníků – 5 na každém křídle. Na těch mohl nést širokou paletu zbraní do váhy 4 400 kg. Zavěsit toho jde opravdu hodně, od pum jak řízených laserem tak neřízených, řízené střely různých druhů – protilodní, protitankové,pro vzdušný boj…samo že taky rakety neřízené a to ať už samostatně, nebo v raketových blocích, těchto bloků může nést také nepřeberné množství ať už se liší velikostí, nebo obsahem raket stabilizovaných ploškami. Základní zbraní je 30 mm kanon GŠ-30-2.
Bylo vytvořeno mnoho verzí.Mezi nejzajímavější patří Su-25 UTG – strojů této verze bylo vyrobeno jenom 10.Byly to speciálně upravené stroje které mohly přistávat na letadlové lodi Admiral Kuzněcov.Měly demontovaný kanon a 6 závěsníků, konstrukce byla celkově zesílená,podvozek,křídla atd., byl přidán záchytný hák.
Nejpoužívanější je verze Su-25 TM (to je ta verze která přišla nově v Afghánistánu) ta už byla přizpůsobena podle všech poznatků z války v Afghánistánu a její zapojení hodně změnilo % ztrátovosti tohohle letounu.Tahle verze byla vytvořena z dvoumístné verze, mohla létat za každého počasí a také v noci.Byla vybavena několika novými přístroji, a to třeba vyhodnocovač radarového záření, ten dokázal rozlišit radarové signály v oblasti na nebezpečné pro stroj a ne, mohl také zaměřovat proti-radarové střely.Dalším podstatným systémem byla kamera a senzor FLIR.Letoun měl optickoelektronický systém, ten dokáže pomocí kamery s velkým zvětšením najít cíl,nebo ho spíš rozeznat na vzdálenost 10 ti km a pomocí systému LRMTS ho zaměřit. Pomocí tohoto systému jde také určit cíl a systém pro jeho zničení automaticky vybere vhodnou podvěšenou zbraň.Letoun byl upraven tak aby mohl nést až 6 000 kg zbraní, motory byly nahrazeny novými o vyšším tahu.
SU-25 UB – cvičná verze kterou používala i naše armáda.
Su-25 byl bojově použit v Afghánistánu a Čečensku.
Technické údaje: SU-25 Frogfoot K
Motory: Tumaskij R-195; tah 44,13 kN
Max.rychlost: 950 km/h
Dostup: 7 000m
Dolet: 495 km s podvěšenou hmotností do 4 000 kg
Rozměry:
Rozpětí: 14,36 m
Délka: 15,53 m
Výška: 4,80 m
22.2.1975 poprvé vzlétl prototyp T-8 a Moskva měla konečně letoun který dostával všem jejím požadavkům.Z prototypu T-8 se stal bitevník Su-25, v NATO označovaný jako „Frogfoot“ doslovně přeloženo „žabí noha“
Úlohou konstrukčních kanceláří mělo být navrhnutí rychlého letounu který by unesl značný počet výzbroje a i s touto váhou mohl obstojně manévrovat tak aby se hodil pro napadání z nízkého hloubkového letu. O Su-25 by se dalo hovořit jako o „protějšku“ západního A-10 Thunderbolt II, i když se jejich vlastnosti a schopnosti někdy značně liší.
Myslím že největší rozdíl je v tom že A-10 je stavěn za větší obnos než Su-25 který je stavěn „ruským stylem“ takže to čím ho můžete opravit seženete takřka všude.
Jako bitevník má Su-25 velké rozpětí křídel která jsou do šípu, na těchto křídlech jsou umístěny obdelníkové schránky do kterých se zasunují nahoru o dolů se vysunují panely.Tyto panely mají dvojí funkci:
1)Slouží jako brzdy
2)Zlepšují obratnost při letu v nízké výšce
První vyráběné stroje měly slabou obrannou výzbroj, jejíž absence se ukázala jako veliký nedostatek ve válce v Afghánistánu kde bylo řízenými střelami země-vzduch, dokonce byla ztrátovost Su-25 tak vysoká že byly na krátkou dobu staženy z bojových akcí, nasazeny zpět byly až tehdy kdy byly stroje dodatečně vybaveny rušičkami a silnými výmetnicemi klamných cílů, v tuto dobu však přišla nová verze která byla vybavena novými systémy a byla tedy daleko spolehlivější ať už po stránce obranné tak útočné.
