Mikojan Gurjevič MiG-21 "FISHBED"
Moderátor: Julesak
Převoz v podvěsu nemohl být vždy uskutečněn okamžitě. Pokud se v oblasti letiště nebo opravárenské základny pohybovala letadla protivníka, asi těžko kdokoliv riskoval Mi-6 i se stíhačkou. Další omezení bylo za tmy.
Je vůbec zajímavé, jak vzdušné síly jednotlivých složek ozbrojených sil USA vedly boj proti letectvu VDR. Při trošce snahy mohli piloti USAF a USN napadat velké Mi-6 a znemožnit tím bojovou činnost VAF. Popřípadě vystopovat prostory opravárenských základen a napadnout je.
Jak pozdější rozbory v SSSR ukázaly, mohlo se tak klidně stát. Navíc by takový úder postihl obránce citelněji než bombardování samotných operačních letišť.
Je vůbec zajímavé, jak vzdušné síly jednotlivých složek ozbrojených sil USA vedly boj proti letectvu VDR. Při trošce snahy mohli piloti USAF a USN napadat velké Mi-6 a znemožnit tím bojovou činnost VAF. Popřípadě vystopovat prostory opravárenských základen a napadnout je.
Jak pozdější rozbory v SSSR ukázaly, mohlo se tak klidně stát. Navíc by takový úder postihl obránce citelněji než bombardování samotných operačních letišť.
- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Pop:
Já si nejsem úplně jistý, ale jedním z důvodů mohla být případná přítomnost Sovětských poradců. Na některé raketové základny se zpočátku také nesmělo střílet. Pokud jde o Mi-6, neznám jejich počty, ale tipnul bych si, že jich měli míň než těch MiGů, takže na ně byli hoodně opatrní.
Já si nejsem úplně jistý, ale jedním z důvodů mohla být případná přítomnost Sovětských poradců. Na některé raketové základny se zpočátku také nesmělo střílet. Pokud jde o Mi-6, neznám jejich počty, ale tipnul bych si, že jich měli míň než těch MiGů, takže na ně byli hoodně opatrní.



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Právě, že byli opatrní na transportní vrtulníky. Takže jim přeci jedenadvacítka nestála po letu na letišti s prázdnými nádržemi, když třeba pilot ani nevystřelil a letoun měl platnou předletovou a předběžnou přípravu.
Naposledy upravil(a) Pop dne 22/9/2010, 20:20, celkem upraveno 2 x.
Než se stal Mig-21 účinným prostředkem obrany VDR, zažili obránci nejedno nemilé překvapení. Letouny vyzbrojené semonaváděcími střelami nesplnily naděje v ně kladené. Vitnamští letci zjistili, že střely nezasahují cíle. Hrozil skandál neuvěřitekných rozměrů, protože se raketová výzbroj Migů jevila neúčinnou.
Do Vietnamu byla vyslána skupina sovětských instruktorů, kteří měli zjistit důvod neúspěchu vietnamských pilotů a zjednat nápravu.
Protože se v éteru nesměla ozvat ruština, létalo se na dvoumístných Mig-21U/US s výzbrojí 2xR-3S ( až na nepřítomnost NR-30 odpovídá Migu-21F-13). Vietnamský pilot seděl vepředu, na místě instruktora sovětský pilot.
Příčina selhávání výzbroje byla záhy objevena. Vietnamští piloti odpalovali střely příliš daleko od cílů.
Instruktoři z řad VVS museli své svěřence naučit ještě trpělivosti a přesnosti odhadu.
Prvním vietnamským pilotem sestřelivším střelou R-3S letoun F-4 Phantom II se stal pozdější Hrdina VSR a generálporučík Nguyen Van Coc. Stalo se tak při letu na spárce Mig-21U. Druhým členem posádky byl pilot VVS Kotlov. Ten musel vynaložit velké úsilí v přesvědčování, aby Coc počkal s odpalem R-3S na mnohem kratší vzdálenost.
Při dalším startu Coc sestřelil další F-4. Tím se potvrdila kvalita výzbroje Migů-21.
Zpracováno volně na základě vzpomínek "Hrdiny Sovětského Svazu" plk. vv. Kotlova.
Do Vietnamu byla vyslána skupina sovětských instruktorů, kteří měli zjistit důvod neúspěchu vietnamských pilotů a zjednat nápravu.
Protože se v éteru nesměla ozvat ruština, létalo se na dvoumístných Mig-21U/US s výzbrojí 2xR-3S ( až na nepřítomnost NR-30 odpovídá Migu-21F-13). Vietnamský pilot seděl vepředu, na místě instruktora sovětský pilot.
Příčina selhávání výzbroje byla záhy objevena. Vietnamští piloti odpalovali střely příliš daleko od cílů.
Instruktoři z řad VVS museli své svěřence naučit ještě trpělivosti a přesnosti odhadu.
Prvním vietnamským pilotem sestřelivším střelou R-3S letoun F-4 Phantom II se stal pozdější Hrdina VSR a generálporučík Nguyen Van Coc. Stalo se tak při letu na spárce Mig-21U. Druhým členem posádky byl pilot VVS Kotlov. Ten musel vynaložit velké úsilí v přesvědčování, aby Coc počkal s odpalem R-3S na mnohem kratší vzdálenost.
Při dalším startu Coc sestřelil další F-4. Tím se potvrdila kvalita výzbroje Migů-21.
Zpracováno volně na základě vzpomínek "Hrdiny Sovětského Svazu" plk. vv. Kotlova.
Naposledy upravil(a) Pop dne 19/9/2010, 20:55, celkem upraveno 1 x.
Když bylo v polovině 80. let 20. století jasné, že stíhači nedostanou další Migy-23, projevila se snaha o modernizaci typu Mig-21.
U 3. d. PVOS byla zkoušena úprava starších verzí jedenadvacítek, především provedení Mig-21 PFM, obdobně jako u indických Migů-21FL. Jednalo se o zavedení indikátoru úhlu náběhu. Zkoušky probíhali na jedné ze spárek Mig-21 US na letišti Žatec u 11. slp.
I když se vše osvědčilo a instalace nepředstavovala technologicky nijak velký a ani finančně nákladný problém, ke standardizaci zlepšení nikdy nedošlo.
U 3. d. PVOS byla zkoušena úprava starších verzí jedenadvacítek, především provedení Mig-21 PFM, obdobně jako u indických Migů-21FL. Jednalo se o zavedení indikátoru úhlu náběhu. Zkoušky probíhali na jedné ze spárek Mig-21 US na letišti Žatec u 11. slp.
I když se vše osvědčilo a instalace nepředstavovala technologicky nijak velký a ani finančně nákladný problém, ke standardizaci zlepšení nikdy nedošlo.
Trošku mi v tom povídání o Vietnamcích chybí slovíčko "údajně" a nebo věta "dle vietnamských zdrojů". István Toperczer, autor zabývající se MiGy ve Vietnamu, porovnal vietnamské a americké archívní dokumenty. Výsledek je zajímavý, použiju jeho výzkumu k malému doplnění.
Pop - Prvním vietnamským pilotem sestřelivším střelou R-3S letoun F-4 Phantom II se stal pozdější Hrdina VSR a generálporučík Nguyen Van Coc. Stalo se tak při letu na spárce Mig-21U. Druhým členem posádky byl pilot VVS Kotlov. Ten musel vynaložit velké úsilí v přesvědčování, aby Coc počkal s odpalem R-3S na mnohem kratší vzdálenost.
Při dalším startu Coc sestřelil další F-4. Tím se potvrdila kvalita výzbroje Migů-21.
Již jmenovaný severovietnamský pilot Nguyen Van Coc se nakonec stal nejúspěšnějším stíhačem VNAF. Je mu uznáno devět sestřelů v tomto složení: 4xF-105, 2xF-4, 1xF-102, 2x bezpilotní průzkumný letoun.
Nguyen Van Coc nebyl prvním, kdo sestřelil Phantoma II raketou R-3S. Podle amerického archívu byl první F-4 (posádka Garland/Andrews) sestřelen R-3S 5. 10. 1966. Vietnamci ten den ale nenárokují žádný sestřel, je tedy možné že je dostala SAM nebo AAA. První takový sestřel, který sedí podle amerického i vietnamského archívu, je z 9. 10. 1966. F-4B (Tanner/Terry) sestřelil raketou R-3S pilot Nguyen Van Minh. Ale i když ani to není jisté, viz. níže u komentáře k "double killu" Nguyen Van Minha.
