1.května 1898
Španělsko - Americká válka

Příčiny vzniku španělsko - americké války a její námořní průběh je více zpracován ZDE:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3127
Jak vlastně vypadá manilská zátoka? Jedná se zátoku 25 mil širokou a 30 mil dlouhou, přičemž vjezd do ní je široký 10 mil a zhruba v polovině je rozdělen ostrovy Corregidor a Caballo. Samotné průjezdy mezi ostrovy a pevninou tak byly široké pouhé 2 míle na severu a 4 míle na jihu. Na ostrově Corregidoru měli Španělé slabé opevnění bráněné několika děly. Asi 22 mil východně od Corregidoru vybíhala z pevniny úzká kosa Sangley, která tak přírodně kryla záliv s námořním arzenálem v Cavite. Severně od toho místa pak ve vzdálenosti 6 mil ležela Manila, nejdůležitější město Filipín. V Manilské zátoce měli Španělé pouze nemoderní 300 let staré opevnění, v jehož výzbroji bylo několik moderních Kruppových a Armstrongových děl. Španělský guvernér Rivera si již dávno před válkou stěžoval, že obrana Manilské zátoky není dostatečná. Poukazoval například na to, že v místě vjezdu na ostrově Corregidoru není ani jeden světlomet a že v Manile jsou pouhá čtyři moderní děla a dále již jen 30 starých moždířů a stovky starých bronzových děl, které byly nabíjené ze předu a kde většina z nich ještě pamatovala konec 17.století. U důležitého arzenálu v Cavite se nacházelo pouze pět moderních děl, ale pro změnu zde byl nedostatek munice.
Poté, co se americká eskadra na čínském pobřeží zformovala, zamířila dne 26.dubna ve 14:00 hodin směr Filipíny. O pár dní později 30.dubna 1898 eskadra zakotvila v zátoce Subic, která se nalézala asi 30 mil od vstupu do Manilské zátoky. Komodor Dewey vyslal k Manilské zátoce průzkumnou jednotku složenou z chráněných křižníků Boston, Baltimore a Concord. Tato průzkumná jednotka zjistila, že nepřítel se chová naprosto bezstarostně a nehlídá vjezd do zálivu. Komodor Dewey se rozhodl této španělské nepřipravenosti využít a proto již o den později, 1.května jeho eskadra vplula do Manilského zálivu. Lodě pluly v kýlové sestavě včele s chráněným křižníkem Olympia okolo vstupního opevněného ostrova Corregidoru a již první čtyři plavidla nepozorovaně okolo ostrova proplula, aniž by je Španělé zpozorovali. Až když byla již skoro celé americká eskadra v přístavu, obrana ostrova zareagovala. Vypálila jednu nepřesnou salvu, ale děla z Raleighu, Concordu a Bostonu její obranu umlčela. Americká eskadra se tak bez problémů dostala do nitra Manilského zálivu a za svítání zakotvila několik mil od Cavite. Po krátkém odpočinku vyplula eskadra opět v kýlové formaci v 5 hodin ráno k Manile, kde se dostala do nepřesné palby pobřežních baterií. Avšak útok na Manilu neměl Dewey v plánu. Americká plavidla pouze u města provedla obrat a rychlostí 8 uzlů se blížila k zálivu u Cavite. Tímto obratem se zbavila nevýhodné pozice přes kosu a měla tak celý španělský arzenál a zde kotvící nepřátelskou eskadru jako na dlani. Španělská eskadra zde bezstarostně kotvila ve dvou řadách. Pobřežní cavitská děla spustila na Američany palbu, ale přestřelovala a nezpůsobila nepříteli žádnou škodu. To, co poté následovalo, se dá spíše přirovnat k cvičným střelbám, než námořní bitvě dvou světových velmocí. V 5:41 ze vzdálenosti 5.000 m zahájila americká vlajková loď Olympia palbu na zakotvené španělské lodě. Po ní se k palbě připojily i další americké lodě. Palba pokračovala a vzdálenost se postupně zkrátila na 3.600 m. Americká eskadra vytvořila kýlovou sestavu paralelní se španělskou a třikrát přeplula podél nepřátelské linie, přičemž se vzdálenost neustále zkracovala. Při posledním proplutí podél španělské linie byla vzdálenost mezi eskadrami již jen pouhých 1.800 metrů. Tou dobou již bylo o průběhu bitvy dávno rozhodnuto. Projektilům o hmotnosti více jak sto kilogramů z děl ráže 203mm nedokázalo nic vzdorovat a se zničujícím účinkem drtily španělská plavidla. Taktéž děla střední ráže rozsévala na španělských palubách smrt a zkázu. Americká taktická a především kvalitativní převaha si vybrala ve španělských řadách oběti. Tři španělské lodě hořely po celé délce a admirál Montoja musel přenést svou velitelskou vlajku na křižník Isla de Cuba. Americká eskadra bez jakýkoliv ztrát (pouze pár lehkých zásahů bez ztrát na životech) se rozhodla boj přerušit, a tak se vzdálila a zakotvila západně od Cavite, kde z transportních plavidel doplnila munici a mužstvo se v klidu nasnídalo. V 11 hodin se americká eskadra pod vedením křižníku Baltimore vrátila zpět ke Cavite. Zde následovalo poslední dějství bitvy. Americká plavidla potápěla jedno nepřátelské plavidlo za druhým. Část plavidel se zmítala v požárech, část se potopila nebo uvázla na pláži, kam se ve snaze zachránit lodě vrhly. Křižník Don Juan de Austria po zásazích a požárech vylétl do povětří. Za pár hodin byl konec. V Cavite již žádná španělská vlajka nevlála.
O den později 2.května 1898 Američané obsadili arzenál v Cavite, kde se kromě jiného zmocnili na 10.000 t uhlí, což byla vítaná kořist. Španělská posádka z obsazené cavitské pevnosti a zbytek posádky z potopených lodí se stáhl do Manily. Obsazením Cavite si Američané na Filipínách zřídili opěrný bod pro své námořní síly.

Závěr
Triumf americké síly byl neoddiskutovatelný. Španělská eskadra přestala existovat a Američané za to zaplatili minimálním poškozením svých plavidel a bez ztrát na lidských životech. Španělská cena za prohranou bitvu byla mnohem vyšší. Přišli o celou svou eskadru a všech 11 plavidel včetně více jak čtyř stovek námořníků. Kromě toho se Američané usadili v Cavite, kde si zřídili svůj námořní opěrný bod po celou dobu války, což bylo pro ně strategicky důležité.
Vlajková loď komodora Deweye chráněný křižník USS Olympia je zachován jako památník a je v současné době v San Franciscu.


Zdroje:
Válečné lodě (2) – Hynek, Klučina – 1986
www.steelnavy.com
www.wikipedia.org