Rakousko-Uhersko
rok 1914-1915

Projekt 1b z roku 1914
Lodě ve třídě:
- Kleiner Kreuzer K - Ersatz ASPERN (1914 – 1915 zrušen)
- Kleiner Kreuzer L – Ersatz SZIGETVÁR (1914 – 1915 zrušen)
- Kleiner Kreuzer M – Ersatz ZENTA (1914 – 1915 zrušen)
* Poznámka: první datum je datum zahájená stavby, dále je datum spuštění na vodu a poslední je datum zařazení do stavu námořnictva
Velení Rakousko-Uherského námořnictva si bylo v předvečer První světové války plně vědomo nedostatečnosti svých námořních sil pro vedení války v rámci strategického plánu, který ve spolupráci s Itálii (člen Trojspolku spolu s Německem a Rakousko-Uherskem) počítal s blokováním průjezdu vojenský transportů přes Středozemní moře v linii Suez – Malta – Gibraltar a francouzských transportů z Afriky do Francie. Operační základnou spojeného italsko-rakouského loďstva měla být Messina. Itálie se nicméně ukázala jako liknavý spojenec Trojspolku a tak s její pomocí ve vedení námořní války na Středozemním moři nebylo možno příliš spoléhat.
V době vypuknutí WW1 v srpnu 1914 tak bylo Rakousko-Uhersko jediným spojencem vilémovského Německa. Ze všech námořních velmocí pak vlastnilo nejmenší námořní flotilu, se kterou se řadilo na osmou příčku na světě. Na začátku srpna 1914 tak disponovalo 3 moderními bitevními loděmi (další jednotka byla ve stavbě – SMS Szenz Istvan) [1], 9 řadovými loděmi, 3 pobřežními obrněnými loděmi [2], 3 pancéřovými křižníky, 5 chráněnými a 4 lehkými křižníky, 6 velkými a 12 malými torpédoborci, 71 torpédovkami, 6 ponorkami, 9 dělovými čluny a řadou pomocných jednotek. Kromě námořních jednotek disponovalo Rakousko-Uhersko i Dunajskou říční flotilou složenou z 8 říčních monitorů [3]. V případě bitevních lodí pak Rakousko-Uhersko svou třídou VIRIBUS UNITIS bylo na světové úrovni, přestože již v té době Britové, Japonci a Američané stavěli tzv. „superdreadnoughty“, tedy lodě s děly ráže 343, 356. Rakouská plavidla se jim dokázala vyrovnat rychlostí, pancéřováním i hmotnosti boční salva, která v případě výše uvedené třídy činila při 12 dělech ráže 305 mm 5.400 kg [4]. Na modernější typy bitevních lodí tříd QUEEN ELIZABETH a REVENGE vyzbrojených 8 děly ráže 381 mm pak ale již neměli. Nicméně ve Středomoří se počítalo s přítomnosti starších britských jednotek vyzbrojených děly ráže 305 mm, protože ty nejlepší a nejsilnější si „Grand Fleet“ chránilo pro případ střetnutí s německým loďstvem. Soupeřem Rakousko-Uherských bitevních lodí tak byla v daném prostoru hlavně Francie se svými čtyřmi jednotkami třídy COUBERT vyzbrojenými 12 děly ráže 305 mm. Síly v moderních (tzv. dreadnoughtech) bitevních lodích při zachování italské neutrality tak byly téměř vyrovnané. Avšak Francie od roku 1912 pracovala na třech jednotkách třídy BRETAGNE vyzbrojených již 10 děly ráže 340 mm (dokončené 1915/1916). Také nevyzpytatelná Itálie byla připravena zahájit stavbu silných námořních jednotek třídy FRANCESCO CARACCIOLO [5]. Rakousko-Uhersko tak muselo také přistoupit ke stavbě „superdreadnoughtů“ a to třídy Ersatz MONARCH [6] vyzbrojených 10 děly ráže 350 mm.
