S rudou hvězdou na trupu (6) – Douglas DB-7/A-20
Moderátor: Hans S.
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
S rudou hvězdou na trupu (6) – Douglas DB-7/A-20
S rudou hvězdou na trupu (6) – Douglas DB-7/A-20
I když jsem avizoval, že díl o P-47 bude poslední v minisérii o „letadlech z dovozu“, pár lidí mě přece jen ukecalo k „sesmolení“ dalšího, asi definitivně posledního, dílu této série. Dnes to nebude o stíhačce, krátce se zmíním o lehkém bombardéru/bitevníku/nočním stíhači (stále je řeč o jednom letounu), který snad bojoval na všech bojištích WW2. Dnes to tedy bude krátký článek o dovozu letounu Douglas DB-7/A-20
Ač se do nezdá, Sovětský svaz nakoupil „na leasing“ poměrně značné množství tohoto víceúčelového letounu. Přitom před začátkem války měl ve výzbroji značné množství lehkých bombardérů SB-2 a během války běžela hromadná výroba bombardéru Pe-2. Doslova hrůzné nasazování bombardovacích letounů na počátku války způsobilo velkou „čistku“ mezi bombardovacími jednotkami VVS, možnost nákupu moderních bombardérů v USA se ukázala být solidní možností srovnání letecké techniky a použitých technologií.
První letouny DB-7 verzí A a B dorazili do Sovětského svazu v červenci 1942 severní cestou, jednalo se o letouny původně určené pro Francii, Holandsko, Velkou Británii a Jižní Afriku. Jejich výzbroj odpovídala zadání od původních „majitelů“, byla tedy poměrně různorodá. Jejich první nasazení na frontě bylo během Stalingradské bitvy v zimě 1942/1943. Bostony byly zpočátku hlavně využívány k průzkumu, až později jsou použity u bombardovacích pluků. Zajímavá je výměna 55 letounů určených pro VVS za stejný počet Supermarine Spitfire F.Mk.V.B, uskutečněná v roce 1942 v Íránu na letišti Abadan. Britové tyto letouny nutně potřebovali a sověti jim touto výměnou vyšli vstříc.
Sověti v průběhu války některé letouny přezbrojili, na strojích lze potom najít místo US kulometů Browning ráže 7,62 a 12,7 mm sovětské kulomety ŠKAS a UB. Je taky vyměněno zadní střeliště, místo původního se objevují sovětské VUB-1 s kulometem ŠKAS, později MV-5 s kulometem UB ráže 12,7 mm. Podobná situace byla i s pumovými závěsy, na originální nelze zavěsit sovětské pumy FAB-250 a FAB-100, jsou proto vyměněny za sovětské Дер-19 a КД-2-439, případně kazety КБМ-Су-2. Letoun mohl nést až 4xFAB-250 nebo 8xFAB-100. Byl vyměněn i pumový zaměřovač a elektrický systém pro odhoz pum. Letouny byly do Sovětského svazu dodávány bez radiokompasu.
Do Sovětského svazu byla v největším počtu dodána verze A-20G, ta však již byla spíše bitevníkem než bombardérem. Sověti však tuto verzi po úpravách provozovali coby bombardér, místo kulometů v přídi se zde objevuje stanoviště bombometčíka. Boční kulomety na přídi zůstávají zachovány.
A-20G s původní přídí
A-20G s upravenou přídí
Letoun samozřejmě využívalo námořní letectvo, jednak jako klasický bombardér, druhou verzí byl letoun schopný nosit torpédo. Část letounů byla takto upravena přímo v sovětském svazu, šlo o možnost nosit sovětská torpéda. Verze G mohla nést pumu FAB-1000 nebo torpédo o hmotnosti 900 kg. Do několika málo letounů byl zabudován sovětský palubní protilodní radar Гнейс-2m, jeho antény byly umístěny v křídlech.
