Leonardo AW249 Fenice
Leonardo AW249 Fenice
Bitevní vrtulník Leonardo AH-249A
V roce 2017 byl představen projekt bitevního vrtulníku AH-249A od společnosti Leonardo. V roce 2016 odsouhlasila italská vláda na tento projekt investici 487 mil euro. V lednu 2017 byla podepsána smlouva a vznikl tak projekt NESS (New Exploration a Escort Helicopter). Vrtulník bude vycházet z typu AW149 a patrně bude mít i stejný pohon v podobě dvojce turbohřídelových motorů General Electric CT7-2E1. Využití jednotné platformy usnadní mimo jiné i vývojové práce. Elektronika a systémy budou vylepšené systémy z lehčího bitevníku AW129, který slouží v italském letectvu od roku 1990. AH-249A má být uveden do provozu kolem roku 2020, prototyp vznikne dřív. Vážit má více než 7 tun a bude tak konkurovat Tigeru a Viperu. Nemá přímo konkurovat těžším strojům jako AH-64E Apache, Mi-28 a Ka-52. Ve vzduchu má vydržet 2-3 hodiny, rychlost 213 do 259 km/h). Nosnost výzbroje se zvýší z 820 kg na minimálně 1800 kg. Letová dynamika a výkony mají ale být lepší než u Mangusty. Nový bitevník tak zvládne držet krok s ostatními vrtulníky italského letectva. Má fungovat od teplot -35 až -40°C a maximálně +50°C, má být odolný proti soli (na moři).
https://thaimilitaryandasianregion.blog ... sault.html
Naposledy upravil(a) Rase dne 1/9/2023, 07:16, celkem upraveno 2 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Leonardo AH-249A
Ještě moc pěkné porovnání vnějších rozměrů AH-249, AH-129 a tureckých strojů.
Naposledy upravil(a) Rase dne 25/8/2022, 19:00, celkem upraveno 1 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Leonardo AH-249A
Polsko se bude podílet na vývoji AH-249
Tak potencionální zájemcem bitevního vrtulníku AH-249 bude nejspíš Polsko. Dnes, 11. července 2018, podepsala italská zbrojovka Leonardo a Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., předběžnou dohodu LoI (Letter of Intent) o spolupráci při vývoji bitevního vrtulníku pro polskou armádu. Spolupráce se týká vyvíjeného vrtulníku AH-249, který byl teprve nedávno navrhnut. Vrtulník pro polskou armádu má vzniknout v rámci polského programu Kruk.
https://defence-blog.com/aviation/leona ... -army.html
Tak potencionální zájemcem bitevního vrtulníku AH-249 bude nejspíš Polsko. Dnes, 11. července 2018, podepsala italská zbrojovka Leonardo a Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., předběžnou dohodu LoI (Letter of Intent) o spolupráci při vývoji bitevního vrtulníku pro polskou armádu. Spolupráce se týká vyvíjeného vrtulníku AH-249, který byl teprve nedávno navrhnut. Vrtulník pro polskou armádu má vzniknout v rámci polského programu Kruk.
https://defence-blog.com/aviation/leona ... -army.html
Naposledy upravil(a) Rase dne 25/8/2022, 18:59, celkem upraveno 1 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Leonardo AH-249A
AW249 NEES během svého prvního letu 12. srpna 2022. Společnost Leonardo vyvíjí pro italskou armádu nový bojový vrtulník AW249 NEES (Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta), který nahradí stárnoucí stroje A129 Mangusta. Zakázka má hodnotu 487 mil euro a vývoj potrvá do roku 2025. Do roku 2035 italská armáda hodlá odebrat až 48 vrtulníků AW249. Durhý prototyp je aktuálně v závěrečné fázi montáže a do vzduchu se vznese letos v záři.
https://theaviationist.com/2022/08/23/t ... irst-time/
https://theaviationist.com/2022/08/23/t ... irst-time/

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Leonardo AH-249A
Jenom si dovolím připomenout, že má americké motory GE Aviation CT7-8E6 (T700) - možná s komponenty z Letňan? 

Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Leonardo AH-249A
To Polsko nic co, nebo je ticho po pěšině?


