Operace Lvoun (Seelöwe)

Od Podivné války do vylodění v Normandii

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 11144
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Lord »

Mirek jsem dal občas dobré náměty, jako třeba proč Britové budovali všude pillboxy, tedy betonová kulometná hnízda.
Na jihu budují hnízda v Kentu, na komunikacích směrem k Londýnu, pak sporadicky až k Portsmouthu.
A pak skutečně nejvíce na východním pobřeží Velké Británie, dokonce i ve Skotsko.
Když byli tak přesvědčeni, že invaze v té době zde není možná, proč to dělali?

Obrázek

Tedy mohla uspět již zmiňovaná klamná operace Herbstreise - vylodění na východním pobřeží Velké Británie ?
Ale radši už ne znovu flame ... už to je v tolika rovinách, že dochází k nedorozumění, ale u složitých obojživelných operací tomu tak bylo.
Já se už proto taky z diskuse asi stahuji, protože už bylo popsáno tolik stránek, a řečeno snad už vše.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6068
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Polarfox »

Lord píše:Při cvičení Lachtana se vzal např. 3648 tunový (přepočet čistá, hrubá, tuny, BRT si udělejte sami, píšu jen co uvádí zdroj) steamer Wolfram (jinak na odkazu uvádí 5952 GRT), který pojal 857 vojáků a 30 nákladních aut, což je pořád více než počítá Dzin, a to i s materiálem.
Ale tak já pevně věřím tomu, že by je tam pro účel invaze takhle i nacpali. Celá ta invaze a flotila je ostatně jedno velké provizorium, byť by možná bylo, za ideálních okolností, v první fázi funkční. My se tu ale bavíme i o tom, co to udělá s 857 vojáky na palubě, když sedí v lodi třeba už více jak dva dny (ti co plují z Holandska a obecně vzdálenějších prostor na shromaždiště) před tím, než noha prvního vojáka vyskočí z útočného člunu nebo gumového pádláku na zem. A pak to může trvat další klidně i desítky hodin, než někdo vyloží i je. Představ si tenhle sardinkový dobytčák takřka 3 dny na moři a jak moc budou okamžitě bojeschopní vojáci, co se z něj konečně osvobodí.
Lord píše:Němci by podle pouček nemohli provést ani operace Weserübung, obsazení Norska, protože neměli námořní převahu, a Kriegsmarine utrpěla při zpáteční cestě relativně velké ztráty ze vzdálených míst jako třeba Narvik. Zatímco, kde to měli Němci blíž se lodě vrátily víceméně v pořádku zpět. U Anglie je však ještě zabezpečení minovými poli.
A KM tam vykrvácela. A to to Britové ještě konili kde mohli. Ani nevíš jak blízko byli Němci od ještě vyšších námořních ztrát. A v kanálu by německé námořnictvo nutně dokrvácelo, protože tam by se intenzivnímu a zároveň opotřebovávacímu boji nevyhnulo. A na to nemělo adekvátní stavy. Ztráty a rapidně se zhoršující technický stav by nejpozději za pár týdnů zaručily, že německé lodě jako eskortní síla by přestaly takřka existovat, ev. nemohly by fungovat a plnit své úkoly. To je pro setrvalý přesun dalších nezbytných sil a zásob naprosto devastující.
Lord píše:Prostě na začátku války se takové operace dělaly ještě jinak, jak psal už Mirek58 obsazením přístavů. Uznávám, že Anglie byl mnohem těžší protivník než Norové, ale zase sil a lodí bylo vyčlěněno více, a počítalo se právě i s vyloděním na plážích, k čemuž byly upraveny čluny, Němci prostě taky sbírali nějaké zkušenosti, asi jim poradili i Japonci. Měli připravené Schwimmpanzery, Tauchpanzery, útočné čluny, atd.
První útočný sled, vysazený z čelních eskort, by vzal pláže střemhlav v rychlých motorových člunech (pro pár mužů) a gumových člunech poháněných vesly. Teprve poté by na řadu přišly prámy/bárky s další vlnou mužů a základními podpůrnými prostředky a nějaké ty plovoucí/po dně se plazící tanky a konečně zbytek hlavních sil, které by z u pobřeží kotvících transportů začaly převážet právě nyní již uvolněné prámy, na něž by se muži a těžký materiál zdlouhavě překládali (logistická noční můra sama o sobě). A to to ještě nikdy nemuseli reálně provést a zažít si těch X neočekávaných komplikací a XX jasně se vyjevujících předem, kdy přinejmenším masivní zdržení proti plánům je jistota. Můžeš přeorat prámů kolik chceš a jak chceš, ale pořád to bude v základu prám a provizorium a ne speciální vyloďovací plavidlo.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 11144
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Lord »

Na řadu by přišly právě třeba i těžší kalibry jako Schwimmpanzery, Tauchpanzery, Siebelfähry, v klidu zničí pár kulometných hnízd na jihu. Předtím to tam vybombarduje ještě Luftwaffe.
Ale koordinace plánu pravda nebyla ještě plně dokončena. Omezené vylodění mezi Folkestone a Dungeness, kde tvoří pobřeží široký záliv chráněný před západním větrem s rovnou pláží, a pak dále na západ.
Když nemáš pobřeží moc chráněné můžou ti stačit třeba jakési improvizované prostředky, i když já si nemyslím, že by vše bylo až toliko neschopné.

Každopádně nájezd na Dieppe ukázal, že je nejdříve vhodné mít dostatečnou námořní a leteckou podporu při překonávání pobřežních opevnění.
A také použít většího množství speciálních vyloďovacích plavidel pro překonání překážek na pobřeží.

Proto jsem třeba napsal, že v roce 1944 to už Spojenci v Normandii dělali trošku jinak, a že proto byly i určité důvody, ale že toto by zcela neplatilo v roce 1940 pro vylodění na málo bráněné jižní anglické pobřeží. I když chápu, že byla zase jiná omezení, problémy a hrozby, hlavně pro pozdější fáze operace ze strany Royal Navy, případně RAF.

Takže v něčem nejsme vůbec ve sporu. Samozřejmě zase radši opakuji, že pro rozšíření předmostí, postup, a finální bitvu, vypořádání se s Brity už by bylo potřeba materiálu a vojáků mnohem více, a to už by Němci dokázali těžko přepravit na druhý břeh. Proto asi operaci nakonec odpískali, mimo jiné. Chápejte, že to celý je jen popis plánování, které stejně nebylo nikdy dovršeno!
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12358
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Dzin »

Lord
To co uvádím o kapacitách lodí převážející obojživelné výsadky bylo běžnou praxí těchto operací. Dokonce to uvádějí i v tom dokumentu, na který se odkazoval kacermiroslav. V tom je ten problém toho co tvrdíš, tedy že to nepodporuje prakticky nic, co se dá dohledat. Problém je to, že ty nemůžeš nalodit jen vojáky, ale i dostatečné množství výzbroje, munice, výstroje a zásob, které by jim umožnilo vést bojovou činnost dokud nepřiplují zásoby. Takže celý lodní prostor nemůžeš použít jen pro vojáky. A nesmíme zapomínat na koně, kterých mělo být v první vlně přepraveno 4500 a ve druhé 57 500, jejichž přeprava by byla daleko náročnější, než vojáků a jejich požadavky na lodní prostor výrazně vetší.

Co se týká testů a nácviků, z těch se dá vycházel, ale jen do určité míry. Hlavně je u nich potřeba znát výsledek. Vezmi, jak katastrofálně dopadl nácvik vylodění. Tam se dokonce i stalo, že se jeden prám převrátil, protože se vojáci nahrnuli na jednu stranu. Což bylo pravděpodobně proto, že byl přetížen, protože při správném nalodění by se toto nemělo stát.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6068
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Polarfox »

Lord píše:Chápejte, že to celý je jen popis plánování, které stejně nebylo nikdy dovršeno!
Jenže ono už z některých těch aspektů plánování vstávají hrůzou vlasy na hlavě. Ty samotné bárky a jejich provoz, na čemž stál základ invazní flotily, jsou absolutní noční můrou. Čím více se tak dozvídám o samotných vyloďovacích plavidlech, plánovaných způsobech a výsledcích omezeného nácviku, tak tím více mi padá čelist dolů. Během víkendu sem zkusím hodit pár poznatků.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Mirek58 »

