Jé, je, tady se toho zase vylíhlo

Zkusím postupně - jak to budu pročítat.
Wasp píše:Lavočkin měl přední pancéřové sklo, jak-3 ho neměl.
Ano, Jak-3 (
na rozdíl od svého předchůdce Jak-1b) pancéřové sklo ve větrném štítku neměl. Důvod byl poměrně jednoduchý a logický.
Klasické čelní pancéřové sklo (
jako třeba to u P-51D, tloušťky 38 mm nebo 40 mm u La-5FN) chránilo pouze proti střelám puškové ráže. Silnější se nedělalo, protože průhlednost.
V roce 1943 se již nevyskytovalo dost bombardérů, jejichž obranou by se stíhačky musely "probít". Protivníci Jaku-3 byly vesměs vybaveny kanóny nebo kulomety ráže 12,7 mm. A instalovat pancéřový štítek kvůli těm pár "bačkorákům" to nemělo smysl - zhoršoval výhled.
S útoky na pozemní cíle se u Jak-3 nepočítalo ... od toho byly Il-2 a Jak-9.
Jinak Jak-3 byl ze zadní, a částečně i boční, polosféry chráněn lépe než Jak-1b a plně srovnatelně s La-5FN - pancéřová deska tl. 8,5 mm s lepším tvarováním a pancéřové sklo tl. 65 mm chránící hlavu. Nově byly instalovány pancéřové "područky" částečně chránící pilota zboku resp. zezadu zboku.
Co se ochrany nádrží týče, tak ta byla stejná jako u ostatních Jaků ... zespodu 5,5 mm samosvorné kaučukové "houby" Anazot, shora 2 mm gumy.
A ještě dvě připomínky, které zazněly včera večer a dnes ráno (
pokud již někdo zodpověděl, omlouvám se za opáčko).
add odtrhávání potahu křídla / lámání křídel
Lámání křídel je nesmysl - není zaznamenán případ, kdy by k tomu (
za normálních okolností) došlo.
Odtrhávání potahu u prvních vyrobených kusů je fakt. Hlavní příčiny byly dvě:
-
konstrukční ... Jak-3 měl smíšenou konstrukci křídla - nosná konstrukce kov a dřevo, potah překližka. A právě spojení kov překližka lepením se ukázal jako problém (
mimochodem i u prvních La-7). Po jeho vyřešení k problémům již nedocházelo, byť finálním řešením bylo až celokovové křídlo (
stejně jako u La-7).
Celkově jsou zaznamenány dvě havárie a tři katastrofy z důvodu odtržení potahu.
-
provozní ... Jak-3 byl aerodynamicky velmi čistým letadlem a jeho akcelerace v sestupném letu překonávala všechny v SSSR používané stíhací letouny. Piloti Jaků-3 se shodují, že při sestupu museli být velmi opatrní, aby nepřekonali maximální povolenou rychlost. Ta byla u Jak-3 stanovena na 650 km/h IAS (
indikovaná rychlost) tj. ve 2.000 metrech cca 750 km/h TAS (
skutečná rychlost).
Pozn. Již několikrát zde zmiňovaný Zacharov uvádí, že bezpečné to bylo až do 700 km/h IAS ... těch -50 km/h IAS byl "bezpečnostní limit" ... oni prostě věděli, že to piloti v reálu budou překračovat.
add malý dolet
Tzv. rychlostní dolet (na 90% výkonu motoru) byl u Jak-3 ... 550 km
u La-5FN ... 590 km; u La-7 ... 570 km; u Jak-9 ... 660 km; u Jak-9D ... 1.110 km
To zas tak zásadní rozdíly nejsou.
Jinak FW-190A4 ... 610 km; Bf-109G2 ... 545 km; Bf-109 G6 ... 560 km (
dle testů v NII za podmínek jako se testovaly sovětské konstrukce)