Ty to vše pořád vnímáš v odstupu času s výhodou, že víš, co následovalo po roce 1940 a jakým směrem se tanková výzbroj ubírala.
Nikoli, pořád to vnímám z pohledu roku 1940, kdy Němci tento tank jako zastaralý (
nikoli nebojeschopný, ale koncepčně zastaralý, nehodící se do moderního pojetí tankového boje) odmítli.
Vývoj jim jen dal zapravdu.
A teď vezmeme Pejčocha
Bylo zřejmé, že mohutný obrněnec (Char B1 bis) neslibuje další možnosti rozvoje (…)
Tedy = JE KONCEPČNĚ ZASTARALÝ
Tak vznikl program vývoje moderního těžkého tanku, který však zásadním způsobem zasáhla válka (…) Práce na projektu začaly ještě před pádem země galského kohouta, na přelomu let 1938/1939. Program se tehdy nazýval ARL-40 a jeho základem se měl stát podvozek z typu Char B1, ovšem naroubovaný na modernizovaný trup s novou věží (…)
Myslí si někdo, že se TOTO podobá koncepci ARL 44 ???
… podle některých autorů v ní (projektu) však Francouzi potají pomalu pokračovali dále. Skutečný rychlý start programu těžkého tanku nastal po osvobození země roku 1944. Tehdy byl projekt podroben revizi a vznikla jeho moderní varianta ARL-44 (…) Podvozkový systém zůstal zachován z B-1 ....
Сontrary to what some sources state the ARL 44 was not directly derived from the earlier ARL 40 project. It was tried to use the components developed between 1940 and 1944, though most soon proved to be incompatible. As a result of the reliance on older types, the ARL 44 was to be fitted with a very old-fashioned suspension system with small road wheels, using the same track as the Char B1, limiting maximum speed to about thirty km/h. The suggestion to use a more modern foreign suspension system was rejected as it would have compromised the tank's status as a purely French design.
"Na rozdíl od toho, co některé zdroje uvádějí,
ARL 44 nebyl přímo odvozen ze staršího projektu ARL 40. Byla snaha použít komponenty vyvinuté mezi lety 1940 a 1944, ačkoli se brzy ukázaly nekompatibilní. V důsledku toho, že se spoléhal na starší typy, byl ARL 44 vybavený velmi zastaralým systémem podvozku s malými pojezdovými koly, který používal stejné pásy jako Char B1, což omezovalo maximální rychlost na přibližně 30 km/h. Návrh na použití modernějšího cizího systému podvozku byl odmítnut, protože by to ohrozilo statut tanku jako čistě francouzský design."
Tedy "špatné, ale naše" … jak francouzské.
Původní "francouzský" design ARL 44 byl ale špatný celkově. Byl dokonce hodnocen jako horší než M4 Sherman … byť byl mnohem větší a těžší. Teprve po dalším přepracování, zesílení pancíře, vybavením výkonnějším německým motorem Maybach a osazení 105 mm dělem byl, spíše z prestižních důvodů, připuštěn k malosériové výrobě. Po příchodu M47 Patton urychleně vyřazeny a dosloužily jako cvičné cíle.
Prvním slušným moderním francouzským tankem byl až AMX 30 vyvinutý v roce 1960


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire