Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Sancho
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 201
Registrován: 28/7/2010, 23:03

Příspěvek od Sancho »

Dancer píše:
Rosomak píše:Včera na Z1 šel pořad, kde se testovací piloti rozplývali ze simulovaných soubojů, padla tam věta, že téměř všechny vyhrály.
Mne by zajímalo, s kým že to prohráli...
Tak ono asi hlavně záleží, jak byla taková situace nastavena. Pokud nastavím výchozí podmínky tak, že Raptor stojí na dráze a k letišti přilétá Mig 21 a odpaluje na rozjíždějící se Raptor raketu, tak s největší pravděpodobností vyhraje obstarožní Mig. Situace je to spíše fantazijní, ale nastavit ji zkrátka mohu. Tohle je však spíše extrém pro ilustraci...
Nemá to co dělat jen s tím jaké je letadlo protivníka, ale jaké podmínky byly nastaveny na počátku simulace celkově. Může to být například velká převaha protivníka v počtu, výzbroji, umělá omezení, jako například simulace, kdy je Raptor znevýhodněn nějakou poruchou atd, neboť i takové situace je třeba vyzkoušet pro vypracování doporučených postupů pro piloty.
Tak v takhle extremní modelove situaci by nebyla potřeba ani jednadvacítka a stačila by třeba Avie BK534 :D

Člověk by ale čekal že simulovany souboj bude tak v 80-90% případů nastaveny proti odpovidajici (nebo v danou dobu nejpravděpodobnější, ikdyž starší) evoluci protivnikova stroje (řekněme například Raptor proti PAK FA) s co nejvhodnější výzbrojí pro A2A souboj (nebo aspoň obvykle nesenou v akci), stejnou letovou hladinu atd... prostě bez výrazných výhod nebo nevýhod... Jinak by výsledek simulovaných soubojů dopadl asi tak jako když jsem já po 2 hodinách laborování v IL2 Sturmovik dospěl k závěru že Go-229 se dá sestřelit Čajkou když se Čajka snaží (Čti: dopadl by vyvozením totálně zcestného závěru) :D
Si vis pacem, para bellum
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ionor »

Pokiaľ viem tak JSF simulovali proti Su 27-30 a dopadol vcelku zle.
Keď v tréningových bojoch vyhraje F-22 pri cvičeniach proti silnej presile F-15, tak mi nepripadne, že by to bolo nereálne proti Suchojom. Výhody manévrovateľnosti Suchojov oproti F-15 sa pri vhodnej taktike pilotov F-22 nemusia výrazne prejaviť.

Ono sa na to dá pozerať aj tak, že keby k podobným výsledkom v simuláciach nedospelo Rusko, nezaháji vývoj Pak-Fa. Co už ale väčšine došlo aj bez môjho duchaplného príspevku...
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
keldor
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 139
Registrován: 5/11/2010, 11:42

Příspěvek od keldor »

http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... -Cancelled

Docela humorné videjko Jen proč z něj mám pocit že F-22 de k ledu? sou i nějaké oficialní zpravy
Ionor píše:Ono sa na to da pozerať aj tak, že keby k podobným výsledkom v simuláciach nedospelo Rusko, nezaháji vývoj Pak-Fa. Co už ale väčšine došlo aj bez môjho duchaplného príspevku...
Mam spíš pocit že PAK-FA vyrábí především pro to že na ně mají kupce a aby neztratily vyrobní a vývojové kapacity než pro to že by ho skutečně potřebovali

příspěvky spojil Skelet
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

keldor:

Domnívám se, že "videjko" trochu fabuluje.
Cena 356 000 000 USD / kus je rozpočítaný rozpočet celého programu na konečný počet kusů (tedy cca 66 miliard / 187 kusů). Reálná cena je zhruba poloviční.
Déšť (a prach či písek) F-22 nepoškozuje ve smyslu, že by ho zneschopňoval v letu, ale narušuje mu RAM nátěr a tím silně snižuje jeho stealth schopnosti.
nenasazení v Iráku a Afgánistánu je pak způsobeno právě tím, že se jedná o silně prašná prostředí a to raptoru nedělá dobře na pleť, navíc v Afgánistánu by jeho nasazení nedávalo žádný smysl, protože tenhle brouček ve variantě F-22A nemá schopnost útočit proti pozemním cílům (nepočítám bomby s vlastní GPSkou a obyč. železné pumy) s protipozemní variantou se nepočítá, to obstará F-35.

Paní na videu dosti přehání i v ostatních věcech.
Uživatelský avatar
mor
desátník
desátník
Příspěvky: 53
Registrován: 22/12/2010, 22:44

Příspěvek od mor »

V tomto videu http://www.youtube.com/watch?v=0xxoFjGJ5hY sa spomínajú tiež defekty v konštrukcií a problémy s koróziou. Vie niekto k tomu niečo dodať?

K vývoju F-22: Pokiaľ viem, tak vyvíjať sa začal za studenej vojny a tam sa s jeho nasadením proti pozemným cieľom a na bojiskách púštneho typu veľmi nepočítalo, a aj vojenský rozpočet bol iný ako dnes.
Naposledy upravil(a) mor dne 1/4/2011, 14:42, celkem upraveno 1 x.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Příspěvek od arten »

jedna úvaha na tému námornej verzie F-22:

- predpokladá sa že nosným lietadlom USN bude F-35 vo verzii C. Avšak už teraz je toto lietadlo pomerne skepticky príjmané čo sa týka výkonov, existujú rôzne porovnania napr. s Su-30 (celkom zaujímavé austrálske stránky, myslím, že ich niekto pastol aj na Palbu), ktoré konštatujú, že - v stručnosti - F-35 môže mať problém. Ide samozrejme o „papierové porovnania“ (a porovnavané bolo Acko s kratsim doletom) a nevieme aké všetky vychytávky F-35 mať bude, resp. nepoznáme ich skutočné parametre, ale:

- Rusko realizuje projekt PAK FA o ktorom oprávnene môžeme predpokladať, že bude technologicky porovnateľné a v parametroch doletu, únosnosti atd. lepšie (jednoducho lebo je väčšie). Ďalej Čína predstavila svoj projekt XX-20, ktorý opäť po stránke technologickej môže prekvapiť – Čína dobieha západ šialenou rýchlosťou. Celkom určite však bude vo vyššie spomínaných výkonoch doletu a nosnosti prekonávať F-35 (aj PAK FA) - je výrazne väčší. Špekuluje sa, že koncepčne má byť lietadlom určeným najmä ako prepadový stíhač, a - práve útočné lietadlo proti zväzom lietadlových lodí. Vzhľadom na ambície oboch krajín exportovať tieto lietadlá, môže nastať situácia, že US zväzy lietadlových lodí, budú v pomerne veľkej časti sveta potenciálne konfrontovné práve s uvedenými typmi.

- Argumentom pre ktorý sa v rámci USN vždy znova presadí budovanie ťažkých lietadlových lodí je, že letectvo dokáže plniť širšie spektrum úloh ako alternatívy – cruise missile odpalované z lodí + lahké/stredné LL s STOVL lietadlami a podobne. Táto debata sa raz začas rozhorí, ale vždy zatiaľ zhasla – a lietadlovky sa obhájili. No, ale teraz budú mať problém v kľúčovom prvku US doktríny – vybojovanie vzdušnej nadvlády. F -35 ani nedokáže doletieť nad základne s ktorých budú štartovať potenciálni útočníci.

Takže je kľudne možné, že USN skonštatuje nedostatočnosť F-35 a obnoví myšlienku navalizácie Raptora. V princípe nič nebráni zvýšeniu protizemnej a PLo kapacity a zosilenie konštrukcie, inštalácia háku atď. nepredstavuje výraznejší technický problém. F-22 je zavedené lietadlo s dostatočným modernizačným potenciálom. USN by tak získalo lietadlo prevyšujúce schopnosti F-35 a dôstojnejšieho súpera Su-50 a J-20.

Čo si o tom myslíte?
wampir
svobodník
svobodník
Příspěvky: 21
Registrován: 3/1/2011, 20:13

Příspěvek od wampir »

Stíhačky F-22 mají další technický problém, problémy s generátorem na výrobu kyslíku.http://www.altair.com.pl/start-6039
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

Arten:

uvahy o navalizaci f-22 povazuji za liche. F-22 je prazdny cca 5 tun tezsi nez f/a-18. Sam pritom naznacujes vzrust hmotnosti pri zvysovani odolnosti.
A ta hmotnost je limitujici. F-22 ma beznou bojovou 30 tun, a to je limit se kterym si poradi dnesni parni katapulty. Jenze pri teto hmotnosti se u raptora musis rozhodovat mezi doletem a unosnosti. Pro vybojovani vzdusne nadvlady nekde nad zakladnami napr. Pak-fa by musel byt v max. Konfiguraci tedy k cca 40 tunam. To uz spolehlive zvladnou jen EM katapulty, zatim ve vyvoji.

Druha potiz je ve velikosti. F-22 ma o 4 metry delsi rozpeti a zalamovani kridel si u nej neumim dost dobre predstavit. Porovnej to kridlo s f/a-18 nebo f-35 a poznas co myslim. Americke supercarriery nejsou zase tak super a hangary i paluba maji omezeny prostor. Nasazenim f-22 snizis max. Pocet letadel. Typickym prikladem je Ruska trida kuzneco, ktera su-33 absorbuje cca 25, je pritom velikosti srovnatelna s kitty hawk, ktera pojme nejmene dvojnasobek f/a-18ek.

Dalsim faktorem je, ze palubni letoun musi stejnou merou umet nejen vzdusne souboje, ale i protizemni operace. F-22A ma elektroniku jen pro vzdusne boje a predelat ho i na protizemni variantu by bylo na dlouhy vyvoj.

To jsou proste ty nejzakladnejsi potize s navalizaci Raptora. Proto to Amici radeji ani nezkouseji. (ostatne nejprve by z nej museli udelat bitevnika aby mohli jit k namorni variante)

a co se tyce rozporu mezi raketakama a letavcema... Myslim ze US Navy uz ma doktrinu, kdy nejkritictejsi vzdusnou nadvladu vybojuje na zemi utocnika tim, ze ho zasype kvantem RSPDL a pak teprve nasadi palubni letectvo na docisteni PVO a protizemni akce. Viz. Libye.
Uživatelský avatar
mor
desátník
desátník
Příspěvky: 53
Registrován: 22/12/2010, 22:44

Příspěvek od mor »

cernakus píše: To jsou proste ty nejzakladnejsi potize s navalizaci Raptora.
Taktiež ani RAMateriálom sa na mori nebude veľmi páčiť.
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ionor »

RAM náterom sa páči snaď len na Mesiaci bez atmosféry...
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Příspěvek od arten »

cernakus píše:Arten:

uvahy o navalizaci f-22 povazuji za liche. F-22 je prazdny cca 5 tun tezsi nez f/a-18. Sam pritom naznacujes vzrust hmotnosti pri zvysovani odolnosti.
A ta hmotnost je limitujici. F-22 ma beznou bojovou 30 tun, a to je limit se kterym si poradi dnesni parni katapulty. Jenze pri teto hmotnosti se u raptora musis rozhodovat mezi doletem a unosnosti. Pro vybojovani vzdusne nadvlady nekde nad zakladnami napr. Pak-fa by musel byt v max. Konfiguraci tedy k cca 40 tunam. To uz spolehlive zvladnou jen EM katapulty, zatim ve vyvoji.
Hmotnost:
porovnavajme ho z F -14. A tam som nasiel udaje o prazdnej hmotnosti zhruba rovnakej (cize nieco naviac pri navalizovanej verzii).
Vzletova opat podobna ako F-14 (a teda mierne vyssia pri verzii F-22N)
A dokonca max vzletova pre F-14: 33/ 35/ 38 t - podla zdroja (aj ked neviem ci sa tieto udaje vztahuju na start z LL.)
V kazdom pripade pri porovnani z F-14, ktore realne z LL operovali, tam zasadny problem s katpultmi nevidim.
cernakus píše: Druha potiz je ve velikosti. F-22 ma o 4 metry delsi rozpeti a zalamovani kridel si u nej neumim dost dobre predstavit. Porovnej to kridlo s f/a-18 nebo f-35 a poznas co myslim. Americke supercarriery nejsou zase tak super a hangary i paluba maji omezeny prostor. Nasazenim f-22 snizis max. Pocet letadel. Typickym prikladem je Ruska trida kuzneco, ktera su-33 absorbuje cca 25, je pritom velikosti srovnatelna s kitty hawk, ktera pojme nejmene dvojnasobek f/a-18ek.
Rozmery:
Myslim, ze na tych kridlach sa nieco malo dalo usetrit (pri Su-33 sa tiez sklapa rel. mala cast), ale s tym ze lietadiel by bolo oproti F-35 menej sa da suhlasit. Na druhej strane – jednoznacne vacsia bojova kapacita.
cernakus píše: Dalsim faktorem je, ze palubni letoun musi stejnou merou umet nejen vzdusne souboje, ale i protizemni operace. F-22A ma elektroniku jen pro vzdusne boje a predelat ho i na protizemni variantu by bylo na dlouhy vyvoj.
Protizemna/utocna verzia:
Tu si dovolim nesuhlasit. Uz teraz ma F-22 obmedzenu PZ kapacitu, principialny problem nie je - je to najma o elektronickom vybaveni a software. Dokonca som presvedceny ze casom takato varianta vznikne, podobne ako verzie F-15
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

Arten:

s F-14 máš pádný argument. Opravdu byly parní katapulty schopné ji vyslat až v 33 tunové konfiguraci. Jenže má to háček, spíše 2. Prvním je křídlo s měnitelnou geometrií F-14, vyjma vynikající manévrovatelnosti také podstatně snižovalo take-off speed. Druhý háček, spíše hák je, že supercruise motorů F-22 si vybírá daň na průběhu křivky tahu a přídavného spalování vůbec. Tedy s ještě navýšenou hmotností kvůli navalizaci se tu bavíme o tom, že letadlo s cca 23 tunami prázdné hmotnosti na stávajících katapultech moc účelné nebude. proč myslíš, že Tomcaty vyřadili? prostě je hornety po vylepšeních zcela nahradily a po vyřazení Aim-54 nedávalo smysl používat 2 různá stíhací letadla. A zatímco F/A-18 má vynikající únosnost výzbroje a paliva při startu, tak F-14 mu nemůže konkurovat ani náznakem.

bojová kapacita
Tu vyjádříme čísly:
F-22 akční rádius 410 nmi, maximálně 1000 kg interně + 2500 kg na závěsech + 2x AIM-120+2x AIM 9 (ve zvláštních prostorách)
F-35 akční rádius 500+ nmi, maximálně 1500 kg interně (nemá zbytečné prostory na jen AIM-120) a 6500 kg externě.

proto zastávám názor, že v myslitelné doktríně má větší bojovou kapacitu F-35.

Omezenou protizemní kapacitu má i Z-143, jak dokázali Tamilští Tygři, to ale neznamená, že je to vhodné letadlo pro předělání na chudinský bombardér. Úprava elektroniky a software bývá nejsložitější a časově nejnáročnější. Úprava Mig-25 na verzi RB to dokazuje.

