Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Tak hloubka brodění závisí na dvou základních parametrech.
/Výška sání, to se dá upravit i doma na dvorku
/Výška odvětrání klikové skříně motoru, zaplavením tohoto prostoru si koleduji o díru v bloku.
Výfuk je poměrně nezajímavý, protože spal.motory umí "chodit" i s protitlakem ve výfukové soustavě, sice blbě, ale brblají i s výfukem pod vodou do té doby, kdy hydrostatický tlak nezastaví vyplachování spal prostoru pístu.
( Vycházím z faktu, že se zde neprobírá motor pro ponorky)
/Výška sání, to se dá upravit i doma na dvorku
/Výška odvětrání klikové skříně motoru, zaplavením tohoto prostoru si koleduji o díru v bloku.
Výfuk je poměrně nezajímavý, protože spal.motory umí "chodit" i s protitlakem ve výfukové soustavě, sice blbě, ale brblají i s výfukem pod vodou do té doby, kdy hydrostatický tlak nezastaví vyplachování spal prostoru pístu.
( Vycházím z faktu, že se zde neprobírá motor pro ponorky)


Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Keď je motor v chode tak nie je problém, nahodil som tu kritickú situáciu, keby sa mu počas hlbokého brodenia zastavil motor a potreboval by znova naštartovať.Mirek58 píše:..
Výfuk je poměrně nezajímavý, protože spal.motory umí "chodit" i s protitlakem ve výfukové soustavě, sice blbě, ale brblají i s výfukem pod vodou..
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




- Vlastimil Čech
- podporučík
- Příspěvky: 603
- Registrován: 3/12/2012, 16:49
- Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Výška odvětrání klikové skříně motoru, zaplavením tohoto prostoru si koleduji o díru v bloku.
Kliková skříň (karter) býval připojen na ssání... takže pokud motor saje vzduch, tak voda v karteru nehrozí. Leda by tam natekla nějakou netěsností, ale tou by zase vytekl už před broděním olej. A jak se na zqaplavení motorového prostoru tváří třeba vrtule chladiče? Nebo dokonce rozpálené válce motoru s chlazením vzduchem? Co na vodu říkají elektrická zařízení? Regler třeba. Takové zaplavení motorového prostoru musí být pro motor a jeho příslušenství docela mňamózní událost...
Kliková skříň (karter) býval připojen na ssání... takže pokud motor saje vzduch, tak voda v karteru nehrozí. Leda by tam natekla nějakou netěsností, ale tou by zase vytekl už před broděním olej. A jak se na zqaplavení motorového prostoru tváří třeba vrtule chladiče? Nebo dokonce rozpálené válce motoru s chlazením vzduchem? Co na vodu říkají elektrická zařízení? Regler třeba. Takové zaplavení motorového prostoru musí být pro motor a jeho příslušenství docela mňamózní událost...

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Sem to blbě popsal. Sorry. Nejde samozřejmě o "vysouvání" ventilu. Jde o to, že řetěz na OHC má z jedné strany napínací kladičku, na pružině, a na druhé straně kladičku vysouvanou povely od toho čipu. Tím se ovládá změna časování ventilů. Jak správně píšeš, hrozí, že řetěz přeskočí, protože není dostatečně napínán z té ovládané strany, a ta pérovací kladička nemusí tlačit dostatečně. No a protože při zastavení bývá jeden výfukový ventil otevřený, tak hrozí, že se žďuchne s dnem pístu.kenavf píše:S tým nastavením vačky "na volnobeh", by som si dovolil polemizovať(možno sa mýlim) ale bežné dízly nemajú v motore žiadne zariadenie alebo mechanizmus ktorý by na povel z počítača "vysunul ventil"(nehovorým o zmene časovania všetkých ventilov v závislosti na otáčkach a výkone). Ten zákaz rozťahovania dízlov je podľa mňa z toho dôvodu, že väčšina je teraz OHC s vačkou hnanou pomocou ozubeného remeňu, pri rozťahovaní a prudkom pustení spojky hrozí že "záber" na vačku je taký prudký, že preskočí remeň o jeden alebo viacej zubov na rozvodovom kole a tým sa zmení časovanie ventilov a tie narazia do piesta(u dízla je tam tak malá medzera, u benziňákov tak malá medzera medzi piestom a hlavou valca(kompresný priestor) nebola preto to nehrozilo). Rozvod OHV nemá rozvodový remeň ani reťaz, preto posunutie a zmena časovania nehrozila.
Ono je to popravdě spíše takové alibistické - viděl jsem takto roztláčet už pár aut a ani jednou k tomu karambolu nedošlo, ale chápu že se takto výrobci jistí.
Celý problém nastává právě jen u těch OHC, které mají ovládání časování (což je samozřejmě velká věc, jen díky tomu "ta filcka táhne vocpoda jak ďas woe"

