skelet píše:Zas tak velký rozdíl mezi lehkými a těžkými Jaky nevidím
To proto, že mezi nimi zas tak velký rozdíl nebyl.
Paradoxně, v některé době výroby byla prázdná hmotnost "lehkého" Jak-1 vyšší než "těžkého" Jak-9.
To "lehký" a "těžký" je nutno chápat z hlediska konstrukce. Konstrukce Jak-9 (v podstatě vznikl jako nouzová úprava cvičného Jak-7U) dala o něco "mohutnější" a umožňovala proto vyšší zatížení - viz montáž silnější výzbroje či dodatečných palivových nádrží. Letové vlastnosti Jak-1 a Jak-9 (ve stejném období a se stejným množstvím paliva) byly prakticky totožné. (ostatně Spitfire se také vyráběl v mnoha variantách, jejich výkony se od sebe moc nelišily ... např. Mk. VIII vs. Mk. IX vs. Mk. XVI)
Výhodu "lehčí" konstrukce se OKB Jakovleva pokusilo využít koncem roku 1942 (
po bitvě u Stalingradu, kdy začalo být velmi pravděpodobné, za RKKA přejde do ofenzívy) a na základě Jaku-1b začali konstruovat "soubojovou" stíhačku jejímž hlavním úkolem mělo být "vyčistit" a ovládnout nebe nad prostorem kam bude směřovat pozemní útok a umožnit tak nerušenou práci Il-2 a Pe-2. Vznikl Jak-1M ("Moskit" = "komár") s menším křídlem a motorem s výkonem optimalizovaným pro výšky do 2.700 metrů. Hotov byl v únoru 1943. Testoval se do července 1943 a na základě testů byl vytvořen 2. prototyp ... Jak-1M "dubler". Jeho testy skončily v říjnu 1943 a od března 1944 se začal vyrábět pod označením Jak-3.
La-5FN nemohl Jak-1/3 nahradit z několika důvodů:
- letové vlastnosti v nízkých výškách (už jsem popisoval výše);
- La-5FN v době vývoje Jak-1M/Jak-3 neexistoval. Existoval pouze La-5 (někdy nesprávně označovaný LaG-5) jehož výkony zas tak slavné nebyly ... zvratem byla instalace motoru M-82F v dubnu 1943.
- výpadek ve výrobě. I přechod z Jak-1b na Jak-3 (za plného provozu) si vyžádal 4 měsíce. Přechod na technologicky odlišný La-5FN by byl určitě delší a bez výpadku výroby by se to neobešlo.
Proto o něčem takovém v SSSR roku 1943 nikdo ani neuvažoval (na rozdíl od zrušení výroby LaGG-3 a přechodu na Jak-1 rok předtím) ... prostě proto, že obě letadla zapadala do koncepce VVS.
Že se to někomu v roce 2020 nezdá je irelevantní ... a myslím, že k tomu vedení SSSR již nepřihlídne
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire