F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Dzin píše: 3/12/2024, 08:32 Na to ale upozorňuje, že je to rozdíl oproti ČR, kdy Poláci přímo smluvně ošetřili, že offsety budou, jen je definují později.
Jak to může vědět? Samozřejmě nijak protože smlouvy jsou neveřejné. Fabulace stejná jako dobrá polovina článku.
Zde zase uvádí, že zmíněné prodeje byli součástí dohod. Tedy pokud nešlo průmysl podpořit přímo výrobou a vývojem F-35, podpořili jiný segment.
To prostě není legálně možné. A opět fabulace. Nebo je někde nějaká smlouva/dokument obsahující že GMARS je nějak navázaný na nákup F-35? Neřekl bych. Spojije dohody/nákupy které s programem F-354 nijak nesouvisí a dělá z toho nějaké fiktivní offsety.
Neřekl bych, že je ignoruje, v článku to ostatně rozebírá. Spíše z toho plyne, že vyjednávání ČR bylo už od počátku s velmi malou ambicí. Tedy, jako že už dopředu předpokládáme, že nám to nejprojde a tak to ani nežádáme. Ohledně síly leteckého průmyslu, tam právě upozorňuje i na možnosti mimo něj, viz. příklad Německa.
No řekl bych že ignoruje. O průmyslovou spolupráci a zapojení firem bylo žádáno od začátku a i se takové programy budou realizovat.
To tam vysvětluje tím, že je to na základě rozhodnutí MO ČR pořídit logistické schéma CLS (Contractor Logistics System).
To by s tím nemělo naprosto souviset.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12324
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Dzin »

stirling píše: 3/12/2024, 08:44 Článek jsem nečetl (asi to bude opřeno o fakta), ale určitě by mě zajímala čísla a tady je zatím nevidím, dejte sem prosím tedy info o kolik za kus (očištěno o zbraně) zaplatíme více než němci nebo poláci?
Jak už bylo řečeno, tohle se v článku neřeší, řeší se smlouvy o průmyslové spolupráci a logistice.

Dám sem souhrnou tabulku z článku
tabulka.jpg
zdroj: Fojtík, J. 2024: České F-35: Růst schopností letectva, ale co zapojení českého průmyslu? ATM 12/2024, s. 34-41.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

stirling píše: 3/12/2024, 08:44 Článek jsem nečetl (asi to bude opřeno o fakta), ale určitě by mě zajímala čísla a tady je zatím nevidím, dejte sem prosím tedy info o kolik za kus (očištěno o zbraně) zaplatíme více než němci nebo poláci? Tedy přesněji dejte sem ty tři ceny za ks.
To sem nikdo nedá protože smlouvy a ani rozklad cen nejsou zveřejněné.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12324
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Dzin »

Scotty87 píše: 3/12/2024, 09:37 Jak to může vědět?
jako insider může mít tyto informace. Každopádně v minulosti ukazoval, že má poměrně dobré informace o podobných věcech.
Scotty87 píše: 3/12/2024, 09:37 To prostě není legálně možné
Proč by nemohlo být? CHápu to tak, že zmíněné smlouvy jsou offsety v jiném segmentu, než přímo leteckém průmyslu. To není přeci nic proti ničemu, nebo proč by to nešlo?
Scotty87 píše: 3/12/2024, 09:37 O průmyslovou spolupráci a zapojení firem bylo žádáno od začátku a i se takové programy budou realizovat.
To se v článku nepopírá, ale tvrdí se, že to bylo nedostatečné a nedůsledné.
Scotty87 píše: 3/12/2024, 09:37 To by s tím nemělo naprosto souviset.
Tak jak chápu zmíněné schéma CLS, tak jde o to, že zákazník si po výrobci žádá co chce a ne, že výrobce sám aktivně řeší problém. Proto není připojen na zmíněný systém, který se bere pro schéma PBL (Performance Based Logistics). Je pravda, že uvádí, že žádný stát s CLS zmíněnou schopnost nemá.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Dzin píše: 3/12/2024, 09:42 Jak už bylo řečeno, tohle se v článku neřeší, řeší se smlouvy o průmyslové spolupráci a logistice.
Čemuž zásadně chybí zdroje ze kterých čerpal. Viz. ona tabulka.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Dzin píše: 3/12/2024, 09:48 jako insider může mít tyto informace.
Nemůže.
Proč by nemohlo být? CHápu to tak, že zmíněné smlouvy jsou offsety v jiném segmentu, než přímo leteckém průmyslu. To není přeci nic proti ničemu, nebo proč by to nešlo?
Není možné ve smlouvě vyžadovat investice které nesouvisí s předmětem smlouvy.
To se v článku nepopírá, ale tvrdí se, že to bylo nedostatečné a nedůsledné.
Já říkám že to lepší být nemohlo. Což jsou dvě tvrzení na základě pocitů. Protože nic jiného ani jeden z nás v ruce nemá.
Tak jak chápu zmíněné schéma CLS, tak jde o to, že zákazník si po výrobci žádá co chce a ne, že výrobce sám aktivně řeší problém. Proto není připojen na zmíněný systém, který se bere pro schéma PBL (Performance Based Logistics). Je pravda, že uvádí, že žádný stát s CLS zmíněnou schopnost nemá.
Což je nespíš vyčtené z toho co je taxativně vyjmenované v nabídkách DSCA. To ovšem vůbec nic neznamená. Tam není přímo vyjmenovaných spousta jiných věcí. Bez toho aby znal finální smlouvu jsou to jen odhady a fabulace. Například v naší nabídce nejsou přímo uvedené 4 Full Mission simulátory. Přesto je k letadlům pořizujeme.
ALIS tak jak jeho funkci chápu já vyhodnocuje stav letounů a upozorňuje na potřebu údržby/servisu, poskytuje další analytické informace o letadle a podporuje pozemní zabezpečení. Dle mého názoru letadlo bez něj prostě nemůže fungovat. Ale třeba mě někdo kdo se vyzná v provozních systémech F-35 opraví.
stirling
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 31/8/2018, 09:58

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od stirling »

Za mě by si USA akorát nasrali na hlavu pokud by někomu dávali levněji když tvrdí, že je to cena pro ně.... to prostě nedává smysl (možná malá množstevní sleva, ale spíše na to ostatní vybavení), cena letounu i motoru je sledovaná. A ještě do toho asi může vstoupit případně to, že někomu přidělíš nějaké peníze jako pomoc viz u nás na vrtulníky.
Cena se určitě mění v čase a do tabulky rozhodně nepatří státy co se podílí na programu f35 od začátku viz Norsko. Ten logistick systém je divný, to mají všichni co podepsali nové sml, možná tak to prostě teď je.
Pokud ty čísla jsou v článku reálně ozdrojovaná, tak jsem vyjednali prostě méně než ostatní a mělo to být aspoň 1,2 mld, ale zase rumuni už podepsali tak proč tam není číslo a je tam otazník...
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12324
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Dzin »

Jo u toho Norska jsem si taky říkal, že je v tabulce navíc. Ozdrojované to má, třeba u ČR se v případě objemu průmyslové spolupráce (0,68 mld) odvolává přímo na prohlášení MO ČR. Tam třeba i uvádí, že i když MO tvrdilo, že příslušné projekty budou podepsány nejpozději při podpisu smlouvy s USA, nestalo se tak. Potom tam uvádí konkrétní zatím podepsané smlouvy a rozebírá jejich možnosti.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4906
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Tak to je ČR a co zdroje pro ty ostatní?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

trocha šuškandy
- Všechna stání pro F-35 budou zakrytá, průjezdná, s vraty na obou stranách = žádné mašiny nebudou stát pod širým nebem. (ale pozor, zde někteří spekulanti chtějí katovat kosty a udělat je bez vrat.)
- celé se to připraví podle amerických plánů, u nás se nemá nic vymýšlet, budou to typizované objekty pro USAF. Nabídka je, že to postaví Amíci nebo si to postavíme sami, a Amíci to budou certifikovat.
- největší práce čekají vzletovou a přistávací dráhu.

no a piloti F-35 demonstrovali, že tohle éro umí pěkně vzlétat i bez přídavného spalování. Takže hluk by měl být taky v pohodě.
ObrázekObrázekObrázek
stirling
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 31/8/2018, 09:58

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od stirling »

Ano, šlo mě o to zda má zdroje k těm zahraničním číslům - jinak tu tabulku může nakreslit každý. Je mě také divné jak se tím ČR chlubila co vyjednala a přitom podle tohoto krom Poláků, Rumunů a Řeků má každý jednou tolik.
Offset - tohle je fakt plácnutí i když by to tam bylo tak víme jak to funguje, firma chce investovat a ta druhá se jen domluví, že řekne, že je to ten offset atd.
Co je pro mě nejzajímavější je ten Contractor Logistics Systém - všichni 2022+ ho mají a naopak ty starší sml ne, je to náhrada? Jak je to tam vysvětleno?
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 12324
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Dzin »

Podle článku má. Tabulka má vycházet ze zveřejněných informací v rámci DSCA.

U nás se politici chlubí i svými neúspěchy (viz. třeba Babiš a to jaký je skvělý krizový manažer když "zvládl covid") tak zrovna tohle moc divné není. Hlavně je to určeno pro domácí veřejnos a ta ve většině případů dělá cokoliv jiného, než, že si tvrzení politiků ověřuje. Takže to, že se politik chlubí něčím, čím by se chlubi neměl je naprosto normální. A nejen u nás.

CLS je původní systém logistiky, kdy si uživatel nakupuje jen to, co právě potřebuje od dodavatele, PBL je nový systém, kdy si uživatel stanoví provozuschopnost a dodavatel mu jí plynule zajišťuje. CLS upřednostňují USAF, byť mají problémy s nustálím překračováním výdajů na údržbu a státy se určitým zázemím. Rumunsko má mít zájem na rozšíření současných práv na opravy agregátů F-16 i na F-35, Řecko má těžit z čerpání vojenské pomoci a stejně tak i Německo, ale to by už mělo z toho couvat a prosazovat model PBL s tím, že by ho realizovalo skrze svoje firmy.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
pjaro77
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1991
Registrován: 13/11/2019, 17:19

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od pjaro77 »

skelet píše: 3/12/2024, 12:38 ...
no a piloti F-35 demonstrovali, že tohle éro umí pěkně vzlétat i bez přídavného spalování. Takže hluk by měl být taky v pohodě.
Aj naložené zbraňami ?
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4852
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

No to vis ,ze ne. Mozna tak naboji pro kulomet.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3872
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Este by mohli dokazat nieco trafit palubnym kanonom .
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4852
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

HONZIK11 píše: 3/12/2024, 17:36 No to vis ,ze ne. Mozna tak naboji pro kulomet.
Kvuli nicemu se draha prodluzovat nebude.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19009
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

ano, dá se předpokládat, že si piloti nechali předvést vzlet bez forsáže a bez výzbroje..
v konfiguraci se 4 PLŘS není důvod, aby to F-35A nezvládla. Tahu má habakuk a Čáslav je dost dlouhá.
Hotovost samo sebou bude lítat s forsáží.
ObrázekObrázekObrázek
snooper
desátník
desátník
Příspěvky: 55
Registrován: 23/3/2018, 16:05

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od snooper »

Autor článku ATM ( České F-35 ) pan Judr. Fojtík ( konec článku cítím nějakou zahořklost nebo zklamání (to je moje domněnka z článku)
Tak se obul do MO ČR. Ale na obranu autora , jsem čekal že třeba AERO Vodochody se nějak zapojí do výroby F35 = 0
Určitě se dalo udělat více.

Životopis
JUDr. Jakub Fojtík, Ph.D., LL.M. je autorem letecké literatury se zaměřením na vrtulníky a československý a český letecký průmysl. Je rovněž dlouholetým autorem odborných textů v leteckých a vojenských časopisech v ČR (Letectví a kosmonautika, ATM, Aero Hobby, Flying Revue...) a zahraničí ( Air Forces Monthly, Combat Aircraft, AirMAX, Defence Helicopter...) s téměř 700 články publikovanými v šesti jazycích. Je absolventem magisterského i doktorského studijního programu Policejní akademie ČR, kde se v minulosti se věnoval i externí výuce. V letech 2008 až 2012 působil ve společnosti LOM PRAHA s.p., odkud z pozice zástupce obchodního ředitele přešel do společnosti Aero Vodochody. Tam pracoval ve funkci ředitele pro rozvoj obchodu a později viceprezidenta pro vojenský prodej a mezi jeho hlavní projekty patřil prodej letounů L-159 do zahraničí a vývoj nového letounu L-39NG. Od roku 2020 pracuje pro společnost Primoco UAV, v níž zastává pozici viceprezidenta pro rozvoj obchodu.
Hovoří anglicky, rusky a německy.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4648
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od seabee »

snooper píše: 3/12/2024, 20:10 Autor článku ATM ( České F-35 ) pan Judr. Fojtík ( konec článku cítím nějakou zahořklost nebo zklamání (to je moje domněnka z článku)
Tak se obul do MO ČR. Ale na obranu autora , jsem čekal že třeba AERO Vodochody se nějak zapojí do výroby F35 = 0
Určitě se dalo udělat více.
Aero Vodochody má kromě L-39 Skyfox smělé plány na podstatné zvýšení dodávek pro C-390 Millennium a Airbusy. Ty kapacity připravovalo ještě před rozhodnutím o nákupu F-35, takže asi už víc nemůže. A pokud vím z nedávné minulosti, bojovalo s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“