F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Dříve se zmiňovalo, že bychom si připlatili o poskočení ve frontě, patrně by se podařil vyjednat i nějaký ten bonus od USA (přes FMS nebo jinak). Jde nám o tak malý počet strojů, že by se asi i dalo řešit získání již vyrobených strojů, jen co budou vyškoleny osádky a personál. Zkrátka pokud bude zájem, tak to může jít dost rychle. Ostatně to samé i s vrtulníky. Tak nějak jsem spíš skeptický a doufám že mě příjemně překvapí.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Zatím nevíme, co na to velení USAF. Mají nějaké operační plány připravenosti a my nejsme zrovna silný spojenec, na kterém visí síla v tomto prostoru. Navíc léta neplníme přístupovou smlouvu vůči NATO, obyvatelé nejsou ochotní se trošku uskromnit, jde li o obranu země. A ještě jedna věc mne srdí. Sice "velkohubě" navýšíme počet nadzvukových letek o 100%, ale o jednu přijdeme, když ji musíme poskytnout do sil rychlé reakce. Na podporu a ochranu pozemních vojsk a PVO republiky nám zbyde 12 zatím dost poruchových letadel.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Prepustenie časti výroby v prospech ČR prináša USA jedine výhody. To ze budete od nich odoberať všetko spojené s F35 počas najbližších 40r sa skratka oplatí oproti posunutiu dodania lietadiel 2 USA letkam. Najmä keď v USA prebiehajú dodávky aj iných strojov, napr F15EX.
Ale aj v budúcnosť leteckého priemyslu by bolo lepšie spolupracovať so saabom a Embraerom a vytvoriť niečo spoločné. Tak zlé Gripeny E nie sú - až by som to prirovnal k inému zbrojarskemu produktu-dobrý produkt, ale presvedcit prvého zákazníka...
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Prepustenie časti výroby v prospech ČR prináša USA jedine výhody. To ze budete od nich odoberať všetko spojené s F35 počas najbližších 40r sa skratka oplatí oproti posunutiu dodania lietadiel 2 USA letkam. Najmä keď v USA prebiehajú dodávky aj iných strojov, napr F15EX.
Ale aj v budúcnosť leteckého priemyslu by bolo lepšie spolupracovať so saabom a Embraerom a vytvoriť niečo spoločné. Tak zlé Gripeny E nie sú - až by som to prirovnal k inému zbrojarskemu produktu-dobrý produkt, ale presvedcit prvého zákazníka...
Vlastne gripen+KC390 to je taka maďarská cesta.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Zůstat na JAS-39, mohli bychom těch letadel pořídit alespoň 30 stále za méně peněz a ušetřený obnos nacpat do dalších vrtulníků nebo pořídit třetí KC-390. Ale to jsou jen moje vlhké představy.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Hadam potom uverejnite aspoň podobnú štúdiu ako to bolo na Slovensku v prípade F16 vs Gripen.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Ved jasne, ze lepšiu
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Vtip je třeba v tom, že je budou mít Poláci a další státy vedle nás. Amíkům se holt daří, státy kupují jejich zbraně, a pomohla tomu agrese na Ukrajině.Flogger G píše: ↑27/6/2022, 22:11 Zatím nevíme, co na to velení USAF. Mají nějaké operační plány připravenosti a my nejsme zrovna silný spojenec, na kterém visí síla v tomto prostoru. Navíc léta neplníme přístupovou smlouvu vůči NATO, obyvatelé nejsou ochotní se trošku uskromnit, jde li o obranu země. A ještě jedna věc mne srdí. Sice "velkohubě" navýšíme počet nadzvukových letek o 100%, ale o jednu přijdeme, když ji musíme poskytnout do sil rychlé reakce. Na podporu a ochranu pozemních vojsk a PVO republiky nám zbyde 12 zatím dost poruchových letadel.





Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Jak se dělají levné F-35
Z článku jehož odkaz je dole:
ŠVÝCARSKO
Okamžitě po zveřejnění se hlasitě ozvali švýcarští letečtí odborníci s tím, že zkrátka není možné, aby byl F-35 s touto nabídkou nejlevnějším stíhacím letounem. Jejich názor potvrdili i konkurenční výrobci, kteří zveřejnili svoje nabídky, které byly skutečně nižší. V tu chvíli se začal odvíjet příběh jednoho zoufale nepřesvědčivého výpočtu.