S letounem A-20 je svázán i vývoj sovětského palubního radaru Гнейс (Gnejs), na první verzi začal pracovat NII VVS někdy v roce 1940. Problémem byla váha kompletu (500 kg), byl proto vybrán dvoumotorový Pe-2 coby nosič tohoto radaru. Po přepadení Sovětského svazu byl tento projekt načas dán kvůli evakuaci k ledu, ale v roce 1943 je již na světě verze Гнейс-2, zkušebně namontovaná do letounu Pe-2. Ten však měl coby noční stíhač slabou výzbroj. Proto byl vybrán coby noční stíhač osvědčený A-20, antény radaru byly v přídi a v křídlech. Letoun měl samozřejmě spolupracovat s pozemním naváděcím střediskem, nicméně provoz radary vyžadoval velmi dobře vyškolenou obsluhu. Testování probíhalo celou první polovinu roku 1943, v červenci 1943 vydal samotný báťuška Stalin rozkaz o vytvoření letecké divize nočních stíhačů, šlo o 51. IAD. Jako základ byla vybrána verze A-20G-1, vyzbrojená čtyřmi kanony M-1 ráže 20 mm a dvěma kulomety M-2 ráže 12,7 mm. V pumovnici byla umístěna další nádrž o objemu 1036 litrů, letoun tak měl mít výdrž 7-8 hodin letu.
palubní radar Gnejs-2
Gnejs-2 se nakonec ukázal jako složitý a nespolehlivý palubní radar, situaci nakonec vyřešil nákup pozemních radarových stanic z Velké Británie a USA. Bojově byly letouny, vybavené palubním radarem, využity v roce 1945 při pokusu o přerušení dodávek do obklíčeného města Breslau. Podle všeho došlo k sestřelení asi pěti letounů, z toho dvou He-111, ve zbylých případech šlo asi o kluzáky...
Letouny A-20 sloužily u VVS celkem u devíti leteckých pluků – 1. GMTAP, 51. MTAP, 5. GMTAP, 36. MTAP, 13. GBAP, 9. GMTAB, 30. ORAP, 15. ORAP a 116. ORAP. Pro vysvětlení – MTAP je mino-torpédový pluk, BAP je bombardovací pluk a OPAP průzkumný pluk. Písmeno G je označení gardového pluku.
A-20G-15-DO
cvičný UA-20J
A tomto letounu by se toho dalo napsat daleko víc, horší je to z luštěním azbuky. Sovětský svaz měl „koupit“ v USA 3125 letounů, do svazu se podle všeho dostalo 2908 strojů. Padesátka strojů je zničena ještě v USA, při přeletech to bylo dalších 150 a devět zmizelo bez udání příčin. Piloti VVS oceňovali na letounu hlavně velkou, prostornou kabinu s velmi dobrou výbavou a dobré letové vlastnosti bez nějakých záludností při letu.
A-20G-35-DO 51.MTAP
Toto je opravdu poslední dál série o dovozových letounech v sojuzu, o B-25 může klidně napsat někdo jiný...
Použité zdroje:
Fleischer, Ryś – Monografie Lotnicze 41
http://www.airwar.ru
http://wp.scn.ru/ru
I když jsem avizoval, že díl o P-47 bude poslední v minisérii o „letadlech z dovozu“, pár lidí mě přece jen ukecalo k „sesmolení“ dalšího, asi definitivně posledního, dílu této série. Dnes to nebude o stíhačce, krátce se zmíním o lehkém bombardéru/bitevníku/nočním stíhači (stále je řeč o jednom letounu), který snad bojoval na všech bojištích WW2. Dnes to tedy bude krátký článek o dovozu letounu Douglas DB-7/A-20
Ač se do nezdá, Sovětský svaz nakoupil „na leasing“ poměrně značné množství tohoto víceúčelového letounu. Přitom před začátkem války měl ve výzbroji značné množství lehkých bombardérů SB-2 a během války běžela hromadná výroba bombardéru Pe-2. Doslova hrůzné nasazování bombardovacích letounů na počátku války způsobilo velkou „čistku“ mezi bombardovacími jednotkami VVS, možnost nákupu moderních bombardérů v USA se ukázala být solidní možností srovnání letecké techniky a použitých technologií.
První letouny DB-7 verzí A a B dorazili do Sovětského svazu v červenci 1942 severní cestou, jednalo se o letouny původně určené pro Francii, Holandsko, Velkou Británii a Jižní Afriku. Jejich výzbroj odpovídala zadání od původních „majitelů“, byla tedy poměrně různorodá. Jejich první nasazení na frontě bylo během Stalingradské bitvy v zimě 1942/1943. Bostony byly zpočátku hlavně využívány k průzkumu, až později jsou použity u bombardovacích pluků. Zajímavá je výměna 55 letounů určených pro VVS za stejný počet Supermarine Spitfire F.Mk.V.B, uskutečněná v roce 1942 v Íránu na letišti Abadan. Britové tyto letouny nutně potřebovali a sověti jim touto výměnou vyšli vstříc.
Sověti v průběhu války některé letouny přezbrojili, na strojích lze potom najít místo US kulometů Browning ráže 7,62 a 12,7 mm sovětské kulomety ŠKAS a UB. Je taky vyměněno zadní střeliště, místo původního se objevují sovětské VUB-1 s kulometem ŠKAS, později MV-5 s kulometem UB ráže 12,7 mm. Podobná situace byla i s pumovými závěsy, na originální nelze zavěsit sovětské pumy FAB-250 a FAB-100, jsou proto vyměněny za sovětské Дер-19 a КД-2-439, případně kazety КБМ-Су-2. Letoun mohl nést až 4xFAB-250 nebo 8xFAB-100. Byl vyměněn i pumový zaměřovač a elektrický systém pro odhoz pum. Letouny byly do Sovětského svazu dodávány bez radiokompasu.
Do Sovětského svazu byla v největším počtu dodána verze A-20G, ta však již byla spíše bitevníkem než bombardérem. Sověti však tuto verzi po úpravách provozovali coby bombardér, místo kulometů v přídi se zde objevuje stanoviště bombometčíka. Boční kulomety na přídi zůstávají zachovány.
A-20G s původní přídí
A-20G s upravenou přídí
Letoun samozřejmě využívalo námořní letectvo, jednak jako klasický bombardér, druhou verzí byl letoun schopný nosit torpédo. Část letounů byla takto upravena přímo v sovětském svazu, šlo o možnost nosit sovětská torpéda. Verze G mohla nést pumu FAB-1000 nebo torpédo o hmotnosti 900 kg. Do několika málo letounů byl zabudován sovětský palubní protilodní radar Гнейс-2m, jeho antény byly umístěny v křídlech.
S letounem A-20 je svázán i vývoj sovětského palubního radaru Гнейс (Gnejs), na první verzi začal pracovat NII VVS někdy v roce 1940. Problémem byla váha kompletu (500 kg), byl proto vybrán dvoumotorový Pe-2 coby nosič tohoto radaru. Po přepadení Sovětského svazu byl tento projekt načas dán kvůli evakuaci k ledu, ale v roce 1943 je již na světě verze Гнейс-2, zkušebně namontovaná do letounu Pe-2. Ten však měl coby noční stíhač slabou výzbroj. Proto byl vybrán coby noční stíhač osvědčený A-20, antény radaru byly v přídi a v křídlech. Letoun měl samozřejmě spolupracovat s pozemním naváděcím střediskem, nicméně provoz radary vyžadoval velmi dobře vyškolenou obsluhu. Testování probíhalo celou první polovinu roku 1943, v červenci 1943 vydal samotný báťuška Stalin rozkaz o vytvoření letecké divize nočních stíhačů, šlo o 51. IAD. Jako základ byla vybrána verze A-20G-1, vyzbrojená čtyřmi kanony M-1 ráže 20 mm a dvěma kulomety M-2 ráže 12,7 mm. V pumovnici byla umístěna další nádrž o objemu 1036 litrů, letoun tak měl mít výdrž 7-8 hodin letu.
palubní radar Gnejs-2
Gnejs-2 se nakonec ukázal jako složitý a nespolehlivý palubní radar, situaci nakonec vyřešil nákup pozemních radarových stanic z Velké Británie a USA. Bojově byly letouny, vybavené palubním radarem, využity v roce 1945 při pokusu o přerušení dodávek do obklíčeného města Breslau. Podle všeho došlo k sestřelení asi pěti letounů, z toho dvou He-111, ve zbylých případech šlo asi o kluzáky...
