Kamov Ka-50 a Ka-52
Moderátor: Julesak
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Ešte pred koncom roka 2014 dostal východný okruh 10 nových Ka-52:

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Ruská společnost KRET je připravena zdokonalit charakteristiky palubního vrtulníku Kamov Ka-52K Katran novým radiolokátorem. Vrtulník získá schopnost používat protilodní řízené střely Ch-35A a Ch-31A (AM) se startovním boostrem. Vrtulník Ka-52K bude unikátní zbraňový systém.
http://www.militarybox.cz/news/kamov-ka ... ne-strely/
http://www.militarybox.cz/news/kamov-ka ... ne-strely/
- skflanker_
- rotmistr
- Příspěvky: 121
- Registrován: 28/7/2014, 20:51
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Test záchranného systému K-36 - detail na odstrel prekrytu kabíny (COAB) a a potom vytiahnutie pilota z nej (КАС)
http://www.liveleak.com/view?i=e42_1429167831
http://www.liveleak.com/view?i=e42_1429167831
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Väčšinou je katapultovacia sedačka "vytlačená" pyropatronou, ktorá je v spodnej časti kresla.V tomto prípade je katapultovacia sedačka "vytiahnutá" rotujúcou pyropatronou na dlhom lane.skflanker_ píše:Test záchranného systému K-36 - detail na odstrel prekrytu kabíny (COAB) a a potom vytiahnutie pilota z nej (КАС)
http://www.liveleak.com/view?i=e42_1429167831
Z akého dôvodu je použítý tento systém,aké má výhody proti klasike?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Pracovná poloha pilota vrtuľníku je odlišná od pracovnej polohy pilota lietadla. Tomu je podriadená ergonómia sedačky a celého pracoviska. Lenže dobre riešená sedačka vo vrtuľníku "ako pracovisko" je naopak veľmi nevhodná "ako vystrelovacie kreslo". To je jeden dôvod.
Druhým dôvodom sú rýchlosti a vôbec pohybe stroja a pilota po katapultáži - klasické vystrelovacie kreslo je vhodné pre rýchlosti nad 200km/h (nad 50m/s), s tým, že pilot v kresle sa zbrzdí rýchlejšie ako opustené lietadlo, takže ho pri vystrelení "hore" minie "spodom" a pilot padá mimo pole trosiek. U vrtuľníku, kde je vysoká pravdepodobnosť katapultáže pri malej až nulovej rýchlosti je z rovnakého dôvodu výhodnejšie vystreliť/vytiahnuť pilota z kabíny smerom dopredu, pred padajúci stroj.
Tretí dôvod môže byť hmotnosť - takýto systém je ľahší ako vystrelovacie kreslo.
Navyše, vytiahnutie pilota pomocou raketového motoru zrejme umožňuje "mäkšiu" akciu, s menšími zrýchleniami, čo je pomerne dôležité pre následnú činnosť pilota po katapultáži - katapultovaný pilot je "zorientovaný" v čase a priestore, lepšie spolupracuje na svojej záchrane a je menšia pravdepodobnosť jeho zajatia.
Druhým dôvodom sú rýchlosti a vôbec pohybe stroja a pilota po katapultáži - klasické vystrelovacie kreslo je vhodné pre rýchlosti nad 200km/h (nad 50m/s), s tým, že pilot v kresle sa zbrzdí rýchlejšie ako opustené lietadlo, takže ho pri vystrelení "hore" minie "spodom" a pilot padá mimo pole trosiek. U vrtuľníku, kde je vysoká pravdepodobnosť katapultáže pri malej až nulovej rýchlosti je z rovnakého dôvodu výhodnejšie vystreliť/vytiahnuť pilota z kabíny smerom dopredu, pred padajúci stroj.
Tretí dôvod môže byť hmotnosť - takýto systém je ľahší ako vystrelovacie kreslo.
Navyše, vytiahnutie pilota pomocou raketového motoru zrejme umožňuje "mäkšiu" akciu, s menšími zrýchleniami, čo je pomerne dôležité pre následnú činnosť pilota po katapultáži - katapultovaný pilot je "zorientovaný" v čase a priestore, lepšie spolupracuje na svojej záchrane a je menšia pravdepodobnosť jeho zajatia.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
- Aaron Goldstein
- Kapitán
- Příspěvky: 3062
- Registrován: 19/7/2014, 19:38
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Navíc si ten záchranný systém musí nějak poradit s listy hlavního rotoru nad sebou... V případě Kanova je navíc hřídel hlavního rotoru vyšší než obvykle protože používá systém dvou protiběžných rotorů nad sebou...

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Tie zrýchlenia by som bral s rezervou.Úlohou kresla je v čo najkratšom čase dostať pilota z nebezpečného priestoru.Možno u vrtulníku toto kritérium času nieje až také kritické ale ak začne robiť vrtulník problémy napr 10m nad zemou,tak by som so zrýchlením sedačky moc nešpekuloval a použil maximum.Alchymista píše:Pracovná poloha pilota vrtuľníku je odlišná od pracovnej polohy pilota lietadla. Tomu je podriadená ergonómia sedačky a celého pracoviska. Lenže dobre riešená sedačka vo vrtuľníku "ako pracovisko" je naopak veľmi nevhodná "ako vystrelovacie kreslo". To je jeden dôvod.
Druhým dôvodom sú rýchlosti a vôbec pohybe stroja a pilota po katapultáži - klasické vystrelovacie kreslo je vhodné pre rýchlosti nad 200km/h (nad 50m/s), s tým, že pilot v kresle sa zbrzdí rýchlejšie ako opustené lietadlo, takže ho pri vystrelení "hore" minie "spodom" a pilot padá mimo pole trosiek. U vrtuľníku, kde je vysoká pravdepodobnosť katapultáže pri malej až nulovej rýchlosti je z rovnakého dôvodu výhodnejšie vystreliť/vytiahnuť pilota z kabíny smerom dopredu, pred padajúci stroj.
Tretí dôvod môže byť hmotnosť - takýto systém je ľahší ako vystrelovacie kreslo.
Navyše, vytiahnutie pilota pomocou raketového motoru zrejme umožňuje "mäkšiu" akciu, s menšími zrýchleniami, čo je pomerne dôležité pre následnú činnosť pilota po katapultáži - katapultovaný pilot je "zorientovaný" v čase a priestore, lepšie spolupracuje na svojej záchrane a je menšia pravdepodobnosť jeho zajatia.
To rôzne nasmerovanie sa dá zabezpečiť aj raketami zo spodu.Naviac ten pilot je na tom videu zasiahnutý prúdom spalin(aj keď čiastočne odkloneným od osi).Tá výhoda toho vyťahovacieho lana tam nieje veľmi zrejmá.
Varianta s lanom je možno stabilnejšia a ľahšie smerovateľná, pretože pilot a ťažisko je pod raketou.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Nechápeš zrejme plne funkciu kresla (bez sarkazmu) - pilota treba nielen dostať rýchlo z kabíny, ale predovšetkým zabezpečiť, aby ani pri maximálnej rýchlosti povolenej pre katapultáž (a vlastne aj vysoko nad ňou) nedostal "kýlovkou po krížoch".
Totiž v momente, keď sa telekopický mechanizmus rozpojí a kreslo stratí pevné vedenie, začína veľmi intenzívne aerodynamické brzdenie sedadla s pilotom - nie je problém, aby v transsonickej oblasti rýchlostí dosiahlo toto brzdenie špičkovú hodnotu 100-120m/s2 (10-12G!), teda hodnotu porovnateľnú alebo i vyššiu, ako počas práce teleskopického mechanizmu hnaného pyropatronami. A vystrelovací mechanizmus teda musí zabezpečiť, aby kreslo s pilotom za každej situácie bezpečne minulo chvostové plochy lietadla. Raketový motor kresla je v tomto momente druhoradý - v tejto kritickej fáze nehrá skoro žiadnu rolu, jeho úloha ešte len príde, keď bude tlačiť kreslo s pilotom do výšky bezpečnej na otvorenie padáku, pokiaľ by sa pilot katapultoval v malej výške. Ale pri výške katapultáže nad 200-300 metrov je už raketový motor vlastne celkom zbytočný - padák sa dokáže bezpečne otvoriť a zbrdiť pilota.
U vrtuľníku, leticeho v malých a prízemných výškach je to skoro presne naopak - dopredná rýchlosť je vždy malá, pod 100m/s, a hlavný problém je dosiahnuť bezpečnú výšku na otvorenie padáku. Žiadne veľké zrýchlenia na vytiahnutie pilota z kabíny nepotrebuješ - 50m/s2 (5G) bohate a s veľkou rezervou postačuje, pretože i voľne padajúci vrtuľník padá so zrýchlením maximálne 1G (10m/s2) - a to šikmo hore a vpred smerujúci ťažný motor na TPH spoľahlivo zvládne.
Další dobrý dôvod pre ťažný motor: ak by bol motor tlačný, pod sedačkou, a zlyhalo by rozstrelenie prekrytu, hlava pilota je prvá, ktorá si musí s prekrytom poradiť. V prípade ťažného raketového motoru je to "hlava" ťažného motoru, ktorá je rozhodne o dosť tvrdši ako hlava pilota - a po dohorení náplne je tak či tak na odpis, kým pilot tú svoju ešte bude v živote potrebovať... Že pri tom môže byť pilot hnusne prismahnutý? Ano, ale stále bude mať dobrú šancu, že zostane živý.
Totiž v momente, keď sa telekopický mechanizmus rozpojí a kreslo stratí pevné vedenie, začína veľmi intenzívne aerodynamické brzdenie sedadla s pilotom - nie je problém, aby v transsonickej oblasti rýchlostí dosiahlo toto brzdenie špičkovú hodnotu 100-120m/s2 (10-12G!), teda hodnotu porovnateľnú alebo i vyššiu, ako počas práce teleskopického mechanizmu hnaného pyropatronami. A vystrelovací mechanizmus teda musí zabezpečiť, aby kreslo s pilotom za každej situácie bezpečne minulo chvostové plochy lietadla. Raketový motor kresla je v tomto momente druhoradý - v tejto kritickej fáze nehrá skoro žiadnu rolu, jeho úloha ešte len príde, keď bude tlačiť kreslo s pilotom do výšky bezpečnej na otvorenie padáku, pokiaľ by sa pilot katapultoval v malej výške. Ale pri výške katapultáže nad 200-300 metrov je už raketový motor vlastne celkom zbytočný - padák sa dokáže bezpečne otvoriť a zbrdiť pilota.
U vrtuľníku, leticeho v malých a prízemných výškach je to skoro presne naopak - dopredná rýchlosť je vždy malá, pod 100m/s, a hlavný problém je dosiahnuť bezpečnú výšku na otvorenie padáku. Žiadne veľké zrýchlenia na vytiahnutie pilota z kabíny nepotrebuješ - 50m/s2 (5G) bohate a s veľkou rezervou postačuje, pretože i voľne padajúci vrtuľník padá so zrýchlením maximálne 1G (10m/s2) - a to šikmo hore a vpred smerujúci ťažný motor na TPH spoľahlivo zvládne.
Další dobrý dôvod pre ťažný motor: ak by bol motor tlačný, pod sedačkou, a zlyhalo by rozstrelenie prekrytu, hlava pilota je prvá, ktorá si musí s prekrytom poradiť. V prípade ťažného raketového motoru je to "hlava" ťažného motoru, ktorá je rozhodne o dosť tvrdši ako hlava pilota - a po dohorení náplne je tak či tak na odpis, kým pilot tú svoju ešte bude v živote potrebovať... Že pri tom môže byť pilot hnusne prismahnutý? Ano, ale stále bude mať dobrú šancu, že zostane živý.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
- Franz Trubka
- 7. Major
- Příspěvky: 1815
- Registrován: 14/10/2010, 04:16
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Alchy,amatersky dotaz.
Pred katapultazi posadky musi byt odstreleny oba rotory. Jak je to vyresene? Nejaky smerovy vybuch, ktery je nasmeruje dozadu, nebo jak by to melo fungovat?
Pred katapultazi posadky musi byt odstreleny oba rotory. Jak je to vyresene? Nejaky smerovy vybuch, ktery je nasmeruje dozadu, nebo jak by to melo fungovat?
Naposledy upravil(a) Franz Trubka dne 19/4/2015, 21:35, celkem upraveno 1 x.


Pink Floyd-On The Turning Away
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Pokial viem tak na jednotlivých listoch vrtule býva pyropatrona,ktorá výbuchom oddelí list od osi rotoru a ostatné zabezpečí odstredivá sila na list vrtule,odstrelujú sa asi všetky listy naraz(času nie je nazvyš).A keď by sa odstrelovali postupne tak by to ešte viacej rozkývalo vrtulník a mohli by z toho byť problémy pri katapultáži.Aj tak už sa sedadlo pohybuje nebezpečne blízko osi rotoru.Franz Trubka píše:Alchy,amatersky dotaz.
Pred katapultazi posadky musi byt odstreleny oba rotory. Jak je to vyresene? Nejaky smerovy vybuch, ktery je nasmeruje dozadu, nebo jak by to melo gungovat?
Ad Alchy:To prerážanie neodstreleného krytu kabíny býva zabezpečené aj výsuvnými oblúkmi nad hlavou pilota.
Kedysi bol teleskopický mechanizmus podstatne dlhší(aspoň čo som videl staré videa) pretože asi neboli dostatočne výkonné pyrpatrony(preto asi prvé F-104 Starfighter mali katapultáže "do spodu").Teraz sú výkonnejšie rakety a preto možno na nových videách nieje teleskopický mechanizmus až tak viditeľný,takže zrýchlenie je obmedzené len "schopnosťou prežitia organizmu pilota".To spomalenie je tiež adrenalínová záležitosť ale myslím že kritickejšie pre organizmus je to zrýchlenie.Aj keď po katapultáži z SR-71 musí mať spomalenie tiež poriadne G-čka.
Na vrtulníku také zrýchlenia asi nieje potreba tak to "nehrotia",ako si písal nieje potreba zbytočne stresovať pilota.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Samozrejme, možných riešení je mnoho - lenže "autostabilný" ťažný raketový motor, vlečúci z kabíny pilota so sedačkou na šnúre je vlastne "najjednoduchšie" riešenie (najjednoduchšie v úvodzovkách, vymyslieť to "správne" a prepočítať to nebola určite žiadna sranda), s najmenším počtom dielov a teda s najvyššou spoľahlivosťou.
Teleskopy - dlhé teleskopy mali riešiť problém "prehodenia pilota ponad kýlovku", a tiež mali umožniť dosiahnuť vyššiu "vertikálnu" rýchlosť pri znesiteľnom preťažení (a tým umožniť katapultáž v menšej výške - v tejto funkcii ich nahradili raketové motory) - lenže sa ukázalo, že to nie je dobré riešenie. Pri veľmi vysokej rýchlosti sa teleskop ohýba a bolo niekoľko prípadov, kedy došlo k zaklineniu alebo oneskorenému rozdeleniu teleskopu - tak sa od toho upustilo a teleskop má dĺžku typicky "dve výšky sedačky". Tiež sa postupne upustilo od snahy zabezpečiť bezpečné vystrelenie v celom rozsahu letových rýchlostí a sedačky sú stavané na rýchlosti do Mach 1,2-1,8 - pri vyššej rýchlosti je proste pre pilota bezpečnejšie prečkať niekoľko sekúnd decelerácie aj v rozpadávajúcom sa vraku, ako sa pokúšať o katapultáž vo veľmi vysokej rýchlosti.
Sedačka pre SR-71 nie je žiadny "vysokorýchlostný zázrak" - v skutočnosti je sedačka SR-1/SR-2 odvodená od sedačky Lockheed C-2 z Lockheed F-104 (tá bola ostatne použitá v A-12 a prvých SR-71). Na extrémnu rýchlosť Mach 4+ bola stavená sedačka v raketopláne X-15 a veľmi vysoký výkon (do Mach 3,5+) mali aj sedačky K-36RB pripravované na raketoplán Buran, na Space Shuttle sa používali pri prvých letoch sedačky SR-2.
Teleskopy - dlhé teleskopy mali riešiť problém "prehodenia pilota ponad kýlovku", a tiež mali umožniť dosiahnuť vyššiu "vertikálnu" rýchlosť pri znesiteľnom preťažení (a tým umožniť katapultáž v menšej výške - v tejto funkcii ich nahradili raketové motory) - lenže sa ukázalo, že to nie je dobré riešenie. Pri veľmi vysokej rýchlosti sa teleskop ohýba a bolo niekoľko prípadov, kedy došlo k zaklineniu alebo oneskorenému rozdeleniu teleskopu - tak sa od toho upustilo a teleskop má dĺžku typicky "dve výšky sedačky". Tiež sa postupne upustilo od snahy zabezpečiť bezpečné vystrelenie v celom rozsahu letových rýchlostí a sedačky sú stavané na rýchlosti do Mach 1,2-1,8 - pri vyššej rýchlosti je proste pre pilota bezpečnejšie prečkať niekoľko sekúnd decelerácie aj v rozpadávajúcom sa vraku, ako sa pokúšať o katapultáž vo veľmi vysokej rýchlosti.
Sedačka pre SR-71 nie je žiadny "vysokorýchlostný zázrak" - v skutočnosti je sedačka SR-1/SR-2 odvodená od sedačky Lockheed C-2 z Lockheed F-104 (tá bola ostatne použitá v A-12 a prvých SR-71). Na extrémnu rýchlosť Mach 4+ bola stavená sedačka v raketopláne X-15 a veľmi vysoký výkon (do Mach 3,5+) mali aj sedačky K-36RB pripravované na raketoplán Buran, na Space Shuttle sa používali pri prvých letoch sedačky SR-2.