Tím by se sice do určité míry eliminoval rozdíl mezi francouzskou a rakousko-uherskou flotilou, ale jak víme, námořní bitvy nevyhrávají pouze nejtěžší jednotky, ale účinný boj se vede i rychlými a slabšími jednotkami. Nebudu se zde sáhodlouze rozepisovat kolik která země měla jakých plavidel a jaké hodnoty, ale zaměřím se jen na lehké křižníky. V jejich případě však Francie zaspala dobu a tak do zahájení WW1 a ani během války nepostavila žádný křižník, který bychom mohli označit za lehký. Nicméně země galského kohouta disponovala celou řadou tříd pancéřových a chráněných křižníků, které těch několik málo jednotek, které měla podunajská monarchie Františka Josefa I. k dispozici hravě překonávalo. Rakousko-Uhersko tak mohlo v době války vsadit na své moderní lehké křižníky tříd ADMIRAL SPAUN a HELGOLAND [7], které svého rivala přinejmenším deklasovali alespoň svou vysokou rychlostí (27 uzlů). Na to Francie se svými početnými chráněnými a pancéřovanými křižníky se svou maximální 24 uzlovou rychlostí (jen některé jednotky a třídy) nemohla odpovědět. Byla tak plně závislá na lehkých křižnících Velké Británie přítomných ve Středomoří na jejich základnách v Gibraltaru, Maltě, Korfu a Alexandrii. Ovšem Velká Británie v srpnu 1914 disponovala obrovským množstvím plavidel, takže i jejich síly ve Středozemním moři nebyli zanedbatelné:
„STŘEDOMOŘSKÉ LOĎSTVO“ – admirál sir Alexander Berkeley Milne (bitevní křižník Inflexible)
1. eskadra bitevních křižníků
velitel: admirál sir Alexander Berkeley Milne
bitevní křižníky: Inflexible (vl.), Indefatigable, Indomitable
1. eskadra křižníků
velitel: kontradmirál Ernest C.T.Troubridge
pancéřové křižníky: Defence (vl.), Black Prince, Duke of Edinburgh, Warrior, Chatham (lehký křižník), Dublin (lehký křižník), Gloucester (lehký křižník), Weymouth (lehký křižník)
5. flotila torpédoborců
složení: 16 torpédoborců třídy G
Gibraltar
složení: 11 torpédovek, 3 ponorky třídy B
Malta
složení: 6 torpédovek, 3 ponorky třídy B
Velká Británie tak dokázala proti čtyřem rakousko-uherským lehkým křižníkům vyzbrojených děly ráže 100 mm postavit v srpnu 1914 stejný počet křižníků, doplněných navíc o čtyři pancéřové křižníky a především pak tři bitevní křižníky, které svou rychlostí, pancéřovou ochranou a hlavně palebnou silou (305 mm děla) byli přirozeným lovcem chráněných, lehkých a pancéřových křižníků.
KONSTRUKCE, VÝZBROJ a PANCÉŘOVÁNÍ
Jelikož Rakousko-Uhersko nedisponovalo bitevními křižníky, přestože se je snažilo zkonstruovat [8], počítalo ve svém námořním programu kromě stavby bitevních lodí Ersatz MONARCH také stavbou lehkých křižníků, které by byly schopny nahradit rychle zastarávající chráněné křižníky třídy ZENTA [9]. Tato třída plavidel složena ze tří jednotek byla na vodu spuštěna v letech 1897 až 1900 a dokončena v letech 1899 – 1901. Jednalo se o plavidla se standardním výtlakem kolem 2.400 tun vyzbrojených 8 děly ráže 120 mm a řadou menších děl a kulometů. Jejich hlavní nevýhodou v předvečer První světové války byla malá rychlost (necelých 21 uzlů). Hrozilo tak, že je bez problémů nepřátelské lehké, pancéřové a bitevní křižníky dostihnout a rozstřílí, což se ostatně v případě SMS Zenty naplnilo již v srpnu 1914 [10]. Námořní program monarchie z května 1914 tak pro rok 1914 počítal se zahájením stavby jak „superdreadnoughtů“ třídy Ersatz MONARCH, tak i se stavbou tří lehkých křižníků, které by nahradili již pro boj v první linii nevyhovující tři jednotky chráněných křižníků třídy ZENTA. Tato třída dostala předběžně název Ersatz ZENTA (náhrada za Zentu), projektově se pak jednalo o „Kleiner Kreuzer K, L a M“. Podle projektu měla být stavba na všech třech jednotkách zahájena v červenci 1914 a dokončena měla být na přelomu roku 1916/1917. Nicméně konstrukční práce na lodích této třídy probíhali již před schválením objednávky z května 1914. Pracoval na nich námořní architekt Johann Fiala se svým týmem, jejichž projekt získal vítěznou cenu v listopadu 1913. Byl tak určen jako hlavní ideový plán, podle kterého se měla plavidla stavět. Do května 1914, kdy měla být vypsána objednávka na stavbu, pak Fiala ještě modifikoval svůj předchozí projekt a posílil konstrukci o boční pancéřový pás o síle 20 mm. V květnu 1914 pak Fiala oslovil tři hlavní strojírenské firmy v monarchii S.T.T., Breitfeld, Danek & Co., Prague a Ganz & Comp., Budapest a požádal je o zaslání nabídek na konstrukci pohonné jednotky o výkonu 40.000 koňských sil. Vše se tedy rozbíhalo úspěšně, ale začátek války další plány na stavbu zhatil. R-U námořnictvo totiž zastavilo v důsledku vyhlášení války práci na všech konstrukcích i bez ohledu na objednávku vystavenou 8 týdnu před tímto rozhodnutím. Vzhledem k tomu jak se válka vyvíjela v neprospěch R-U (nebylo dosaženo očekávaného vítězství na Srbské frontě v krátkém čase) bylo dne 3.února 1915 námořním velením rozhodnuto „zmrazit“ peníze určené ke stavbě na dobu po válce. Nicméně Johann Fiala se nechtěl vzdát zastavení stavby a i ze své pozice technického inspektora S.T.T. dále tlačil na příslušná námořní místa s žádostí o pokračování celého projektu. V prosinci 1915 firma Ganz & Comp.(Budapešt) nabídla Fialovi konstrukci turbín pro dvouhřídelový pohon (dvě lodní vrtule) srovnatelný s pohonem firmy Curtis-AEG-Ganz-Danubius. Tato pohonná jednotka měla dávat požadovaný výkon 40.000 koňských sil, což mělo plavidlu umožnit rychlost 30 uzlů (55,56 km/h).
Konstrukce - Podle původního projektu z roku 1914 značeném jako „1b“ se mělo jednat o plavidla o délce 151,2 m, šířce 13,7 m a ponoru 4,95 m při standardním výtlaku 4.950 t (plný výtlak 5.611 t). Pohonná jednotka měla sestávat ze 16 kotlů, 2 AEG turbín o výkonu 38.000 koňských sil. Výkon se měl přenášet hřídelemi na dvě lodní vrtule. Spaliny měly odvádět čtyři štíhlé komíny. Maximální rychlost měla být 30,1 uzlů (55,7 km/h). Posádka měla být tvořena 400 námořníky a důstojníky. Výzbroj -Hlavní výzbroj byla složena ze 14 děl ráže 120 mm L45 Skoda K 13, vyráběných ve firmě Škoda Plzeň. Dvanáct těchto děl mělo stát na bocích lodi tak, že šest z nich střílelo na každý bok. V ose lodi pak na přídi a zádi stala další děla, která tak mohla vést palbu nejen v ose lodi, ale i na boky. Celková boční salva tak mohla být 8 děl hlavní ráže. Délka hlavně děla byla 5,4 m a zbraň měla být umístěna na lafetě CHN Monfalcone 68. Bohužel bližší údaje k těmto škodováckým dělům se mi nepodařilo sehnat. Předpokládám však, že projektil by byl užíván stejný jako v případě děla 12cm/40 Škoda, tudíž o hmotnosti 23,45 kg. Kadence by byla asi 5-6 ran za minutu podle sehranosti obsluhy, protože nabíjení by bylo prováděno standardně ručně. Sekundární výzbroj měla představovat děla ráže 66 mm (7 cm - 2.75"- /50 K10 a K16 Skoda). Jejich přesný počet bohužel neznám. Tato rychlopalná děla s kadencí 10-15 ran za minutu byla určena k odrážení torpédových útoků lehkých plavidel. Hmotnost projektilu byla 4,5 kg, výmetná část vážila 1,6 kg. Úsťová rychlost 880 m/s a dostřel 9.140 m (při elevaci –10/20°), výškový 6.100 m (v případě že byla instalovaná AA protivzdušná verze s elevací –5/+90°). Dále měl být ve výzbroji 1 kulomet ráže 8 mm MG a dva torpédomety ráže 450 mm (někdy je uváděno 6x TT ráže 533 mm). Pancéřování – bylo tvořeno hlavním bočním pancéřem o síle 20 mm, který kryl loď na čáře ponoru v prostoru mezi předním a zadním stěžněm (tedy cca 50% délky lodi). Na něj navazovala 40 mm silná pancéřová paluba, která se směrem k bokům skloňovala pod úhlem 45°. Velitelskou věž chránil 60 mm silný pancéř a čela štítů hlavních děl 50 mm.
