Grumman F-14 Tomcat
Re: Grumman F-14 Tomcat
V polovině 90. let je pro Rusko íránský F-14 nezajímavý, vše již 15 let znali. Po pádu šáhova režimu zastavily USA veškerou pomoc a poslední F-14 nebyl nikdy dodán, v Íránu jich měli 79 z 80 zaplacených.
Re: Grumman F-14 Tomcat
A odkiaľ?

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Dostali sa k:
F-5 Vietnam testované za letu zdroj L+K
A-37 Vietnam testované za letu zdroj L+K
F-4 Vietnam rôzne časti, neskôr z Iránu 1-2 stroje zdroj L+K
F-5 Vietnam testované za letu zdroj L+K
A-37 Vietnam testované za letu zdroj L+K
F-4 Vietnam rôzne časti, neskôr z Iránu 1-2 stroje zdroj L+K
Re: Grumman F-14 Tomcat
Len kde prišli k tým F-14?

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Dezertoval jen jeden íránský pilot Tomcatu a to do Iráku v roce 1986. Tam si ho i s letadlem vyzvedli Američané, pilot dostal azyl v USA, letadlo přelétli do Saudské Arábie, prozkoumali a poté zničili. Byla to totiž akce tajných služeb, Američané potřebovali zjistit jak je možné že Íránci udržují letadla jejich výroby v provozu, především jaké díly jsou schopní si sami vyrobit. Nějaké předání Tomcatu Sovětům nebo dokonce dezerce íránského pilota do SSSR (proč by to dělal?) je prakticky vyloučené. Íránští piloti sami říkají, že Sověty ani nepustili do blízkosti jejich Tomcatů v době, kdy je tam cvičili na MiGy-29 a Su-24.Flogger G píše:Rusové to nepotřebují, v době Íránsko - Irácké války jeden F-14 přistál v tehdejším SSSR. Pilot dezertoval.


Re: Grumman F-14 Tomcat
Nie je úplne jasné na čo sa konkrétne pýtaš.Zopakuj celú otázku.Julesak píše:Len kde prišli k tým F-14?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Grumman F-14 Tomcat
No dlouhodobě kolovaly jisté zkazky, že Íránci předali jeden či dva exempláře Sovětům v době irácko-íránské války výměnou za dodávku náhradních dílů, motorů atp. pro stroje americké provenience (zásoby z Vietnamu). Co je na tom pravdy, těžko říci. Kdesi jsem i četl, že jeden z našich pilotů na střelnici v SSSR viděl něco jako právě vrak F-14 (opět pravda/kec/nějaká maketa?..kdo ví). A k tomu nepouštění...Tomcaty se modernizují i s použitím ruských technologií, což si sice mohou Íránci zajišťovat sami, ale také nemusí. Nikde není vyloučeno, že navenek se popírá spolupráce, ale na pozadí funguje.Farky píše:Nějaké předání Tomcatu Sovětům nebo dokonce dezerce íránského pilota do SSSR (proč by to dělal?) je prakticky vyloučené. Íránští piloti sami říkají, že Sověty ani nepustili do blízkosti jejich Tomcatů v době, kdy je tam cvičili na MiGy-29 a Su-24.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Grumman F-14 Tomcat
Pilot Tomcatu bol Major Ahmad Moradi-Talíbi, ktorého v roku 1987 zastrelili príslušníci iránskej tajnej služby v Ženeve.Farky píše:Dezertoval jen jeden íránský pilot Tomcatu a to do Iráku v roce 1986. Tam si ho i s letadlem vyzvedli Američané, pilot dostal azyl v USA, letadlo přelétli do Saudské Arábie, prozkoumali a poté zničili. Byla to totiž akce tajných služeb, Američané potřebovali zjistit jak je možné že Íránci udržují letadla jejich výroby v provozu, především jaké díly jsou schopní si sami vyrobit. Nějaké předání Tomcatu Sovětům nebo dokonce dezerce íránského pilota do SSSR (proč by to dělal?) je prakticky vyloučené. Íránští piloti sami říkají, že Sověty ani nepustili do blízkosti jejich Tomcatů v době, kdy je tam cvičili na MiGy-29 a Su-24.Flogger G píše:Rusové to nepotřebují, v době Íránsko - Irácké války jeden F-14 přistál v tehdejším SSSR. Pilot dezertoval.
Tažko povedať čo sa reálne modernizuje. Existujú snímky Tomcatu kde má na podkrýdlovom závesníku raketu R-27, ale nie je jasné či nejde len o "predvádzačku". Treba brať do úvahy, že Iránske letectvo je v posledných rokoch z rozpočtom veľmi na tenko. Najväčší obejm peňazí ide na rakety zem-zem a pozemné prostriedky PVO.Polarfox píše:No dlouhodobě kolovaly jisté zkazky, že Íránci předali jeden či dva exempláře Sovětům v době irácko-íránské války výměnou za dodávku náhradních dílů, motorů atp. pro stroje americké provenience (zásoby z Vietnamu). Co je na tom pravdy, těžko říci. Kdesi jsem i četl, že jeden z našich pilotů na střelnici v SSSR viděl něco jako právě vrak F-14 (opět pravda/kec/nějaká maketa?..kdo ví). A k tomu nepouštění...Tomcaty se modernizují i s použitím ruských technologií, což si sice mohou Íránci zajišťovat sami, ale také nemusí. Nikde není vyloučeno, že navenek se popírá spolupráce, ale na pozadí funguje.Farky píše:Nějaké předání Tomcatu Sovětům nebo dokonce dezerce íránského pilota do SSSR (proč by to dělal?) je prakticky vyloučené. Íránští piloti sami říkají, že Sověty ani nepustili do blízkosti jejich Tomcatů v době, kdy je tam cvičili na MiGy-29 a Su-24.
--------
--------
Pár detajlov z práce na tému Iracko-Iranskej vojny, ktorú pripravujem a hádam v tomto roku aj dokončím.
Neformálním symbolem odhodlání a síly Íránského letectva během dlouhých válečných let byli zejména letouny F-4 Phantom a F-14A Tomcat. Jejich posádky si připsaly dlouhou řadu úspěchů, ale nemilosrdný tlak válečných operací, z toho fyzické a psychické vyčerpání a nespravedlivý cejch „tagútý - šáhových pilotů“ si vybral daň i v jejich řadách. Jak přiznávají sami váleční veteráni, myšlenka na dezerci (za normálních okolností nemyslitelná) přišla na mysl asi každému z nich. 12. srpna 1986 na ploše mezinárodního letiště al-Mutanná v Bagdádu přistál letoun Falcon 20E patřící íránským „Assemán Airlines“ (EP-FIF) pilotovaný posádkou Ali Akbár Muchamédi a M.Nadéri-Nia. Letoun byl zabaven iráckou vládou, obdržel civilní registraci YI-AHG, pod kterou složil až do jeho „návrtu domů“ během evakuace letecké techniky v důsledků leteckých útoků koaličních sil během operace „Pouští Bouře“. Další dějství přišlo 24. srpna, kdy dvojice posádek letounů F-4E Phantom dobrovolně přistála na letišti Talíl u irácké Násirie. Ještě větší pozdvižení nastalo dne 3. září, kdy ze svým letounem dezertoval pilot Tomcatu, Maj. Ahmad Morádi-Talíbi (jeho navigátor, Npor. Nadžáfi nebyl do celé věci zapojen a byl předán Iráčanům jako válečný zajatec). Až o mnoho let později vyšlo najevo, že dezerce byli součástí přísně tajné operace CIA a oddělení FTD USAF (označené jako „Night Harvest“), započaté s cílem zjisti, jak jsou Íránci schopni udržovat svá letadla ve vzduchu bez přísunu náhradních dílů. Letouny byly americkými techniky urychleně připraveny k letu a přelétnuty do Saudské Arábie. Jeden z íránských Phantomú nakonec přece jen zůstal v Iráku, když ho americký pilot odmítl pilotovat, zřejmě pod dojmem prohlídky jeho stavu. Jeho rozstřílený vrak, pak nalezli američtí vojáci v březnu 2003. V Saudské Arábii byly ostatní letouny podrobeny detailnímu ohledání a některé součástky byly vymontovány a odvezeny do USA. Po ukončení operace byli letouny vyhozeni do vzduchu na místní letecké střelnici.
“Není mé pravdy,” řekl Josef Arimatejský. “Je jen jediná pravda pro všechny.”
“A která je to?”
“Ta, ve kterou věřím.”
(Karel Čapek, Kniha apokryfů - Pilátovo krédo)
“A která je to?”
“Ta, ve kterou věřím.”
(Karel Čapek, Kniha apokryfů - Pilátovo krédo)
Re: Grumman F-14 Tomcat
Či a ak áno, tak kedy a ako sa dostal ZSSR/RF k preskúmaniu iránskej F-14.kenavf píše:Nie je úplne jasné na čo sa konkrétne pýtaš.Zopakuj celú otázku.Julesak píše:Len kde prišli k tým F-14?

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Grumman F-14 Tomcat
F-14 během amerického testování skokanského můstku (náklon 9°). Dle výsledků testů jsou z můstku vzlétat všechny stroje US Navy s vyjímkou protiponorkového S-3 Viking, díky své nízké akceleraci.





-
- štábní praporčík
- Příspěvky: 578
- Registrován: 6/9/2012, 22:33
Re: Grumman F-14 Tomcat
Ztráta části křídla po srážce s druhým Tomcatem, letoun v pořádku přistál v Singapuru.

Po ztrátě krytu radaru, který rozbil plexisklo kabiny a zranil pilota, ten přesto dokázal přistát na LL USS Eisenhower.
Extrémně nízký průlet nad LL USS America v podání pilota Dalea “Snort” Snodgrasse.


Po ztrátě krytu radaru, který rozbil plexisklo kabiny a zranil pilota, ten přesto dokázal přistát na LL USS Eisenhower.

Extrémně nízký průlet nad LL USS America v podání pilota Dalea “Snort” Snodgrasse.


Re: Grumman F-14 Tomcat
Zajímavé video. Krátká přednáška o vývoji konstrukce F-14
- kozlustechnykus
- poručík
- Příspěvky: 769
- Registrován: 9/3/2014, 20:24
Re: Grumman F-14 Tomcat
Iranske F-14 jeste furt litaji na bojove mise. Tady od 1:20 doprovazi Tu-95MS nad Syrii.
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Michal Jankovec clen rady CT
Re: Grumman F-14 Tomcat
Tak pořád je to to nejlepší, co mají (a nějaký čas to tak ještě bude), takže ty budou létat ještě dlouho 




U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Grumman F-14 Tomcat
A ví se, co tenkrát ti Amíci zjistili? Docela by mě to zajímalo...
Re: Grumman F-14 Tomcat
Stejně je obdivuhodné, že jsou schopni je pořád provozovat.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Grumman F-14 Tomcat
My máme problém udržať v prevádzke pár MIG-ov a to ani nieje blokáda na náhradné diely.Zemakt píše:Stejně je obdivuhodné, že jsou schopni je pořád provozovat.
Kto vie ako to dokázali udržať v prevádzke.Kanibalizovaním by sa to dlho nedalo,pretože často odchádzajú stále tie isté súčiastky a na čiernom trhu sa to ťažko zháňa.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Grumman F-14 Tomcat
1. Takže stačí se naučit kopírovat pár odcházejících součástek nebo je prostě nahradit nějakým provizoriem (tj. ne 100% kopie)kenavf píše:My máme problém udržať v prevádzke pár MIG-ov a to ani nieje blokáda na náhradné údiely.
Kto vie ako to dokázali udržať v prevádzke.Kanibalizovaním by sa to dlho nedalo,pretože často odchádzajú stále tie isté súčiastky a na čiernom trhu sa to ťažko zháňa.
2. Je rozdíl v údržbě, pokud se dodržují povinné a předepsané zásahy a používají se certifikované díly a pokud mohu projevit "kreativitu" a splnit úkol i jinou cestou.
4. Je možné, že Íránské F-14 už mají náhradní motory, které nedávají výkon
Naposledy upravil(a) pks dne 21/11/2015, 10:06, celkem upraveno 1 x.
Re: Grumman F-14 Tomcat
Mam za to, ze iranske F-14 pohani motor TF30. Motot F110 dostala az verze F-14D, a to uz byl Iran davno nepratelska zeme


