Lockheed Martin F-35 Lightning II

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

To víš snad Ty, expert na F-35 jseš tady ty. Měl F-35 v požadavcích čas na výměnu motoru ?
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 12/9/2023, 21:38 To víš snad Ty, expert na F-35 jseš tady ty. Měl F-35 v požadavcích čas na výměnu motoru ?
Mluvis snad o F15 ne? Jestli je u F35A prumerna doba 8h, tak je to zcela dostacujici a vzhledem k tem poctum nahradnich motoru, melo by ti byt jasne, jak casto je to potreba...

A proc to trva 8h? co treba pro to, ze se musi odmontovat panely, ktere nejsou urcene pro beznou udrzbu a musi se reaplikovat a nechat zaschnout tesnici RAM.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Tady mas ukazku jak to probiha ve skutecnem svete:
https://breakingdefense.com/2023/08/agi ... ll-island/

Okamžitě kontaktovali Iwakuni, svou hlavní základnu, a podařilo se jim naložit motor na C-130. Nákladní let se dostal na Iwo-To a údržbáři motor vyložili. "Během půl hodiny připravovali zařízení, aby mohli starý motor ze Strike Eaglu vytáhnout a nahradit ho novým," říká White. "Pracovali v podstatě až do konce svého pracovního dne, druhý den brzy ráno vstali, aby to dokončili, motor spustili a měli ho připravený k letu asi do 12 hodin od přistání C-130."
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Tady mas ukazku jak to probiha ve skutecnem svete:
https://breakingdefense.com/2023/08/agi ... ll-island/

Okamžitě kontaktovali Iwakuni, svou hlavní základnu, a podařilo se jim naložit motor na C-130. Nákladní let se dostal na Iwo-To a údržbáři motor vyložili. "Během půl hodiny připravovali zařízení, aby mohli starý motor ze Strike Eaglu vytáhnout a nahradit ho novým," říká White. "Pracovali v podstatě až do konce svého pracovního dne, druhý den brzy ráno vstali, aby to dokončili, motor spustili a měli ho připravený k letu asi do 12 hodin od přistání C-130."
[/quote]

Představ že tam bude místo F-15, Tlustá Ejmy.
Pomineme to že by po poruše motoru nejspíše spadla. Výměna motoru činí 8 hodin, pokud jde vše hladce, jinak se mluví i o 36 hodinách ( zeptám se Tě, proč to trvalo v průměru 36 hodin a proč se dnes dá dostat na 8 hodin, v čem je rozdíl).
Výměna motoru u F-15 se dá zvládnout za 30 minut, OK tento čas budeme ignorovat a půjdeme na pěkný čas 2,5-3 hodiny i s nutnýma zkouškama, prostě komplet. A nic se nám nekazí.
Odečtu teda 3 hodiny z 12 a výjde 9 hodin, tak dlouho trvalo vše připravit, a dosadím Bitevního tučňáka. 9+8 je 17 hodin, pokud vše půjde snadno, tedy 5 hodin rozdíl. 5 hodin je hodně dlouhá doba.
Toto je ale výjimečný případ. Snad je jasné že v době války je nutné aby letadlo létalo, ne sedělo na zemi.

Shanio, našel jsem tento obrázek s uvedenýma časama na výměnu motoru, jde o původní požadavky, nebo o něco jiného ?
f-135 change time.jpg
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Za mě je lepší článek tento :
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-an ... 5-40443419

Proč ? Je to objektivnější a už jenom pro tuhle větu, cituji z článku :
"Zaplavování veřejného prostoru marketingovými hesly by daňový poplatník, který to platí, očekával spíš od výrobce než od zákazníka".


Takový postřeh, nechte ho být nebo berte, prostě si s ním dělejte podle libosti co chcete, vrabci štěbetají že počet lidí motajících se kolem letadla se celkově zvedne o 100% oproti Gripenu. Tak uvidíme. . . třeba.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3859
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Scotty87 »

Armáda vysvětluje proč vybrala zrovna F-35. To je zcela v pořádku.
Jinak úroveň toho článku je celkově úděsná.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3859
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Scotty87 »

Wasp píše: 13/9/2023, 17:35 Výměna motoru u F-15 se dá zvládnout za 30 minut,
Stejných třicet minut jako u Gripena? :roll: Za půl hodiny nikdo motor nevymění.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 13/9/2023, 17:35
Tady mas ukazku jak to probiha ve skutecnem svete:
https://breakingdefense.com/2023/08/agi ... ll-island/