Letouny A-20 sloužily u VVS celkem u devíti leteckých pluků – 1. GMTAP, 51. MTAP, 5. GMTAP, 36. MTAP, 13. GBAP, 9. GMTAB, 30. ORAP, 15. ORAP a 116. ORAP. Pro vysvětlení – MTAP je mino-torpédový pluk, BAP je bombardovací pluk a OPAP průzkumný pluk. Písmeno G je označení gardového pluku.
A-20G-15-DO
cvičný UA-20J
A tomto letounu by se toho dalo napsat daleko víc, horší je to z luštěním azbuky. Sovětský svaz měl „koupit“ v USA 3125 letounů, do svazu se podle všeho dostalo 2908 strojů. Padesátka strojů je zničena ještě v USA, při přeletech to bylo dalších 150 a devět zmizelo bez udání příčin. Piloti VVS oceňovali na letounu hlavně velkou, prostornou kabinu s velmi dobrou výbavou a dobré letové vlastnosti bez nějakých záludností při letu.
A-20G-35-DO 51.MTAP
Toto je opravdu poslední dál série o dovozových letounech v sojuzu, o B-25 může klidně napsat někdo jiný...
Použité zdroje:
Fleischer, Ryś – Monografie Lotnicze 41
http://www.airwar.ru
http://wp.scn.ru/ru
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Interessant. Ten palubní radar má papírový výkon velice podobný starším německých radarům FuG 202 a FuG 212. Neměl bys někde fotografii pro porovnání radarových nástaveb - antén?
Okrem systému Gnejs-2 bol v ZSSR zavedený aj Gnejs-5, ktorý mal s pôvodným spoločný len názov. Jednalo sa prakticky o úplne nový radar / nová vysielač, prijímač modulátor, ... / jeho výkony boli skoro dvojnásobné oproti predchodcovi - dosah 7 km a čelný horizontálny uhol prehľadávania 140 stupňov a vertikálne 160 stupňov, mŕtva zóna 150-200m, hmotnosť aparatúry 95 kg, pracoval na 1,43 m vlne / proti 70- 80 u pôvodného, / bol pri ňom použitý aj nový prístroj – indikátor pilota - obrazovka na sledovanie pohybu nepriat. cieľa. Tento radar bol sériovo vyrábaný od apríla roku 1945.
Okrem Gnejsu-2 a Gnejsu -5 boli v ČA respekt. vo VMF, zavedené aj verzie Gnejs-2M a Gnejs-5M. / M mohlo znamenať moderniz. , alebo morský /
Výkony Gnejsu-2M boli prakticky zhodné z G 2, ale bola upravená anténa, vďaka čomu mohol sledovať aj ciele na mory, čo bolo „Miek“ hlavná úloha. Zavedený v roku 44.
Výrazne upravený bol Gnejs-5M, ktorý mal použitú anténu nie len dopredu smerujúcu ale a aj do strán. Dopredu mal horizontálny uhol 65 stupňov / G-2 mala 70-80 /, ale do strán mali uhol 55 stupňov . Dosah na lode, v závislosti od veľkosti bol od 10,5 – 36 km, dosah na breh bol 60 km.
"Prsty" vo všetkých Gnejs radaroch mal V.V.Tichomirov.
V úprave som doplnil ďalšie údaje.
Naposledy upravil(a) rabo dne 15/1/2008, 14:32, celkem upraveno 1 x.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Díky za nákresy a data - jsem dost překvapený. To jsou všechno data klasických palubních radarů? Bylo to instalováno na nějaké jiné stroje, než A20? Nejvýkonnější německé palubní radary (FuG 218) zachytávaly své cíle na vzdálenost 100 - 5000 m, to je proti 7000 m Gnejs-5 docela málo. I scanovaný prostor je u sovětského typu o dost vyšší.