Změna projektu – prosinec 1915
Na konci prosince 1915 obdržel Fiala požadavek na konstrukční změny, které měly zvýšit především palebnou sílu křižníku. Nově tak měla být třída vyzbrojena 2x 190 mm/42 (7.48") Skoda umístěných zřejmě v jednodělové věži jako v případě pancéřového křižníku SANKT GEORG [11]. Věže pak zřejmě měly stát v ose lodi po jedné na přídi a zádi [12]. Tato škodovácká děla vážila 12,5 tuny při délce 8 metrů. S kadencí 3 rány za minutu vystřelovala 97 kg těžký projektil úsťovou rychlostí 800 m/s na vzdálenost 20.000 m (při max. elevaci ve věžích 20°). Stranový odměr děl byl +150/-150°, elevace –3/+20°. Sekundární výzbroj pak mělo představovat 6 až 8 děl ráže 150 mm/50 (5.9") K10 Skoda s kadencí palby 6 ran za minutu (podle sehranosti obsluhy) a dostřelem 45,5 kg těžkého projektilu na vzdálenost 15.000 m (při 15° elevaci). Průraznost toho projektilu pak byla na KC boční pancéř na vzdálenost 1.000 m = 145 mm. Tuto výzbroj měla doplňovat 2 až 4 děla ráže 90 mm určena k boji proti vzdušným cílům.
Tento požadavek na změnu výzbroje však znamenal pro konstruktéra Fialu kompletní přepracování projektu, vyztužení konstrukce pro těžké dělové věže ráže 190 mm atd. Jeden ze speciálních požadavků z habsburského domu pak měl arcivévoda Franz Ferdinand, který žádal jedno z plavidel konstruovat jako „jachtářský křižník“, který by mohl používat ke svým účelům včetně potřebného doprovodu. Válka ale nakonec všechny další plány na stavbu těchto křižníků zhatila a pád Rakousko-Uherské monarchie na podzim 1918 jej definitivně odsoudil k založení do archivů.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - lehký křižník Ersatz ZENTA (podle původního projektu 1b z roku 1914)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Země původu: Rakousko-Uhersko
* Délka (max.): 151,2 m (podle jiného zdroje 153,2 m)
* Šířka: 13,7 m
* Ponor: 4,97 m (podle jiného zdroje 6,4 m)
* Výtlak (standardní): 4.950 t
* Výtlak (plný): 5.611 t
* Výzbroj: 14x120 mm (14xI), ?x66 mm (?xI), 1xMG, 2 x Torpédomet ráže 450 mm (někdy je uváděno 6x TT ráže 533 mm)
* Pancéř paluba: 40 mm
* Pancéř boky: 20 mm
* Pancéř štítů děl: 50 mm
* Pancéř velitelská věž: 60 mm
* Výkon strojů: 38.000 koňských sil, 16 kotlů, 2x turbína AEG
* Počet lodních šroubů: 2 ks
* Dojezd:
* Vezená zásoba paliva:
* Rychlost: 30,1 uzlů
* Posádka: 400 mužů
ZÁVĚR
Pokud by třída Ersatz ZENTA byla dostavěna v plánovaném termínu 1916/1917, byla by jistě cenným přírůstkem Rakousko-Uherské Mariny ve válečném stavu. Ovšem jak víme, ekonomika a priority státu byly někde jinde a proto byl celý projekt zrušen již počátkem roku 1915 i přes nemalé snahy konstruktéra Fialy o iniciování stavby. Osobně se domnívám, že verze z roku 1914 vyzbrojena děly ráže 120 mm byla zdařilá a loď by byla silně vyzbrojena (boční salva by měla hmotnost cca 187 kg), rychlá a průměrně pancéřována. V takovéto konfiguraci by jistě dokázala tato plavidla nepřátelům při blokádě Otrantské úžiny udělat větší škody, než lehké křižníky existujících tříd ADMIRAL SPAUN a HELGOLAND s jejich 100 mm děly. Dohodové mocnosti by tak museli do dané oblasti přesunout odpovídající množství křižníků, aby eliminovali toto rakousko-uherské nebezpečí.