Tak překážky na pobřeží se skládaly z řady ostnáče nad čarou přílivu a jednoduché zákopové linie, pokud na pláži byli vojáci. Pokud nebyli, byla to řídká linie bunkrů s čelními střílnami.
Žádné pobřežní zdi, žádné bunkry pro boční postřelování.
Ty bunkry se spíše zaměřily na obranu vojenského kanálu vybudovaného v 19. století, což byla vodní překážka se šířkou asi 10m.
Žádná automat pl děla, polní dělostřelectvo, o tom si obránci mohli jenom zdát, možná nějaký minomet.
No a co se týká přísunu zásob. Je zde ještě Luftwafe.
Sami Britové hodnotili výkon transportních jednotek na možnost vysazení 3 000 mužů v jedné vlně.
(Zde je háček v místě výsadků, ty měly obsadit přechody přes zmíněný vodní kanál a letiště Lympne, v dosahu po přistání měly letiště Hawkinge a především Hythe jako ústřední bod pro nám výsadek)
Orientace Pt obrany na Vojenský vodní kanál ovšem jako na první vážně míněnou čáru obrany znamenal, že bohužel přenechával útočníkovi celkem čtyři letiště, která RAF opustila. Lympne, Hawkinge, Manston a Lydd a hloubku útočného pásma kolem 10km.
(Letiště Lympne a pobřežní městečko Hythe, byly určeny jako prioritní cíl pro výsadkáře)
Kapacita vzdušného transportu LW v odhadované výši 3 000 mužů, současně znamenala, že letadla mohla přepravit při jednom startu 300 tun zásob.
Přistávat mohla na zmíněných letištích, protože přistávací plochy Britové udržovali jako záložní letiště pro poškozená letadla.

A když už jsem nakousnul otázku letadel. Nikdo si nechce přiznat, že od počátku invaze by došlo k zásadní věci.
Narušení britského výstražného rad systému.
FC by namísto směrování svých stihačů na přesný bod v prostoru, mělo na svých operačních sálech před sebou jen černou díru o šířce min. 100 km a tak by byla zbavena své hlavní výhody. A tahle díra by se neustále zvětšovala.
Musela by přejít na systém leteckých hlídek, startům na výzvu s předstihem by byl konec.

No a na závěr otázka:
Jaký je praktický rozdíl mezi Němci použitými prámy a údajně nezbytně nutnými spec vyloďovacími plavidly?
Naposledy upravil(a) Mirek58 dne 3/1/2020, 23:14, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od ringlett »

Mirek58 píše:Jaký je praktický rozdíl mezi Němci použitými prámy a údajně nezbytně nutnými spec vyloďovacími plavidly?
Jenomk v rychlosti a proti pravidlům.

vlečný prám, podobný jako uvažovala KM použít pro přepravu nákladů a techniky
https://vcdns.valka.cz/html_images_cach ... 800_04.jpg

prám Siebel
https://www.fronta.cz/pics_upload/clane ... a_pram.jpg

v případě Lachtana by bylpoužitý ten první, chtěný, ale nedostatečně včas dodaný byl ten druhý.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4648
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od seabee »

Kouzelnik píše:
Nicméně prozatím na Tebe nebudu reagovat, neboť počkám, až @seabee vyjasní co přesně myslí svým názorem:
Ježíš!!! Jasně jsem uvedl, že nejde o můj názor, ale citaci z díla renomovaného britského historika. Takže ještě jednou: vypisuji z knihy autora Alana Bullocka Hitler a Stalin, paralelní životopisy, strany 665 až 667. Jestli ti něco není jasné, tak si nejdříve tu knihu přečti a pokud budeš s něčím nesouhlasit, tak napiš do Oxfordu. Já to pouze přesně vypsal.

Howgh!
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Kouzelnik »

@seabee... prostě nechápu co jsi myslel svým předvčerejším komentem. 3x jsem se zkusil dopídit... vzdávám to.

Třeba Ti to pomůže:
širší kontext tady byl už diskutován ... např. před 10-ti týdny http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=135 ... 60#p296555

pasáž (včetně tvojí citace z července 1940) z Halderova deníku máš v tomhle vlákně taky probrané (před měsícem).

Měj se.
R.I.P.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od kenavf »

Kouzelnik píše:@seabee... prostě nechápu co jsi myslel svým předvčerejším komentem. 3x jsem se zkusil dopídit... vzdávám to.
....
Už ti tu opakovane napísal že tým nemyslel nič, len sem vložil správu nejakého pána z Oxfordu.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 11144
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Lord »

Dzin píše:Lord
To co uvádím o kapacitách lodí převážející obojživelné výsadky bylo běžnou praxí těchto operací. Dokonce to uvádějí i v tom dokumentu, na který se odkazoval kacermiroslav. V tom je ten problém toho co tvrdíš, tedy že to nepodporuje prakticky nic, co se dá dohledat. Problém je to, že ty nemůžeš nalodit jen vojáky, ale i dostatečné množství výzbroje, munice, výstroje a zásob, které by jim umožnilo vést bojovou činnost dokud nepřiplují zásoby. Takže celý lodní prostor nemůžeš použít jen pro vojáky. A nesmíme zapomínat na koně, kterých mělo být v první vlně přepraveno 4500 a ve druhé 57 500, jejichž přeprava by byla daleko náročnější, než vojáků a jejich požadavky na lodní prostor výrazně vetší.

Co se týká testů a nácviků, z těch se dá vycházel, ale jen do určité míry. Hlavně je u nich potřeba znát výsledek. Vezmi, jak katastrofálně dopadl nácvik vylodění. Tam se dokonce i stalo, že se jeden prám převrátil, protože se vojáci nahrnuli na jednu stranu. Což bylo pravděpodobně proto, že byl přetížen, protože při správném nalodění by se toto nemělo stát.
Jaký člun převrhli ? Nějaký malý nebo Peniche, to pochybuji, přetížen čím ... ale možný je všechno, ale hromadný jev to asi nebyl :) Manstein uvádí, že vojáci cvičili poctivě. Kolikátý nácvik myslíš, první, druhý, třetí ... nic co by se nedalo časem překonat, ale toho Němci pravda věru neměli. Podobně jako dostatek schopných posádek, aby dokázali všechny čluny řídit, chyběl měsíc ? Ale ani v Normandii nebyl všude výkvět námořnictva. Pokud však byla hladina kanálu rovná jak zrcadlo, což skutečně moře přes léto a snad ještě začátkem září 1940 - klidné bylo, tak by asi přeplul i méně zkušený lodivod. Nakonec však rozhodly spíše jiné důvody, o tom dále ...

Obrázek

Srovnání člunu Peniche (doplněn flaky), Fährprahme a specializovaného Marinefährprahm (MFP).

Dzine, ohledně kapacity, byla to běžná praxe, když se měli vojáci vylodit v přístavu z nákladních lodí, jako třeba v Norsku, ale tam Němci nepoužívali žádný bárky, a bárky taky můžou vést vojáky, munici, tanky, děla, atd.
Chceš k tomu nějaký podklad, kde se o tom píše, nebo nevěříš Kačermírovi ?

1.336 ks - Peniche – délka 38,5 m, šířka 5,05 m, nosnost 360 tun = 480.960 tun
982 ks - Kampine – délka 50 m, nosnost 620 tun = 608.840 tun
Celkem: 1.089.800 t

K tomu si připočti další kapacity transportních lodí (cca 700.000 BRT), motorových člunů a remorkérů. To je celkem asi kolik ? Že by si ani tohle fricové nedokázali spočítat, co vím tak byli docela precizní 8-)

Předpokládalo se, že běžné transportní /nákladní lodě budou převážet spíše materiál, a tak maximálně 1000 vojáků.
Ale velká část mužstva měla být právě naložená na vyloďovacích prámech Kampine a Peniche z důvodu rychlého obsazení pobřeží.


První vlna jsou prostě pěší divize, a luftwaffe regimenty s flaky, část flaků měly převážet rychlé prámy Siebel. Dále dostatečné těžké dělostřelectvo (pro vlastní použití a pro postavení podél anglického pobřeží), a protitanková děla, koní pro první vlnu je omezené množství. Správně naskladněné dělo zase tolik místa nezabere.

Druhá vlna už pancéřové divize - to uznávám, přepravit je trošku problém :) Taky to Němci přiznávají v onom dokumentu.
Proto případně plánují její vysazení pomocí více ešalonů, ve více dnech, to jsi tam ale taky už přečetl.

V tom dokumentu se mimo jiné píše, i když by byla první vlna úspěšně převezena (já dodávám nějaký ztráty budou, ale v normě), nepřítel může stále rozhodnými námořními silami proniknout do kanálu (i přes nějaké ztráty v minových polích, něco Britům potopí štuky), atd. Zase nic, čeho by si nebyli Němci vědomi jo, to pro Polarfoxe.

Dále se uvádí, s dostupným přepravním prostorem je minimální interval mezi první a druhou vlnou 48 hodin. Přeprava druhé vlny skončí za 8 až 10 dní, když to dobře půjde, o čemž je ale možné pochybovat kvůli aktivitě nepřítele.

Z výše uvedených důvodů (pozn. všechny důvody jsou uvedeny v dokumentu, já jsem sem dal jen část) námořní štáb musí doporučit odložení operace na další rok, a navrhuje pokračování neomezené letecké války, spolu s námořními opatřeními, která by měla působit na ochotu nepřítele jednat s Vůdcem podle jeho podmínek. Pokud by se to nenaplnilo, otázka invaze by znovu vyvstala až květnu 1941.

Tak to je závěr německého hlavního štábu Kriegsmarine, potažmo admirála Ericha Raedera, kterému v Norimberku naměřili poměrně vysoké IQ, z 21 obžalovaných byl v první šestici.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Kouzelnik »

kenavf píše:
Kouzelnik píše:@seabee... prostě nechápu co jsi myslel svým předvčerejším komentem. 3x jsem se zkusil dopídit... vzdávám to.
....
Už ti tu opakovane napísal že tým nemyslel nič, len sem vložil správu nejakého pána z Oxfordu.
OK. Beru na vědomí. Měj se.
R.I.P.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12358
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Dzin »

Lord
Nácvik proběhl jen jeden, na přelomu srpna a září a dopadl jak dopadl. Typ prámu se nezmiňuje, jen jak dopadl. Přičemž většina prámů prý špatně manévrovala a plná polovina nedokázala přirazit ke břehu a vysadit vojáky (za velmi dobrého počasí a denního světla). Není ovšem jasné co to způsobilo, osobně bych na základě už zde popsaných problémů s osádky sázel na jejich nezkušenost a nevycvičenost. Jak jsem psal, Kriegsmarine neměla dost námořníků a proto k obsluze člunů byli přiděleni ženisté z pozemního vojska (konstrukčních praporů).

Neplatí tvůj postřeh, že i méně zkušený lodivod by dokázal Kanál v létě přeplout (na prámu). Jinak jednalo se o prámy, takže převrhli buď peniche nebo kampine, sázel bych spíše na ten menší. Jen doplním, že to bylo proto, že se nalodění vojáci polekali, když se k nim přiblížil jiný prám a vypadalo to, že do nich narazí a tak se nahrnuli k protilehlé straně. Netřeba snad moc popisovat, jak by to mohlo vypadat v reálné bojové situaci.

Co se týká prámům celkem jich zajistili 2410 (860 z Německa, 1200 z Holandska a Belgie a 350 z Francie) a jen asi 800 bylo motorizovaných a z nich ještě ne všechny mělo dostatečně silný motor pro plavbu na moři (část prámů byla v nepoužitelném stavu). Navíc musely být všechny přestavěny, aby mohly plnit svůj úkol resp. aby se vůbec byly schopny plavit po moři. To představovalo zesílení vnitřního vyztužení a ty, které nesly těžší náklad (tanky) vylili betonem pod palubou a část byla betonem vyztužena kormidelní kabina a místo pro převoz vojáků. Byla jim také přidělána rampa.

Proto je zde i druhá možnost, že dodatečné úpravy prámů pro vylodění změnily jejich nautické vlastnosti k horšímu. Ještě pro úpravy bylo potřeba 30 000 tun železa a ocele, 30 000 tun dřeva a 180 000 tun betonu. Z toho je vidět, že změna nautických vlastností zde určitě byla, když v průměru každý prám dostal 75 tun betonu a po 10 tunách dřeva a železa a oceli. Ve skutečnosti to bylo ale více, protože ne všechny prámy se mohli použít. Přídavek cca 100 - 150 tun dalšího materiálu nejspíše měl negativní vliv na nautické vlastnosti a současně i omezil přepravovaný materiál.

Také jak už jsem upozorňoval, peniche a kampine, nebyly jednotné třídy, ale bylo to ad hoc rozdělení různých typů prámů jen podle jejich velikosti a tedy je otázka, jak moc je lze popisovat jako jednotnou třídu. A vrátím se opět k začátku, právě tyto úpravy mohli vést k převržení prámu v rámci nácviku.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Ataman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1658
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Ataman »

ringlett píše:
Mirek58 píše:Jaký je praktický rozdíl mezi Němci použitými prámy a údajně nezbytně nutnými spec vyloďovacími plavidly?
Jenomk v rychlosti a proti pravidlům.

vlečný prám, podobný jako uvažovala KM použít pro přepravu nákladů a techniky
https://vcdns.valka.cz/html_images_cach ... 800_04.jpg

prám Siebel
https://www.fronta.cz/pics_upload/clane ... a_pram.jpg

v případě Lachtana by bylpoužitý ten první, chtěný, ale nedostatečně včas dodaný byl ten druhý.
No a už jen malý dodatek k těm velkým lodím - takhle by to mělo vypadat:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 239%29.jpg

a takhle by to dle zdejších některých vypadalo v německým provedení:
https://1.bp.blogspot.com/-yy5VXMDUUZo/ ... 1991_5.jpg

Sou v tom snad nějaký praktický rozdíly, Miras?
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Mirek58 »

Tak za prvé, ptal jsem se na rozdíl mezi prámy a spec vyloďovacími plavidly. Ne na lodě pro plavbu přes oceán.
Za druhé, spolu jsme husy nepásli, nejsem pro Tebe žádnej - Miras-
Užívám jasný, srozumitelný nick, tak to prosím dodržuj, díky.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ataman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1658
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Ataman »

Mirek58 píše:Tak za prvé, ptal jsem se na rozdíl mezi prámy a spec vyloďovacími plavidly. Ne na lodě pro plavbu přes oceán.
To máš sice pravdu, jenže:
1) tohle je speciální vyloďovací plavidlo(ty si to evidentně pleteš s lodí pro přepravu vojska, což je ovšem něco zcela jiného)
2) nebylo to určeno jenom tobě. Tobě samozřejmě taky, neboť byls to ty, kdo napsal(a zdaleka nejen tohle):
Mirek58 píše:Hm, a proto v 44 Spojenci namačkali své vojáky na lodě jako sardinky ( viz líčení přímých účastníků)...V případě, že Němci šli do vyloděné, kde přístavy prostě nebyly, museli použít pláže a v přechodu materiálu z lodí na pláže je ten háček. Ale já si myslím, že právě v oněch prámech je schovaný klíč k provedení přesunu zásob z lodí na písek. Ty tak vysmívané prámy se totiž mohly dostat na hloubku 0.5-0.8 metru a byly by řešením celého problému...Když víte, že všude u vylodění se velké lodě zastavily u břehu a vykládal a překládal se z nich materiál a útočné jednotky na malé útočné čluny...Protože tam byste pochopili, že 40 maníků se v pohodě vejde na korbu T 111 se všema svejma cajkama a v pohodě přežije osmihodinový přesun...
Dále si to byl rovněž ty, kdo opakovaně tvrdí, jak by to němci se stávajícím vybavením hravě zvládli a pak tomu nasadíš korunu(jednu z mnoha) otázkou:
Mirek58 píše:Jaký je praktický rozdíl mezi Němci použitými prámy a údajně nezbytně nutnými spec vyloďovacími plavidly?
Což samozřejmě zákonitě nejen ve mě evokuje pocit, že vůbec netušíš, o čem píšeš.
Mirek58 píše:Za druhé, spolu jsme husy nepásli, nejsem pro Tebe žádnej - Miras-
Užívám jasný, srozumitelný nick, tak to prosím dodržuj, díky.
Chlapče, to nebyla urážka, nicméně pokud seš taková cimprdlína, slibuju, že se to nebude opakovat.
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6068
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Polarfox »

Mirek58 píše:Tak za prvé, ptal jsem se na rozdíl mezi prámy a spec vyloďovacími plavidly. Ne na lodě pro plavbu přes oceán.
Rozdíl je přibližně následující:

1) Ta říční bárka je něco, co normálně po německých, holandských, belgických a jiných řekách vozí uhlí a jiné komodity. Ve většině případů není ani motorizovaná.
2) Aby byla vůbec schopna překonat kanál a sloužit jako improvizované vyloďovací plavidlo, tak je nutno ji vyztužit různými příčníky, vylít dno betonem, vyřezat do přídě díru pro improvizovanou rampu (co jí maníci složí až na pláži) atp. Pokud je v té šťastné cca třetině, tak buď už má nebo obdrží nějakou formu pohonu. Ten ji za podmínek vody jako sklo dokáže hnát maximální rychlostí asi 6 uzlů (kdo ví, zda-li v plném či prázdném stavu) a po započítání všech reálných vlivů to budou v akci tak 2-3 uzly. Každopádně žádná z bárek, včetně motorizovaných, není schopna samostatného překonání kanálu. Proto měly být ostatně po dvojicích (motorizovaná+nemotorizovaná) taženy za remorkérem, upraveným trawlerem (páč remorkérů bylo málo) či větším transportem. Se všemi úskalími, která tato náročná operace nese...přetržená lana, srážky atp.
3) Což je dále potencováno tím, že kromě mořských proudů, náročné operace s tažením a vrozenou nemotorností/naprosto mizernou manévrovatelností bárek, technickým stavem a technickými limity by museli Němci ještě zápolit s personálním problémem. Pro Seelöwe a příslušnou invazní flotilu bylo třeba někde vyškrábat 20 000 maníků posádek, co alespoň nějak vzdáleně čuchli k moři/vodě, část vyškrábalo námořnictvo (včetně stažení odjinud či přímo z účastnících se válečných lodí), část LW a pozemní armáda, část vypátrali v továrnách, rezervách atp., ale v konečném důsledku jim stále ještě 4 000 chybělo. Každopádně posádky německých invazních plavidel, ať už tažné lodě, transportní lodě a speciálně bárky, by tvořila dost pestrá směska námořníků, polonámořníků/rekreačních námořníků či absolutních nenámořníků (muži konstrukčních čet atp.). A to prosím potřebujete, aby všechno šlapalo jak hodinky, což se s tímto dá očekávat jen stěží.
4) Drtivá většina posádek neměla žádné zkušenosti s tím, co by eventuálně měla provést. Nácvik byl velice omezený, povrchní, limitovaný na ideální podmínky a týkal se pouze naprostého promile zůčastněných sil. Žádné zkušenosti s plavbou ve velké formaci, vzájemné komunikaci (k čemuž byla plavidla mizerně vybavena), nízké viditelnosti atp. Byl tu zmiňován ten slavný nácvik, což představovalo asi nejsofistikovanější a nejmohutnější nácvik vůbec, navíc proklamovaný jako úspěch - 50 plavidel odplulo míli od břehu, seřadilo se paralelně s ním, následně provedlo obrat ke břehu a remorkéry vypustily své svěřence. Při tomto manévru se jedna bárka převrhla (vezení vojáci, očekávající srážku s další bárkou, která se jim zdála nebezpečně blízko, se všichni nahrnuli k jedné straně) a jedna utrhla, celkem desetina se nedostala k pobřeží vůbec a několik jich na pláž najelo bokem (tudíž nešla použít příďová rampa) a ještě hodinu poté, co z první bárky vyskočili první vojáci, jich polovina stále neměla své svěřence vyloděné na pláž. Kapitáni bárek měli navíc tendenci se roztahovat co nejvíce od svých sousedů. To vše za ideálních podmínek - za dne, klidného moře, bez předchozí dlouhé cesty, bez zásahů nepřítele, na dobré pláži, bez přírodních či umělých obstrukcí.
5) Řada bárek (a dalších plavidel) byla vyzbrojených (tj. automatické a protiletadlové/polní kanóny na provizorních lafetách/plošinách, snad všechny bárky měly mít alespoň kulomet), neb si to přála hlavně armáda (v KM to brali vyloženě jako morální vzpruhu a nejraději by se na to vybodli), přičemž většina zbraní by byla následně použita i na zemi, ale očekávat se od toho asi moc nedalo. Nestabilní platforma, vyloženě zbastlené lafetace a diskutabilní zaměřování. Každopádně opět byl proveden jeden takový vypečený test, kdy se střílelo na terč ve vzdálenosti 600-1000 yardů (předpokládám, že lodního typu, statický a podmínky byly ideální) a z 40ti ran bylo docíleno 6ti blízkých zásahů. Samozřejmě, že to bylo vyhodnoceno jako velice dobré, jak jinak. Každopádně proti lodním cílům by to byla bída a proti pozemním při vylodění o něco menší, ale pořád žádná hitparáda. Že by se taková bárka, byť vyzbrojená, dokázala sama efektivně bránit a uškodit více nepříteli, než sama sobě, je spíše iluzorní.
6) Velice zajímavý je i způsob vylodění a vykládání (za předpokladu, že bárka bez úhony přežila celou cestu a je již cca míli od pláže) - Remorkér táhne svou přidělenou dvojici směrem k pobřeží, na hranici svého ponoru uvolní lana, odklidí se z cesty a zakotví u pobřeží. Šťastné motorizované bárky se vydají k pláži samy, zatímco k nemotorizovaným se vrhne směsice malých plavidel, která taktéž připlují s flotilou (různé přístavní čluny, příbřežní rybářské lodě, sportovní plavidla, říční plavidla atp.), připoutá se k nim a začne je tlačit k pobřeží (některé se budou zase muset časem díky svému výtlaku odpoutat). Každopádně bárka úspěšně doputující k pobřeží a stále úspěšně mířící k němu svou přídí, se tam patřičně zajistí - záďovou kotvu vyhodí 20m od pobřeží, příďovou 10m od pobřeží a aby se i tak loď nehýbala, tak ji ještě posádka musí zajistit čtveřicí lan natažených k pobřeží. No a pak už může začít to kýžené vykládání - jakmile je loď ukotvena, tak začnou maníci bastlit dohromady vykládací příďovou rampu, umístit jí (což mohlo dohromady trvat až půl hodiny) a vykládat. To mohlo vše trvat mezi 15-45 minutami. Navíc pro vyložení kolové techniky bylo třeba počkat, až voda při odlivu dostatečně ustoupí a příď/loď si takříkajíc kecne na pláž.
7) Tím ovšem život bárky zdaleka nekončil. Jakmile by nastoupil příliv a bárka se vymanila z pláže, tak měla odplout nebo být odtažena k u pobřeží čekajícím a zakotveným velkým transportům (s většinou techniky a materiálu) a být použity jako pendly k pláži. Dle velikosti plavidla se měly u každého boku takto nakládat 1-2 bárky. Už tu byl zmíněn transport Wolfram, protože na něm se prováděly pokusy s překládací technikou - vyložit ho uvedeným způsobem zabralo 14 hodin a 26 cest bárky (po dobu testu byl setrvale vykládán na maximální kapacitu, tj. vždy připoutány 2+2 bárky), v klidu přístavu Ostende. Reálně bylo odhadováno, že v akci budou bárky moci být ukotveny jen na jednom boku transportu a vyložit jeden takový transport bude trvat 50 hodin. Jestli něco splňuje představu logistického pekla, tak je to dle mého tohle...
8) Ale stále ještě nekončíme, neboť za předpokladu, že tam po několika dnech vykládání (a především nocích, kdy celý ten tyjátr stojí zakotvený u pobřeží) ještě nějaké transporty a bárky budou (nebo v nějakém provozuschopním stavu...po X cyklech tažení, kotvení, nakládání, laborací s přílivem a odlivem atd. atd. atd.), měly být tyto po ukončení operace opět připojeny za vlečné lodě, odtaženy zpět do evropských přístavů a použity pro druhou vlnu vylodění.

Takto Němci hodlali transportovat a vykládat tisíce mužů, tisíce kusů techniky a také tisíce koní (!).

Jestli někdo potřebuje vysvětlit rozdíl mezi specializovaným vyloďovacím plavidlem a systémem a tímto martýriem, tak nevím...
Lord píše:Dzine, ohledně kapacity, byla to běžná praxe, když se měli vojáci vylodit v přístavu z nákladních lodí, jako třeba v Norsku, ale tam Němci nepoužívali žádný bárky, a bárky taky můžou vést vojáky, munici, tanky, děla, atd.
Chceš k tomu nějaký podklad, kde se o tom píše, nebo nevěříš Kačermírovi ?

1.336 ks - Peniche – délka 38,5 m, šířka 5,05 m, nosnost 360 tun = 480.960 tun
982 ks - Kampine – délka 50 m, nosnost 620 tun = 608.840 tun
Celkem: 1.089.800 t

K tomu si připočti další kapacity transportních lodí (cca 700.000 BRT), motorových člunů a remorkérů. To je celkem asi kolik ? Že by si ani tohle fricové nedokázali spočítat, co vím tak byli docela precizní
Takhle tu kapacitu u bárek nemůžeš počítat. Nesypeš do nich uhlí, ale vyplňuješ je o poznání prostorově a váhově neefektivněji, dále část nosnosti ti uberou úpravy a nutnost nenakládat je moc, aby překonaly kanál a dodržel jsi maximální ponor 0,75m (pro příď). Tudíž jejich reálná kapacita je saaaaaaaaakra o dost menší.
Lord píše:Srovnání člunu Peniche (doplněn flaky), Fährprahme a specializovaného Marinefährprahm (MFP).
Ne, to první není Peniche. To je mnohem pozdější specializovaný Marinenachschubleichter (MNL).
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Mirek58 »

Jak výživný guláš se dá uvařit z ničeho, lépe řečeno z jednoho Dzinova výmyslu.
Ale z "kousků masa" v onom guláši mě zaujaly ty - provizorní lafety děl a kulometů -.
Tohle tvrzení nemá chybu!
(Obzvláště, když o pár slov dále se připouští jejich využití na zemi. To jako sebou vezli provizorní lafety i standartní a před vyloděním ty hlavně demontovali z provizorních a následně montovali na standartní lafety? To by mě fakt zajímalo!)
Jen mě mrzí, že chybí tvrzení o tancích z papundeklu, aby mohly plavat.

Mimochodem, každý příslušník KM povinně prošel po nástupu nejprve praktickým a teoretickým výcvikem na malých plavidlech!
(Tohle pravidlo se udržovalo až cca do léta 44)
ObrázekObrázek
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od ringlett »

Mirek58 píše: Mimochodem, každý příslušník KM povinně prošel po nástupu nejprve praktickým a teoretickým výcvikem na malých plavidlech!
(Tohle pravidlo se udržovalo až cca do léta 44)
Jenže ta malá plavidla byly plachetnice kolem šesti až deseti metrů a motorové čluny. Dost rozdílná plavidla od remorkérů, vlečných prámů a podobně.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12358
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Operace Lvoun (Seelöwe)

Příspěvek od Dzin »

Mirek58
Co je přesně můj výmysl? Vše co Polarfox napsal zjistil naprosto nezávisle na mě, přičemž některé informace jsou i pro mě nové.

Většinou zde něco takhle vybafneš a potom se ukáže, že je to zcela jinak než si naznačoval.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Odpovědět

Zpět na „Pozemní boje 1939 - 1944“