Víceúčelová raketová korveta třídy Stěreguščij
Moderátor: Julesak
Víceúčelová raketová korveta třídy Stěreguščij
V noci 26 února roku 1904 vypluly z ruské tichomořské základny Port Artur na rozkaz amirála Makarova dva ruské torpédoborce - Rešitěljnyj a Stěreguščij na průzkumnou plavbu podél kvantungského poloostrova za účelem zjištění, zda se na ostrovech Eliot a Blond ležícím u zálivu Bidzivo nevyloďuje japonská armáda.
Při návratu z akce narazily obě ruská plavidla na skupinu čtyř japonských torpédoborců, kterým během boje přišlo na pomoc ještě několik lehkých křižníků. Během bitvy byl torpédoborec Stěreguščij těžce poškozen, kapitán Sergejev padl a loď zůstala ležet bezmocně na vlnách. Na poškozenou loď se dostal japonský výsadek a pokusil se ji odvléci. Přežívši zbytek ruské posádky se zabarikádoval ve strojovně a po té, co pochopil, o co se japonci snaží, otevřel Kingstonovy ventily a zvolil hrdinnou smrt před potupným zajetím ...
Tak vzniklo v ruském námořnictvu tradiční jméno hrdé bojové lodi podle níž byla v současnosti pojmenovaná celá třída nových víceúčelových raketových korvet. Autorem projektu je konstrukční kancelář Almaz. Kýl prvního plavidla o výtlaku okolo 2200 tun byl položen v roce 2001 v petrohradské loděnici Severnaja Verf a dnes jsou rozestavěny další tři z celkem dvaceti plánovaných (Bojkyj, Sobrazitělnyj, Soveršenyj). Při stavbě byly použity také kompozitní materiály. Pohon zajišťuje kombinace diesel a dieselpropulzních jednotek a rychlost by měla být až 27 uzlů. Loď, která nese jméno celé třídy byla spuštěna na vodu v květnu 2006 první etapa dvouměsíčních zkoušek byla zahájena v listopadu téhož roku. Druhá etapa byla zahájena letos v květnu. Výzbroj pavidla tvoří kanón A-190 o ráži 100 mm řízený střeleckým radiolokátorem 5P-10, dva protiletadlové hybridní systémy Kaštan-M (2 x 6-hlavňový Gatling 30 mm - AK-630M,8 x PLŘS 9M311M s dosahem 10 km) ), protiponorkový system Paket, hlavní výzbroj tvoří 8 protilodních střel 3M24 Uran (rychlost 1 Mach, dolet 130 km, bojová hlavice 145 kg - ekvivalent střely Harpoon), příďový sonar Zarja, tažený aktivní/pasivní sonar Vinětka, 3D radiolokátor Furke-E, střelecký radiolokátor Monument a systém REB TK-25. Plavidlo má krytý hangár pro protiponorkový vrtulník KA-28. Loď byla zkonstruována s ohledem na potlačení radiolokačního odrazu a patří tedy do skupiny plavidel Stealth.
Zdroj: ATM 2007/08, Internet
Letecká varianta střely 3M24 Uran
Při návratu z akce narazily obě ruská plavidla na skupinu čtyř japonských torpédoborců, kterým během boje přišlo na pomoc ještě několik lehkých křižníků. Během bitvy byl torpédoborec Stěreguščij těžce poškozen, kapitán Sergejev padl a loď zůstala ležet bezmocně na vlnách. Na poškozenou loď se dostal japonský výsadek a pokusil se ji odvléci. Přežívši zbytek ruské posádky se zabarikádoval ve strojovně a po té, co pochopil, o co se japonci snaží, otevřel Kingstonovy ventily a zvolil hrdinnou smrt před potupným zajetím ...
Tak vzniklo v ruském námořnictvu tradiční jméno hrdé bojové lodi podle níž byla v současnosti pojmenovaná celá třída nových víceúčelových raketových korvet. Autorem projektu je konstrukční kancelář Almaz. Kýl prvního plavidla o výtlaku okolo 2200 tun byl položen v roce 2001 v petrohradské loděnici Severnaja Verf a dnes jsou rozestavěny další tři z celkem dvaceti plánovaných (Bojkyj, Sobrazitělnyj, Soveršenyj). Při stavbě byly použity také kompozitní materiály. Pohon zajišťuje kombinace diesel a dieselpropulzních jednotek a rychlost by měla být až 27 uzlů. Loď, která nese jméno celé třídy byla spuštěna na vodu v květnu 2006 první etapa dvouměsíčních zkoušek byla zahájena v listopadu téhož roku. Druhá etapa byla zahájena letos v květnu. Výzbroj pavidla tvoří kanón A-190 o ráži 100 mm řízený střeleckým radiolokátorem 5P-10, dva protiletadlové hybridní systémy Kaštan-M (2 x 6-hlavňový Gatling 30 mm - AK-630M,8 x PLŘS 9M311M s dosahem 10 km) ), protiponorkový system Paket, hlavní výzbroj tvoří 8 protilodních střel 3M24 Uran (rychlost 1 Mach, dolet 130 km, bojová hlavice 145 kg - ekvivalent střely Harpoon), příďový sonar Zarja, tažený aktivní/pasivní sonar Vinětka, 3D radiolokátor Furke-E, střelecký radiolokátor Monument a systém REB TK-25. Plavidlo má krytý hangár pro protiponorkový vrtulník KA-28. Loď byla zkonstruována s ohledem na potlačení radiolokačního odrazu a patří tedy do skupiny plavidel Stealth.
Zdroj: ATM 2007/08, Internet
Letecká varianta střely 3M24 Uran
Ruské označení podle projektu
Třída tohoto plavidla má označení Projekt 20380 Stěreguščij - zapomněl jsem to dát do nadpisu.
Víceúčelová raketová korveta třídy Stěreguščij
Pěkné-velmi pěkné. Ruská raketonosná plavidla jsou ostatně vždy poutavým témate. Často poutavějším než americké letadlové lodě
Je to snad první nová třída povrchových plavidel spuštěných od rozpadu sovětského svazu, která je vyvinutá čistě Ruskem a nenavazuje na žádný projekt SSSR. Jen moc nechápu to vyzbrojení podzvukovými protilodními střelami, vždyť rusové jsou v tomhle oboru na špici a maj rakety s mnohem větším bojovým potenciálem, myslím, že podzvukové střely dnes už nepředstavují velký problém pro jakoukoliv novější loď.
Zajímavá prezentace modulárnosti ...
... výzbroje a radarového vybavení projektu 20380.
http://www.almaz-kb.ru/video/20382_9.avi
http://www.almaz-kb.ru/video/20382_9.avi
Lidstvo dává veškerou svoji moudrost do knih a proto samo zůstává blbé.
-
- štábní rotmistr
- Příspěvky: 232
- Registrován: 21/10/2008, 12:17
- Bydliště: Praha
Pěkné čtení. Hlavně ta vycházka do historie se mi líbila. Mě osobně se Ruské, předtím sovětské lodě líbí. Nejen válečně ale jsem přesvědčen že i dobře vypadají.
Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
-
- štábní rotmistr
- Příspěvky: 232
- Registrován: 21/10/2008, 12:17
- Bydliště: Praha
Koncom leta boli ukončené štátne skúšky rádiolokačného systému riadenia delostreleckej paľby - 5P-10-02 / vývoj KBP Ametist / a protilietadlového komplexu "Kaštan M" / vývoj GUP KBP / , výrobu týchto zariadení má na starosti OAO RATEP. To boli posledné skúšky. Po nich sa na pri príležitosti odovzdania lodi zákazníkovy - VMF, uskutočnilo slávnostné "mecheche" a loď odplávala na miesto svojho určenia - Baltik.Kdy by měly tyhle korvety přijít do výzbroje a kolik plavidel se plánuje postavit??
V roku 2001 boli vybrané 2 spoločnosti pre výrobu týchto korviet - Severnaja Verf / 3lode / a Amurské lodenice / 1 loď /.
Toho času je jedna zaradená do výzbroje 1 a 3 sú v rôznom štádiu rozpracovania. Plány námorníctva sú na 20 kusov.
pekné simulácia toho, ako funguje a čo má pod povrchom
http://www.youtube.com/watch?v=AEXKjBTG ... re=related
obdobné video - tu sú zaujímavé možnosti modernizácie a to až do výzbroje porovnateľnej s ťažšími triedami - fregata.
http://www.youtube.com/watch?v=AC9FSRaLByY
-
- štábní rotmistr
- Příspěvky: 232
- Registrován: 21/10/2008, 12:17
- Bydliště: Praha
knezdub:
nevím sice jestli myslíme to samé. Diesel-propulsion je samozřejmě z angličtiny dieselový pohon. Ovšem může to být klasický dvou/čtyř taktní víceválec a nebo turbína (jako např. v tancích). To na co asi narážíš je spíše přenos hnací síly do vody. Zatímco běžný způsob je užití šroubu (tedy té klasické vrtulky), dnes se začíná u malých plavidel objevovat tzv. "hydrodynamický" pohon, což jsou v reálném podání vodní turbíny umístěné uvnitř lodi, ke kterým je potrubím vedena nasávána voda a tryskami je hnána ven. Jako u třídy Visby
http://cs.wikipedia.org/wiki/Třída_Visby
Výhodou je vyšší efektivita a nižší hlučnost. Nevýhoda je, že nedokáže přenést příliš velké výkony a tak se hodí jen pro malé loďky.
nevím sice jestli myslíme to samé. Diesel-propulsion je samozřejmě z angličtiny dieselový pohon. Ovšem může to být klasický dvou/čtyř taktní víceválec a nebo turbína (jako např. v tancích). To na co asi narážíš je spíše přenos hnací síly do vody. Zatímco běžný způsob je užití šroubu (tedy té klasické vrtulky), dnes se začíná u malých plavidel objevovat tzv. "hydrodynamický" pohon, což jsou v reálném podání vodní turbíny umístěné uvnitř lodi, ke kterým je potrubím vedena nasávána voda a tryskami je hnána ven. Jako u třídy Visby
http://cs.wikipedia.org/wiki/Třída_Visby
Výhodou je vyšší efektivita a nižší hlučnost. Nevýhoda je, že nedokáže přenést příliš velké výkony a tak se hodí jen pro malé loďky.
zni snad na prvni phled zvlastne ale raketovy motor take funguje lepe ve vakuu nez v atmosfere. Je tedy dost mozne ze kvuli hydrodynamickemu odporu turbulenci musi tryska pod vodou prekovavat jeste tenhle dynamicky odpor prostredi do ktere jet strika. Takze muze byt opravdu lepsi strikat nad hladinou (alepson pri vyzsich rychlostech jetu).