Četnické letecké hlídky, 1.část

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 374
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Četnické letecké hlídky, 1.část

Příspěvek od Martas2411 »

449463807_992733455849038_5182743033477467635_n.jpg
Četnické letecké hlídky-Strážili naše nebe

O československých letcích je už zde už poměrně hodně, či vlastně né hodně, ale je tady toho už slušně. A tak trochu změním téma a zkusím napsat něco z jiného soudku. Tentokrát to budou Četnické letecké hlídky.

Dne 1. července 1935 byly Ministerstvem vnitra zřízeny Četnické letecké hlídky. Hlavním úkolem těchto hlídek byla ochrana vzdušného prostoru nad státním územím, spolupráce s pozemními bezpečnostními silami třeba při pátrání po zločincích, dále to byly pátrací a záchranné akce třeba při živelných pohromách a jiných katastrofách. Prostě když to tak shrnu, tak letečtí četníci měli chránit vzdušný prostor před narušiteli a pomáhat i těm na zemi v různých situacích, které nastaly a vyžadovaly pomoc i ze vzduchu. Je třeba ovšem připomenout že tyto hlídky vznikly hlavně z toho důvodu, že po nástupu Adolfa Hitlera k moci se situace v našem pohraničí začala měnit. A nebylo to jen kvůli nástupu Hitlera. Své si tehdy přisadilo hlavně i Maďarsko a i později Polsko. Hlavně německá a maďarská letadla začala narušovat československý vzdušný prostor a nebyly to jen letadla, ale třeba i balony. Letečtí četníci se v té bouřlivé době určitě nenudili a snažili se své úkoly plnit se ctí a houževnatostí. Ale neměli to vůbec jednoduché, jelikož ze začátku působení měli zastaralou techniku a i když později dostali něco novějšího, tak stále to nebylo ono.
Ze začátku bylo zřízeno 5 leteckých hlídek. V Českých zemích to bylo v Chebu, Růžodole u Liberce a v Hradci Králové. Ve Slezsku to bylo v Dolním Benešově u Opavy a na Slovensku to byla ČLK ve Vajnorech u Bratislavy. Postupem času se tyto četnické hlídky rozrostly o další, bohužel přesně nevím o kolik. V roce 1936 bylo v plánu do budoucna postavit zhruba 15 hlídek. Ale k tomu nedošlo vlivem nadcházejících událostí. Některé hlídky se podařilo postavit např. v Českých Budějovicích, Starém městě u Moravské Třebové, Brně , Plzni či Zvolenu. Některé hlídky se zase musely přesunout. Třeba Četnická letecká hlídka z Dolního Benešova se musela přesunout na letiště v Hrabůvce.
245980906_3043113829301594_6792678712146253513_n.jpg
Někteří z letců ČLH se později proslavili za války, ať už na západní či východní frontě. Například “letecký četník” nadporučík letectva Josef Jaške, který později bojoval v bitvě o Francii a v Británii byl myslím prvním velitelem 313. stíhací perutě. Dalším “leteckým četníkem” byl štábní kapitán letectva třeba František Rypl, účastník přímé bitvy o Británii, velitel jedné z letek 310. stíhací perutě, později přešel do SSSR a jako první československý letec přistál dne 9. května 1945 v Praze jako šturman 1.československé smíšené letecké divize. Další “letecký četník” byl třeba dnes již zapomenutý nadporučík letectva Mikuláš Guljanič, který později sloužil na Podkarpatské Rusi a po rozpadu republiky bojoval proti Maďarům v tzv. Malé válce po boku Slováků na letounu Š-328. Později se stal velitelem 3. bitevního pluku a velel československým Šturmovikům v Ostravsko-opavské operaci. Dalším “leteckým četníkem” byl třeba Jan Klán, známý to pilot, který třeba ve francouzské kampani jako první Čechoslovák sestřelil německý Messerschmitt Bf 109, později třeba velel výcviku československých letců v polském Przemyslu, kde se naši piloti přecvičovali na sovětská letadla. Takže to je jen pár letců, které jsem zhruba vzpomněl.

Nadporučík Josef Jaške
245989506_3043111115968532_3897038709807181292_n.jpg
Nadporučík letectva ČLH Mikuláš Guljanič. Zapomenutý hrdina, který v posledních dnech konce Československé republiky sloužil na Podkarpatské Rusi, aby poté bojoval ve Slovensko- Maďarské válce v březnu 1939. Na konci války velel československým bitevním letcům v Ostravsko-opavské operaci. Na jeho tváři je vidět, že se na něm válka podepsala.
246041882_3043112039301773_461765192535605396_n.jpg
Co se týče Četnických leteckých hlídek tak ty měly zhruba takovou strukturu. V čele hlídky stál velitel, který byl vesměs aktivním pilotem. Tomu byli podřízeni tři piloti- jeden důstojník a dva četničtí gážisté. Dále měl pod sebou vrchního leteckého mechanika, další dva mechaniky, dva radiotelegrafisty, řidiče a kancelářského pomocníka. Samozřejmě né vždy bylo tohle pravidlem. Co se týče uniforem tak ty byly zajímavé. Četníci přiděleni k ČLH měli standardní šedozelené uniformy. Letci už to měli trochu jinak. Podle vzpomínek Mikuláše Guljaniče nosili tehdy brigadýrky s červeným lemem a četnickým odznakem. Sako ovšem bylo letecké s otevřeným límcem a kravatou, zatímco četníci měli uniformy upnuté až ke krku. Na saku byl na pravé straně prsou buď pilotní nebo pozorovatelský odznak. Kalhoty měli černé a na límci a výložkách byl odznak otevřené knihy- jako zákoníku. To s tím odznakem otevřené knihy ale berte hodně s rezervou, jelikož to vůbec nemám ověřené a v podstatě na to vzpomíná jen pan Guljanič.

V době vzniku leteckých hlídek to neměl personál vůbec jednoduché. Chlapi měli nedostatečné vybavení, zastaralé letadla, někde začínali úplně od píky a kolikrát neměli kde ani hlavu složit. Jak už jsem psal, tak ze začátku bylo postaveno pět leteckých hlídek, ale kromě stanic v Růžodole a v Dolním Benešově, fungovaly zbývající 3 hlídky z vojenských letišť. V Dolním Benešově mohli aspoň četníci použít pro svou službu hangár Masarykovy letecké ligy, ovšem třeba v Růžodole u Liberce začínali zcela o nuly.
Co se týče techniky tak to taky zpočátku nebyla žádná sláva. Byla dohoda ministerstev vnitra a obrany o zapůjčení vojenských letadel k nově budovaným Četnickým leteckým hlídkám. Vojáci vzhledem k mezinárodnímu napětí samozřejmě nechtěli uvolnit to nejlepší co měli a tak četníkům dali jak bych to slušně řekl méně výkonné stíhací letadla typu Škoda D-1 a pozorovací letadla typu Aero AP-32. Tyto letadla bohužel byly už hluboko za zenitem a letečtí četníci i s těmito letadly startovali ke splnění úkolů.
Samozřejmě si Ministerstvo vnitra tohoto problému všimlo a snažilo se leteckým četníkům ulehčit situaci. V roce 1936 byly pro ČLH objednány dvouplošníky Letov Š-528, což vlastně byly vylepšené Letovy Š-328. Jestli se nemýlím tak tato letadla měla lepší parametry než Letov Š-328 a matně si pamatuji , že tyto stroje už měly kovovou třílistou vrtuli. Letečtí četníci měli dostat 6 nebo 7 kusů těchto letadel. Kromě toho měli letečtí četníci dostat i 12 spojovacích letadel typu Be-51 A.( Beneš-Mráz Be-51 Beta-Minor ).
Letečtí četníci měli jak jsem se dočetl do konce roku 1938 disponovat 26 až 28 letadly. Kolik jich opravdu měli, to netuším. Do roku 1940 již měli mít na 40 četnických letadel. Bohužel k tomu už nedošlo a letečtí četníci dál létali na tom co dostali. Ony slibované Letovy Š-528 nedostali a vyfoukla jim je armáda. Místo toho jim dali starší Letovy Š-328. Oněch 12 letadel Beta- Minor byly dodány až v únoru 1939 a do služby se už nedostaly. Nakonec aspoň ČLH hlídky obdržely i nějaké ty stíhací Avie B 534.
Zbarvení letadel ČLH bylo taky specifické. Letadla měla šedozelenou kamufláž a náběžné hrany křídel a někdy i příď trupu byly červené. Na ocasních plochách bylo umístěno bílé olemované státní označení ve tvaru sférického trojúhelníku. Na trupu měly stroje imatrikulaci ve stylu OK-P, plus další dvě písmena k tomu. Označení velké P znamená jako policejní. Toto označení bylo i na vrchní i spodní straně křídel. Je pravdou, že ne všude se takto letadla označovala.
K Četnickým leteckým hlídkám by se toho dalo napsat určitě více, ale na to není čas ani prostor. Takže bych zde chtěl napsat jen pár vzpomínek bývalých “ četníků” a obrázek si uděláte určitě sami. Takže prosím ještě nic nekomentujte, budou ještě dva díly. Jelikož je článek moc dlouhý
a já neumím vkládat víc obrázků než 4, tak to dám na části.

Zdroje-úvodní obrázek četnické Škody D-1 je z FB, autor je Pavol Sluka
Zdroje- Jiří Rajlich, Jiří Sehnal- Vzduch je naše moře
Jakub Fojtík- Policejní letadla
časopis Hobby Historie ročník 2011
časopis Letectví a kosmonautika ročník 2008 č.5
muzeum Policie ČR
http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-ostrava.htm
https://www.valka.cz/Cetnicka-letecka-hlidka-Dolni...
https://www.facebook.com/.../d41d8cd9/1 ... 137380516/
http://www.szm.cz/media/docs/1-2018-5ee723b5c1188.pdf
https://cs.wikipedia.org/.../%C4%8Cetni ... _leteck%C3...
https://www.muzeumpolicie.cz/zbrane-str ... via-b-534/
https://www.idnes.cz/.../cetnicke-letec ... ky.A151226...
http://www.rezava-vrtule.cz/motor/avia-b-534-clh-jaske

Část 2. viewtopic.php?t=10583
Část 3. viewtopic.php?t=10584
Část 4. viewtopic.php?t=10585
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Četnické letecké hlídky, 1.část

Příspěvek od Zemakt »

diskuze o lingvistice přesunuta sem viewtopic.php?t=10036&hilit=zdroje+nakl ... D&start=80
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“