Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
Ač je to pro mladou generaci téměř k nevíře, první použitelný těžký bombardér schopný nést větší pumovou zátěž nevznikl v západní evropě či USA, ale u našich bývalých východních sousedů – v carském Rusku.
Za vývojem těchto na tu dobu obřích letadel hledejme velmi známou osobnost – byl jím IGOR SIKORSKY, jehož jméno je nerozlučně spjato s vývojem a výrobou vrtulníků.
Musíme si uvědomit, že v roce 1914 vznikla v Rusku „eskadra vzdušných korábů“, což byla letka vyzbrojena bombardéry „Ilja Muromec“. Na západní frontě se proháněly křehké dvojplošníky s motorem do 100 HP, na východě bombardéry utočily s pumami o váze několika desítek či stovek kg!
Základna jednotky byla na letišti Jablonna u Varšavy, později letiště u Pskova. Počátkem roku 1915 měla eskadra k dispozici 5 strojů, na podzim 1916 dvacet bojeschopných letounů.
Prvním náletem byla akce proti Přemyšlu 18.11.1914, kdu dva stroje svrhli 27 pum o celkové váze 354 kg. Akce probíhaly ve dvojcích, více letounů se objevovalo málokdy. Nejvíce letounů se objevilo 15.6.1917 při náletu na Baranoviči. Celkem uskutečnila eskadra od ledna 1915 do listopadu 1917 422 náletů, svrhla při nich 2000 pum a byl sestřelen pouze jeden letoun (12.6.1916), při tomto boji však sestřelil tento IM tři letouny.
Stroje „Ilja Muromec“ měli výrobní označení IM, za nímž se udávalo písmeno ruské abecedy. Po první serii IM-B z léta 1914 přešla výroba před koncem roku na verzi IM-V vyrobenou v serii 30 ks. Měla odhlehčenou konstrukci a čtyřčlennou posádku v plně krytých prostorách trupu.
Problémem všech IM byly vždy motory – v Rusku bylo málo motorů o výkonu 150 HP a více. U prvních IM se montovaly 2 x Argus 125 HP a 2 x 145 HP, mnoho z nich létalo se Salmasony 135 HP a 200 HP. Postupně se objevují motory Sumbeam, Fiat, Renalt a ruské RBZ – to dokazuje závislost rusů na zahraničních motorech.
Stroje serie IM-V nosily až 500 kg pum, většina vážila 5, 10 a 33 kg. Na podzim 1915 svrhl IM-V experimantální pumu ráže 25 pudů – 410 kg. Největší pumyměly ráži 245 kg, pokusně byla postavena puma ráže 660 kg, ta se však do vzduchu nedostala.
Obranou výzbroj tvořily dva kulomety nad trupem ve výřezu horního křídla – opět ruzné typy – Maxim, Vickers nebo Madsen. Palivové nádrže byly opatřeny pancéřováním!
V prosinci 1915 se objevuje serie IM-G s podvariantami G-1 až G-4. Většina strojů má motory RZB-6. Serie G-2 nese 5 kulometů a 170 kg pum, G-3 šest kulometů a 190 kg pum. Pumový naklad klesá, postupně se zdokonaluje a zpevňuje konstrukce draku, zvyšuje počet kulometů a členů posádky.
V lednu 1916 je zálétána verze IM-D – má zmenšené rozpětí křídel a motory uspořádané do tandemu. Je zdokonalen trup a zjednodušen podvozek.
Poslední serií byla IM-Je. Měla čtyři motory Renault, 8 kulometů a nesla 300 kg pum.
V průběhu války koncepce letadel IM zastarala, měly příliš velké rozpětí a nosnou plochu, malé plošné zatížení a byly to spíše motorizované kluzáky. Měli velkou VOP rovnající se 30% nosné plochy křídel, nepříjemné letové vlastnosti a chování při vzletu a přistání. I kduž ustnuly ve vývoji, měly ohromný význam technický i prestižní a to nejen pro ruské letectvo, ale i jako inspirace pro letectva jiných států
Technické paranetry:
IM-V:
rozpětí – 29,8 m
délka – 17,5 m
vzletová hmotnost – 5000 kg
max. rychlost – 120 km/h
vytrvalost – 5 h
dostup – 3000 m
max 417 kg pum
IM-G-1:
rozpětí – 30,9 m
délka – 17,1 m
vzletová hmotnost – 5400 kg
max. rychlost – 135 km/h
vytrvalost – 4 h
dostup – 4000 m
max 500 kg pum
IM-Je-1:
rozpětí – 31,4 m
délka – 18,2 m
vzletová hmotnost – 7000 kg
max. rychlost – 130 km/h
vytrvalost – 4,4 h
dostup – 2000 m
max 500 kg pum
IM vystavený v ruském Moninu, jedná se určitě o repliku
Ač je to pro mladou generaci téměř k nevíře, první použitelný těžký bombardér schopný nést větší pumovou zátěž nevznikl v západní evropě či USA, ale u našich bývalých východních sousedů – v carském Rusku.
Za vývojem těchto na tu dobu obřích letadel hledejme velmi známou osobnost – byl jím IGOR SIKORSKY, jehož jméno je nerozlučně spjato s vývojem a výrobou vrtulníků.
Musíme si uvědomit, že v roce 1914 vznikla v Rusku „eskadra vzdušných korábů“, což byla letka vyzbrojena bombardéry „Ilja Muromec“. Na západní frontě se proháněly křehké dvojplošníky s motorem do 100 HP, na východě bombardéry utočily s pumami o váze několika desítek či stovek kg!
Základna jednotky byla na letišti Jablonna u Varšavy, později letiště u Pskova. Počátkem roku 1915 měla eskadra k dispozici 5 strojů, na podzim 1916 dvacet bojeschopných letounů.
Prvním náletem byla akce proti Přemyšlu 18.11.1914, kdu dva stroje svrhli 27 pum o celkové váze 354 kg. Akce probíhaly ve dvojcích, více letounů se objevovalo málokdy. Nejvíce letounů se objevilo 15.6.1917 při náletu na Baranoviči. Celkem uskutečnila eskadra od ledna 1915 do listopadu 1917 422 náletů, svrhla při nich 2000 pum a byl sestřelen pouze jeden letoun (12.6.1916), při tomto boji však sestřelil tento IM tři letouny.
Stroje „Ilja Muromec“ měli výrobní označení IM, za nímž se udávalo písmeno ruské abecedy. Po první serii IM-B z léta 1914 přešla výroba před koncem roku na verzi IM-V vyrobenou v serii 30 ks. Měla odhlehčenou konstrukci a čtyřčlennou posádku v plně krytých prostorách trupu.
Problémem všech IM byly vždy motory – v Rusku bylo málo motorů o výkonu 150 HP a více. U prvních IM se montovaly 2 x Argus 125 HP a 2 x 145 HP, mnoho z nich létalo se Salmasony 135 HP a 200 HP. Postupně se objevují motory Sumbeam, Fiat, Renalt a ruské RBZ – to dokazuje závislost rusů na zahraničních motorech.
Stroje serie IM-V nosily až 500 kg pum, většina vážila 5, 10 a 33 kg. Na podzim 1915 svrhl IM-V experimantální pumu ráže 25 pudů – 410 kg. Největší pumyměly ráži 245 kg, pokusně byla postavena puma ráže 660 kg, ta se však do vzduchu nedostala.
Obranou výzbroj tvořily dva kulomety nad trupem ve výřezu horního křídla – opět ruzné typy – Maxim, Vickers nebo Madsen. Palivové nádrže byly opatřeny pancéřováním!
V prosinci 1915 se objevuje serie IM-G s podvariantami G-1 až G-4. Většina strojů má motory RZB-6. Serie G-2 nese 5 kulometů a 170 kg pum, G-3 šest kulometů a 190 kg pum. Pumový naklad klesá, postupně se zdokonaluje a zpevňuje konstrukce draku, zvyšuje počet kulometů a členů posádky.
