Skeptik píše :
HMS Vanguard ... protože bitevní lodě třídy King George V nebyly úplně optimální, bylo po objednání páté jednotky (HMS Beatty, později přejmenována na Howe) 28. dubna 1937 rozhodnuto o jejich náhradě novými, lepšími, bitevními loděmi třídy Lion. Mělo být realizováno 6 jednotek, přičemž první dvě (HMS Lion a Temeraire) byly objednány 28. února 1939 a založeny 1. června resp. 4. července 1939 ... a nikdy nedokončené a následně zrušené. Třetí jednotka HMS Conqueror byla objednána 15. srpna 1939, ale nikdy nezaložení, z objednání čtvrté jednotky, HMS Thunderer, plánovaného na 15. listopadu 1939 již zcela sešlo ... začala WWII a byly jiné starosti.
V roce 1942 se sice objevila iniciativa tyto bitevní lodě "zachránit", a došlo k úpravě jejich konstrukce ... na základě zkušeností z války, a hlavně bezproblémové likvidace HMS Prince of Wales a HMS Repulse (hle vztah k tématu o Bismarcku) 86-ti japonskými bombardéry (6 letadel zničeno a zabito 18 letců vs. zničení 2 bitevních lodí a smrti cca 840 námořníků) ... ale bylo jasné, že je to nesmysl a třída Lion byla zrušena jako třída. Prostě nepotřebné lodě.
Protože v době objednání první dvojice BL třídy Lion bylo jasné, že nebudou hotové do roku 1943 (to se ještě věřilo, že BL jsou k něčemu), tak byla objednána stavba jedné jednodušší lodě, která se do roku 1943 měla dát postavit ... mimo jiné i díky tomu, že byla "zplácána" (nadsázka) z konstrukčních prvků předcházejících lodí ... HMS Vanguard. 10. prosince 1941 se ale ukázalo, že stávájící BL prostě není schopna odolat leteckému útoku a tak byla i konstrukce Vanguardu v roce 1942 upravená ... a pak se stavba zdržovala až do konce války a loď byla dokončena až v roce 1946. V roce 1956 byla shledána zbytečnou a přesunuta do rezervy. Čtyři roky na to byla zrušena.
To je moc velké zjednodušení, které takto podané je zavádějící.
HMS Lion, projektovaný na základě lodí třídy KGV ( kde se uvažovalo o použití ráže 406mm) nebyl omezen st. výtlakem 35 000 tun a ráži 356 mm tak jak uváděla předchozí smlouva.
Nová třída měla původně zachovat parametry KGV, ale použít výzbroj 9*406mm, napsáno jednoduše.
Pro urychlení prácí používala již vytvořené celky třídy KGV a vypadala by po převzetí do služby jako o něco větší třída KGV s novou výzbrojí.
Ale, jak válka pokračovala, do návrhu se postupě zaváděly vylepšení - změny na základě zkušeností s provozem a odolností nejen bitevních lodí RN, jako tvaru zádě pro lepší účinost pohoného systému, změna přídě, která byla oproti vzoru zvednutá a neumožňovala již střelbu hlavními zbraněmi při 0 stupních elevace. Úprava podvodní ochrany na základě potopení PoW, R. Změny vnitřího uspořádání po zkušenostech s poškozením u křižníku RN atd.
Tyto úpravy vedly k ještě větší délce plavidla, zvětšil se dosah a rychlost. A aby výtlak nepřerostl moc, odebralo se z pancéřové ochrany.
Běžel čas, admiralita chtěla nějakou provizorní bitevní loď a tou se stal Vanguard - poslední bitevní loď RN.
Mezi HMS Lion a Vanguard je úzký vztah, dá se zase zjednodušeně říci že v této době by třída Lion vypadala jako Vanguard, ale s 9* 406 mm.
V letech 45-46 návrhy Lionu byly lodě o výtlaku cca 65 000 tun, to bylo moc. Projek Lion byl úplně ukončen v roce 1949.
HMS Vanguard a třída Lion jsou ve své válečné době velice na sebe podobné a obě vychází a používají již vyvinuté a osvědčené celky z třídy KGV.
Tedy třída Lion není náhrada třídy KGV, nikdy se neobjevila snaha projekt zachránit ve smyslu že BL jsou k ničemu ( projekt lodí Lion nepotřeboval zachraňovat) , na projektu se pracovalo dlouho a usilovně, více či méně na základě omezení průmyslu a kapacit VB prokazatelně nejméně do roku 1945.
Admiralita vždy počítala s jejich dostavením.
První vzhled třídy Lion cca 1939, podobny třídě King George V
https://d3d00swyhr67nd.cloudfront.net/w ... 14-001.jpg
Vzhled třídy Lion,verze 4 z roku 1944, st, výtlak cca 62 000 tun, vzhled prakticky HMS Vanguard
https://www.deviantart.com/tzoli/art/Li ... -793501309
Tady je pěkně vidět ten vývoj :
https://www.secretprojects.co.uk/thread ... 945.32456/