Okamžitě kontaktovali Iwakuni, svou hlavní základnu, a podařilo se jim naložit motor na C-130. Nákladní let se dostal na Iwo-To a údržbáři motor vyložili. "Během půl hodiny připravovali zařízení, aby mohli starý motor ze Strike Eaglu vytáhnout a nahradit ho novým," říká White. "Pracovali v podstatě až do konce svého pracovního dne, druhý den brzy ráno vstali, aby to dokončili, motor spustili a měli ho připravený k letu asi do 12 hodin od přistání C-130."
Představ že tam bude místo F-15, Tlustá Ejmy.
Pomineme to že by po poruše motoru nejspíše spadla. Výměna motoru činí 8 hodin, pokud jde vše hladce, jinak se mluví i o 36 hodinách ( zeptám se Tě, proč to trvalo v průměru 36 hodin a proč se dnes dá dostat na 8 hodin, v čem je rozdíl).
Výměna motoru u F-15 se dá zvládnout za 30 minut, OK tento čas budeme ignorovat a půjdeme na pěkný čas 2,5-3 hodiny i s nutnýma zkouškama, prostě komplet. A nic se nám nekazí.
Odečtu teda 3 hodiny z 12 a výjde 9 hodin, tak dlouho trvalo vše připravit, a dosadím Bitevního tučňáka. 9+8 je 17 hodin, pokud vše půjde snadno, tedy 5 hodin rozdíl. 5 hodin je hodně dlouhá doba.
Toto je ale výjimečný případ. Snad je jasné že v době války je nutné aby letadlo létalo, ne sedělo na zemi.

Shanio, našel jsem tento obrázek s uvedenýma časama na výměnu motoru, jde o původní požadavky, nebo o něco jiného ?

f-135 change time.jpg
No v tomto pripade by byl vysledek stejny, mechanici by asi museli delat trochu pres cas.

36h bylo v clanku z clanku 2019, kdy se muselo kontrolovat a pripadne menit palivove potrubi. Vubec netusime co v tom vse je.. Ale jak jsem psal, po uzavrevreni panelu neurcenych pro beznou udrzbu se musi utesnit RAM a musi se to nechat zaschnout. Takze velka cast z toho casu neni prace mechaniku...

Clanek z 2022
https://www.aviationtoday.com/2022/09/0 ... craft-lag/
Reducing cure times for parts’ adhesives on the F-35 “from a 24-hour period to 8 or less has really improved the maintenance man hours per flight hour and improved the availability of the aircraft,” Brady said.

Zkrácení doby vytvrzování lepidel na letounech F-35 "z 24 hodin na 8 nebo méně hodin skutečně zlepšilo počet hodin údržby na letovou hodinu a zlepšilo dostupnost letounu," řekl Brady.
Takze tady mas tech 8h, cozale neni oficialni informace...

Porucha motoru neznamna, ze motor nefunguje... jen uz ten stroj s tim nepusti dovzduchu. F135 vydrzi podstatne vic jak jine motory, sezvejka to i kosik pro doplnovani paliva a S vstupy motoru znici platctvo jeste nez se dostane k lopatkam motoru, takze pokud neprolitne primo prupem a nebo nezasahne kokpit, tak je stroj v pohode.

Ale vymena motoru je asi tak relevantni jako dogfight, jednou za cas je to potreba, ale je to v celku jedno... Nechapu, ze nerozumis v tomu, ze pri delsich operaci se neda udrzet operacni tempo a stroje litaji 1 sories denne, nebo za par dni... takze uz je uplne jedno, jestli to bude schnout 8h a nebo 24h...
Výměna motoru u F-15 se dá zvládnout za 30 minut, OK tento čas budeme ignorovat a půjdeme na pěkný čas 2,5-3 hodiny i s nutnýma zkouškama, prostě komplet. A nic se nám nekazí.
Odečtu teda 3 hodiny z 12 a výjde 9 hodin, tak dlouho trvalo vše připravit, a dosadím Bitevního tučňáka. 9+8 je 17 hodin, pokud vše půjde snadno, tedy 5 hodin rozdíl. 5 hodin je hodně dlouhá doba.
Toto je ale výjimečný případ. Snad je jasné že v době války je nutné aby letadlo létalo, ne sedělo na zemi.
Doporucuju ti doucit se jak casto stihacky litaji, bylo to i v tom rozhovoru, kteremu neveris,
Zpracovával jsem analýzu intenzivních konfliktů, jako třeba první fáze války v Zálivu. V průměru měli na jedno letadlo okolo jednoho vzletu denně. Od 0,5 do 0,9, nejvíc to vycházelo třeba 1,36. Zkušenosti z konfliktů posledních 30 let říkají, že letadlo letí jednou denně, někdy dvakrát.
tak tady je to podstatne detajlnejsi...
Moderní taktické úderné letouny obvykle létají maximálně 2,0 - 2,1 úderných letů denně během nárazových operací a 0,7 - 1,1 denně během trvalých operací za normálních podmínek - standardní počet pilotů, reálné vzdálenosti k cíli, běžné potřeby údržby atd.
https://command.matrixgames.com/?page_i ... %2C%20etc.