Devět sestřelů je Nguyen Van Cocovi uznáno Vietnamci. Po porovnání s americkými ztrátami mu lze uznat pouze následující sestřely (všechny s použitím R-3S) -
30. 4. 67 - F-105D (pilot Abbott)
23. 8. 67 - F-4D (Tyler/Sittner)
7.10. 67 - F-105F (Howard/Shamblee)
18. 11. 67 - F-105F (Dardeau/Lehnhoff)
3. 2. 68 - F-102A (Wiggins)
7. 5. 68 - F-4D (Christensen/Kramer)
Rovněž není možné, že Nguyen Van Coc sestřelil "hned při dalším startu" dalšího Phantoma II. Vyplývá to z tabulky jeho sestřelů, jeho dva sestřely Phantomů II od sebe dělí trošku víc než jeden let. A Phantomy II nárokoval pouze dva.
Pop - První double shoot na Mig-21 docílil Nguyen Van Minh na "PF-ce". K zemi padly 2xF-4B Phamtom II.
Ten double kill se nikdy nestal. Nguyen Van Minh tenhle double nárokoval právě 9. 10. 1966 (první sestřel F-4 raketou R-3S). Problém je, že Američané ztratili ten den jediný Phantom II s posádkou Tanner/Terry. Archívy obou stran se shodují na tom, že Tanner s Terrym byli sestřeleni raketou R-3S vypálenou z MiGu - 21.
Pořád je tady ale pochybnost, protože Tanner tvrdí následující - poté, co jejich F-4 dostala zásah, se oba dva letci katapultovali. Padli do zajetí a byli mláceni do té doby, dokud neprohlásili že je sundal MiG - 21. Slovy Tannera : "Hned jak jsme konečně prohlásili že nás sestřelil MiG - 21, mlácení přestalo. Evidentně to bylo to co chtěli slyšet". Tanner věří, že je zasáhlo spíše AAA než R-3S, většina autorů a badatelů s ním souhlasí. To ale samozřejmě neznamená, že ho nesestřelil MiG.
Pop - Prvním vietnamským pilotem sestřelivším střelou R-3S letoun F-4 Phantom II se stal pozdější Hrdina VSR a generálporučík Nguyen Van Coc. Stalo se tak při letu na spárce Mig-21U. Druhým členem posádky byl pilot VVS Kotlov. Ten musel vynaložit velké úsilí v přesvědčování, aby Coc počkal s odpalem R-3S na mnohem kratší vzdálenost.
Při dalším startu Coc sestřelil další F-4. Tím se potvrdila kvalita výzbroje Migů-21.
Již jmenovaný severovietnamský pilot Nguyen Van Coc se nakonec stal nejúspěšnějším stíhačem VNAF. Je mu uznáno devět sestřelů v tomto složení: 4xF-105, 2xF-4, 1xF-102, 2x bezpilotní průzkumný letoun.
Nguyen Van Coc nebyl prvním, kdo sestřelil Phantoma II raketou R-3S. Podle amerického archívu byl první F-4 (posádka Garland/Andrews) sestřelen R-3S 5. 10. 1966. Vietnamci ten den ale nenárokují žádný sestřel, je tedy možné že je dostala SAM nebo AAA. První takový sestřel, který sedí podle amerického i vietnamského archívu, je z 9. 10. 1966. F-4B (Tanner/Terry) sestřelil raketou R-3S pilot Nguyen Van Minh. Ale i když ani to není jisté, viz. níže u komentáře k "double killu" Nguyen Van Minha.
Devět sestřelů je Nguyen Van Cocovi uznáno Vietnamci. Po porovnání s americkými ztrátami mu lze uznat pouze následující sestřely (všechny s použitím R-3S) -
30. 4. 67 - F-105D (pilot Abbott)
23. 8. 67 - F-4D (Tyler/Sittner)
7.10. 67 - F-105F (Howard/Shamblee)
18. 11. 67 - F-105F (Dardeau/Lehnhoff)
3. 2. 68 - F-102A (Wiggins)
7. 5. 68 - F-4D (Christensen/Kramer)
Rovněž není možné, že Nguyen Van Coc sestřelil "hned při dalším startu" dalšího Phantoma II. Vyplývá to z tabulky jeho sestřelů, jeho dva sestřely Phantomů II od sebe dělí trošku víc než jeden let. A Phantomy II nárokoval pouze dva.
Pop - První double shoot na Mig-21 docílil Nguyen Van Minh na "PF-ce". K zemi padly 2xF-4B Phamtom II.
Ten double kill se nikdy nestal. Nguyen Van Minh tenhle double nárokoval právě 9. 10. 1966 (první sestřel F-4 raketou R-3S). Problém je, že Američané ztratili ten den jediný Phantom II s posádkou Tanner/Terry. Archívy obou stran se shodují na tom, že Tanner s Terrym byli sestřeleni raketou R-3S vypálenou z MiGu - 21.
Pořád je tady ale pochybnost, protože Tanner tvrdí následující - poté, co jejich F-4 dostala zásah, se oba dva letci katapultovali. Padli do zajetí a byli mláceni do té doby, dokud neprohlásili že je sundal MiG - 21. Slovy Tannera : "Hned jak jsme konečně prohlásili že nás sestřelil MiG - 21, mlácení přestalo. Evidentně to bylo to co chtěli slyšet". Tanner věří, že je zasáhlo spíše AAA než R-3S, většina autorů a badatelů s ním souhlasí. To ale samozřejmě neznamená, že ho nesestřelil MiG.
Naposledy upravil(a) Farky dne 29/8/2010, 12:34, celkem upraveno 1 x.
V případě Hguyen Van Coce jsem měl napsat - "při dalším letu se střetnutím F-4". Navíc jsem zde zdroj informace uvedl.
Sestřely byly samozřejmě dosaženy samonaváděcí střelou R-3S. Migy-21PF/PFM VNAF PLŘS RS-2US ani kontejnery s GŠ-23 v tomto období nepoužívaly.
Dvojitý sestřel Nguyen Van Ninha je i v některých vietnamských a ruských zdrojích doprovázen pozdější výpovědí Tannera o bití a mučení, přesně jak píšeš Ty, Farky.
Sestřely byly samozřejmě dosaženy samonaváděcí střelou R-3S. Migy-21PF/PFM VNAF PLŘS RS-2US ani kontejnery s GŠ-23 v tomto období nepoužívaly.
Dvojitý sestřel Nguyen Van Ninha je i v některých vietnamských a ruských zdrojích doprovázen pozdější výpovědí Tannera o bití a mučení, přesně jak píšeš Ty, Farky.
Ono to tak úplně samozřejmé není, zpočátku nosil vedoucí R-3S a vedený UB-16-57.Pop píše:Sestřely byly samozřejmě dosaženy samonaváděcí střelou R-3S. Migy-21PF/PFM VNAF PLŘS RS-2US ani kontejnery s GŠ-23 v tomto období nepoužívaly.
Tak by mě zajímalo, jak se vietnamské a ruské zdroje poprali s tím, že ten den byl ztracen jen jeden Phantom II. Vysvětlují to nějak, nebo to nezmiňují ?Pop píše:Dvojitý sestřel Nguyen Van Ninha je i v některých vietnamských a ruských zdrojích doprovázen pozdější výpovědí Tannera o bití a mučení, přesně jak píšeš Ty, Farky.
Nerozumíme si. Jde mi o to, že Nguyen Van Minh nárokoval dva F-4 a Američané přišli ten den jen o jeden Phantom II s posádkou Tanner (pilot) a Terry (RIO). To že Vietnamci z téhle posádky údajně vymlátili prohlášení že je sundal MiG-21 je jedna věc, to bych neřešil. Druhá věc je, že ten druhý Phantom II prostě nebyl sestřelen, takže nejde o double. Jen mě zajímá, jak se k tomu stavějí ruské zdroje.
P.S. - nemyslel jsem to tak, že bys snad citoval vietnamské zdroje. Předpokládám ale, že ruské prameny čerpají od Vietnamců. Proto jsem psal o vietnamských a ruských zdrojích, i když všechny informace pochopitelně pocházejí z Vietnamu.
P.P.S.- ve svém prvním příspěvku jsem chybně napsal, že se archívy shodují na "vietnamské" verzi toho sestřelu (Tanner/Terry). Ve skutečnosti je za příčinu ztráty té F-4 označeno v US archívech AAA.
P.S. - nemyslel jsem to tak, že bys snad citoval vietnamské zdroje. Předpokládám ale, že ruské prameny čerpají od Vietnamců. Proto jsem psal o vietnamských a ruských zdrojích, i když všechny informace pochopitelně pocházejí z Vietnamu.
P.P.S.- ve svém prvním příspěvku jsem chybně napsal, že se archívy shodují na "vietnamské" verzi toho sestřelu (Tanner/Terry). Ve skutečnosti je za příčinu ztráty té F-4 označeno v US archívech AAA.
Jak jsme si zde v tématu mohli již přečíst, typ Mig-21 sloužil v čs. letectvu, později ve vzdušných silách AČR od r. 1962 do r. 2005. Bojové a školní letky používaly šest jednomístných a tři dvojmístné verze ( všechny již byly vyjmenovány v předchozích příspěvcích).
Méně se již ví o původních plánech velení ČSLA na vyzbrojení letectva nadzvukovými letouny. Počítalo se s licenční výrobou 450-ti Mig-21F-13 a s nákupem asi 120-ti až 130-ti "jedenadvacítek" s palubním radiolokátorem pro přepadové letky PVOS ( to jen z toho důvodu, že velení ČSLA předpokládalo neochotu sov. strany poskytnout licenční práva pro lokátorové verze stejně tak, jako se již stalo v případě typu Mig-19).
Jak je již známo, tyto předpoklady vzaly za své díky redukci sil ČSLA.
Když k těmto strojům přičteme adekvátní počet dvoumístných letounů a případné doplnění ztrát během výcviku, zjistíme, že jen stíhací jednotky měly čítat přibližně 600 nadzvukových letadel.
Nakonec naše produkce dala 194 denních Mig-21F-13, příčemž do stavu letectva byo zařazeno 170 z nich, 24 kusy stát vyvezl do zahraničí.
I tak v době největšího rozmachu Migů-21 u nás létalo více než 300 letadel tohoto typu.
Méně se již ví o původních plánech velení ČSLA na vyzbrojení letectva nadzvukovými letouny. Počítalo se s licenční výrobou 450-ti Mig-21F-13 a s nákupem asi 120-ti až 130-ti "jedenadvacítek" s palubním radiolokátorem pro přepadové letky PVOS ( to jen z toho důvodu, že velení ČSLA předpokládalo neochotu sov. strany poskytnout licenční práva pro lokátorové verze stejně tak, jako se již stalo v případě typu Mig-19).
Jak je již známo, tyto předpoklady vzaly za své díky redukci sil ČSLA.
Když k těmto strojům přičteme adekvátní počet dvoumístných letounů a případné doplnění ztrát během výcviku, zjistíme, že jen stíhací jednotky měly čítat přibližně 600 nadzvukových letadel.
Nakonec naše produkce dala 194 denních Mig-21F-13, příčemž do stavu letectva byo zařazeno 170 z nich, 24 kusy stát vyvezl do zahraničí.
I tak v době největšího rozmachu Migů-21 u nás létalo více než 300 letadel tohoto typu.
-
- svobodník
- Příspěvky: 37
- Registrován: 19/8/2010, 07:53
Ohledně Migu 21 versus Phantom 2, o tom mám docela dobrou knížku. Poměr sestřelených Mig 21/F4 byl ve Vietnamu asi 2:1, boje se odehrávaly hlavně v nižších výškách. Američtí analitici prý předpokládali skore v téhle letové hladině asi 4:1 ve prospěch F4, naopak ve vyšších letových hladinách by to podle nich bylo obráceně, že by měl značně navrch Mig 21. Co se týče F105 Thunderchief, tam to bylo asi 15:0 ve prospěch Mig 21. A podle amerického stíhacího esa Robina Oldse bylo prý severovietnamské letectvo velice kvalitní, prý ho dokázali porážet hlavně kvůli početní převaze. Jinak porovnat skóre Migů a F 4 z vienamu je možné zde: http://www.acig.org/artman/publish/cat_index_17.shtml
No, další velký bojiště, kde se předvedly Migy 21 byl blízký východ, hlavně v roce 1973 v Jomkippurské válce. To izraelské tvrzení, že skoro všechny letadla IDF sundaly rakety a Shilky a ve vzdušných bojích ztratili jen 5 letadel, je podle mě nesmysl, porovnával jsem to s výše uvedenou stránkou, byla tam i databáze sestřelů z blízkého východu a na Migy 21 tam podle nich připadalo přes 60 letadel IDF.
Takže jednadvacítku nepodceňovat. Je jasné, že v 80 letech už proti IDF s F 15 a F 16 plus AWACS byla ukrutně bez šance, ale v 60 a 70 letech plnila funkci dobře.
No, další velký bojiště, kde se předvedly Migy 21 byl blízký východ, hlavně v roce 1973 v Jomkippurské válce. To izraelské tvrzení, že skoro všechny letadla IDF sundaly rakety a Shilky a ve vzdušných bojích ztratili jen 5 letadel, je podle mě nesmysl, porovnával jsem to s výše uvedenou stránkou, byla tam i databáze sestřelů z blízkého východu a na Migy 21 tam podle nich připadalo přes 60 letadel IDF.
Takže jednadvacítku nepodceňovat. Je jasné, že v 80 letech už proti IDF s F 15 a F 16 plus AWACS byla ukrutně bez šance, ale v 60 a 70 letech plnila funkci dobře.
Kdyby ono to bylo s těmi sestřely (a poměry mezi sebou) tak jednoduché. ACIG je skvělá stránka ( http://s188567700.online.de/CMS/ ), nejlepší z těch co se zabývají stíhači na "rourách". Jenže ty seznamy sestřelů jsou vytvořeny někdy poněkud matoucí formou. V podstatě jsou udělané stylem - v nějaký den si nárokují Vietnamci Phantoma a protože ten den Američané přiznávají jeho ztrátu tak je sestřel CONFIRMED. A je jedno, jakou příčinu uvádí druhá strana. U Arabů a jejich sestřelů je dost problém, že o nich píše Tom Cooper, který pracuje tak nějak jen s arabskými prameny a bere je jako hotovou věc. A to i ve svých knížkách. Samozřejmě podobně jsou udělané i seznamy sestřelů "z druhé strany".
I já si myslím, že IAF ztratilo víc letadel při vzdušných bojích (za Yom Kippuru) než 5, to je nesmysl. Je to ale stejný nesmysl jako že Migy - 21 sestřelili přes 60 letadel IAF. Pravda bude (jako vždy) někde uprostřed.
Ještě jedna věc - porovnávat vzájemné skóre Thunderchiefu a Migu-21 je stejné, jako bys porovnával třeba Stuku vs. Hurricane. Trochu nespravedlivé a zavádějící.
I já si myslím, že IAF ztratilo víc letadel při vzdušných bojích (za Yom Kippuru) než 5, to je nesmysl. Je to ale stejný nesmysl jako že Migy - 21 sestřelili přes 60 letadel IAF. Pravda bude (jako vždy) někde uprostřed.
Ještě jedna věc - porovnávat vzájemné skóre Thunderchiefu a Migu-21 je stejné, jako bys porovnával třeba Stuku vs. Hurricane. Trochu nespravedlivé a zavádějící.
Jistě je zavádějící, když srovnáváme F-105 s Mig-21, jde-li o stíhací akce. Ovšem na straně druhé tak lze učinit. Pamatuji se na dokument o akcích USAF ve Vietnamu, který běžel ve druhé polovině 70. let na rakouské státní TV "ORF". Měl dva díly. V jednom z nich prohlašoval jistý generál USAF, že neexistuje nijaký letoun na světě, který by mohl F-105-ku ve vzduchu ohrozit. Podle toho, co si ještě pamatuji, byl rozhovor s tímto vysokým důstojníkem natočen v r. 1965, těsně před odletem jemu podřízených jednotek do Indočíny.
Pan generál zřejmě do roka svou velkohubost zapoměl.
Pan generál zřejmě do roka svou velkohubost zapoměl.
Jen jsem tím chtěl říct, že to srovnání počtu sestřelů F-105 vs. MiG-21 je naprosto nesmyslné. Jediné co mi to řekne je to, že doprovodní stíhači nedokázali ochránit útočné letouny.
Velkohubých prohlášení měli Američané před Vietnamem (a během něj) spousty a víme jak to dopadlo. Ale když říkáme A, měli by jsme říct i B - Američané ovládali nebe nad Vietnamem, z mnoha důvodů, ale ovládali. A to nezměnili ani MiGy.
Velkohubých prohlášení měli Američané před Vietnamem (a během něj) spousty a víme jak to dopadlo. Ale když říkáme A, měli by jsme říct i B - Američané ovládali nebe nad Vietnamem, z mnoha důvodů, ale ovládali. A to nezměnili ani MiGy.
Těch 24 mašin byla dodávka pro Sýrii? Byli Syrské efka nasazeny bojově v roce 1973?Pop píše:...
Nakonec naše produkce dala 194 denních Mig-21F-13, příčemž do stavu letectva byo zařazeno 170 z nich, 24 kusy stát vyvezl do zahraničí.
I tak v době největšího rozmachu Migů-21 u nás létalo více než 300 letadel tohoto typu.