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Leonardo AH-249A
Aktuálně Polsko spíš uvažuje o pořízení AH-64E Guardian nebo AH-1Z Viper (to by bylo dobré pro nás). Portál The Aviationist za možné zákazníky AW249 označil Německo a Rumunsko. Německo údajně hledá náhradu za Tigery a bude vybírat mezi italským strojem a rovněž AH-64E. Tak uvidíme co z toho vyleze, ale AW249 je vlastně jediný smysluplný projekt moderního evropského bitevního vrtulníku, tak mu nezbývá než držet palce...

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Leonardo AH-249A
Jo, nemám s ním problém, ale vzhledem k tomu, že to je taková klasika, představoval bych si u něj příznivou cenu, a bezproblémový vývoj a provoz. V podstatě když člověk porovná papírová data i třeba s Viperem, tak nic světoborného to není. Na to, že je to nové.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Leonardo AH-249A
Tak on Viper je reálně dost novej vrtulník 
Ale jsem vcelku rád, že vzniká i něco v Evropě. Otázkou je, jak dlouho tu s námi ještě pilotované bitevní vrtulníky budou.

Ale jsem vcelku rád, že vzniká i něco v Evropě. Otázkou je, jak dlouho tu s námi ještě pilotované bitevní vrtulníky budou.
Re: Leonardo AH-249A
Toť otázka, třeba ta schopnost řídit drony se mi pro budoucnost celé této kategorie jeví jako klíčová.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Leonardo AH-249A
Jop, to nakonec může být hlavní náplní pilotovaných leteckých prostředků za 20 let – řídit drony. Páč zarušit komunikaci na krátkou vzdálenost je logicky těžší než na dlouhou (byť to samozřejmě není přímá úměra a celé je to o poznání složitější).
Re: Leonardo AH-249A
A navíc, lidský mozek v reálném čase nad reálným bojištěm bude ještě dlouho nepřekonatelný.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Leonardo AH-249A

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Leonardo AH-249A
Třetí prototyp vrtulníku Leonardo AH-249A vzlétl 19.3. už v italských armádních barvách. Stroj prototypového čísla CSX82097, s/n 24001 se dle pozorovatelů kromě červených zvýraznění senzorů nelišil od předchozího druhého prototypu č. CSX82069. Výkonově a enrgonomicky je srovnávaný se stroji Bell AH-1W Super Cobra, samozřejmě se současnou aviatikou. zbraňovou kompatibilitou a senzorovou sadou.
Zdroj: The AviationistSlyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Leonardo AH-249A
Prototyp Leonardo AW249 "Fenice" NESS - Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta byl přemístěný do Španělska na letiště Palma del Río u Cordoby, kde bude prodělávat zkoušky provozu za zvýšené teploty. Zkoušky mají trvat měsíc. Stroj má být poháněný motory GE Aviation CT7-8E6 z rodiny T700/CT7 jako "české" Venom a Viper.
Autor: David CenciottiSlyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Leonardo AW249 Fenice
Vrtulník Leonardo AW249 Fenice je testován ve vysokohorském terénu a při vysokých teplotách.
Italské letectvo počítá se zařazením prvních strojů do výzbroje v roce 2025.
Italské letectvo počítá se zařazením prvních strojů do výzbroje v roce 2025.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Leonardo AW249 Fenice
V zářijovém L+K o AW 249 vyšel článek s výstižným titulkem "Novinka bez novinek". Odpoledne sem dám krátký výtah.
Re: Leonardo AW249 Fenice
Takže ten slíbený výtah:
Vrtulník je zkonstruován značně konzervtivně, předpokládané výkony jsou nejen pod AH 64E či nejnovějších čínských strojů, ale i pod úrovní jeho vzdáleného tureckého bratrance T 929 ( oba stroje částečně vychází se starého vrtulníků AW 129) o AH 1Z nemluvě..
K pohonu byly zvoleny americké GE CT7-8E6, pod tímto méně známým názvem nalezneme komerční verzi vojenského motoru GE T700.
V konstrukci jsou použita řešeními z jiných strojů výrobce, reduktor vychází z AW 149, infračervená jednotka FlLIR 111 určená k orientaci pilota v noci pochází z celkem letitých konstrukcí Tiger a NH 90, hlavní optoelektrická hlavice Toplite EOS je modernizací hlavice z AW 129D, výrobcem je izraelský Rafael.
Nejprogresivnější výbavou je opto-elektronický systém MAIR od Leonardo, jehož 6 senzorů zajišťuje kompletní pokrytí okolí vrtulniku. Systém díky vysokému rozlišení a citlivosti dokáže detekovat nejen letící raketu, ale i hlavňovou palbu.
Počítá se i kooperací s UAV, nicméně na rozdíl např. od AH 64E jen v režimu MUMT-4, tedy ovládání pouze za letu, nikoliv při vzletu a přistání.
Kromě rotačního 20 mm kanónu jsou hlavní výzbrojí izraelské střely Spike ER a NLOS.
Po ztrátě polského trhu, Leonardo byl prakticky domluven s Pl na vstupu Polska do projektu, stroje se měly vyrábět v tamní pobočce Leonarda se žádný velký úspěch neočekává. Italské OS tak budou pravděpodobně jediným uzivatelem, mají zájem o cca 54 kusů.
Vrtulník je zkonstruován značně konzervtivně, předpokládané výkony jsou nejen pod AH 64E či nejnovějších čínských strojů, ale i pod úrovní jeho vzdáleného tureckého bratrance T 929 ( oba stroje částečně vychází se starého vrtulníků AW 129) o AH 1Z nemluvě..
K pohonu byly zvoleny americké GE CT7-8E6, pod tímto méně známým názvem nalezneme komerční verzi vojenského motoru GE T700.
V konstrukci jsou použita řešeními z jiných strojů výrobce, reduktor vychází z AW 149, infračervená jednotka FlLIR 111 určená k orientaci pilota v noci pochází z celkem letitých konstrukcí Tiger a NH 90, hlavní optoelektrická hlavice Toplite EOS je modernizací hlavice z AW 129D, výrobcem je izraelský Rafael.
Nejprogresivnější výbavou je opto-elektronický systém MAIR od Leonardo, jehož 6 senzorů zajišťuje kompletní pokrytí okolí vrtulniku. Systém díky vysokému rozlišení a citlivosti dokáže detekovat nejen letící raketu, ale i hlavňovou palbu.
Počítá se i kooperací s UAV, nicméně na rozdíl např. od AH 64E jen v režimu MUMT-4, tedy ovládání pouze za letu, nikoliv při vzletu a přistání.
Kromě rotačního 20 mm kanónu jsou hlavní výzbrojí izraelské střely Spike ER a NLOS.
Po ztrátě polského trhu, Leonardo byl prakticky domluven s Pl na vstupu Polska do projektu, stroje se měly vyrábět v tamní pobočce Leonarda se žádný velký úspěch neočekává. Italské OS tak budou pravděpodobně jediným uzivatelem, mají zájem o cca 54 kusů.
Re: Leonardo AW249 Fenice
Na pozadí Eurosatory 2024 vedla firma Leonardo nábor potencionálních účastníků programu AW249, kterého má stále ještě pouze dva prototypy. Jako novinku nabízí modulární koncepci vrtulníku s řešeními podle specifikací a přání jednotlivých zákazníků (myslím, že na přehršli lokalizací dojel NH-90 kromě základní verze). Dalším lákadlem má být senzorové a displejové (včetně head-up) vybavení "inspirované F-35". MTOW současné verze AW142 je 8,3 t, téměř dvojnásobek předchůdce AW129 i rychlost je vyšší, 155 proti 126 uzlů. Pokročilá elektronika má umožňovat volitelný přenos údajů z centrálního displeje do head-up zobrazení a volbu pohybem hlavy pilota. Italská armáda očekává dodávky v roce 2027.
Zajímavou hrozbou pro celý program je uvolnění technologie protiběžných rotorů po odmítnutí modelu Lockheed Martin Defiant-X americkou armádou, která prý velmi zaujala autority italské armády a obrany.
https://www.defensenews.com/global/euro ... -overmatch
Zajímavou hrozbou pro celý program je uvolnění technologie protiběžných rotorů po odmítnutí modelu Lockheed Martin Defiant-X americkou armádou, která prý velmi zaujala autority italské armády a obrany.
https://www.defensenews.com/global/euro ... -overmatch
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),