V případě modifikace projektu z prosince 1915 si však již nejsem tak zcela jist, jestli toto řešení by bylo šťastné. Spíše než o lehkém křižníků bychom se museli zřejmě bavit o pancéřovém. Těžké dělové věže by vyžadovali značně zesílit konstrukci, navíc nesená hmotnost by se určitě nepříjemně promítla do rychlosti plavidla. Palba z pouhých dvou děl hlavní ráže by také jistě neměla ten správný efekt v efektivnosti palby. A přitom by stačilo málo. Změnit uvažování a místo 190mm děl použít 150mm. Zásah do konstrukce by nemusel být zřejmě tak drastický a palebná síla při zachování všech velkých děl stejné ráže by byla jistě efektivnější. Osm až deset děl ráže 150 mm byla již slušná palebná síla a v případě zachování stejného rozmístění jako na původním projektu by tak boční palba mohla být vedena z 5-6 děl zároveň. To by znamenalo nárůst hmotnosti boční salvy na 227-273 kg. A jak ukázal průběh WW1, ničivý účinek v cíli 45,5 kg těžkého projektilu by dokázal účinnou palbou potopit nebo z boje vyřadit jakýkoliv lehký křižník.
Poznámky:
[1] Více informací ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2804
[2] Jednalo se o pobřežní obrněnce třídy MONARCH postavené v polovině 90.let 19.století. Tyto lodě byly ale původně řazeny mezi řadové bitevní lodě. Proto je můžeme považovat jak za bitevní lodě, tak i lodě pobřežní obrany.
[3] Více informací ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2690
[4] Třída ORION, KING GEORGE V. a IRON DUKE měla 10 děl ráže 343 mm a hmotnost boční salvy od 5.700 kg do 6.350 kg (podle použité munice).
[5] Více informací ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3992
[6] Více informací ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3289
[7] Více informací ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2574
[8] Více informací ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4128
[9] Více informací ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3364
[10] Více informací ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3365
[11] Více informací ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3317
[12] Uvažovalo se také o dvoudělové věži, která by stála jen na přídi.
Zdroje:
Velká válka na moři I.díl (1914) – Jaroslav Hrbek – Libri 2001
Válečné lodě (3.díl) – Hynek, Klučina, Škňouřil - 1988
Válečné lodě (2.díl) – Hynek, Klučina – 1986
Rakousko-Uherské křižníky – András Veperdi
http://www.warshipsww2.eu
http://www.navwar.co.uk/nav/default.asp?detail=3836
http://homepages.fh-giessen.de/~hg6339/ ... lZenta.htm
http://www.hicon.pl/~pothkan/hhwn/AH-Maj.html
http://wunderwaffe.narod.ru/WeaponBook/Hol_Cr/11.htm
http://navalhistory.flixco.info/H/302436/8330/a0.htm