Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Ah jaj. 1. z 9 predseriovych kusov sa od zeme odlepili az v 1997. Areodynamicky je to teda najmladsia koncepcia dneska. Na vitazovy sutaze YF-22A sa este dlho potom pracovalo, s motorom F-119 lietala az v 97. Avionika bola do stroja dodavana postupne v Blockch 1 az 4 okolo roku 2000. Na datalink pokial viem serive F-22 este len cakaju.Rosomak píše:Aha, hodně mladé...
1981 zadání konceptu
1986 zadání k vypracování nabídek
1991 vybrání vítěze
S takovou si budeš muset počkat na otevření archivů spíše 200 let, než 50. To teprve začne tvořit páteř sil USA (pokud budou USA existovat)
Upresnil by som len niektoré dátumy
1983 - zadalo veliteľstvo USAF podklady pre spracovanie štúdie a návrhov na nové stíh. lietadlo, ktoré by od druhej polky 90. rokov nahradilo F-15. O niečo neskôr sa požiadavky upravili na základe poznatkov o Mig-29 a Su-27.
31.10.1986 sú už vybrané dva tými, ktoré majú pokračovať vo vývoji svojich strojov a každý z nich dostáva 691mil USD na pokračovanie vývoja a postavenie a zalietanie 2 prototypov.
do 31.12.1990 je zisťované do akej miery splnili už hotové prototypy zadané požiadavky
1.5.1991 vybraný víťaz, ktorého 2 stroje majú už nalietaných ,dokopy, 80 až 100 hodín.
a sústavy avioniky sú už do toho dátumu odskúšané na 2 lietadlách Boeing 757 / po úpravách na testovanie názov BAC 1-11 /
To, že sa neskorší vývoj naťahoval nebolo ani tak tech. problémami, ako skôr finančnými a zmenou koncepcie nepriateľa pre USAF.
1983 - zadalo veliteľstvo USAF podklady pre spracovanie štúdie a návrhov na nové stíh. lietadlo, ktoré by od druhej polky 90. rokov nahradilo F-15. O niečo neskôr sa požiadavky upravili na základe poznatkov o Mig-29 a Su-27.
31.10.1986 sú už vybrané dva tými, ktoré majú pokračovať vo vývoji svojich strojov a každý z nich dostáva 691mil USD na pokračovanie vývoja a postavenie a zalietanie 2 prototypov.
do 31.12.1990 je zisťované do akej miery splnili už hotové prototypy zadané požiadavky
1.5.1991 vybraný víťaz, ktorého 2 stroje majú už nalietaných ,dokopy, 80 až 100 hodín.
a sústavy avioniky sú už do toho dátumu odskúšané na 2 lietadlách Boeing 757 / po úpravách na testovanie názov BAC 1-11 /
Altaj to nie je až tak úplne pravda. Lebo jeden z dvoch postavených prototypov YF-22A lietal s motormi YF-120 a druhý s YF-119 a to ešte pred určením víťaza. Zaujímavosťou je, že s motormi od General Electric YF-120 dosahoval max. letovú rýchlosť bez príd. spalovania 1,58 M a s Pratt Whitney YF-119 "len" 1,4M.Na vitazovy sutaze YF-22A sa este dlho potom pracovalo, s motorom F-119 lietala az v 97
To, že sa neskorší vývoj naťahoval nebolo ani tak tech. problémami, ako skôr finančnými a zmenou koncepcie nepriateľa pre USAF.
Mimochodem, OT...někde jsem četl, že se uvažuje o vývoji vysloveně bombardovací verze...ale že zde by mohl případně uspět i YF-23, který snad mě některé vlastnosti pro toto vhodnější (já bych jim to přál, neb se mi ten stroj líbil velice). Je to nějaký fake nebo ne?


Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
To som čítal aj ja... že sa o tom uvažuje je kľudne možné, ale že by sa to malo aj stať pochybujem, resp. je to určite ešte veľmi ďaleko. A zaviešť ďaľší úplne nový typ (YF-23) už vôbec nie - nie sú peniaze, a toto by bolo najdrahšie riešenie.