V lednu 1916 je zálétána verze IM-D – má zmenšené rozpětí křídel a motory uspořádané do tandemu. Je zdokonalen trup a zjednodušen podvozek.
Poslední serií byla IM-Je. Měla čtyři motory Renault, 8 kulometů a nesla 300 kg pum.
V průběhu války koncepce letadel IM zastarala, měly příliš velké rozpětí a nosnou plochu, malé plošné zatížení a byly to spíše motorizované kluzáky. Měli velkou VOP rovnající se 30% nosné plochy křídel, nepříjemné letové vlastnosti a chování při vzletu a přistání. I kduž ustnuly ve vývoji, měly ohromný význam technický i prestižní a to nejen pro ruské letectvo, ale i jako inspirace pro letectva jiných států
Technické paranetry:
IM-V:
rozpětí – 29,8 m
délka – 17,5 m
vzletová hmotnost – 5000 kg
max. rychlost – 120 km/h
vytrvalost – 5 h
dostup – 3000 m
max 417 kg pum
IM-G-1:
rozpětí – 30,9 m
délka – 17,1 m
vzletová hmotnost – 5400 kg
max. rychlost – 135 km/h
vytrvalost – 4 h
dostup – 4000 m
max 500 kg pum
IM-Je-1:
rozpětí – 31,4 m
délka – 18,2 m
vzletová hmotnost – 7000 kg
max. rychlost – 130 km/h
vytrvalost – 4,4 h
dostup – 2000 m
max 500 kg pum
IM vystavený v ruském Moninu, jedná se určitě o repliku
Naposledy upravil(a) sa58 dne 1/5/2008, 17:55, celkem upraveno 3 x.
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
já mám právě v knize napsaný že max. nosnost pum byla 2 123 kg,no to je jedno...já se v letadlech WW1 zase tak nevyznám takže nechci nějak vybuřovat :?
ale zase jaké byly klasické pumy, jako jejich hmotnost, těch které Staken nosíval?
ta tisícovka to je docela drsný,na tehdejší dobu ne?
ale zase jaké byly klasické pumy, jako jejich hmotnost, těch které Staken nosíval?
ta tisícovka to je docela drsný,na tehdejší dobu ne?
Pouze zasáhnout nestačí.....
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Ruské velestroje Ilja Muromec (IM) neměli být jediné obří letouny, které měli brázdit východní nebe. Po nevětším ze strojů IM, který měl rozpětí 33 m a nosnost 220m2 se v Ižorském závodě u Petrohradu stavěl od roku 1916 dvouplošný stroj, s rozpětím křídel 40m a nosnou plochou 276m2. Pohon zajišťovalo šest motorů o celkovém výkonu 1440 k. Letoun měl být schopen nést 700 kg pumu (pokusně byla postavena puma o váze 660 kg pro stroje IM) při vytrvalosti letu 5 hodin. V květnu roku 1918 by stroj ze 40% rozestavěn, ale vzhledem k hospodářským a polotickým změnám v Rusku, zůstal nedokončen. Tento výrobní závod projektoval i trojplošný stroj se stejnými motory, který by měl ještě větší nosnou plochu a tím pádem i nosnou sílu pumového nákladu.
Jinak všech strojů Ilja Muromec, různých typů bylo vyrobeno asi 80 ks.
Jinak všech strojů Ilja Muromec, různých typů bylo vyrobeno asi 80 ks.
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1876
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
Nebyla to pohádka, ale bombardér. Před 100 lety vzlétl Ilja Muromec
23. prosince 2013
23. prosince 2013
Zdroj: http://technet.idnes.cz/bombarder-ilja- ... enstvi_kuzPřečtěte si vyprávění z minulého věku, kdy prabáby našich pradědů byly ještě dětmi a sehnat stokoňový letecký motor byl úkol téměř nadlidský. Vydejme se na cestu s lidmi, kteří stavěli první čtyřmotorová velkoletadla a celý svět nad jejich dílem nevěřícně kroutil hlavou.