Časem F-22 v protizemní variantě spíše nevznikne. F-22 byl umrtven a F-35 by musel být totální selhání, aby se vrátili k F-22.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

cernakus píše:...a F-35 by musel být totální selhání, aby se vrátili k F-22.
Čím dál tím víc si myslím, že k tomu může dojít. Kdybych měl rozebírat F-35, patrně bych na něm nenechal nit suchou.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
keldor
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 139
Registrován: 5/11/2010, 11:42

Příspěvek od keldor »

Čím dál tím víc si myslím, že k tomu může dojít. Kdybych měl rozebírat F-35, patrně bych na něm nenechal nit suchou.
Prosím rozeber to ale v klubu o f-35 docela by mě zajímala kritika toho projektu
Naposledy upravil(a) keldor dne 2/4/2011, 11:57, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Ok, ok, nejsi sám kdo se mi ozval, takže dám něco dohromady. Problém je že většinu toho co mám jde přes Saab, takže je to třeba brát trochu s rezervou :)
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Příspěvek od arten »

cernakus píše:Arten:

s F-14 máš pádný argument. Opravdu byly parní katapulty schopné ji vyslat až v 33 tunové konfiguraci. Jenže má to háček, spíše 2. Prvním je křídlo s měnitelnou geometrií F-14, vyjma vynikající manévrovatelnosti také podstatně snižovalo take-off speed. Druhý háček, spíše hák je, že supercruise motorů F-22 si vybírá daň na průběhu křivky tahu a přídavného spalování vůbec.
tomuto nerozumiem, výkonový prebytok by práveže mal F-22 pri štarte zvýhodňovať, nie?
cernakus píše:Tedy s ještě navýšenou hmotností kvůli navalizaci se tu bavíme o tom, že letadlo s cca 23 tunami prázdné hmotnosti na stávajících katapultech moc účelné nebude. proč myslíš, že Tomcaty vyřadili? prostě je hornety po vylepšeních zcela nahradily a po vyřazení Aim-54 nedávalo smysl používat 2 různá stíhací letadla. A zatímco F/A-18 má vynikající únosnost výzbroje a paliva při startu, tak F-14 mu nemůže konkurovat ani náznakem.
Ok, tak ho porovnajme prave s F-18, alebo ešte lepšie s Su – 33, ktorý dokáže odštartovať dokonca bez katapultu
cernakus píše:bojová kapacita
Tu vyjádříme čísly:
F-22 akční rádius 410 nmi, maximálně 1000 kg interně + 2500 kg na závěsech + 2x AIM-120+2x AIM 9 (ve zvláštních prostorách)
F-35 akční rádius 500+ nmi, maximálně 1500 kg interně (nemá zbytečné prostory na jen AIM-120) a 6500 kg externě.
Toto sú vážne argumenty, ktoré úplne pochovali moju predstavu o väčšej bojovej kapacite F-22 oproti F-35 :oops:

lenže:
našiel som údaj o únosnosti ext. závesníkov 4 x 5000lb, čo je 4x 2300 kg...
Ale o iné mi ide – porovnávame F-22 „Air-to-Air Capability.“ V protizemnej variante by lietadlo pri ktorom je pomer prazdnej k max. vzletovej hmotnosti cca 50% malo mať dostatočnú rezervu únosnosti výzbroje.
Ďalej - F-35 je vo veľkej miere technologický klon F-22 - v princípe nevidím problém v tom aby „väčší brat“ v PZ variante mohol odniesť minimálne porovnateľné množstvo výzbroje ako menší „brat.“

