Laserové zbraně z produkce Rheinmetallu
Níže přikládám odkaz na rozhovor s Dr.Ing Markusem Jungem, vysokým představitelem Rheinmetall Defence, pro časopis Europäische Sicherheit & Technik (2/2016). Autor článku je Dr. Peter Boßdorf:
článek zde Docela mě zaujalo jaké výkony musí mít laser pro jednotlivé cíle. při výkonu do 20 kW lze neutralizovat optronické systémy na vzdálenost 5-10 km. Ničit UAV do 3 km a ničit uloženou munici a střely do 2 km. Proti střelám a granátům, je již potřeba výkon 100 kW a proti bojovým letounům již výrazně nad 120 kW, jelikož zde musíme počítat se vzdáleností 4 km a víc. Použít lze i méně výkonné lasery, ale pak je problém v tom, že je nutné udržet cíl zaměřený po delší dobu, což je nepraktické. Podle Junga je dnes realizovatelné nasazení laserů o výkonu 10-20 kW na ochranu vojenských plavidel před celou škálou hrozeb. Pokud jde o pozemní techniku, byl osazen laser o výkonu 10 kW na vozidlo Boxer, původně lékařský modul. V roce 2015 byl představen laser o výkonu 20 kW na klasickém bojovém vozidle Boxer, kdy Laserová zbraň nahradila bojovou věž Lance. Testován byl i Boxer osazený systémem HEL (High Energy Laser) Gun o výkonu 30 kW. Rheinmetall je zde ale omezený pouze určitým minimálním objemem vnitřního prostoru a nosností podvozku, pak lze laser usadit na libovolné vozidlo. Brzy by měla vzniknout i verze laseru schopného ničit hrozby i za pohybu vozidla. Omezením ale zůstavají při provozu za silného deště, sněžení nebo mlze a teplotní omezení je od +29° do -12°. Tato omezení se ale týkají i většiny hrozeb, proti kterým by měl laser fungovat, tak to není až takový problém. Dle Junga nemají Lasery nahradit klasické hlavňové zbraně, ale spíše je doplňovat a dá se srovnat se zaváděním palných zbraní ve středověku, které také hned nenahradily luky a kuše. Výhodou laserů je i to, že krom tichosti, je možno měnit jejich intenzitu, on nízké, po intenzivní. Velice důležitým faktorem je i ostrost samotného paprsku. Optimální hodnata by byla M1, nyní se Rheinmetall zajímá pouze o lasery s hodnotou M2 a doposud byly používány lasery o hodnotě M2, M2,5 a horší. Dalším faktorem je efektivita, tedy snížit rozměry, energetickou náročnost, potřebu chlazení při zvýšení účinnosti a spolehlivosti. Pokud jde o samotné lasery co používá Rheinmetall, tak se jedná o upravené průmyslové zařízení, používané u výroby automobilů atd. není tedy nutné investovat do vývoje zcela nových zařízení. Společnost používá průmyslové lasery ve výkonové třídě 10 kW a byť existují průmyslové lasery o výkonu 50 kW, tak ty dosahují ostrosti pouze M10 a nejsou tedy perspektivní (ideální je M2). Vzhledem k tomu, že je Německo lídrem v oblasti laserové techniky, tak může Rheinmetall využít odborných znalostí ve výzkumných ústavech a dodavatelích. Oproti komerčně dostupným laserům, je u vojenských potřeba zajistit funkčnost i za stížených podmínek (vibrace, teploty atd.) a je tedy nutné řešit spoustu technologických výzev.
Společnost Rheinmetall také vyvinula technologii překrývání laserových paprsků, kdy se na cíl nezaměří jeden výkonný laser, ale větší množství méně výkonných zařízení, každé o výkonu 10 kW a jejich výkon na cíl se násobí. Pokud jde o energetickou náročnost, tak starší plynové lasery měly efektivitu 5-10 %. Moderní polovodičové lasery dosahují hodnot více jak 30 % a tedy pro laser o výkonu 1 kW stačí jen o něco víc jak 3 kW, což masivně snižuje nároky na nosné vozidlo. Musíme brát v úvahu i to, že lasery potřebují tuto energii pouze pokud jsou v provozu (svítí). Moderní motory běžně produkují elektrický výkon 80-100 kW a mohou tedy zajistit provoz laseru o výkonu vyšším než 20 kW. Doposud do rozvoje této technologie a její využití pro ozbrojené složky, investovala společnost vlastní prostředky. Společnost ale spolupracuje s armádním oddělením BAAINBw (Bundesamtes für Ausrüstung, Informationstechnologie und Nutzung der Bundeswehr), konkrétně s důstojníky z Abteilung K1.2 a některé tyto technologie jsou použity u projektů SPRINT (Systronics Project on Intelligent Network Technologies). Tedy integrace moderních technologií na vojenská vozidla. Výsledkem byl SPRINT-Technologieträger JODAA (Joint Operational Demonstrator for Advanced Applications) - vozidlo Boxer s laserovou zbraní, SPRINT-Technologieträger PANTHER - vozidlo Marder s moderními technologiemi a SPRINT-Technologieträger WITCH - tedy upravené vozidlo Wisel 2. Pokud ale jde o laserové technologie, zdá se, že Rheinmetall jde velice zajímavou cestou.
ps. pokud jde o stacionární lasery, tak těmi se zabývá Švýcarská pobočka Rheinmetallu a bylo o nich dost napsáno v úvodu.