Armasuisse (švýcarská obranná akviziční agentura) poprvé zvolil novou metodu hodnocení, tzv. hierarchickou procesní analýzu, při které se neudělují body jednotlivým typům letadel, ale jednotlivé nabídky se porovnávají vůči sobě ve dvojicích. Je to neobvyklý postup, který se běžně nevyužívá, a jeho výstupem jsou zpravidla mnohem větší rozdíly mezi účastníky. Švýcarští odborníci kritizovali použití této metody s tím, že je netransparentní a zkresluje výsledky ve srovnání s běžně používanými hodnotícími systémy. Důležité je přitom poznamenat, že Armasuisse neuvedl ani přesná kritéria ani jejich hodnocení a celou věc utajil. Některé výpočty však švýcarští novináři přece jen odhalili.
Například se zjistilo, že u F-35 byly započítány náklady pouze na 140 letových hodin na rok, zatímco u všech ostatních letounů to bylo 180 hodin. Když byl Spolkový úřad pro vyzbrojování s touto skutečností konfrontován novináři, vydal vysvětlení v tom smyslu, že F-35 má díky jednoduchému ovládání a pokročilým výcvikovým simulátorům šanci snížit počet hodin ve vzduchu a tím významně ušetřit, ( k tomu doplním to že cena výcviku pilota F-35A je jako obvykle "drahá" a nevím jestli v této částce v odkazu jsou započítány i simulátory, ale nejspíše ano, půjde o celkovou částku výcviku pilota.
https://imageio.forbes.com/blogs-images ... fit=bounds
Konkurenti přirozeně kontrovali s tím, že i jejich letouny mají k dispozici tzv. „Full Mission Simulator“, který může bez problémů zajistit část výcviku na zemi. Jejich námitky už ovšem nebyly vzaty v potaz.
Armasuisse celou záležitost korunoval prohlášením, že F-35 má levnější provoz i při stejném počtu hodin, přičemž uvedl hodnotu 55–60 tisíc švýcarských franků za hodinu letu (cca 1,35 mil.–1,48 mil. Kč, pozn. red.) Odborníci se však chytali za hlavu, protože i tato částka je minimálně dvoj až trojnásobná proti známým nákladům ostatních letounů.
FINSKO :
Loni v prosinci se po Švýcarsku rozhodlo koupit 64 amerických stíhaček F-35 také Finsko. Finské ministerstvo obrany však na rozdíl od Švýcarů nevyhodnotilo F-35 jako nejlevnější letoun, ačkoli v obou zemích soutěžily úplně stejné typy letadel.
Přesto i ve Finsku dochází k zajímavým početním chybám, které letouny F-35 staví účetně do mnohem příznivějšího světla. Finové například odhadují provozní náklady ještě nižší než Švýcaři, zcela mimo dosavadní zkušenosti všech provozovatelů tohoto typu letounu. Jak upozornili zahraniční novináři, zatímco americké letectvo provozuje jeden letoun za 7 milionů dolarů, Finsko počítá s náklady 4,4 milionu dolarů, přičemž tento záhadný rozdíl nikdo nedokáže vysvětlit.
Ještě hlubší rozdíl je při srovnání s Norskem a pokud by optimističtí Finové přijali švýcarské nebo dokonce norské odhady nákladů, bude je jejich flotila stát ročně troj až šestinásobek jejich vlastních odhadů.
Je vidět jak se tendry ohýbají k touženému výsledku, protože LM má dobré finanční oddělení..
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_alv
Z článku jehož odkaz je dole:
ŠVÝCARSKO
Okamžitě po zveřejnění se hlasitě ozvali švýcarští letečtí odborníci s tím, že zkrátka není možné, aby byl F-35 s touto nabídkou nejlevnějším stíhacím letounem. Jejich názor potvrdili i konkurenční výrobci, kteří zveřejnili svoje nabídky, které byly skutečně nižší. V tu chvíli se začal odvíjet příběh jednoho zoufale nepřesvědčivého výpočtu.
Armasuisse (švýcarská obranná akviziční agentura) poprvé zvolil novou metodu hodnocení, tzv. hierarchickou procesní analýzu, při které se neudělují body jednotlivým typům letadel, ale jednotlivé nabídky se porovnávají vůči sobě ve dvojicích. Je to neobvyklý postup, který se běžně nevyužívá, a jeho výstupem jsou zpravidla mnohem větší rozdíly mezi účastníky. Švýcarští odborníci kritizovali použití této metody s tím, že je netransparentní a zkresluje výsledky ve srovnání s běžně používanými hodnotícími systémy. Důležité je přitom poznamenat, že Armasuisse neuvedl ani přesná kritéria ani jejich hodnocení a celou věc utajil. Některé výpočty však švýcarští novináři přece jen odhalili.
Například se zjistilo, že u F-35 byly započítány náklady pouze na 140 letových hodin na rok, zatímco u všech ostatních letounů to bylo 180 hodin. Když byl Spolkový úřad pro vyzbrojování s touto skutečností konfrontován novináři, vydal vysvětlení v tom smyslu, že F-35 má díky jednoduchému ovládání a pokročilým výcvikovým simulátorům šanci snížit počet hodin ve vzduchu a tím významně ušetřit, ( k tomu doplním to že cena výcviku pilota F-35A je jako obvykle "drahá" a nevím jestli v této částce v odkazu jsou započítány i simulátory, ale nejspíše ano, půjde o celkovou částku výcviku pilota.
https://imageio.forbes.com/blogs-images ... fit=bounds
Konkurenti přirozeně kontrovali s tím, že i jejich letouny mají k dispozici tzv. „Full Mission Simulator“, který může bez problémů zajistit část výcviku na zemi. Jejich námitky už ovšem nebyly vzaty v potaz.
Armasuisse celou záležitost korunoval prohlášením, že F-35 má levnější provoz i při stejném počtu hodin, přičemž uvedl hodnotu 55–60 tisíc švýcarských franků za hodinu letu (cca 1,35 mil.–1,48 mil. Kč, pozn. red.) Odborníci se však chytali za hlavu, protože i tato částka je minimálně dvoj až trojnásobná proti známým nákladům ostatních letounů.
FINSKO :
Loni v prosinci se po Švýcarsku rozhodlo koupit 64 amerických stíhaček F-35 také Finsko. Finské ministerstvo obrany však na rozdíl od Švýcarů nevyhodnotilo F-35 jako nejlevnější letoun, ačkoli v obou zemích soutěžily úplně stejné typy letadel.
Přesto i ve Finsku dochází k zajímavým početním chybám, které letouny F-35 staví účetně do mnohem příznivějšího světla. Finové například odhadují provozní náklady ještě nižší než Švýcaři, zcela mimo dosavadní zkušenosti všech provozovatelů tohoto typu letounu. Jak upozornili zahraniční novináři, zatímco americké letectvo provozuje jeden letoun za 7 milionů dolarů, Finsko počítá s náklady 4,4 milionu dolarů, přičemž tento záhadný rozdíl nikdo nedokáže vysvětlit.
Ještě hlubší rozdíl je při srovnání s Norskem a pokud by optimističtí Finové přijali švýcarské nebo dokonce norské odhady nákladů, bude je jejich flotila stát ročně troj až šestinásobek jejich vlastních odhadů.
Je vidět jak se tendry ohýbají k touženému výsledku, protože LM má dobré finanční oddělení..
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_alv
Naposledy upravil(a) Wasp dne 28/6/2022, 05:54, celkem upraveno 1 x.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Mají první Trenche, dnes už stará letadla který jsou nejdražší a umí toho nejméně, nemají žádnou výzbroj a výcvik.
Ještě horší by to bylo s prvnima F-35, což je stejný případ.
Dnešní EF je levnější a univerzální jako Rafale.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Články pana Vojáčka bývají vysoce kvalitní.... Tenhle nevybočuje z řady.
To že jiná letectva vykazují nižší provozní náklady než USAF se stejnými stroji je celkem běžné.
To že jiná letectva vykazují nižší provozní náklady než USAF se stejnými stroji je celkem běžné.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Podstata článku je v kritice výběru F-35, která je ale oprávněná, a ta kritika švýcarského tendru vychází z německého článku, který je přeložený do češtiny, v tomto nejde o originální český článek. A jako obvykle se ve švýcarsku bude dělat referendum o F-35. Gripen C na to doplatil za možnou korupci.
Budeme vždy jakoukoliv kritiku F-35 dávat ze stolu pryč s tím že jde o kritiku nějakého nepříliš kompetentního jednotlivce ?
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Nemůžu za to že se jedná o kritiku nepříliš kompetentního jedince. Celé je to takové jedna paní povídala. Pokud vím švýcarsky výběr byl poměrně komplexní záležitost. kde se například simulovali různé mise provedené letadly ve výběru. Například nálet na území ČR.
Mimochodem dělat referenda o výzbroji armády je naprostá zhůvěřilost.
Česko chce nejmodernější stíhačky F-35. Jedna vyjde kolem dvou miliard korun
Mimochodem dělat referenda o výzbroji armády je naprostá zhůvěřilost.
Česko chce nejmodernější stíhačky F-35. Jedna vyjde kolem dvou miliard korun
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Ta kritika není od autora českého článku ( ten co jsem poslal), ten "jenom" sebral kritiku z německého časopisu a přidal jak se ve švýcarsku k tendru staví - asi jako k tendru s Gripenem, který referendem zrušili.
Kritika F-35 je stálá a od lidí co mají velké zkušenosti s vojenským letectvem. Nejde jenom o bandu co neumí do pěti počítat. Nelze to shazovat mávnutím ruky a vybírat se co se hodí a co ne.
F-35 je drahý, je náročný a to ho může velmi omezovat v době války. To je vytesaný fakt do kamene.
Nikdo soudný nemůže říci že je F-35 levnější než Gripen na provoz letadla, což se dalo slyšet v "táboře F-35 tkařů"
F-5 uměl sestřelit F-15, když k tomu dostal příležitost, F-15 byl ale celkově dál a nikdo své doby neříkal že je F-15 levnější
Kritika F-35 je stálá a od lidí co mají velké zkušenosti s vojenským letectvem. Nejde jenom o bandu co neumí do pěti počítat. Nelze to shazovat mávnutím ruky a vybírat se co se hodí a co ne.
F-35 je drahý, je náročný a to ho může velmi omezovat v době války. To je vytesaný fakt do kamene.
Nikdo soudný nemůže říci že je F-35 levnější než Gripen na provoz letadla, což se dalo slyšet v "táboře F-35 tkařů"
F-5 uměl sestřelit F-15, když k tomu dostal příležitost, F-15 byl ale celkově dál a nikdo své doby neříkal že je F-15 levnější

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Ten první referendem zrušený tendr bych sem netahal - Gripen byl vybrán jen kvůli ceně, protože to byla doba, kdy si všichni mysleli, že už se budeme v Evropě jenom kamarádit a obchodovat....jinak v testování dopadl suveréně poslední - což vzhledem k tomu, že jeho soupeři byli jiná kubatura, se dalo předpokládat
Nejhorší je nebýt...
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
F-35A je s přehledem schopen plnit všechny úkoly, které v AČR nyní plní JAS-39C/D. A v případě, že bude pořízen v rozumném počtu, zvýší se schopnosti VS několikanásobně.
Samozřejmě, F-35A není low-end. Naopak, jde o letoun 5. generace a pokud má odvádět maximum, jeho provoz ani servis nelze šidit. Díky jeho masivnímu rozšíření jsou nyní náklady již konkurenceschopné a nic lepšího na trhu není k dispozici a ještě nějakou dobu nebude. Schopnosti F-35 jsou unikátní. Pokud se ČR pro tento typ rozhodne, půjde o významný krok směrem k integrovanému bojišti a skutečně úzké kooperaci s dalšími spojenci. Jde o systém, kolem kterého je možné budovat nejen VS, ale celou AČR.
Samozřejmě, F-35A není low-end. Naopak, jde o letoun 5. generace a pokud má odvádět maximum, jeho provoz ani servis nelze šidit. Díky jeho masivnímu rozšíření jsou nyní náklady již konkurenceschopné a nic lepšího na trhu není k dispozici a ještě nějakou dobu nebude. Schopnosti F-35 jsou unikátní. Pokud se ČR pro tento typ rozhodne, půjde o významný krok směrem k integrovanému bojišti a skutečně úzké kooperaci s dalšími spojenci. Jde o systém, kolem kterého je možné budovat nejen VS, ale celou AČR.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
A další střípek do mozaiky.
https://echo24.cz/a/S3Cbg/stihacky-f-35 ... martin-usa
https://echo24.cz/a/S3Cbg/stihacky-f-35 ... martin-usa
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Lepší o 50%, mám rád když lidi prostě ví.
Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Zajímá mne, jak dlouho trvá příprava k opakovanému vzletu F-35, tedy minimální potřebný čas od dosednutí po prvním letu, obnovení bojeschopnosti stroje a odlepení se od VPD na druhý let. Existuje nějaký solidní údaj?
Ještě dotaz rozšířím. Když namontuji pod křídla F-35 závěsníky a podvěsím výzbroj,zřejmě se efektivní odrazová plocha stroje podstatně zvětší oproti proklamovanému údaji výrobce 0,005m2?
Ještě dotaz rozšířím. Když namontuji pod křídla F-35 závěsníky a podvěsím výzbroj,zřejmě se efektivní odrazová plocha stroje podstatně zvětší oproti proklamovanému údaji výrobce 0,005m2?