zaujímavý je ten údaj o akčnom rádiuse – F-22 má naozaj nečakane malú kapacitu internal fuel...
cernakus píše:Omezenou protizemní kapacitu má i Z-143, jak dokázali Tamilští Tygři, to ale neznamená, že je to vhodné letadlo pro předělání na chudinský bombardér.
tak moment, hovoríme tu o schopnosti niesť JDAM (určite), našiel som aj odkazy na HARM a AGM-158 JASSM
cernakus píše: Úprava elektroniky a software bývá nejsložitější a časově nejnáročnější. Úprava Mig-25 na verzi RB to dokazuje.
fakt si to nemyslím. Ostatne celá rada lietadiel vrátane F -16, F-15, MiG-29, Su-27 dokazuje opak...
cernakus píše:Časem F-22 v protizemní variantě spíše nevznikne. F-22 byl umrtven a F-35 by musel být totální selhání, aby se vrátili k F-22.
vidím dve možnosti:
- stúpajúca cena F-35. 160 mil. USD za CV variantu je už fakt dosť a môže rásť ďalej.
- Ak kongres povolí export F-22 a Japonci silne dávajú najavo, že ho chcú tak v tom prípade si myslím, že pre svoju verziu určite PZ, resp. PLo kapacitu požadovať budú.
Uživatelský avatar
Ionor
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 877
Registrován: 18/6/2008, 03:56
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ionor »

Vývoj upgrade F-35C s výkonejším motorom s vektorovaním ťahu mi príde zaujmavejšie mrhanie peňazí než navalizovaná F-22, ktorú môžu dostať vďaka základniam po celom svete a doplňnovaniu paliva za letu stejne všade kde potrebujú, aj bez vývoja špecializovanej verzie.
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

arten:

místo citací to očísluji
1) Tah motoru není nezávislá veličina. velmi u ní záleží i na samotné rychlosti stroje. Faktem je, že motor F-22 má méně agresivní křivku statického tahu s přídavným spalováním než stíhačky 4. generace (jako např. F-14), je to cena za supercruise (motor je specificky uzpůsoben pro strmý růst tahu bez přídavného spalovaní, které tak nemá takový efekt jako u klasických motorrů o generaci starší). /Než mně někdo obviní, že to nemůžu vědět, protože F119-PW-100 nebyl odtajněn, vycházím z podobně konstruovaných motorů jako je např. Olympus 593 nebo Kolesov RD-36-51, kde je nárůst statického tahu při přídavném spalování také relativně malý. /
Výkonový přebytek tudíž v této specifické situaci bude vůči F-14 malý či vůbec (moje preference).

2) F/A-18 je lehčí než bude F-35, takže tam nemáš co srovnávat. Su-33 v navalizované verzi váží 18 tun. F-22 v aktuální křehké verzi váží 20 tun, v navalizované verzi klidně těch 23 tun, se kterýma operuji výše. Navíc Su-33 má motor klasické konstrukce, tedy přídavné spalování v klidu bude účinější. V neposlední řadě, i když se píše, že Su-33 má max. take-off 33 tun, v takové konfiguraci si to nelajznou z Kuzněcova ani největší ruská esa. Co jsem četl, standardně nepřekračují 29 tun. A nebýt skokánku, který CVNka nemají ...

3) tyhle závěsníky ale existují jen na papíře a jsou dopočítávány z relativně malého zatížení křídel F-22. Pokud se chceme bavit o napsaných doletech, stejně se musíme spolehnout jen na vnitřní zásobníky a tam má raptor prostě 500 kg mínus. Navíc raptor je tak obrovský, že by snížil letecké křídlo z 75 kusů na 50. To je zcela automaticky o 33% nižší únosnost leteckého křídla. Dále nemůžeš počítat s celou únosností raptoru (38 respektive 41 tun), protože už víme, že by byly vážné problémy ho dostat do vzduchu na dnešní CVNku i při 33 tunách. takže reálná únosnost 33t - 23t = 10 tun na palivo a zbraně což při akčním rádiu 410 nmi znamená opět 1000 kg výzbroje v vnitřních pumovnicích.

4) JDAM potřebuje od letadla jen rychlost + směr letadla a GPS cíle. Ty může doopravdy nést i ten Zlín. A proto je může nést i F-22, jehož zaměřovací systémy pro detekci, zaměření a řízení střelby na pozemní cíle prostě nebyly vyvinuty. HARM a AGM-158 jsou zbožná přání stránek jako je ausairpower.net, ale určitě ne realita. Jestli byl prototyp netuším ,ale myslím, že ne.