Znám díky svému stáří i motory kde řidič/obsluha ovládal časování. Ale ono když máš dýzl který běží víceméně furt v jedněch otáčkách, tak to zas tak není zapotřebíP.PS.
Vodič mohol ovládať predvstrik paliva alebo dekompresný ventil.


"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
No moment, když jde o řetěz, tak tam napínání je kvůli něčemu jinému.
Napínáním se nedá změnit počet, nebo rozteč článků
Napínáním se nedá změnit počet, nebo rozteč článků


Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
To taky nikdo nepíše, jen to, že nenapnutý řetěz může přeskočit.Mirek58 píše:No moment, když jde o řetěz, tak tam napínání je kvůli něčemu jinému.
Napínáním se nedá změnit počet, nebo rozteč článků
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Hunterable Electric Turbine od Linear Labs
Společnost Linear Labs z Texasu aktuálně představila motor zvaný HET (Hunterable Electric Turbine) fungující údajně mnohem lépe všechny dosud používané koncepce. Elektrické automobily s HET podle všeho mohou eliminovat jakýkoli druh převodovek, dále přináší desetiprocentní nárůst dojezdu se zachováním kapacity baterií a ještě k tomu se texaský projekt chlubí až pětinásobným navýšením točivého momentu s dvojitou dávkou výkonu při zachování stejných rozměrů motoru. Elektromotory jsou již známé vysokou porcí newtonmetrů, i proto tvrzení Američanů přitahují pozornost. Firma Linear Labs odhalila pozadí svého vynálezu jen částečně. Efektivnější fungování způsobit nová stavba motoru. Provedené inovace nevyžadují žádné dramatické technologické pokroky při výrobě pohonné jednotky, důležitý je chytrý způsob navržení jednotlivých částí agregátů. Přestože se elektromotory zdají jednoduché a bez komplikací, existuje u nich celá řada problémů. Jedním je potlačení jevů, ke kterým dochází při pohybu cívek v magnetickém poli. Ty působí proti pohybu a musí se překonávat zvyšováním napětí a proudu v jednotlivých cívkách statoru. Texasané se to snaží překonat statorem umístěným uvnitř magnetů se stejnou polaritou orientovanou ve směru rotace. Lorentzova síla i odporová síla vrcholí ve stejný moment při průchodu magnetu rotoru okolo cívky, čímž se minimalizují ztráty. Současně jsou magnetická pole na všech čtyřech stranách nastavována tak, aby byla zajištěna jejich synergie. Nový motor navíc umí přesunout koncové magnety a tím zeslabit magnetické pole statoru, což usnadňuje rozjezd a zvyšuje točivý moment v nejnižších otáčkách. Toto řešení je potenciálně revoluční, neboť kromě výše uvedených výhod nepotřebuje instalaci dalších, někdy složitých, drahých a těžkých zařízení do útrob aut. Zcela zbytečnou se rázem jeví převodovka, vzhledem k rozměrům a nižší hmotnosti je možné učinit konstrukci elektromobilů ještě kompaktnější a lehčí a při vyšší efektivitě je možné použít menší baterie se vším, co s tím souvisí. Mohlo by to tedy i snížit cenu či zvýšit životnost dalších komponentů. Aby se nápad Linear Labs dostal do sériové produkce, musí být dokončeny laboratorní testy a HET zvládnout i nasazení v prototypu automobilu. To vše se má povést do dvou let, jsme na to zvědavi.
http://www.autoforum.cz/predstaveni/ame ... -internetu
Společnost Linear Labs z Texasu aktuálně představila motor zvaný HET (Hunterable Electric Turbine) fungující údajně mnohem lépe všechny dosud používané koncepce. Elektrické automobily s HET podle všeho mohou eliminovat jakýkoli druh převodovek, dále přináší desetiprocentní nárůst dojezdu se zachováním kapacity baterií a ještě k tomu se texaský projekt chlubí až pětinásobným navýšením točivého momentu s dvojitou dávkou výkonu při zachování stejných rozměrů motoru. Elektromotory jsou již známé vysokou porcí newtonmetrů, i proto tvrzení Američanů přitahují pozornost. Firma Linear Labs odhalila pozadí svého vynálezu jen částečně. Efektivnější fungování způsobit nová stavba motoru. Provedené inovace nevyžadují žádné dramatické technologické pokroky při výrobě pohonné jednotky, důležitý je chytrý způsob navržení jednotlivých částí agregátů. Přestože se elektromotory zdají jednoduché a bez komplikací, existuje u nich celá řada problémů. Jedním je potlačení jevů, ke kterým dochází při pohybu cívek v magnetickém poli. Ty působí proti pohybu a musí se překonávat zvyšováním napětí a proudu v jednotlivých cívkách statoru. Texasané se to snaží překonat statorem umístěným uvnitř magnetů se stejnou polaritou orientovanou ve směru rotace. Lorentzova síla i odporová síla vrcholí ve stejný moment při průchodu magnetu rotoru okolo cívky, čímž se minimalizují ztráty. Současně jsou magnetická pole na všech čtyřech stranách nastavována tak, aby byla zajištěna jejich synergie. Nový motor navíc umí přesunout koncové magnety a tím zeslabit magnetické pole statoru, což usnadňuje rozjezd a zvyšuje točivý moment v nejnižších otáčkách. Toto řešení je potenciálně revoluční, neboť kromě výše uvedených výhod nepotřebuje instalaci dalších, někdy složitých, drahých a těžkých zařízení do útrob aut. Zcela zbytečnou se rázem jeví převodovka, vzhledem k rozměrům a nižší hmotnosti je možné učinit konstrukci elektromobilů ještě kompaktnější a lehčí a při vyšší efektivitě je možné použít menší baterie se vším, co s tím souvisí. Mohlo by to tedy i snížit cenu či zvýšit životnost dalších komponentů. Aby se nápad Linear Labs dostal do sériové produkce, musí být dokončeny laboratorní testy a HET zvládnout i nasazení v prototypu automobilu. To vše se má povést do dvou let, jsme na to zvědavi.
http://www.autoforum.cz/predstaveni/ame ... -internetu
Naposledy upravil(a) Rase dne 23/6/2024, 15:17, celkem upraveno 1 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Američané pracují na vodíkovém pohonu pro pásová vozidla
Americká armáda, GVSC (Ground Vehicle Systems Center) a U.S. Army Research Laboratory, elektrické palivové články pro tanky a bojová vozidla pěchoty. Dle nových informací se americká armáda snaží prozkoumat a vyhodnotit technologie výroby energie z palivových článků, včetně technologie vodíkových palivových článků a jejich podpůrných zařízení, které poskytnou taktické výhody pro pozemní vozidla. Práce probíhají ve spolupráci s komerčními společnostmi, které vyvíjejí vodíkové pohony pro konvenční vozidla. Cílem je vytvořit speciální modul z vysoce stlačeného vodíku, akumulátory, elektromotory atd.
https://defence-blog.com/army/u-s-army- ... tanks.html
Americká armáda, GVSC (Ground Vehicle Systems Center) a U.S. Army Research Laboratory, elektrické palivové články pro tanky a bojová vozidla pěchoty. Dle nových informací se americká armáda snaží prozkoumat a vyhodnotit technologie výroby energie z palivových článků, včetně technologie vodíkových palivových článků a jejich podpůrných zařízení, které poskytnou taktické výhody pro pozemní vozidla. Práce probíhají ve spolupráci s komerčními společnostmi, které vyvíjejí vodíkové pohony pro konvenční vozidla. Cílem je vytvořit speciální modul z vysoce stlačeného vodíku, akumulátory, elektromotory atd.
https://defence-blog.com/army/u-s-army- ... tanks.html
Naposledy upravil(a) Rase dne 23/6/2024, 15:18, celkem upraveno 3 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
To bude docela problém s logistikou. Standardní palivo jim zhasne když do něj hodí sirku, tohle může mít problémy jak ten vodík dlouhodobě udržet v nádržích.
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
V téhle oblasti se jede docela slušný vývoj. Zatím vedou klasické vysokotlaké nádrže. Ale do budoucna se uvažuje především vázání vodíku v nějakém materiálu. Mmj existuje možnost vázat ho přímo v kovu pancíře ;)
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
No právě, mě to přijde jako asi nejlepší způsob a zdá se, že i americké vojenské projekty jsou cestou vodíku - zatím jej testují u menších vozidel (4x4). U pásáků je opravdu nejlepším způsobem vázání na pancéřování - ideálně asi něco jako bloky přídavného pancéřování, které jsou snadno sundat.
ps. mě se hodně líbí možnost elektropohonu, že by vojenská technika nemusela klasicky nabíjet, ale jen by dočerpala Elektrolyt - myslím že jsem jej tady už dřív zmiňoval.
Koncem studené války se Britové zabývali plně elektrickým tankem, kdy by byla elektřina využita jak k pohonu, zbrani i pancíři. Pokud jde o elektrický pancíř, tak šlo o výzkumný program ELAV (Electric Armour for Armoured Vehicles) a výsledky byly předány EDA v říjnu 2010. Cílem výzkumu bylo přijít s řešením, které by bylo možno osadit na moderní obrněná vozidla. Tato technologie měla nahradit standardní masivní jednolitý pancíř, dvěma mnohem tenčími pláty, které jsou vzájemně oddělené. Tyto desky jsou elektricky nabité, aby vytvořily kondenzátor. Když těmito deskami proniká střela, uzavře se obvod a dojde ke zničení střely (viz obrázek). Velkou výhodou tohoto řešení jsou výrazně nižší nároky na nosnost vozidla a ta mohou být konstruována mnohem lehčí. Zároveň ale nedojde ke snížení balistické odolnosti. Společnost BMT se rovněž zabývala výhodami a nevýhodami elektrického pancíře, zejména jeho potenciálem ve srovnání s konvenčními a reaktivními pancíři. Zkušebně byl systém osazen na vozidlo o hmotnosti do 30 tun a vypracovala plán pro klíčové technologie. Občas se o elektrickém pancéřování mluví i dnes, tak ta myšlenka nebyla úplně zavrhnuta a spíš se jen čeká na lepší technologie a nové materiály.
https://www.bmtdsl.co.uk/media/6098489/ ... estudy.pdf
http://www.ceptm.iue.edu.ar/pdf/armored.pdf
https://www.bmt.org/news/2010/10/electr ... ce-agency/
http://www.moddb.com/groups/tanks/images/electric-armor