Co výsledky v boji? Dosáhli něčeho krom těch skromných úspěchů A20? Byly by nějaké další podrobnosti?
Co výsledky v boji? Dosáhli něčeho krom těch skromných úspěchů A20? Byly by nějaké další podrobnosti?
V prípade Gnejsa-5 sa konštruktéri chválil, že má lepšie výkony / dosah a veľkosť „mŕtvej zóny“ /, ako obdobné anglické radary a v ostatných ukazovateľoch je porovnateľný.
Jeho nosičom bol Tu-1 a Tu-2 / v prípade Tu-2 „súperil“ s radarom PNB-4, ale prednosť dostal Gnejs-5s, ale to už je rok 46 / .
„Mky“ boli pre IL-4.
Či a ako zasiahol do bojov je problém vypátrať, v decembri roku 44 bolo hotových 24 kusov, ale niektoré boli 5M a tie boli námorné. U tých viem, že sa používali v na lietadlách Severomorskej VMF a aj mali krst ohňom . Koľko ich vyrobili v 45 neviem, ale výroba pokračovala aj po roku 45.
PS: za to vkladanie obrázkov sa bude asi šéf hnevať.
Gnejs-2
Gnejs-5
(Už se šéf nebude hněvat - dáno do standardu) TonyHazard
Jeho nosičom bol Tu-1 a Tu-2 / v prípade Tu-2 „súperil“ s radarom PNB-4, ale prednosť dostal Gnejs-5s, ale to už je rok 46 / .
„Mky“ boli pre IL-4.
Či a ako zasiahol do bojov je problém vypátrať, v decembri roku 44 bolo hotových 24 kusov, ale niektoré boli 5M a tie boli námorné. U tých viem, že sa používali v na lietadlách Severomorskej VMF a aj mali krst ohňom . Koľko ich vyrobili v 45 neviem, ale výroba pokračovala aj po roku 45.
PS: za to vkladanie obrázkov sa bude asi šéf hnevať.
Gnejs-2
Gnejs-5
(Už se šéf nebude hněvat - dáno do standardu) TonyHazard
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
ZDE se o věžových Hispanech na bombardérech nezmiňují (krom výjimky v podobě zadního střeliště u B29, ale to už jsem zmínil výše). Já si teď nevybavím žádný britský/americký letoun, který bych kdy viděl s touto defensivní výzbrojí.alibaba píše:USAAF i RAF pouzivali (ne tolik, jak .5") i 20mm.
Pokud dobre vim asi nejpouzivanejsi byl Hispano-Suiza HS.404 a jeho derivaty.
Jinak tady jsou celkem podrobne informace o verzich A-20.
fotky "Bostonov" :
Posádka aj so svojimi „úspechmi“
http://www.bellabs.ru/51/Photos/Orlenko-17.html
značenie lietadla ešte z USA
http://www.bellabs.ru/51/Photos/Orlenko-171.html
vyzbrojovanie
http://www.bellabs.ru/51/Photos/1GMTAP_ ... ne_04.html
a let k cieľom
http://www.bellabs.ru/51/Photos/1GMTAP_ ... 03-45.html
strana z leteckej knižky šturmana Zajfmana – s počtom zničených lodí aj s tonážou
http://www.bellabs.ru/51/FlightBooks/Zajfman-LK_016.jpg
a úplný unikát - Boston nad Berlínom / vzadu je budova Reichstagu /
http://www.bellabs.ru/51/Photos/Berlin-11.html
Posádka aj so svojimi „úspechmi“
http://www.bellabs.ru/51/Photos/Orlenko-17.html
značenie lietadla ešte z USA
http://www.bellabs.ru/51/Photos/Orlenko-171.html
vyzbrojovanie
http://www.bellabs.ru/51/Photos/1GMTAP_ ... ne_04.html
a let k cieľom
http://www.bellabs.ru/51/Photos/1GMTAP_ ... 03-45.html
strana z leteckej knižky šturmana Zajfmana – s počtom zničených lodí aj s tonážou
http://www.bellabs.ru/51/FlightBooks/Zajfman-LK_016.jpg
a úplný unikát - Boston nad Berlínom / vzadu je budova Reichstagu /
http://www.bellabs.ru/51/Photos/Berlin-11.html
Nechci se hádat, letectvo není moje parketa.
Ale mám dojem, že u Bostonů ve verzi A-20G se v přídi používala kombinace 4 x 20 mm + 2 x 0,5'' nebo 6 x 0.5''. A verze DB-7B nesla 4 Hispana pod trupem v aerodynamickém výstupku. Ale nejde o defenzivní ale výrazně ofenzivní výzbroj, v tom má Hans pravdu.
Ale mám dojem, že u Bostonů ve verzi A-20G se v přídi používala kombinace 4 x 20 mm + 2 x 0,5'' nebo 6 x 0.5''. A verze DB-7B nesla 4 Hispana pod trupem v aerodynamickém výstupku. Ale nejde o defenzivní ale výrazně ofenzivní výzbroj, v tom má Hans pravdu.
Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Pokud ta střeliště jsou ovládána pouze manuálně (tedy bez jakýchkoliv servomotorů), pak je určitě důležité, aby zbraň byla relativně lehká a střelec tak s ní mohl snadno operovat. Měl jsem onehdá možnost sedět v zadním střelišti IL-2 a ten velký půlpalcový kulomet (ač zavěšen přibližně v místě těžiště) už byl docela "silný". Nechtěl bych s ním kvedlat v jednom kuse několik minut.
Otázka je, jak moc je lehký kulomet účinný při samotném zásahu. Nechráněné části útočící stíhačky jistě prostřelit dokáže, jenže strukturální poškození provedené 7 - 8 mm kulkou je jen velice malé - a pokud se netrefí vyloženě "dobře", pak to útočníka odrazit nemusí. Navíc se v průběhu války začalo rozšiřovat pancéřování kritických oblastí, tedy především pilotního prostoru, kde i malá kulka může udělat nejvíce škody.
Otázka je, jak moc je lehký kulomet účinný při samotném zásahu. Nechráněné části útočící stíhačky jistě prostřelit dokáže, jenže strukturální poškození provedené 7 - 8 mm kulkou je jen velice malé - a pokud se netrefí vyloženě "dobře", pak to útočníka odrazit nemusí. Navíc se v průběhu války začalo rozšiřovat pancéřování kritických oblastí, tedy především pilotního prostoru, kde i malá kulka může udělat nejvíce škody.
Špuntovky 7,62 .. On třeba ŠKAS měl teoretickou kadenci 1800/min, počáteční energii střely 390 kgm-průbojný náboj prošel 5 mm pancéřovým plechem ...
Tuck, Bader, Sailor Malan, Al Deere dokázali dávkou z minimální vzdálenosti "uříznout" křídlo Me 109-kabiny se zádovým pancířem pilota si nevšímali. A to měl Hurricane (a Spitfire s nimi začínal) taky zbraně .303
Tuck, Bader, Sailor Malan, Al Deere dokázali dávkou z minimální vzdálenosti "uříznout" křídlo Me 109-kabiny se zádovým pancířem pilota si nevšímali. A to měl Hurricane (a Spitfire s nimi začínal) taky zbraně .303
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
vodouch píše:Špuntovky 7,62 .. On třeba ŠKAS měl teoretickou kadenci 1800/min, počáteční energii střely 390 kgm-průbojný náboj prošel 5 mm pancéřovým plechem ...
Tuck, Bader, Sailor Malan, Al Deere dokázali dávkou z minimální vzdálenosti "uříznout" křídlo Me 109-kabiny se zádovým pancířem pilota si nevšímali. A to měl Hurricane (a Spitfire s nimi začínal) taky zbraně .303
Ale v sovětské věži nebyl 8x.303", jen 1 nebo 2 x ŠKAS. A to je sakra rozdíl.
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"