5) Příklad za všechny: F-15 a F-15 strike eagle. F-15 vývoj 1967-1976 nebo dejme tomu 1965-1976 (přece jenom se počítá čas od zadání specifikací) = 11 let. F-15E 1979-1988 = 9 let (nebo 7, pokud někdo počítá rok 1981, kdy si jej objednalo USAF). Zdá se ti to poměrově jako krátká doba? Vyvinout nový letoun za 11 a upravit ho na protipozemní za 9 let? Mně osobně to jako legrace nepřijde.

6) F-22 stojí jen na materiálu a člověkohodinách cca 150 mil. USD, bez započítání ceny programu 65 miliard. Ceny F-35 jsou rozpočítány včetně programu právě proto, že půjde na export. Takže počítej, že reálná cena na trhu by zcela automaticky byla tak dvoj až troj násobek (podle zakázek) F-35ky a ani japonci nejsou tak bohatí, aby si mohli kupovat stíhačky za 300 mil. USD.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Příspěvek od arten »

vdaka za info.

k 5:
neviem ci tento priklad je reprezentativny. v zasade mi ide o to, ze takmer vsetky moderne stihacky boli na PZ kapacitu upravene (ak ju od zaciatku nemali).
co som pisal o hmotnostnej rezerve atd. + neviem ci by to predstavovalo zasadny problem z hladiska technologii (napr. aj vyvijane pre F-35) - myslim ze neexistuje principialny problem pre upravu aj na PZ kapacitu.
(cim nespochybnujem tvoje zavery o navalizovanej variante)

k 6:
to mi je jasne. ale nikde nie je napisane, ze pre exportnu verziu F-22 musia zahrnut aj vyvojove naklady, mozu len cast, prip. vobec. pre US moze byt zaujimave aj udrzanie vyroby. cize nemusi stat 300, ale napr. tych 150...

Japonci realne o F-22 zaujem prejavili (aj ked v ich pripade by islo asi skor o licenciu a dost vlastnej elektroniky - co by ale mohlo byt priechodnejsie cez kongres.)
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Příspěvek od cernakus »

5) Samozřejmě jakákoliv stíhačka jde předělat na PZ variantu. To máš jasnou pravdu. Jde o to, že v dnešních reálích, kdy F-35 bude operačně nasazen nejpozději do roku 2015, je časová náročnost na modifikaci nerentabilní (pokud by padlo rozhodnutí dnes, byla by F-22 v PZ variantě reálná nejdříve kolem roku 2017, v operačním nasazení tak 2019).

6) Komerční export stíhačky de facto na náklady amerického daňového poplatníka (nerozpočítané náklady programu a nebo jen část), by neprošel zřejmě kongresem. A licenční výroba ... Japonci nejsou pro Američany tak spolehlivý partner, jak se obecně myslí. Zejména v době platnosti COCOM, svévole Japonců přidělala USA vrásky na čele. A Rusko-Japonské technologicko-investiční sblížení v 90tých letech zřejmě také nebylo zapomenuto.
Reálnější je prodej Austrálii, VB případně Kanadě, ale i zde se USA nechtějí dělit.

EDIT:
Jinak už tu zaznělo, že výroba F-22 je komplikovaná tím, že se na ní podílí spousta dodavatelů ze všech koutů USA. Taková forma výroby má vyjma očividných důvodů, taky jeden skrytý a tím je utajení. je mnohem těžší zcizit technologické tajemství, které musíš poskládat z 30 úniků než když to získáš pěti úniky. Pro licenční výrobu je však taková roztříštěnost nemyslitelná, v cizí zemi to americká kontrarozvědka nemá šanci uhlídat. A tím usnadňuješ zcizení klíčových technologií.
Odpovědět

Zpět na „Letadla“