no předpokládám, že jsi u toho sloužil, když jsi si tak jistý a tak bys o tom mohl něco víc napsat, pro mne jsou tanky hodně vzdálená minulost a navíc jak jsem předeslal, tankista jsem nikdy nebyl,1stCLJan píše:josefge máš to úplně přeházený.
T-55 nemá žádnou planetovou převodovku má jen jednu klasickou převodovku,T-72 má jen dvě planetové převodovky nemá tři převodovky. Blokování rychlostí je řízeno elektricky aby nedošlo k přetočení motoru, nelze přeřadit na stupeň aby jsi zničil motor nebo "střihnul" pás (tenhle výraz slyším poprvé). Jízda s T-72 není žádná vyšší dívčí. Obávám se že tvoji kamarádi toho o Ruských tancích moc neví.
Na tu 55 máš ale oponenta i na internetu http://www.fronta.cz/forum/tema/101 kde autor píše :
S tou 72 si také nejsem tak docela jistý na foru http://www.csla.cz/technika/tanky/t72.htmT-54 a T-55 měly tzv. PSÚ - planetové směrové ústrojí u každého pásu. To neobsahovalo zubovou spojku; v zadní poloze se brzdila či zastavila pomocí pásové brzdy část planetového soukolí, což příslušně snížilo otáčky hnacího kola pásu. Ve střední poloze se vypnula směrová spojka PSÚ a pás se mohl protáčet nebo stát. Proto se dalo pomocí zařazení převodového stupně při řídících pákách ve střední poloze stát na místě se zapnutou hlavní spojkou. Ta totiž při delším vyšlápnutí shořela - zkroutily se ocelové lamely. Při rozjezdu se pak s mírným zpožděním jedna po druhé postupně vypustily do přední polohy obě řídící páky (rajčáky) dopředu, zapnuly se tím směrové spojky a tank se rozjel. Polohy byly tedy tři: vepředu, uprostřed a u sebe, čili vzadu. Nevím, ale na netu by někde jistě měly být podrobné manuály - už to dávno není nic tajného
EDIT: z uvedeného vyplývá, že ty poloměry nebyly dva. Postupným přibrzděním při vypnutí směrové spojky se dal "vyprodukovat" takořka jakýkoliv poloměr zatáčení, konstantní poloměr byl právě při vypnutí jedné směrové spojky. Jeho hodnotu však si po cca čtyřiceti letech od zkoušky z konstrukce bojových vozidel nepamatuju
Ti co mi to vyprávěli evidentně věděli co říkají, problém byl spíš že jsem jim nerozuměl a spojovací převod pochopil jako převodovku. Kromě toho, době kdy mne to zajímalo byl tank tajný. Když ho odtajnili měl jsem už jiné starosti a řízení T72 nebylo v hlavním zorném poli, ale na to, že nejsem tankista jsem upozorňoval.Převodové ústrojí:
Typ mechanické se spojovacím převodem, dvěma převodovkami a koncovými převody
Spojovací převod
Převodovky
Typ planetové se sedmi přev. stupni vpřed a jedním přev. stupněm vzad, s třecími radiálními elementy a hydraulickým ovládáním
Ovládání převodovky hydraulickým ovládacím systémem a mechanicky
Koncový převod planetový
Hmotnost převodovky s konc. převodem
- levá 710 kg
- pravá 700 kg