"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1876
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
První eskadra létajících pevností vznikla před 100 lety v Rusku
23. prosince 2014
23. prosince 2014
Zdroj: http://technet.idnes.cz/bombarder-ilja- ... chnika_kuzNa konci prvního kalendářního roku Velké války byla v Rusku ustavena Eskadra vzdušných korábů. Stalo se tak 23. prosince 1914 a byla to první jednotka na světě vyzbrojená čtyřmotorovými bombardéry.
"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Re: Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
Som zvedavý akú novinku o tomto lietadle nám prinesieš zase o rok, 23.12.2015.To si nejako na toho 23.12. zaťažený na Muromca?(ale už som ti to vlákno prerušil).El Diablo píše:První eskadra létajících pevností vznikla před 100 lety v Rusku
23. prosince 2014Zdroj: http://technet.idnes.cz/bombarder-ilja- ... chnika_kuzNa konci prvního kalendářního roku Velké války byla v Rusku ustavena Eskadra vzdušných korábů. Stalo se tak 23. prosince 1914 a byla to první jednotka na světě vyzbrojená čtyřmotorovými bombardéry.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1876
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
No to záleží co o tom napíší na Technetu...
"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Re: Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
Technet je dobrý ale kupodivu v tomto případku ani wikipedie až tak nezůstala mimo rozum.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Ilja_Muromec_%28letadlo%29
Dobrý článek ale hlavně galerie na Commons. A nejvíce mě překvapilo, žev roce 2014 válkou zmítaná Ukrajina vydala tuto krásnou známku:
Je opravdu moc pěkná tak jsem ji z wikiny vytáhl.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Ilja_Muromec_%28letadlo%29
Dobrý článek ale hlavně galerie na Commons. A nejvíce mě překvapilo, žev roce 2014 válkou zmítaná Ukrajina vydala tuto krásnou známku:
Je opravdu moc pěkná tak jsem ji z wikiny vytáhl.
Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Re: Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
Odmazány odbočky - prostě jsem se překlepl. Mě zarazilo, že mají občanskou válku, ale myslí i na takové věci. To je spíše dobře, dává to naději.
Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Re: Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
bylo tu vzpomínané že se můžou členové posádky v případě nutnosti procházet za letu po letadle. Tak vám dám odkaz na Ilju za letu a dva členové posádky se po něm procházejí
http://itar-tass.com/armiya-i-opk/1664379
http://itar-tass.com/armiya-i-opk/1664379
Re: Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
Pokud vím, taky první prototyp byl vytvořen jako civilní letadlo. A u tohoto stroje byla navržena i vyhlídková plošina na trupu letounu. No právě ti dva lidé jdou po té plošině.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Re: Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
Myslím že posádka mohla chodiť aj po krídle k motorom.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
To ano, to se nevylučuje, ale v uvedeném odkazu je přímo foto, kde se procházejí lidé po trupu a na toto jsem reagoval. Že je možno chodit po křídlech je zdokumentováno v několika filmových týdenících, kde toto provádí různí akrobaté i na menších strojích. Je otázka, do jaké rychlosti je tento způsob procházky ještě relativně bezpečný.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
- El Diablo
- Kapitán
- Příspěvky: 1876
- Registrován: 21/11/2008, 14:11
- Bydliště: Xeenemünde
- Kontaktovat uživatele:
Re: Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
Ta fotka je i na wiki, kdyby jste si klikli na ty odkazy, tak by jste to věděli...
"Co cítíte, když střílíte teroristy?"
"Zpětný ráz."
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.
Re: Ruská velkoletadla „Ilja Muromec“
Původní Muromec, s motory Argus o 100 koních, měl maximálku 95 km/h a cestovku 70 km/h.hydrostar píše:To ano, to se nevylučuje, ale v uvedeném odkazu je přímo foto, kde se procházejí lidé po trupu a na toto jsem reagoval. Že je možno chodit po křídlech je zdokumentováno v několika filmových týdenících, kde toto provádí různí akrobaté i na menších strojích. Je otázka, do jaké rychlosti je tento způsob procházky ještě relativně bezpečný.
70 km/h je 20 m/s ... tedy poměrně běžný silný vítr
"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire