Luftwaffe - Obecné dotazy
Moderátor: Hans S.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Je to rozlišovací prvek pro snazší identifikaci. Takto odlišeny nebyly ale zdaleka všechny letouny a rozlišení samotné se měnilo i v průběhu války. Zpravidla na západní frontě se používaly žlutě nabarvená směrová kormidla a spodní část motorového krytu. Na jižní frontě se používaly bílé pruhy - na trupu, konce spodků křídel, často také směrové kormidlo a někdy i motorový kryt. Na východní frontě to bylo podobné, jako na jižní jen s tím rozdílem, že se místo bílé používala žlutá barva (stejná jako na západě).
Krom standardu vznikla celá řada anomálií. Například stíhací eskadra JG1 používala velice pestře zbarvené motorové kryty, viz níže:
Červený pruh na trupu není anomálie, ale označení tzv. Reichsverteidigung, jednotky začleněné do Obrany říše. Byly to stroje používané především na odrážení spojeneckých náletů. Každá stíhací eskadra uvolnila k tomuto účelu část svých sil - a používala na tomto místě svou barvu. JG1 byla červená, JG26 například černobílá, JG2 žluto-bílo-žlutá...
Počínaje přelomem let 1943 a 1944 se od žlutých identifikačních prvků začalo především na západě upouštět. Moc budily pozornost.
Krom standardu vznikla celá řada anomálií. Například stíhací eskadra JG1 používala velice pestře zbarvené motorové kryty, viz níže:
Červený pruh na trupu není anomálie, ale označení tzv. Reichsverteidigung, jednotky začleněné do Obrany říše. Byly to stroje používané především na odrážení spojeneckých náletů. Každá stíhací eskadra uvolnila k tomuto účelu část svých sil - a používala na tomto místě svou barvu. JG1 byla červená, JG26 například černobílá, JG2 žluto-bílo-žlutá...
Počínaje přelomem let 1943 a 1944 se od žlutých identifikačních prvků začalo především na západě upouštět. Moc budily pozornost.
- Cassius Chaerea
- Kapitán
- Příspěvky: 1247
- Registrován: 19/9/2007, 10:52
Myslím, že oficiální nařízení o hledně žlutých čumáků a křídel přišlo až v samotném závěru BoB. A jak píše Hans, jedná se o usnadnění identifikace, hlavně pro vlastní protileteckou obranu.Stuka píše:V Bitvě o Británii měly letadla Luftwaffe zabarvené nosy na bílo a žlutě. Bf 110s na bílo a Bf 109 na žluto.
Ani bych neřekl, že šlo o identifikaci pro vlastní protileteckou obranu (v létě 1940 k tomu mnoho důvodů Němci neměli), jako pro rychlou identifikaci ve víru boje. Spojenecké „invazní“ pruhy (poprvé natřené už v létě 1942) byla jiná záležitost.
Jinak ve žluté barvě na stodevítkách je docela hokej: individuální iniciativa v tomto směru se dá vystopovat do července (a zřejmě už června), identifikační barva nemusela být nutně žlutá, ke stejnému účelu sloužila i bílá. Stejně tak nemusel být žlutý nutně právě nos éra, malovala se směrovka nebo její část, špičky křídel, čumák i celé ocasní plochy. A jak už to tak u Luftwaffe bývalo, oficiální nařízení (cca od půlky srpna) bylo interpretováno u každého éra trochu jinak :) Nakonec se od toho na konci roku začalo upouštět, protože podle názoru některých pilotů na sebe žlutá barva příliš poutala pozornost a prostě ji ze svých stíhaček smyli.
Jinak ve žluté barvě na stodevítkách je docela hokej: individuální iniciativa v tomto směru se dá vystopovat do července (a zřejmě už června), identifikační barva nemusela být nutně žlutá, ke stejnému účelu sloužila i bílá. Stejně tak nemusel být žlutý nutně právě nos éra, malovala se směrovka nebo její část, špičky křídel, čumák i celé ocasní plochy. A jak už to tak u Luftwaffe bývalo, oficiální nařízení (cca od půlky srpna) bylo interpretováno u každého éra trochu jinak :) Nakonec se od toho na konci roku začalo upouštět, protože podle názoru některých pilotů na sebe žlutá barva příliš poutala pozornost a prostě ji ze svých stíhaček smyli.
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Marking podobný "inváznym pruhom" používali nemci napríklad aj na konci vojny v okolí letísk, z ktorých operovali Me-262 - obsluhy pl kanónov zaradených k ochrane letísk mali totiž tendenciu strieľať na všetko, čo Me-262 nepripomínalo - a predovšetkým na Fw-190, ktoré sa siluetou zospodu dosť podobali na nebezpečné Tempesty.
Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Myslíš éra z Papageistaffel? Viz třeba http://farm3.static.flickr.com/2443/373 ... 942ac2.jpg
To spíše s Typhoony (které si s Fw-190 pletli i britští a američtí stíhači). Tempest měl křídlo více podobné Spitfiru, nebo Thunderboltu (profilem zespoda). Typhoon měl křídlo rovné jako Fw. Hodně často se Typhoon a Tempest zamněňují, ale to jen tk mezi řečí. Vím, že nějaké Fw-190D9 snad měli mít nějaké čmáranice a dělali krytí právě letištím pro Me-262. Tuším to mělo přízvisko Cirkus. Spodní plochy letounu byly pruhy bílé v červeném podkladu.Alchymista píše:Marking podobný "inváznym pruhom" používali nemci napríklad aj na konci vojny v okolí letísk, z ktorých operovali Me-262 - obsluhy pl kanónov zaradených k ochrane letísk mali totiž tendenciu strieľať na všetko, čo Me-262 nepripomínalo - a predovšetkým na Fw-190, ktoré sa siluetou zospodu dosť podobali na nebezpečné Tempesty.
Edit: Karaya mě s t ím předběhl :-)
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Papageistaffel byla jen jedna taková trochu velká nafouknutá bublina Ale lidé okolo Sachsenberga byli opravdu vtipní..on i sám Sachsenberg byl dost řízek
Viděl jsem jeden Fw 190 D kamuflovaný opravdu něčím, co velmi připomínalo spojenecké invazní pruhy - bylo to taky černobílé, ale výrazsně užší, nežli u spojenců. Ale teď si nevzpomenu, v jaké monografii takový Focke-Wulf byl.
Viděl jsem jeden Fw 190 D kamuflovaný opravdu něčím, co velmi připomínalo spojenecké invazní pruhy - bylo to taky černobílé, ale výrazsně užší, nežli u spojenců. Ale teď si nevzpomenu, v jaké monografii takový Focke-Wulf byl.
- Cassius Chaerea
- Kapitán
- Příspěvky: 1247
- Registrován: 19/9/2007, 10:52
Právě že měli. Případy, kdy německá protiletecká obrana sestřelila vlastní stroj jsou už z polské kampaně. Během bitvy o Britiánii se zvláště německá obrana letišť v blízkosti kanálu, v důsledku téměř permanetního vzdušného provozu, dopouštěla častých chyb. Pilotům to samozřejmě usnadňovalo identifikaci, avšak nikoli tak zásadně jako pozemním jednotkám, viz žlutý (bílý) nátěr převážně na spodních částech stroje.karaya1 píše:Ani bych neřekl, že šlo o identifikaci pro vlastní protileteckou obranu (v létě 1940 k tomu mnoho důvodů Němci neměli)...
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
karaya, Tempík - jj je to ono, dik (i za opravu)
Ono protilietadlová obrana okolo letísk na nemeckej strane nebola niečo extra, aspoň čo som čítal - slúžili v nej skôr starší chlapi alebo taký, čo pre "poľnú" službu z rôznych príčin, hlavne zdravotných, nevyhovovali. Ale podobné to bolo aj na strane spojencov, alebo ako Rusku, kde i celé protilietadlové batérie mali ženské obsadenie...
Ono protilietadlová obrana okolo letísk na nemeckej strane nebola niečo extra, aspoň čo som čítal - slúžili v nej skôr starší chlapi alebo taký, čo pre "poľnú" službu z rôznych príčin, hlavne zdravotných, nevyhovovali. Ale podobné to bolo aj na strane spojencov, alebo ako Rusku, kde i celé protilietadlové batérie mali ženské obsadenie...
Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Přímo "invazní pruhy" u německých strojů jsem nenašel, ale pár podobně pomalovaných strojů:Hans S. píše:Viděl jsem jeden Fw 190 D kamuflovaný opravdu něčím, co velmi připomínalo spojenecké invazní pruhy - bylo to taky černobílé, ale výrazsně užší, nežli u spojenců. Ale teď si nevzpomenu, v jaké monografii takový Focke-Wulf byl.
FW-190 A-8 od 5./JG 4... bílý pruh na ocase lemovaný černými pruhy
Švýcarský Emil (na čb fotce to není vidět, ale pruhy jsou ve skutečnosti červeno-bílé)
Si vis pacem, para bellum
ba ba, takto kamuflovaných letadel bylo pár kusů. Spíš je to taková zajímavost.Papageistaffel byla jen jedna taková trochu velká nafouknutá bublina
Když jste se otřeli o jednotky LW, které sloužili primárně k ochraně "turbín",........ schodou okolností nyní čtu jednu knížku, která okrajově řeší působení III/JG 53 na Ruzyni v právě této úloze (druhá polovina dubna). Trochu mi hlava nebere způsob jejich nasazení.
Americké stroje operovaly nad Prahou a okolím de facto denně a to od cca 10:30- 11:00. Na turbiny se útočilo vždy z převýšení a s přebytkem rychlosti. Výsledek pro Me 262 vždy stejný nebo podobný. No a pak mám skupinu Bf 109, která by je měla chránit, ale já je použiju stejně blbě s ještě tragičtějším výsledkem. Proč je nevyšlu o hodku dřív a nechám je nastoupat a tím jim trochu zvýším šance? Nebo respektive proč je vůbec pošlu do luftu v tak nevýhodné situaci?
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Zemakt: například proto, že nemáš na nějaké to hlídkování palivo
Sancho: na tom Fw 190 A-7/8/9 se jedná o znak Reichsverteidigung. Označení jednotlivých eskader ZDE. To, co jsem měl na mysli, mělo myslím černobílé pruhy jen na křídle. Když na tu fotku narazím a vzpomenu si, tak ji sem v budoucnu pro zajímavost dodám.
Sancho: na tom Fw 190 A-7/8/9 se jedná o znak Reichsverteidigung. Označení jednotlivých eskader ZDE. To, co jsem měl na mysli, mělo myslím černobílé pruhy jen na křídle. Když na tu fotku narazím a vzpomenu si, tak ji sem v budoucnu pro zajímavost dodám.
Jo, to jsem bral v potaz. Takže tedy měli při vzletu v nádržích "halb" místo "ganz", nebo deset minut v "luftu" a pak "zurik"? Nemyslel jsem celodenní hlídkování, to je utopie.Zemakt: například proto, že nemáš na nějaké to hlídkování palivo Usměv
Prostě mi hlava nebere to, že když o činnosti nepřítele vím z každodenně se opakujících akcí s minimální inovací poměrně dost, tak proč toho nevyužiju.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Není to chybně interpretovaný Papagei? Myslím že pár zdrojů tvrdí, že právě Sachsenberg měl černobílou kombinaci pruhů a tím se odlišoval od zbytku "svých" mašin. Jeho "Červená 1" je pak označovaná jako "Černá 1".Hans S. píše:To, co jsem měl na mysli, mělo myslím černobílé pruhy jen na křídle. Když na tu fotku narazím a vzpomenu si, tak ji sem v budoucnu pro zajímavost dodám.
To asi nebudou ty bílé pruhy na křídlech? Asi jen kamufláž.
http://ve3dmedia.ign.com/images/06/24/6 ... normal.jpg
A ještě zde zajímavý Junkers 88A
http://www.minimodelaircraft.co.uk/8025 ... 6706-p.jpg
http://ve3dmedia.ign.com/images/06/24/6 ... normal.jpg
A ještě zde zajímavý Junkers 88A
http://www.minimodelaircraft.co.uk/8025 ... 6706-p.jpg
Prosím o odpověď na dvě otázky, týkající se bombardérů Luftwafe:
a) Použila luftwafe (v době WW II) k bombardování někdy jiný proudový letoun než Arado Ar 234 verze B (zejména, dostala se do nasezení verze C nebo Me 262 v bomb. verzi?)
b) Byl někdy použit He 111Z (dvojče) jako "dálkový bombardér", jak jsem u něj někde četl napsáno?
Děkuji za odpověď.
a) Použila luftwafe (v době WW II) k bombardování někdy jiný proudový letoun než Arado Ar 234 verze B (zejména, dostala se do nasezení verze C nebo Me 262 v bomb. verzi?)
b) Byl někdy použit He 111Z (dvojče) jako "dálkový bombardér", jak jsem u něj někde četl napsáno?
Děkuji za odpověď.
A)Ještě před použitím Ar 234 byla používána pro bombardování Me 262. Ne však jako strategický, ale spíše taktický bombardér. Respektive jako stíhací bombardér. Nešlo ale o žádnou upravenou Me 262 do bombardovací role. Byli ji jen přidělány závěsníky pro dvě 250-500 kg bomby a nějaké menší úpravy.
B) Zwilling byl konstruován a používán pro vlečení Me 321 "Gigant". O tom, že by byl někdy He 111Z používán jako dálkový bombardér jsem nikdy nečetl. Teoreticky mmohl nést pumový náklad i řízené rakety Fritz-X. Do bojových operaci se ale v rámci žádné KG nedostal. Ovšem nějaký pokusný let osamoceného stroje zcela nevylučuji. Oni toho němci v době nasazení He 111Z už vlastně moc nebombardovali a byli spíše v defenzívě.
B) Zwilling byl konstruován a používán pro vlečení Me 321 "Gigant". O tom, že by byl někdy He 111Z používán jako dálkový bombardér jsem nikdy nečetl. Teoreticky mmohl nést pumový náklad i řízené rakety Fritz-X. Do bojových operaci se ale v rámci žádné KG nedostal. Ovšem nějaký pokusný let osamoceného stroje zcela nevylučuji. Oni toho němci v době nasazení He 111Z už vlastně moc nebombardovali a byli spíše v defenzívě.