
Šéfkonstruktérem byl inženýr Guiseppe Gabrielli. Ten vycházel z předchozích prací na stíhačce poháněné motorem DB, především z G.50 V, poháněného motorem DB 601 A. První prototyp G.55 (MM491) byl zalétán 30. 4. 1942. Ten byl ještě neozbrojen a poháněn originálním německým DB 605 A s vrtulí VDM, stejně tak i druhý prototyp MM492. Teprve třetí MM493 dostal výzbroj, kanon Mauser MG 151/20 ráže 20 mm střílející dutou hřídelí motoru a čtveřici kulometů Breda SAFAT ráže 12,7 mm, umístěnou po dvou nad a pod motorem. Tento prototyp byl již také poháněn v Itálii vyrobeným motorem s vrtulí Piaggio P.2001. Byl spolu s předchozími zkoušen na podzim 1942 a později (v březnu 1943) byl předán k 20. Gruppo 51. Stormo Ceccia Terrestre k provozním zkouškám, přičemž se dostal i do přímých bojů s letouny protivníka.
G.55 nebyl jediným strojem, konstruovaným pro motor Tifone, byly zde také Macchi MC.205 V Veltro (chrt), což byl de fakto přemotorovaný MC.202, dále dosti výrazně pozměněný MC.205 N Orione a ještě Regianne Re.2005 Sagittario (lučištník). Tyto stroje bývají označovány jako stíhače série 5. Při srovnávacích zkouškách se ukázalo, že je těžké vybrat jeden z nich, všechny byly velmi povedené. Proto bylo nakonec šalamounsky rozhodnuto o výrobě tří typů, avšak v různých počtech. FIAT měl nejlépe připravenou sériovou výrobu a mimo to měl nejlepší výškové vlstnosti a proto byl v únoru 1943 objednán v počtu 1800 kusů, zatímco MC.205 V (který naopak neměl moc dobré výškové vlastnosti, zato ovšem výhodu ve využití většiny draku staršího MC.202) byl objednán v 1200 kusech (původně se počítalo s výrobou MC.205 N, ale vzhledem k značné odlišnosti od MC.205 V a stavu italského průmyslu k tomu již nedošlo) a Re.2005 jen 750 a to ještě s tím, že měl být nasazován jako stíhací bombardér. Již v dubnu byla zakázka na G.55, již tak vzhledem ke stavu italského průmyslu dosti nereálná, navýšena na 3600 kusů!


Ověřovací série dvanácti G.55/0 byla hotova na jaře 1943. Devět z nich bylo po zkouškách, při kterých byly mimo jiné i srovnávány (s velmi dobrými výsledky) s Bf 109 G a FW 190 A, odesláno k bojovým jednotkám. Od června pak následovala sériová výroba strojů, označených G.55/I. Tyto se lišili od předchozích, mimo drobných úprav, především výzbrojí, která byla ještě zesílena, nyní ji tvořila trojice kanonů Mauser MG 151/20 ráže 20 mm (jeden motorový s 380 náboji, dva v křídle s 200 náboji na hlaveň) a dvojice kulometů Breda SAFAT ráže 12,7 mm nad motorem, každý s 300 náboji. Mimo to bylo možno podvěsit pumy do hmotnosti 160 kg. Sotva však výroba najela, přišla kapitulace Itálie, takže bylo vyrobeno jen cca 30 strojů. Většina z nich zůstala na severu Itálie, kde se dostaly do výzbroje ANR (Aviazione Nazionale Repubblicane). Němci zde zadali pokračování výroby, mělo být vyrobeno 500 kusů, z nich 300 v provedení G.55/I a 200 jako G.55/II s dalšími dvěma kanony MG 151/20 místo kulometů Breda SAFAT, s motorem DB 603 A o výkonu 1360 kW a přetlakovou kabinou. Realita ale byla jiná, vzniklo jen 155 strojů G.55/I, neboť 25. 4. 1944 byla továrna FIATu v Turíně prakticky vyřazena bombardováním. Sice došlo k rozptýlení výroby, aby tato mohla pokračovat, ale Němci ji v říjnu zastavili, ač malé množství strojů bylo poté ještě tajně vyrobeno. Verse G.55/II již nebyla vůbec realizována.
V létě 1944 byl dokončen prototyp torpédové verse G.55 S (S jako Silurante čili torpédo). Přestavěn na ni byl stroj G.55/I (MM91194), přičemž byly sňaty kulomety a přestavěna chladící soustava tak, aby bylo možno pod trup zavěsit torpedo WM.41 o hmotnosti 930 kg (což byl licenčně vyráběný britský typ Whitehead). Byl tedy odstraněn podtrupový chladič kapaliny a místo něj instalována dvojice chladičů pod křídlem. Původně bylo objednáno 110 kusů z novovýroby, ale zmíněný zákaz další stavby toto znemožnil. Stroj nicméně velmi zaujal Luftwaffe, takže ta prosadila přestavbu všech ještě existujících G.55/I na tuto versi. K nasazení však nikdy nedošlo a není ani jasné, zda a kolik letounů vůbec byl přestavěno.

Již v roce 1943 Gabrielli uvažoval o instalaci ještě výkonnějšího motoru na drak G.55. Tím byl německý DB 603 A o výkonu 1360 kW, který měl být také vyráběn v licenci. Pokusně byl instalován na tři G.55/0, ale ukázalo se, že bude potřeba více změn, aby bylo takové přemotorování optimální. 28. 3. 1944 byl zalétán prototyp MM536, označený G.56, který představoval takový stroj. Trup byl prodloužen o 190 mm, drak byl zesílen a odstraněny byly kulomety. Zkoušky přinesly dobré výsledky, nárůst výkonů byl značný. Opět došlo k srovnávacím zkouškám s německými stroji a opět s výbornými výsledky. Bohužel při zmíněném náletu na továrnu FIATu v Turíně byl prototyp vyřazen. Co s ním bylo pak není jisté, podle některých zdrojů byl opraven a přežil válku, jiné toto popírají. Vznikl ještě druhý prototyp (MM není známo), na kterém byly údajně prováděny různé zkoušky motorů, vrtulí a výzbroje (např. čtveřice kanonů v křídle). V každém případě zastavení výroby G.55 v říjnu 1944 postihlo i G.56, jehož vývoj byl ukončen.

Nicméně ani zastavení výroby G.55 Němci nebyl úplný konec výroby, tato totiž byla obnovena po válce. Od konce roku 1946 byly vyráběny, i s využitím rozpracovaných dílů z války, jednomístné G.55 A, vcelku odpovídající G.55/I, a dvoumístné G.55 B, z nichž první byl zalétán v prosinci 1946.

Velká část strojů byla nakonec určena pro vývoz, v období 1946-47 zakoupila Argentina 30 kusů G.55 A a 15 kusů G.55 B, v období 1948-49 pak bylo několik G.55 A a dva G.55 B prodány Egyptu a Sýrii.

Následovala výroba strojů G.59, což byl drak G.55 upravený pro motor Merlin. Po ověřovacím prototypu G.59 M, zalétaném v roce 1949, následovalo několik (5 ?) prototypů G.59 3A a poté sériová výroba. Existovalo celkem šest subversí, tři jednomístné, G.59 1A (15 kusů), 2A (30 kusů, z nich 26 pro Sýrii) a 4A (30 kusů) a tři dvoumístné G.59 1B (15 kusů), 2B (19 kusů, z toho 4 pro Sýrii) a 4B (85 kusů). Poháněny byly motorem Rolls-Royce Merlin 500/20 o výkonu 1041 kW. Výzbroj se měnila podle požadavků, u bojových versí ji tvořili čtyři kanony Hispano-Suisa ráže 20 mm u verse 2A nebo čtyři kulomety ráže 12,7 mm (Browning nebo Breda SAFAT) v křídle. Cvičné stroje měly buď jen dvojici kulometů nebo jeden kulomet a fotokulomet. Pro stroje 4A byl typický kapkovitý kryt kopkitu. Celkem vzniklo cca 200 strojů všech versí.


TECHNICKÉ ÚDAJE (G.55/I / G.56 / G.59 4A)
ROZMĚRY
Rozpětí: 11,85 m
Délka: 9,37 m / 9,56 m / 9,47 m
Výška: 3,13 m
Nosná plocha: 21,11 m2
HMOTNOST
Prázdná: 2630 kg / 2900 kg / 2850 kg
Vzletová: 3520 kg / 3850 kg / 3460 kg
Vzletová maximální: 3720 kg / - / -
VÝKONY
Maximální rychlost: 630 km/h (8000 m) / 685 km/h (7000 m) / 595 km/h (? m)
Dostup: 12700 m / - / 11500 m
Dolet: 1200 km / 1180 km / 1420 km