NA svých dlouhých křídlech měl Su-25 10 závěsníků – 5 na každém křídle. Na těch mohl nést širokou paletu zbraní do váhy 4 400 kg. Zavěsit toho jde opravdu hodně, od pum jak řízených laserem tak neřízených, řízené střely různých druhů – protilodní, protitankové,pro vzdušný boj…samo že taky rakety neřízené a to ať už samostatně, nebo v raketových blocích, těchto bloků může nést také nepřeberné množství ať už se liší velikostí, nebo obsahem raket stabilizovaných ploškami. Základní zbraní je 30 mm kanon GŠ-30-2.
Bylo vytvořeno mnoho verzí.Mezi nejzajímavější patří Su-25 UTG – strojů této verze bylo vyrobeno jenom 10.Byly to speciálně upravené stroje které mohly přistávat na letadlové lodi Admiral Kuzněcov.Měly demontovaný kanon a 6 závěsníků, konstrukce byla celkově zesílená,podvozek,křídla atd., byl přidán záchytný hák.
Nejpoužívanější je verze Su-25 TM (to je ta verze která přišla nově v Afghánistánu) ta už byla přizpůsobena podle všech poznatků z války v Afghánistánu a její zapojení hodně změnilo % ztrátovosti tohohle letounu.Tahle verze byla vytvořena z dvoumístné verze, mohla létat za každého počasí a také v noci.Byla vybavena několika novými přístroji, a to třeba vyhodnocovač radarového záření, ten dokázal rozlišit radarové signály v oblasti na nebezpečné pro stroj a ne, mohl také zaměřovat proti-radarové střely.Dalším podstatným systémem byla kamera a senzor FLIR.Letoun měl optickoelektronický systém, ten dokáže pomocí kamery s velkým zvětšením najít cíl,nebo ho spíš rozeznat na vzdálenost 10 ti km a pomocí systému LRMTS ho zaměřit. Pomocí tohoto systému jde také určit cíl a systém pro jeho zničení automaticky vybere vhodnou podvěšenou zbraň.Letoun byl upraven tak aby mohl nést až 6 000 kg zbraní, motory byly nahrazeny novými o vyšším tahu.
SU-25 UB – cvičná verze kterou používala i naše armáda.
Su-25 byl bojově použit v Afghánistánu a Čečensku.
Technické údaje: SU-25 Frogfoot K
Motory: Tumaskij R-195; tah 44,13 kN
Max.rychlost: 950 km/h
Dostup: 7 000m
Dolet: 495 km s podvěšenou hmotností do 4 000 kg
Rozměry:
Rozpětí: 14,36 m
Délka: 15,53 m
Výška: 4,80 m
Pouze zasáhnout nestačí.....
Ty jsi pil?První vyráběné stroje měly slabou obrannou výzbroj, jejíž absence se ukázala jako veliký nedostatek ve válce v Afghánistánu kde bylo řízenými střelami země-vzduch, dokonce byla ztrátovost Su-25 tak vysoká že byly na krátkou dobu staženy z bojových akcí, nasazeny zpět byly až tehdy kdy byly stroje dodatečně vybaveny rušičkami a silnými výmetnicemi klamných cílů, v tuto dobu však přišla nová verze která byla vybavena novými systémy a byla tedy daleko spolehlivější ať už po stránce obranné tak útočné.
Oprava té slabiny spočívala v tom,že se do zadní části navařily přídavné pancéřové pláty.
Stinger totiž při zásahu devastoval právě tuto oblast,mezi motory a kormidly a zničil ovládání řízení. Neovladatelný letoun se pak zřítil.
Po doplnění tohoto pancéřování už ke ztrátám nedocházelo
Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
O tomhle sem nikde neslyšel,ale neříkám že to není pravda,ale to co jsem tam napsal jsem vyčetl z několika zdrojů, rusové byli z těhc zttrát tak špatní že je nechtěli puštět do vzduchu než se proti tomu najde vhodná "prevence" a tou byly hlavně ty rušičky a výmetnice!pže není jisté že ti Stinger poakždé trefí tuto část ,to by museli dát ty pláty pocelém stroji,ale až teprve co byly instalovány tyhle systémy tak se střely daly zmást ihned po vystřelení a piloti nemuseli doufat že zásah nebude nijak ničivý.Pže to je jako sázka do loterie dát větší pancéřování proti střele.