Ten obrazek nejsou pozadavky, ale reklama PW. Kazdopadne ty casy muzou byt naprosto realne pokud jde jen o vymenu motoru...

Co tam udelaji...
1) odmontuji panely
2) odpoji par kabelu a privod paliva, chlazeni motor
3) prijednou s vozikem a vysunou motor a cely naopak...

Pokud se pri tom neprovadi dukladna inspekce (coz se pri te prilozitosti asi skoro vzdy dela), samotna vymena takovy problem nebude...
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Scotty87 píše: 13/9/2023, 18:14
Wasp píše: 13/9/2023, 17:35 Výměna motoru u F-15 se dá zvládnout za 30 minut,
Stejných třicet minut jako u Gripena? :roll: Za půl hodiny nikdo motor nevymění.
30min dolu a 30min nahoru s tim ze, kdyz se netrefi na cep, muze to byt o 30-60min delsi.
Tady se motor spousti dolu, takze nakonec mozna musi demontovat vic panelu nez u F-35. Tam se motor vysouva dozadu a je potreba pristup pres panely k odpojeni potrubi a kabelaze. Motor je ale dalko vetsi a je tam podstatne min mista.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Jsem sám v tom že když vidím jakýkoliv odkaz ze stránek F-35 ( fakt má dnes letadlo svoji oficiální fan page sponzorovanou molochem Lockheed Martin ?) tak si řeknu a jéjé, bulšit propaganda ?
Je to jako zajít na stránky Jaromíra Soukupa z barandova a číst si jaký je to " Muž, mýtus, legenda.."
Ale když Tě to Shanio baví a příjde ti reklamní materiál od Lockheedu v pořádku, neberu Ti to.

Co mě udivilo je to že jsem našel požadavek na výměnu motoru u F-35 a Ty, fanoušek Bitevního tučňáka ne. Myslím si že se asi zaměřuješ spíše na avioniku F-35 a tedy ani tak ne na "čísté železo".

https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_ ... evelopment
Starší zpráva z roku 2013, cituji :
Současný software letadel je nedostatečný i pro základní výcvik pilotů.
Katapultážní sedadlo může selhat a způsobit smrt pilota.
Několik problémů s rozhraním mezi pilotem a vozidlem, včetně nedostatečné zpětné vazby na dotykové obrazovce.
Radar funguje špatně nebo vůbec.
Výměna motoru trvá v průměru 52 hodin místo stanovených dvou hodin.
Nástroje pro údržbu nefungují

Tedy dnes je to 8 hodin ( tradičně odtud https://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=56&t=54854), to je ale docela pěkný protože z 52 hodin se dostat na 8 je fakt dobrý postup. I když je to celkově hrozný. Protože se za mořem vrátili do konce padesátých let, kdy Létající kovadlina měla podobně dlouhý čas na výměnu motoru.

F-15 a 30 minut na výměnu motoru.
Ano, to byl požadavek. Demonstrovalo se to za 19 minut. V praxi se vším, tedy odkrytování, vyndání motoru, nadnání nového, kontroly a testy, celkově to trvá podle sehranosti obsluhy v průměru asi 3 hodiny. V zálivu ( 1991 Válka v Perském zálivu) se dají najít i časy kolem těch 30 minut čistě pro výměnu motoru, tedy u bojové jednotky. V nutnosti nepředpokládám průběh pozemních zkoušek motoru tak jako za mírového času. Tedy přivázat letadlo řetězy, motory na AB a speciální extrní sledovací zařízení.
Pro přehlednost, výměna motoru u F-18 Hornet, F-16 a MiG 29 má podobné časy jako F-15.

Dvě hodiny jsou tedy ústupek, který se nepodařilo splnit.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od KOLT »

A je to hroooozně důležitý u moderních letadel :))
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 14/9/2023, 22:22 Jsem sám v tom že když vidím jakýkoliv odkaz ze stránek F-35 ( fakt má dnes letadlo svoji oficiální fan page sponzorovanou molochem Lockheed Martin ?) tak si řeknu a jéjé, bulšit propaganda ?
O jake strance to mluvis?
Výměna motoru trvá v průměru 52 hodin místo stanovených dvou hodin.
Najdi originalni report prosim, neni jasne jestli se to vztahuje na GAO report, tam jsme to nenasel a nebo nejaky report od whellera.
Ale ano, rekneme ze 2h byl originalni pozadavek.
Tedy dnes je to 8 hodin ( tradičně odtud https://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=56&t=54854), to je ale docela pěkný protože z 52 hodin se dostat na 8 je fakt dobrý postup. I když je to celkově hrozný. Protože se za mořem vrátili do konce padesátých let, kdy Létající kovadlina měla podobně dlouhý čas na výměnu motoru.
My ale nevime, ze to trva ted 8h, nebo mas snad nejake oficialni informace o tom jak dlouho to trva?
To co jsem ti nasel ja, mluvi jasne...
Zkrácení doby vytvrzování lepidel na letounech F-35 "z 24 hodin na 8 nebo méně hodin skutečně zlepšilo počet hodin údržby na letovou hodinu a zlepšilo dostupnost letounu," řekl Brady.
Tohle je dle meho nazoru uplne jasne, ze se jedna o nutnost reaplikace RAM po uzavreni panelu neurcenych pro beznou udrzbu.

A tady mas ty panely co je nutne odstranit u A.
Prvni cast na levo se rozdeli a zasune. Ty dalsi se pravdepodobne musi take odstranit, dal uz je pristup z pumovnice.
F-35A engine panels.jpg
Tady za jeho hlavou je trochu videt co je pod tim oranzovym a cervenym panelem uplne napravo.
F-35 panels off.png
Takze pro mechaniky - musi odsrovobat tyhle panely, pocet sroubku si muzes spocitat.
Pres ne odpoji privody paliva
Prijedou s vozikem, odjisti motor a vytahnou ho dozadu
Privezou novy motor
pripoji
prisroubuji panely
reaplikuji RAM do spar a necha se to zaschnout a overi se to pres merak

Cela ta akce se musi dat stihnout do dvou hodin bez cekani na zaschnuti RAM...

U gripenu se musi odstranit panely po cele delce motoru.
F-15 a 30 minut na výměnu motoru.
Ano, to byl požadavek. Demonstrovalo se to za 19 minut. V praxi se vším, tedy odkrytování, vyndání motoru, nadnání nového, kontroly a testy, celkově to trvá podle sehranosti obsluhy v průměru asi 3 hodiny. V zálivu ( 1991 Válka v Perském zálivu) se dají najít i časy kolem těch 30 minut čistě pro výměnu motoru, tedy u bojové jednotky. V nutnosti nepředpokládám průběh pozemních zkoušek motoru tak jako za mírového času. Tedy přivázat letadlo řetězy, motory na AB a speciální extrní sledovací zařízení.
Pro přehlednost, výměna motoru u F-18 Hornet, F-16 a MiG 29 má podobné časy jako F-15.

Dvě hodiny jsou tedy ústupek, který se nepodařilo splnit.
Ok, ale ten pozadavek je z pohledu toho jak se ty stroje pouzivali ve vsech konfliktech naprosto irelevantni. Problem by byl, pokud by vymena trvala 24-36-56h ciste prace mechaniku a ti by pak nemohli delat neco jineho, ne ze se prace udela a pak se to necha par hodin schnout...
A vzhledem k poctu motoru bude nejvetsi problem cekani na nahradni motor a nebo jakykoliv jiny dil nez samotna prace mechaniku...

Cokoliv co se musi udrzovat pod panely, ktere nejsou urcene pro beznou udrzbu bude trvat u F-35 dele, nez u jinych stroju, kvuli reaplikaci RAM tesneni, nutne neznamena, ze na tom bude vic prace...

Samozdrejme uvitam, pokud neko ma lepsi informace anebo nasel lepsi fotky vymeny motoru...
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3753
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od seabee »

State department USA (MZv) vydal povolení na prodej dalších 25 letounů F-35A v limitní hodnotě 5,06 mld. USD Jižní Koreji. Jak je zvykem, koncese obsahuje pouze jeden náhradní motor (tj. 25 + 1). V současné době ještě dobíhá dodávka prvních 40 letounů na základě kontraktu z roku 2013. Oproti původním plánům ale Jižní Korea patrně neobjedná F-35B pro plánovanou letadlovou loď, protože ta má být větší a vybavená katapulty, takže by měla nést námořní verzi letounů KF-21.
BJMPJLQDWBD2VIYWS5YV4NQ7YI.jpg
Korejská F-35A na základně Air Force Base v Daegu Autor: Jeon Heon-kyun/AP
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Shania píše: 15/9/2023, 10:16
Ok, ale ten pozadavek je z pohledu toho jak se ty stroje pouzivali ve vsech konfliktech naprosto irelevantni. Problem by byl, pokud by vymena trvala 24-36-56h ciste prace mechaniku a ti by pak nemohli delat neco jineho, ne ze se prace udela a pak se to necha par hodin schnout...
A vzhledem k poctu motoru bude nejvetsi problem cekani na nahradni motor a nebo jakykoliv jiny dil nez samotna prace mechaniku...

Cokoliv co se musi udrzovat pod panely, ktere nejsou urcene pro beznou udrzbu bude trvat u F-35 dele, nez u jinych stroju, kvuli reaplikaci RAM tesneni, nutne neznamena, ze na tom bude vic prace...

Samozdrejme uvitam, pokud neko ma lepsi informace anebo nasel lepsi fotky vymeny motoru...

Myslím si že to moc zlehčuješ. Je veliký rozdíl mezi tím že jedno letadlo je schopné odstartovat po 4 hodinách a druhé po minimálně 8 hodinách co čekalo na uschnutí RAM materiálu ( čas může být delší, může být i kratší, ale nejmenší čas co se podařilo najít je těch 8 hodin). To může být velmi limitující faktor pro schopnost létat více misí.
Asi budeš oponovat zprávou jednoho pilota z Čáslavi který to počítal.
Ale jedna věc je statistika ( nekontroloval jsem čísla války v zálivu a sortie rate u jednotlivých letadel) a druhá je realita. Realitou myslím konkrétně to že jedna věc je létat na mnoha hodinové mise kvůli přeletům a druhá je když je země v obraně a létá se " nad hlavou", tedy že nepřítel je blízko. Jsou to dvě rozdílně věci s rozdílným počtem misí za den.

Myslím si že čistě výměna motoru u F-35 bud odpovídat starším letadlům. Rozdíl v čase je dán nutností používat zvláštní postupy pro Stealth vlastnosti letadla.
Uživatelský avatar
Martin.K
praporčík
praporčík
Příspěvky: 334
Registrován: 30/1/2009, 00:23
Bydliště: Ostrov

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Martin.K »

Wasp píše: 17/9/2023, 01:32
Shania píše: 15/9/2023, 10:16
Ok, ale ten pozadavek je z pohledu toho jak se ty stroje pouzivali ve vsech konfliktech naprosto irelevantni. Problem by byl, pokud by vymena trvala 24-36-56h ciste prace mechaniku a ti by pak nemohli delat neco jineho, ne ze se prace udela a pak se to necha par hodin schnout...
A vzhledem k poctu motoru bude nejvetsi problem cekani na nahradni motor a nebo jakykoliv jiny dil nez samotna prace mechaniku...

Cokoliv co se musi udrzovat pod panely, ktere nejsou urcene pro beznou udrzbu bude trvat u F-35 dele, nez u jinych stroju, kvuli reaplikaci RAM tesneni, nutne neznamena, ze na tom bude vic prace...

Samozdrejme uvitam, pokud neko ma lepsi informace anebo nasel lepsi fotky vymeny motoru...

Myslím si že to moc zlehčuješ. Je veliký rozdíl mezi tím že jedno letadlo je schopné odstartovat po 4 hodinách a druhé po minimálně 8 hodinách co čekalo na uschnutí RAM materiálu ( čas může být delší, může být i kratší, ale nejmenší čas co se podařilo najít je těch 8 hodin). To může být velmi limitující faktor pro schopnost létat více misí.
Asi budeš oponovat zprávou jednoho pilota z Čáslavi který to počítal.
Ale jedna věc je statistika ( nekontroloval jsem čísla války v zálivu a sortie rate u jednotlivých letadel) a druhá je realita. Realitou myslím konkrétně to že jedna věc je létat na mnoha hodinové mise kvůli přeletům a druhá je když je země v obraně a létá se " nad hlavou", tedy že nepřítel je blízko. Jsou to dvě rozdílně věci s rozdílným počtem misí za den.

Myslím si že čistě výměna motoru u F-35 bud odpovídat starším letadlům. Rozdíl v čase je dán nutností používat zvláštní postupy pro Stealth vlastnosti letadla.
No pokud to bude takova krizovka, jak píšeš, tak ty éra půjdou nahoru i bez nátěru. Sice ztratí část stealth vlastností, ale bojovat můžou.
Tvůj temný oheň ti nepomůže, plameni Udúnu. Vrať se do stínu!
Obrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

To je určitě možné, ALE, ztratí se jedna podstatná výhoda. A F-35 byť není pomalý, tak rychlostí také nepřekypuje a pokud bude svítit, bude pro něj těžší se dostat do výhody. Tedy, poměr ceny a výkonu půjde dolů.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Shania »

waspe, tvuj oblibenec komentoval pouze to jak se tu s Gripenem lita, vubec o vymene motoru nemluvil.

Realita je proste takova ze po par dnech rychleho tempa se generovani sorties nevyhnutelne zpomali. Byt ve valce roky/ mesice, tak se lita jednou 'tydne'... vycerpani je nevyhnutelne. vymena motoru je ten posledni problem. udrzet 1 sortis/ den je dlouhodobe je uspech.

Tohle neznamena, ze nelze kratkodobe tempo zrychlit.

Gripen je rozhodne snazsi udrzet v provozu, ale to je tak vse, ve vsech ostatnich ohledech ho F35 nekolikanasobne prekona. , nebo rovnou reknu, ze spoustu veci Gripen/F15 nebudou schopny delat vubec, navic operovat dlouhodobe stihace v nizkych letovych hladinach/cesani stromu se na nich podepise podstatne rychleji nez na F35 operujici vyse.

V prostredi jako je ukrajina bude F35 zdaleka nejrychlejsi zapadni stihacka po F22, vsichni ostatni budou bud litat u zeme a nebo odpalovat z extremnich vzdalenosti.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wasp »

Líbí se mě Tvoje jistota. :lej:
Zaujalo mě že píšeš že bude F-35 zdaleka nejrychlejší stíhačkou. Tabulkově je F-16 s PPN, lantirnem a výzbrojí +- stejně rychlý jako F-35A. Rozdíl bude, myslíš asi v akceleraci ? Jiank, oba se budou motat v podzvuku a pokud bude třeba tak akcelerují někam nad 1M, pak bude záležet. Méně vyzbrojená F-16 je jinak rychlejší, naopak F-35 s externí výzbrojí pomalejší.
Nedávno proběhla soutěž William Tell která se týká vzdušných bojů.
Zajimavé bylo že F-15C vyhrál soutěž v rychlosti přezbrojení. Bylo to přímé porovnání mezi F-22,35 a 15, takovou velmi soutěžní podobou. Tři letadla vedle sebe, stopky a diváci. Tři zbrojíři, celkem 4 střely a podle videa vyhrál tým F-15C ne o prsa ale o celý parník ( tedy, generování sorties F-35 by mohlo být horší než u F-15C, což ?)
Našel jsem video zde : https://www.dvidshub.net/video/897154/w ... ompetition

Možnou druhou zajimavou věci je to že se F-35 umístili v integraci, tedy ve spolupráci mezi stíhacími letadly vzadu.
Major Richard I. Bong Fighter Interceptor Trophy - udělována pro jednotlivé týmy, které prokázaly nejlepší integraci stíhacích letounů napříč různými platformami a systémy: První F-22, druhá F-15E, třetí F-35.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 579
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Wolfhound »

Zde bych jen upozornil, že tato tradiční soutěž se konala po 19leté pauze a lze předpokládat, že organizátoři z Air Combat Command považují zúčastněné typy v soutěžních disciplínách za vzájemně konkurenceschopné. Uvidíme, jak dopadnou další ročníky.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11767
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Lockheed Martin F-35 Lightning II

Příspěvek od Zemakt »

Jak chápat integraci?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letadla“