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Sedačka K-37 (zhruba od 4:40; od 4:00 amortizačné kreslo pre vrtuľníky)


Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Ka-52 v Sýrii:

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Julesak: Zrovna dneska ráno jsem koukal na tohle video, Ka-52 se očividně účastnili obsazení Quraytyanu

"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Re: Kamov Ka-50 Hokum
To je vysoko pravdepodobné, ale to by sme tu vzhľadom na politiku servera týkajúcu sa prebiehajúcich konfliktov(schválne nepíšem aktuálnych
) rozoberať asi nemali.


Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Chlapi, neštvete mne a dávejte obrázky s šířkou nad 800px do tagu OBR! Nebaví mne to pořád opravovat.
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Podrobný článek (v ruštině) o vrtulníku Ka-50/52: http://www.aviation-gb7.ru/Ka-50_02.htm
Re: Kamov Ka-50 Hokum
Podľa mojich informácií sa odstreľuje celý nosič rotorov aj s listami, odpaľuje sa nosič pod spodným tanierom cykliky. Rotor, hlavne ak je v autorotácii, letí hore(stratí záťaž celého trupu) a dozadu. Trvá to niekoľko desatín sekundy a odpaľ sedadiel dostane signál s fotosnímača rotora. Skúšalo sa aj odpaľovanie jednotlivých listov ale využíva sa to len pri klasickom hlavnom rotore kde je rotorová hlava pomerne nízka. No pri súosom usporiadaní rotorov je výška nosiča Ka-50/52 takmer 2 metre, preto sa odpaľuje celý nosič.Pred katapultazi posadky musi byt odstreleny oba rotory. Jak je to vyresene? Nejaky smerovy vybuch, ktery je nasmeruje dozadu, nebo jak by to melo fungovat?
Re: Kamov Ka-50 Hokum
http://armscom.net/news/ka_52_shoots_himself
Krátký článok o "samozostrelení" Ka-52 trupové číslo 47, incident z roku 2016 na Kryme.
2 fotky ukazujú poškodenie prednej pravej časti trupu od dotyku náboja a od črepín. Takýto incident sa nestal po prvý krát.

pozn. hodno pripomenúť zabudnuvším, že perfektný samozostrel sa podaril 21.09.1956 americkej stíhačke F-11, ktorá sa samozostrelila dávkou vlastných 20mm kanónových striel. Dostala 3 zásahy, (čelný štítok, pravý vstup motora, predná časť trupu). Streľba v 21000 stopách v horizontálnom lete, potom na forsáž potlačenie do 20 stupňového klesania, vystúpenie do 7000stôp (tj. podletenie trajektórie kanónových striel a vletenie do dráhy striel ) a o 11 sekúnd po vypálení dávky, na F-11 zhora dopadli vlastné strely. Následná kompletná strata ťahu motora, pristánie na brucho do terénu, značné poškodenie stroja, pilot prežil.
http://www.aerofiles.com/tiger-tail.html
Krátký článok o "samozostrelení" Ka-52 trupové číslo 47, incident z roku 2016 na Kryme.
2 fotky ukazujú poškodenie prednej pravej časti trupu od dotyku náboja a od črepín. Takýto incident sa nestal po prvý krát.

pozn. hodno pripomenúť zabudnuvším, že perfektný samozostrel sa podaril 21.09.1956 americkej stíhačke F-11, ktorá sa samozostrelila dávkou vlastných 20mm kanónových striel. Dostala 3 zásahy, (čelný štítok, pravý vstup motora, predná časť trupu). Streľba v 21000 stopách v horizontálnom lete, potom na forsáž potlačenie do 20 stupňového klesania, vystúpenie do 7000stôp (tj. podletenie trajektórie kanónových striel a vletenie do dráhy striel ) a o 11 sekúnd po vypálení dávky, na F-11 zhora dopadli vlastné strely. Následná kompletná strata ťahu motora, pristánie na brucho do terénu, značné poškodenie stroja, pilot prežil.
http://www.aerofiles.com/tiger-tail.html
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...