ps. mě se hodně líbí možnost elektropohonu, že by vojenská technika nemusela klasicky nabíjet, ale jen by dočerpala Elektrolyt - myslím že jsem jej tady už dřív zmiňoval.
Koncem studené války se Britové zabývali plně elektrickým tankem, kdy by byla elektřina využita jak k pohonu, zbrani i pancíři. Pokud jde o elektrický pancíř, tak šlo o výzkumný program ELAV (Electric Armour for Armoured Vehicles) a výsledky byly předány EDA v říjnu 2010. Cílem výzkumu bylo přijít s řešením, které by bylo možno osadit na moderní obrněná vozidla. Tato technologie měla nahradit standardní masivní jednolitý pancíř, dvěma mnohem tenčími pláty, které jsou vzájemně oddělené. Tyto desky jsou elektricky nabité, aby vytvořily kondenzátor. Když těmito deskami proniká střela, uzavře se obvod a dojde ke zničení střely (viz obrázek). Velkou výhodou tohoto řešení jsou výrazně nižší nároky na nosnost vozidla a ta mohou být konstruována mnohem lehčí. Zároveň ale nedojde ke snížení balistické odolnosti. Společnost BMT se rovněž zabývala výhodami a nevýhodami elektrického pancíře, zejména jeho potenciálem ve srovnání s konvenčními a reaktivními pancíři. Zkušebně byl systém osazen na vozidlo o hmotnosti do 30 tun a vypracovala plán pro klíčové technologie. Občas se o elektrickém pancéřování mluví i dnes, tak ta myšlenka nebyla úplně zavrhnuta a spíš se jen čeká na lepší technologie a nové materiály.
https://www.bmtdsl.co.uk/media/6098489/ ... estudy.pdf
http://www.ceptm.iue.edu.ar/pdf/armored.pdf
https://www.bmt.org/news/2010/10/electr ... ce-agency/
http://www.moddb.com/groups/tanks/images/electric-armor


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Česká společnost HE3DA, resp. americká odnož HE3DA USA, se dostala se svou 3D baterií do finále soutěže NASA iTech. Baterie se díky své bezpečnosti a robustnosti hodí nejen pro aplikace ve vesmíru, ale také ve vojenství.
https://www.armadninoviny.cz/he3da-cesk ... hnice.html

https://www.armadninoviny.cz/he3da-cesk ... hnice.html


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Takže asi skutečně nebudou fejk 

- Vlastimil Čech
- podporučík
- Příspěvky: 603
- Registrován: 3/12/2012, 16:49
- Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
pane Pajdo, výše je psáno "kovu", ne oceli. Máte pravdu, vodík je "sviňa"... Výbušnost je fenomenální, kam se hrabe třeba metan. "vodíková křehkost", a co teprve ta maličká molekula, která se protlačí kdejakým těsnění. V kapalinách se rozpouští prachmizerně, tak co s ním?
Prý ale existují nějaké exotické kovy, (????) slitiny (????), ve kterých se ten plyn rozpustí podobně jako acetylén v acetonu. (takový ten trik, jako v lahvích autogenu)... nevím, zda tudy by mohla vésti cesta k řešení.
Tlaková nádrž plná vodíku na bojovém vozidle se mi vůbec, ale vůbec nelíbí.
ono je tu ještě trik, který stojí za zmínku. Energetický obsah, totiž! Jistě, 1kg vodíku obsahuje teoreticky nádherných 33kWh.
Nafta má 13kWh/kg. Ale! Kubický metr vodíku váží 90 gramů...
Tedy jak veliká, těžká by musela být vodíková nádrž,jaký by v ní musel panovat přetlak, aby měla stejný energetický obsah, jako dvousetlitrový sud nafty?? To je oč tu běží...
V jakém exotickém materiálu lze uložit-rozpustit toto množství vodíku?? Kolik stojí takový hypotetický materiál? Je ho dost pro všechny??
Prý ale existují nějaké exotické kovy, (????) slitiny (????), ve kterých se ten plyn rozpustí podobně jako acetylén v acetonu. (takový ten trik, jako v lahvích autogenu)... nevím, zda tudy by mohla vésti cesta k řešení.
Tlaková nádrž plná vodíku na bojovém vozidle se mi vůbec, ale vůbec nelíbí.
ono je tu ještě trik, který stojí za zmínku. Energetický obsah, totiž! Jistě, 1kg vodíku obsahuje teoreticky nádherných 33kWh.
Nafta má 13kWh/kg. Ale! Kubický metr vodíku váží 90 gramů...
Tedy jak veliká, těžká by musela být vodíková nádrž,jaký by v ní musel panovat přetlak, aby měla stejný energetický obsah, jako dvousetlitrový sud nafty?? To je oč tu běží...
V jakém exotickém materiálu lze uložit-rozpustit toto množství vodíku?? Kolik stojí takový hypotetický materiál? Je ho dost pro všechny??
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
On by se tam ovšem neskladoval ve formě H, nýbrž H2. Takže problém vodíkové křehkosti by tak nevznikal 

Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Rolls-Royce představil koncept hybridního pohonu
Divize Rolls-Royce Power Systems v rámci programu pohonných jednotek pro pozemní vojenská vozidla představila dva nové koncepty pro těžká vojenská vozidla. Obojí může najít uplatnění v armádách NATO. V rámci rozvoje pohonného programu MTU představila koncepty hybridního sytému, speciálně navrženého pro taktické použití, a nového vidlicového desetiválce řady MTU 199, o výkonu přes 1100 kW. Motorový systém MTU 199, který je aktuálně dostupný v šestiválcové a osmiválcové verzi, je podle společnosti již nyní bestsellerem ve své kategorii. Nová verze V10 ještě zvýší jeho možnosti a použitelnost. Vznětový motor, který může být propojen s různými hydraulickými systémy, generátory a další technikou, nabízí nejvyšší výkon kolem 1100 kW, díky čemuž je schopný pohánět stroje o hmotnosti 50 až 70 tun. Hravě by si tak měl poradit i s tankem. Společnost navíc uvádí, že pracuje na ještě lepší verzi, jejíž výkon by měl dosahovat až 1200 kW.
Vedle nového motoru V10 navíc společnost představila i nový hybridní systém pro těžká armádní vozidla, který má za úkol nejen pomáhat spalovacímu motoru dodatečným výkonem, ale také zkomplikovat detekci vozidla. Pokud totiž systémy vozidla napájí baterie místo spalovacího motoru, omezí se kromě hluku i tepelná stopa. Hybridní systém by měl být kompaktní, což usnadní jeho integraci do stroje, jeho nabíjení zvládne kterýkoliv z již existujících motorů řady MTU. Díky asistenci elektromotoru v nižších rychlostech by navíc stroje mohly být tišší, v případě potřeby pak elektrický systém usnadní akceleraci do vyšších rychlostí. "Jsme přesvědčeni, že významně přispíváme k dalšímu rozvoji obranných schopností NATO a jeho spojenců. Poprvé budou moci výrobci vozidel realizovat zcela nové koncepce vozidel, přičemž hybridní koncepci lze v zásadě realizovat s jakoukoli řadou motorů z vojenského pohonného programu MTU," uvedl Christian Wolf, šéf vývoje vojenských motorů a systémů.
https://militaeraktuell.at/rolls-royce- ... anzer-vor/
https://www.novinky.cz/clanek/auto-roll ... u-40477101
Divize Rolls-Royce Power Systems v rámci programu pohonných jednotek pro pozemní vojenská vozidla představila dva nové koncepty pro těžká vojenská vozidla. Obojí může najít uplatnění v armádách NATO. V rámci rozvoje pohonného programu MTU představila koncepty hybridního sytému, speciálně navrženého pro taktické použití, a nového vidlicového desetiválce řady MTU 199, o výkonu přes 1100 kW. Motorový systém MTU 199, který je aktuálně dostupný v šestiválcové a osmiválcové verzi, je podle společnosti již nyní bestsellerem ve své kategorii. Nová verze V10 ještě zvýší jeho možnosti a použitelnost. Vznětový motor, který může být propojen s různými hydraulickými systémy, generátory a další technikou, nabízí nejvyšší výkon kolem 1100 kW, díky čemuž je schopný pohánět stroje o hmotnosti 50 až 70 tun. Hravě by si tak měl poradit i s tankem. Společnost navíc uvádí, že pracuje na ještě lepší verzi, jejíž výkon by měl dosahovat až 1200 kW.
Vedle nového motoru V10 navíc společnost představila i nový hybridní systém pro těžká armádní vozidla, který má za úkol nejen pomáhat spalovacímu motoru dodatečným výkonem, ale také zkomplikovat detekci vozidla. Pokud totiž systémy vozidla napájí baterie místo spalovacího motoru, omezí se kromě hluku i tepelná stopa. Hybridní systém by měl být kompaktní, což usnadní jeho integraci do stroje, jeho nabíjení zvládne kterýkoliv z již existujících motorů řady MTU. Díky asistenci elektromotoru v nižších rychlostech by navíc stroje mohly být tišší, v případě potřeby pak elektrický systém usnadní akceleraci do vyšších rychlostí. "Jsme přesvědčeni, že významně přispíváme k dalšímu rozvoji obranných schopností NATO a jeho spojenců. Poprvé budou moci výrobci vozidel realizovat zcela nové koncepce vozidel, přičemž hybridní koncepci lze v zásadě realizovat s jakoukoli řadou motorů z vojenského pohonného programu MTU," uvedl Christian Wolf, šéf vývoje vojenských motorů a systémů.
https://militaeraktuell.at/rolls-royce- ... anzer-vor/
https://www.novinky.cz/clanek/auto-roll ... u-40477101

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Vodíkový pohon v moderní válce - trochu jinak
Ukrajinská armáda přetvořila vodíkový automobil na pojízdnou bombu, kterou zničili ruské pozice v továrním areálu ve Vovčansku. Vojáci z jednotky "Khorne group", spadající pod 116th OMBr předvedli, že v nouzi a s trochou snahy se dá vyrobit zbraň prakticky z čehokoliv. V tomto případě použili vodíkový automobil Toyota Mirai, respektive její vodíkovou nádrž. Samotný automobil jich má hned několik a za normálních okolností se z vezeného vodíku, v palivových článcích vyrábí elektřina, která je využita k napájení elektromotoru. Použitá nádrž měla kapacitu asi 5,4 kilogramu vodíku, který je stlačen při tlaku asi 10 000 psi. Obrovská energie, kterou vodík v nádrži představuje, se rovná asi 677,6 MJ. Kromě toho bylo dálkově ovládané vozidlo (UGV) vybaveno i větším množstvím klasické trhaviny, aby došlo k proražení nádrže. Celkově šlo o 200 kilogramů plastidu a vodíku. Útok sebevražedným vozidlem byl úspěšný a vedl k mohutné explozi. Tu navíc zřejmě umocnil fakt, že došlo i k výbuchu skladiště ruských zbraní a munice v areálu. pro zajímavost uvedu, že podobné zbraně se na Ukrajině vyrábějí i z baterií a motorů opuštěných vozidel Tesla.
https://www.hydrogeninsight.com/innovat ... -1-1692006
https://www.novinky.cz/clanek/auto-ukra ... n-40483903
https://twitter.com/Deepstate_UA/status ... 2365503883
Ukrajinská armáda přetvořila vodíkový automobil na pojízdnou bombu, kterou zničili ruské pozice v továrním areálu ve Vovčansku. Vojáci z jednotky "Khorne group", spadající pod 116th OMBr předvedli, že v nouzi a s trochou snahy se dá vyrobit zbraň prakticky z čehokoliv. V tomto případě použili vodíkový automobil Toyota Mirai, respektive její vodíkovou nádrž. Samotný automobil jich má hned několik a za normálních okolností se z vezeného vodíku, v palivových článcích vyrábí elektřina, která je využita k napájení elektromotoru. Použitá nádrž měla kapacitu asi 5,4 kilogramu vodíku, který je stlačen při tlaku asi 10 000 psi. Obrovská energie, kterou vodík v nádrži představuje, se rovná asi 677,6 MJ. Kromě toho bylo dálkově ovládané vozidlo (UGV) vybaveno i větším množstvím klasické trhaviny, aby došlo k proražení nádrže. Celkově šlo o 200 kilogramů plastidu a vodíku. Útok sebevražedným vozidlem byl úspěšný a vedl k mohutné explozi. Tu navíc zřejmě umocnil fakt, že došlo i k výbuchu skladiště ruských zbraní a munice v areálu. pro zajímavost uvedu, že podobné zbraně se na Ukrajině vyrábějí i z baterií a motorů opuštěných vozidel Tesla.
https://www.hydrogeninsight.com/innovat ... -1-1692006
https://www.novinky.cz/clanek/auto-ukra ... n-40483903
https://twitter.com/Deepstate_UA/status ... 2365503883

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Renk pracuje na elektromotoru pro Leopard
Moderní válčení dnes znamená nejen používání dronů a kybernetických útoků, ale také využívání obnovitelných zdrojů energie u tanků. Poté, co německá zbrojní společnost Renk v září oznámila vývoj plně elektrického tanku, jihokorejská společnost Hyundai nyní u svých pásových vozidel spoléhá na vodík. S novou generací tanků K3 chtějí Jihokorejci dobýt evropský trh nejpozději do roku 2040. Až na několik výjimek jsou moderní tanky vybaveny dieselovými motory. Pouze Rusko a USA vybavily T-80 a M1 Abrams pohonem s plynovou turbínou. Německá zbrojovka Renk pracuje na hybridním pohonu pro Leopard 2, ve kterém by bylo možné zapnout elektromotor. Vodíkový pohon pro tanky je však mezi odborníky vnímán kriticky. Otázky dopravy, logistiky a bezpečnosti jsou zjevně nevyřešené. Zda je v případě nouze nebezpečnější explodující vodíková nádrž nebo hořící nádrž na naftu, je stále nejisté. V každém případě vodík potřebuje nádoby, které vydrží vysoký tlak. Tankování na bojišti je také nejasné: Zatímco dieselové tanky dostanou palivo na každé čerpací stanici, když je potřeba, konvoje s cisternami na vodík by musely neustále jet za jihokorejskou tankovou armádou s K3. Kamufláž způsobená tichými motory by byla minulostí. Nepřátelské bezpilotní letouny a řízené střely by našly své cíle jako na talíři.
https://www.msn.com/de-de/finanzen/top- ... c9ab&ei=12
Moderní válčení dnes znamená nejen používání dronů a kybernetických útoků, ale také využívání obnovitelných zdrojů energie u tanků. Poté, co německá zbrojní společnost Renk v září oznámila vývoj plně elektrického tanku, jihokorejská společnost Hyundai nyní u svých pásových vozidel spoléhá na vodík. S novou generací tanků K3 chtějí Jihokorejci dobýt evropský trh nejpozději do roku 2040. Až na několik výjimek jsou moderní tanky vybaveny dieselovými motory. Pouze Rusko a USA vybavily T-80 a M1 Abrams pohonem s plynovou turbínou. Německá zbrojovka Renk pracuje na hybridním pohonu pro Leopard 2, ve kterém by bylo možné zapnout elektromotor. Vodíkový pohon pro tanky je však mezi odborníky vnímán kriticky. Otázky dopravy, logistiky a bezpečnosti jsou zjevně nevyřešené. Zda je v případě nouze nebezpečnější explodující vodíková nádrž nebo hořící nádrž na naftu, je stále nejisté. V každém případě vodík potřebuje nádoby, které vydrží vysoký tlak. Tankování na bojišti je také nejasné: Zatímco dieselové tanky dostanou palivo na každé čerpací stanici, když je potřeba, konvoje s cisternami na vodík by musely neustále jet za jihokorejskou tankovou armádou s K3. Kamufláž způsobená tichými motory by byla minulostí. Nepřátelské bezpilotní letouny a řízené střely by našly své cíle jako na talíři.
https://www.msn.com/de-de/finanzen/top- ... c9ab&ei=12

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Vodíkový a elektrický pohon pro tanky
Jedině snad generátorový pohon, viz Ferdinand. Představa že se na tank přidají těžké baterie, no. Asi ne že.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"