Třeba nespadneš hned,ale rozpadne se ti to cestou
Třeba nespadneš hned,ale rozpadne se ti to cestou
Pouze zasáhnout nestačí.....
Doplnění: Rusové Su 25 označují Grač - Havran
V květnu 1980 byly do Afganistánu poslány 2 prototypy,v té době ještě označované T8-IL-102 na otestování nových typů motorů a zaměřovacího-navigačního systému v kombinaci s raketami Ch-25ML i Ch-29L. Poté , 25.11. 1982 dostali prototypy sériové označení Su-25.
Za celou válku v Afganistánu ztratili Rusové 23ks Su 25 a to pří 60000!!! bojových vzletech.
ČSSR bylo první zemí,kam byly SU 25K(K=komerčeskij) dodány. Bylo to 2.8.1984 na základny v Ostravě a H.Králové.
Teprve poté 40ks Bulharsko a Afgánská armáda až v r.1986.
V r. 1993 byl na bázi Su 25 postavena nová varianta bitevníku označená Su 39.
V květnu 1980 byly do Afganistánu poslány 2 prototypy,v té době ještě označované T8-IL-102 na otestování nových typů motorů a zaměřovacího-navigačního systému v kombinaci s raketami Ch-25ML i Ch-29L. Poté , 25.11. 1982 dostali prototypy sériové označení Su-25.
Za celou válku v Afganistánu ztratili Rusové 23ks Su 25 a to pří 60000!!! bojových vzletech.
ČSSR bylo první zemí,kam byly SU 25K(K=komerčeskij) dodány. Bylo to 2.8.1984 na základny v Ostravě a H.Králové.
Teprve poté 40ks Bulharsko a Afgánská armáda až v r.1986.
V r. 1993 byl na bázi Su 25 postavena nová varianta bitevníku označená Su 39.
Naposledy upravil(a) Pegeucko dne 12/8/2007, 19:59, celkem upraveno 1 x.
Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
To opatření - pancéřování se týkalo palivových nádrží a té výše zmiňované oblasti.
Stinger je náváděn na teplo,proto míří k motorům,nikoliv na kabinu. Má tříštivou hlavici,která právě do této části při explozi vrhne oblak střepin.
Opanceřování tedy bylo nutné právě v této části,protože zásah zničil ovládání řízení právě mezi motory a kormidly.
Vyřazení např 1 motoru,či přůstřel křídla či kormidla neznamená automaticky zřícení. Zničení ovládání řízení ano.
Stinger je náváděn na teplo,proto míří k motorům,nikoliv na kabinu. Má tříštivou hlavici,která právě do této části při explozi vrhne oblak střepin.
Opanceřování tedy bylo nutné právě v této části,protože zásah zničil ovládání řízení právě mezi motory a kormidly.
Vyřazení např 1 motoru,či přůstřel křídla či kormidla neznamená automaticky zřícení. Zničení ovládání řízení ano.
Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Já vím na co je Stinger naváděn,ale pokud na tebe letí a ty se snažíš manévrováním mu vyhnout a v posledních vteřinách před zásahem se otočíš tak tě raketa trefí úplně někam jinam, proto jsem psal že základem těch opatření byly ty řušičky a hlavně výmetnice které byly především u kořene směrovky.
Pouze zasáhnout nestačí.....
Fotogalerie SU 25 CZ armády. Na ukázku jeden obrázek priložím:
http://www.atmonline.cz/obr/su25/index.htm
http://www.atmonline.cz/obr/su25/index.htm
Naposledy upravil(a) Pegeucko dne 12/8/2007, 20:00, celkem upraveno 1 x.
Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Dodal bych, zde ještě jednu funkci plátů,ty ostatní byly popsány správně, ta funkce byla odklonění tepla a rozptýlení. Zajímavostí bylo, že první úpravy se prováděly přímo na letištích v Afganistánu a potom teprve v továrnách v SSSR. Ještě dodám, že piloti, kteří se z Afganistánu dostali po těch hrozných ztrátách živí byly v hrozném psychickém stavu. Po odpočinku šli sloužit do NDR, kde měli být připraveni s bojovými zkušenostmi proti NATO.
Naposledy upravil(a) michan dne 15/12/2005, 20:59, celkem upraveno 1 x.