Dzin píše:Co jsou podle tebe TTT? Nebo na základě čeho si myslíš, že se vyžadují charakteristiky tanku? Celý byrokratický proces je, že TTT stanoví požadavky na tank, včetně hmotnosti, provede se výběr nejlepšího kandidáta a následně je to vtěleno do usnesení RM SSSR (pro T-64 to bylo např. usnesení č. 141 -58 ze 17. 2. 1961). Jestli si myslíš, že existuje nějaký na trvalo platný jedno TTT nebo výnos o charakteristikách tanků, potom ne, každý tank má svůj vlastní.
TTT ??? - Технико Тактические Требования ???
Tedy jak správně píšeš,
požadavky na ten který tank. V Tebou zmiňovaném případě požadavky na jejich základě vznikl tank T-10 o hmotnosti 52 tun.
A ano, na základě provozních zkušeností s předcházejícími tanky, primárně IS-4 (vyrobeno 258 kusů) a IS-7 (vyrobeno 6 kusů) o hmotnostech 60 resp. 68 tun, byl požadavek na hmotnost do 50 tun. V té době technologie prostě neumožňovala vyrobit tank o hmotnosti >55 tun se slušnými a hlavně vyváženými schopnostmi. A to ani na "Západě", jak je vidět z tanků M103 (300 kusů) vs. M60 (15.000 kusů) či Conqueror (185 kusů) vs. Centurion (4.400 kusů). Co do hmotností je to 59 tun vs. 46 tun (u USA) a 64 tun vs. 51 tun (u UK). Tedy naprosto stejné jako v SSSR u IS-4 (258 kusů a 60 tun) vs T-10 (1.439 kusů).
I problémy těch těžkých tanků byly stejné ...
malá rychlost (
jen něco přes 30 km/h) a
malý "dolez" (
méně než 200 km) ... jak na "Západě", tak na "Východě".
Tedy výkony, které tyto těžké tanky deklasovaly v jakémkoli jen trochu rozlehlejším prostoru. Pro manévrový boj se naprosto nehodily.
To že později, cca od 70-tých let, se technologie změnila (
zvláště pak motory), což umožnilo "západním" tankům "tloustnout".
I když ne hned a ne všem - viz AMX-30 (1960 a 36 tun), Leopard 1 (1961 a 42 tun), M60A1 (1962 a 47 tun), M60A2 (1973 a 47 tun), OF-40 (1977 a 45 tun), Leopard 2A0 (1977 a 50 tun), M-60A3 (1978 a 49 tun), Leclerc (1983 a 55 tun), Ariete (1984 a 54 tun), Leopard 2A4 (1985 a 55 tun) - je jiná.
Srovnáme-li to se sovětskými konstrukcemi, tak tam zas takový rozdíl není ... T-64 (1961 a 36 tun), T-64A (1967 a 38 tun), T-72 (1972 a 41 tun), T-64B (1976 a 39 tun), T-72A (1979 a 42 tun), T-72B (1985 a 43 tuny), T-64BV (1985 a 43 tun) a na to navázal T-72BU / T-90 (1988 a 46 tun)
Na konci 80-tých let se v SSSR již připravoval nový perspektivní tank, a taky s vyšší hmotností - viz Objekt 187 (1987 a 50 tun) či Objekt 195 (1988 a 55 tun) ... a to jsou prototypy. Sériové verze vždy vyjdou těžší.
Přeber si to jak chceš, ale
závazný limit při konstrukci tanků v SSSR do hmotnosti 50 tun nebyl, prostě jen se těžší tanky na přelomu 40-tých a 50-tých let neosvědčily a nové technologie, které jejich konstrukci umožnily, přišly až v letech 80-tých. Ano do SSSR později než do USA a UK, ale přišly.
Jinak sovětské konstrukce, počínaje T-64, měly nižší hmotnost hlavně díky tomu, že měly menší opancéřovaný prostor ... logicky, když v nich bylo o jednoho člověka méně = o 25%. Tedy na úkor pancéřování jako takového, ale na úkor velikosti opancéřovaného prostoru, který nemusel být tak velký. Ale to je pořád dokola, že? - viz diskuse v "Revoluční tank T-64"