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.
Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Behom 90. rokov bol motor F-119 vylepseny, znizenie specifickej spotreby paliva v ramci niekolkych konstrukcnych zmien.
Zmeny na prototype YF-22: - stroj bol skrateny o cca 1/2 m
- zvecsene rozpetie kridla z 13,3 na 13,5 m,
pricom plocha ostala nezmenena.
- znizila sa sipovitost kridel zo 48°na 42°
- stroj bol znizeny s 5,4 na 5,0m
- prechody (centroplan - kridlo)
boli viac zaoblene, znizil sa celny odpor
- kabina bola viac v predu, co zlepsilo zorne
pole pasivnych senzorov
Rabo: Udajom z testov YF-22 a F-22 sa neda verit ..... dnes ma Raptor supercruise 1,8 mach, ziadnych 1,4 ani 1,5. A to sa nemenil ani motor ani areodynamika. Vypustia udaj ktory je skutocnosti ovela nizsi nez realne vykony lietadla. A tak to este par rokov bude, kedze sa nikam nepredava.
Zmeny na prototype YF-22: - stroj bol skrateny o cca 1/2 m
- zvecsene rozpetie kridla z 13,3 na 13,5 m,
pricom plocha ostala nezmenena.
- znizila sa sipovitost kridel zo 48°na 42°
- stroj bol znizeny s 5,4 na 5,0m
- prechody (centroplan - kridlo)
boli viac zaoblene, znizil sa celny odpor
- kabina bola viac v predu, co zlepsilo zorne
pole pasivnych senzorov
Rabo: Udajom z testov YF-22 a F-22 sa neda verit ..... dnes ma Raptor supercruise 1,8 mach, ziadnych 1,4 ani 1,5. A to sa nemenil ani motor ani areodynamika. Vypustia udaj ktory je skutocnosti ovela nizsi nez realne vykony lietadla. A tak to este par rokov bude, kedze sa nikam nepredava.
No problem je, ze diky byrokracii v letecke asociaci se neustale prodluzuje cas mezi ukoncenim vyvoje jednotlivych komonentu a jejich pouzitim na letadle. T.j. nektere soucasti mohli byt "hotove" i 2-3 roky pred tim, nez byli pouzity na letadle.Altaj píše:Behom 90. rokov bol motor F-119 vylepseny, znizenie specifickej spotreby paliva v ramci niekolkych konstrukcnych zmien.
porad jsou ty oficialni udaje nejpresnejsi. Taky jsem slysel, ze nekteri piloti SR-71 tvrdili, ze blackbird "umi" 5-machu.Altaj píše: Rabo: Udajom z testov YF-22 a F-22 sa neda verit ..... dnes ma Raptor supercruise 1,8 mach, ziadnych 1,4 ani 1,5. A to sa nemenil ani motor ani areodynamika. Vypustia udaj ktory je skutocnosti ovela nizsi nez realne vykony lietadla. A tak to este par rokov bude, kedze sa nikam nepredava.

Jenže po krátkou dobu bylo jak na stránkách USAF, tak Lockheedu napsáno, že Raptor dá M2.0+ na forsáž a 1.7+ v supercruise. Pak to zmizelo, nahradily to pofidérní kecy a o reálných výkonech svědčí akorát svědectví zúčastněných a čas od času nějaká tisková zpráva - jako ta o pár stránek hlouběji (potvrzující maximálku daleko přes M2.0).
Tak zde máme zprávu o rozpočtových škrtech v Pentagonu:
"Za své podle listu WP vezmou projekty superstíhačky F-22 Raptor"
Další krácené programy najdete na novinky.cz. V každém případě Silent Eagle začíná dávat smysl.
"Za své podle listu WP vezmou projekty superstíhačky F-22 Raptor"
Další krácené programy najdete na novinky.cz. V každém případě Silent Eagle začíná dávat smysl.



Mne sa to nezda. 242 F-22 je realita, su objednane USAF a budu vyrobene. Ziadne skrty sa nekonaju, lebo sa udiali uz pocas 90tych rokov z 750 na 650, 380 potom na 183 teraz vsak navysili o 60. Tiez jaksi nerozumiem co tym novinky.cz chceli povedat.
Ach joj, Silent Eagle bude mat zmysel jedine ak by platili slova ,,odbornikov´´ z cias 60tych rokov pred Vietnamom, ktory vo vizii buducich vzdusnych bojov - Forecast tvrdili, ze obratnost je zbytocna vlastnost aboj sa bude viest len v BVR. Lebo na blizko nema Eagle ziadnu sancu. Jakby ked ma max. turn rate 21°/s (a to este stihacia verzia bez CFT!!!) , kym stare Su-27 ma ustaleny 24°/s. A novy Su-35 ma vdaka vektorovym tryskam maximalny az 36°/s .......
Ach joj, Silent Eagle bude mat zmysel jedine ak by platili slova ,,odbornikov´´ z cias 60tych rokov pred Vietnamom, ktory vo vizii buducich vzdusnych bojov - Forecast tvrdili, ze obratnost je zbytocna vlastnost aboj sa bude viest len v BVR. Lebo na blizko nema Eagle ziadnu sancu. Jakby ked ma max. turn rate 21°/s (a to este stihacia verzia bez CFT!!!) , kym stare Su-27 ma ustaleny 24°/s. A novy Su-35 ma vdaka vektorovym tryskam maximalny az 36°/s .......
http://www.atmonline.cz/news/2009/duben/060409a.htm máme strach o zdraví občanů! nebo o to, že by se ty zbytky dostaly do jiného státu?
Altaji, pokud se bude v programu F-22 škrtat, tak je třeba nějak flotilu F-15 něčím nahradit. A o to by se popraly F-35 s F-15SE. O nic víc nejde.

