Luftwaffe - Obecné dotazy

Organizace, letadla, Messerschmitt, Focke Wulf, Heinkel, apod.

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Jen taková odbočka.
Sbližovací rychlost byla pro Me-262 a bombardéry obdobná např. přibližovací rychlosti stíhacích a střemhlavých bombardérů při útoku na pozemní cíle. Ti také používali letecké kanóny, kulomety a dokonce i rakety. Troufnu si tvrdit, že na menší cíle než byly boxy bombardérů, či dokonce jeden bombardér a byli určitě více maskované a hůře identifikovatelné. Krom toho to zaměřování na bombardéry neprobíhalo jen během těch 3-5 vteřin, ale v podstatě od začátku kontaktu s nepřítelem, což mohlo být zcela určitě měřeno na minuty. Bombardéry letěli vlastně jen rovně, o nějakých úhybných manévrech nemůže být řeč.

Zaměřovač si klidně mohl seřídit pět minut předem na určitou vzdálenost a pak to v ní jen odpálit.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Collombo píše:OK,
jdu naládovat foták a večer se pokusím to sem přiupravit.

Pardon,ale musím to sem dát takhle, přes forumfoto mi to vždycky spadne, tak jestl tě můžu poprosit o přesun :oops:
Jinak pásek samozřejmě není původní, ale chci ho nechat dodělat.
Letecké B-Uhren tohle nejspíše nejsou. Letecké hodinky sice nebyly nijak unifikovány (Luftwaffe je dodávalo pět hlavních výrobců a ti měli celou řadu subdodavatelů), ale na druhou stranu měly několik společných znaků, které tyto hodinky postrádají.
Klasika vypadá nějak takto (byť tohle je na 99% replika):
Obrázek

Jinak k diskusi o Me 262:
Tohle letadlo bylo silné, ale ne všemocné. Vedle nespolehlivosti motorů ho trápila slabá akcelerace při nízkých rychlostech, což spolu se značnými rozměry a vahou jasně určovalo jeho taktické možnosti v boji. V důsledku to znamená, že boj proti stíhacím letounům, které si jsou přítomnosti tohoto stroje vědomi, byl pro pilota Me 262 krajně obtížný, byť ne zvláště nebezpečný. Jednoduše řečeno: tam, kde si vrtulový letoun mohl dovolit zpomalit a trošku se "zavrtět", tam musel pilot "Turba" pokračovat v půbodním kurzu a svou drahocennou rychlost si udržet.

Nesouhlasím s názorem, že by zaměřovač Me 262 měl být jakkoliv nevhodný pro použití na Me 262 a to z jakéhokoliv důvodu. Revi 16 B, tedy zaměřovač, který byl na Me 262 montován řekněme standardně, byl u Luftwaffe používán přibližně od druhé poloviny roku 1943. Byl zcela bezproblémový při použití se stejnými zbraněmi (MK 108) na Bf 109 či Fw 190 a fakticky neexistuje důvod, proč by pro Me 262 dostačovat neměl.
Taktiku čelních útoků u Luftwaffe nepraktikovali jednotlivci, ale celé formace a to od roku 1943 a dále s rostoucí intenzitou. Přibližovací rychlost svazu a útočících stíhaček byla okolo 1000 km/h. Oproti tomu Me 262, které zepředu téměř neútočily, se při konvenčním provedení zteče přibližovaly rychlostí maximálně okolo 600 km/h.
Stíhači Luftwaffe útočili zepředu nejen kvůli slabší výzbroji bombardérů (tři kulomety oproti čtyřem zezadu), ale takový útok měl hned dvě další nemalé přednosti - trávili minimum času v dosahu nepřátelských střelců a svou palbu mohli soustředit na nejzranitelnější místo stroje - na piloty.
Co se týče gyroskopických zaměřovačů, tak ty na konci války používali jak západní spojenci, tak i Luftwaffe (Askania EZ 42)

Obrázek
Tempik píše:Zaměřovač si klidně mohl seřídit pět minut předem na určitou vzdálenost a pak to v ní jen odpálit.
Na Revi 12/16 si seřídil tak maximálně jas :) Ale jinak souhlasím s tím, co jsi napsal.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Revi 12/16... Ještě rozměry cíle, nebo ne?
Tenhle zaměřovač moc neznám, ale řekl bych, že tím " dálkoměrem " ( podle známých rozměrů cíle ) skoro určitě vybavený byl.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Nechce se mi teď na večer moc pročítat dokumentaci k Revi zaměřovačům, ale zběžným pohledem se tam skutečně dají nastavit pouze "ergonomické hodnoty" pro oko pilota. Žádné přednastavené parametry rozměrů určitých letadel Revi 16 B (a nejspíše ani 12) tedy asi neumí. Ale jestli někdo chcete ten manuál prolouskat slovo za slovem, budu jen rád :)
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Nojo, máš pravdu. Fakt sem to nečekal...
Jak to dělali vysvětluje trochu záměrný obrazec:
Obrázek
Dokonce si vzpomínám na tabulku která určovala jaký počet dílků odpovídá různým rozměrům v určité vzdálenosti...
Takže měření vzdálenosti umožňoval, ale muselo se u toho myslet a nemuselo otáčet voličem.
Myšleno volič jako volič a né jako volič !!!
Jen mě Hansi pro příště varuj, že je to Německy... :D
Ale jinak dík, já si podobnejma blbinkama zapatlávám HDD docela rád.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

No..OK :) Příště dám nějaké drobné echo, že to není česky, ani anglicky :)

Kruh značí rozměr 10 m (tj. přibližná velikost tehdejšího stíhacího letounu) ve vzdálenosti 100 m. Je to i v tom manuálu k Revi, ale případně někde najdu manuál týkající se samotné střelby :) Jsou tam nějaké nahotinky, docela vtipně sepsáno, jak s MG 151/20 uloviti zajíce :)

Jak je řeč o Me 262, tak před nedávnem jeden nadšenec (s malým přispěním mě a několika dalších kluků) vytvořil video pojmenované Soumrak Bohů, je to z jednoho druhoválečného simu a je to krásně zpracované - neprznit tam jazyk Göthův v takové míře, bylo by to ještě lepší :D Takže jestli nikdo nemáte co lepšího na práci, tak tady je to k zhlédnutí: První část, Druhá část
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Sem si dělal srandu :D ale němčinu fakt nemusím...
Tak to hoď sem, nahotinek je tu málo :D a s 20 na zajíce? Já to zatím zkoušel jen T-72 ve Flashpointu... No, nikdy sem nenašel žádnej idenifikovatelnej větší kousek tak nevím jak úspěšně.

A to videjko fakt super...
Nebude něco z druhé strany? Třeba Biggles :mrgreen:
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Flogger G »

Jistě, Revi 16 byl standardní zaměřovač. To ale neznamená, že byl schopen plně využít schopností baterie čtyř kanonů r. 30 mm. Gyroskopický zaměřovač, třeba jmenovaný EZ-42, by pilotům ulehčil práci.

Použité motory Jumo 004 a i jinde využívané BMW 003 měly jednu nevýhodu, ruční regulaci přívodu paliva. Neexistoval žádný akcelerační automat, který by otevíral přípusť paliva postupně i při prudkém přestavení páky ovládání motoru. Sebemenší zbrklost znamenala odtržení plamene a samovolné vysazení motoru, v horším případě jeho požár.

Protoře naše voj. letectvo mělo snahu po WW II provozovat proudové Me-262, bylo u nás dost zkušeností s tímto typem. Ještě počátkem 50. let minulého století byly činěny pokusy s nasazením Me-262B s radiolokační výbavou. Od snahy používat tento stroj letectvo odstoupilo až po nákupu strojů Mig-17PF.

Kromě toho byl určitý počet pilotů odeslán na proudový výcvik do Velké Británie. Zde se létalo na letounech "Gloster Meteor" - potenciální soupeř Me-262. Původně byl plánován nákup těchto strojů a v tom i jedna letka s RL.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Příspěvek od alibaba »

Flogger G píše: Použité motory Jumo 004 a i jinde využívané BMW 003 měly jednu nevýhodu, ruční regulaci přívodu paliva. Neexistoval žádný akcelerační automat, který by otevíral přípusť paliva postupně i při prudkém přestavení páky ovládání motoru. Sebemenší zbrklost znamenala odtržení plamene a samovolné vysazení motoru, v horším případě jeho požár.
No posledni verze Jumo 004 jiz maji regulator, ktery je ovladan otackami motoru. Nejvetsim problemem tohoto motoru bylo pouziti ocelove spalovaci komory, ktera delala tu malou zivotnost motoru.
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Uživatelský avatar
Collombo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 205
Registrován: 1/3/2009, 12:18
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Collombo »

To Hans s.
Děkuju, předevčírem se mi ozval nějaký sběratel ohledně těch hodinek, prý se jedná o hodinky z výstroje Wehrmachtu, ale dělal na mne spíš dojem překupníka...
Každopádně díky, tyhle drobnosti, jako hodinky, zapalovače, cigartašky, já sbírám, používám, ztrácím... :)
In hoc signo vinces.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Hans S. píše:Co se týče gyroskopických zaměřovačů, tak ty na konci války používali jak západní spojenci, tak i Luftwaffe (Askania EZ 42)
Když už je řeč o EZ 42...docela by mě zajímalo, kolik jich bylo skutečně použito...a kolik z nich jich bylo používáno jako gyroskopické. Údajně totiž byla valná většina pro strašnou kvalitu výroby používána jen jako klasika.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Bylo jich nasazeno jen minimum.Mam par fotografii na Fw 190/Ta 152 a Me 262... Tezko rict, jaka byla kvalita..s optikou a jemnou mechanikou snad v Risi velke problemy nebyly. Potize pilotu tkvely casto hlavne v nezvyku. Proste s gyrem neumeli - ale to je spise od spojencu. U Luftwaffe mame zminek o Askanii v akci naproste minimum.
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

Od spojenců? Že neuměli s GGS Mk.IID? Já o žádných významnějších potížích s tímhle nikdy nečetl, naopak co vím, tak už předsériový zkoušky dopadaly velmi dobře.
Don't worry, pee happy.
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

imho piloty kteří už stříleli s klasickým reflexním zaměřovačem nějaká automatiká oprava příliš nevzrušovala. Takový zaměřovač byl stejně nastaven na nějakou vzdálenost a mimo tuto vzdálenost byla automatická oprava stejně zavádějící. Jako pokrok vidím až zavedení dálkoměrů a automatické nastavování vzdálenosti k cíli s k tomu vypočítanou opravou. Tak jak to měly F-86.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Já bych tyhle zaměřovače zas tak neodsuzoval. U Britů bylo zlepšení úspěšnosti palby při použití gyrozaměřovačů, samozřejmě s pilotem, který ho uměl použít, až dvojnásobná. Někde jsem viděl vyhodnocení zkoušek s EZ 42 a také tam byla velká zlepšení. Určitě je nezaváděli jen tak pro srandu výrobců...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

YAMATO píše:Já bych tyhle zaměřovače zas tak neodsuzoval. U Britů bylo zlepšení úspěšnosti palby při použití gyrozaměřovačů, samozřejmě s pilotem, který ho uměl použít, až dvojnásobná. Někde jsem viděl vyhodnocení zkoušek s EZ 42 a také tam byla velká zlepšení. Určitě je nezaváděli jen tak pro srandu výrobců...
jop, verim ze to prumer posunulo o fous vys
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Až dvojnásobná úspěšnost - zjištění od bojových jednotek, nešlo o zkoušky! - je fous?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
pbarry
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 101
Registrován: 16/1/2009, 09:35

Příspěvek od pbarry »

YAMATO píše:Až dvojnásobná úspěšnost - zjištění od bojových jednotek, nešlo o zkoušky! - je fous?
A jak to merili prosimte ?
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Luftwaffe - Obecné dotazy

Příspěvek od TonyHazard »

Hansi : Při pátrání po úplně něčem jiném jsem narazil na tento letoun, prosím Tě, co to je typ?

Obrázek

Jsou tři možnosti :
- prototyp něčeho
- někdo si ze zbytků letadel co mu spadla na dvůr složil jedno
- fotomontáž (to je můj tip)
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
#
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 525
Registrován: 10/7/2009, 15:57

Příspěvek od # »

pbarry píše:
YAMATO píše:Až dvojnásobná úspěšnost - zjištění od bojových jednotek, nešlo o zkoušky! - je fous?
A jak to merili prosimte ?
Že by třeba množství vystřílený munice na 1 sestřel? Pakliže by to bylo v delším časovým období a ne na 2-3 lety, už by to lecjakou odpověď dát mohlo.
Don't worry, pee happy.
Odpovědět

Zpět na „Luftwaffe“