Altaji, pokud se bude v programu F-22 škrtat, tak je třeba nějak flotilu F-15 něčím nahradit. A o to by se popraly F-35 s F-15SE. O nic víc nejde.




- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
To môže byť aj jedno s druhým.
Aj keď trosky väčšiny moderných bojových strojov môžu byť celkom nebezpečné, nadýchnuť sa prachu z roztrieštených dielov z karbonových čí borových vlákien je dobrý základ pre neskoršiu rakovinu hrtanu a pľúc - podobne si na taký "chlpatý" dielec siahnuť...
Rozbehnutý a viacmenej dokončený F-22 sa má škrtať a nedokončený F-35 nie? Čudné, aj keď zasa v projekte F-35 sú aj cudzie peniaze, takže by to museli nejak spojencom zdôvodniť.
Aj keď trosky väčšiny moderných bojových strojov môžu byť celkom nebezpečné, nadýchnuť sa prachu z roztrieštených dielov z karbonových čí borových vlákien je dobrý základ pre neskoršiu rakovinu hrtanu a pľúc - podobne si na taký "chlpatý" dielec siahnuť...
Rozbehnutý a viacmenej dokončený F-22 sa má škrtať a nedokončený F-35 nie? Čudné, aj keď zasa v projekte F-35 sú aj cudzie peniaze, takže by to museli nejak spojencom zdôvodniť.
Skor ta druha moznost, pre ruskeho agenta neni problem do kufra medzi tricko strcit nejaky ten kovovy crep z lietadla. Ak budu mat rusi stastie, cela americka stealth technologia bude mat cenu obojsmernej letenky Moskva San-Francisco + vodky ako odmeny pre takehoto ,,turistu´´.
Neviem ci je lepsia F-35, alebo F-15. V low speed dogfighte asi F-35 pri transsonickych rychlostiach je to otazne, v energetickom suboji by som skor dal na Eagla. F-15SE bude mat vyhodu v nosnosti vyzbroje.
Osobne by sa mi viac pacila modernizacia F-15E. Mnam, podla Visingra mozu dostat AESA radary,Sniper XR namiesto LANTRIN, prilbove zamerovac JDAM, JSOW a 2 kridlove zavesniky, cim sa zvysi nostnost vyzbroje na 13 360kg!!! (napr Su-34 iba 8 ton bomb).
Neviem ci je lepsia F-35, alebo F-15. V low speed dogfighte asi F-35 pri transsonickych rychlostiach je to otazne, v energetickom suboji by som skor dal na Eagla. F-15SE bude mat vyhodu v nosnosti vyzbroje.
Osobne by sa mi viac pacila modernizacia F-15E. Mnam, podla Visingra mozu dostat AESA radary,Sniper XR namiesto LANTRIN, prilbove zamerovac JDAM, JSOW a 2 kridlove zavesniky, cim sa zvysi nostnost vyzbroje na 13 360kg!!! (napr Su-34 iba 8 ton bomb).
Za všetko zlo sa môže katolícka cirkev.
Co jsem se dnes dočetl, tak produkce F-22 by se dle toho plánu měla zastavit na 187 letounech. Kolik jich mělo být do teď netuším. Krom toho se má zrušit jedna letadlovka, program tankerů, nákup VH-71, vývoj protiletadlových raket co měli být v Polsku a taky létající laser YAL-1 (?). Údajně je v ohrožení i FCS. Tak to jsem zvědav co z toho je všechno pravda.



Tech deset letadlovek bude az po roku 2040.
Cele vyjadreni je tady:
http://www.defenselink.mil/speeches/spe ... echid=1341
Cele vyjadreni je tady:
http://www.defenselink.mil/speeches/spe ... echid=1341
Myslíš asi tohle: We will shift the Navy Aircraft Carrier program to a five-year build cycle placing it on a more fiscally sustainable path. This will result in 10 carriers after 2040."
Tj. znamená to, že počet letadlových lodí do této doby zůstane stejný - každých pět let se obmění jedna nejstarší za jednu novou. Snížení počtu o jednu je možné, uvidíme co bude za třicet let...
Dnes máme 10 x třídu NIMITZ, 1 x třídu ENTERPRISE, kterou vymění 1 x nová třída GERALD FORD, která se staví od roku 2005 - budou o cca 30 metrů širší.
Tj. znamená to, že počet letadlových lodí do této doby zůstane stejný - každých pět let se obmění jedna nejstarší za jednu novou. Snížení počtu o jednu je možné, uvidíme co bude za třicet let...
Dnes máme 10 x třídu NIMITZ, 1 x třídu ENTERPRISE, kterou vymění 1 x nová třída GERALD FORD, která se staví od roku 2005 - budou o cca 30 metrů širší.