Xa. díl. Operace Merkur, květen 1941. Č 13.
Napsal: 8/11/2010, 06:44
Xa.díl. Operace Merkur, květen 1941. Č 13.
Mapa celkové situace okolo nejdůležitějšího letiště na Krétě - okolo letiště v Malemes - dne 20. května 1941 (letiště je označeno RAF) - Popisované útoky Němců jsou označeny šipkami.

Takže útok 3. roty (velitel nadporučík von Plessen) z I. praporu z ÚDERNÉHO PARAŠUTISTICKÉHO PLUKU na letiště v Malemesu, nejdůležitějšího cíle útoku Němců, který začínal dne 20. května 1941 ráno.
Nejprve výběr ze zprávy o akci 3. roty, tak, jak byla oficiálně zaslána na vyšší velitelství, cituji:
„Síla 3. roty ÚDERNÉHO PARAŠUTISTICKÉHO PLUKU při zásahu byla 107 mužů – 3 důstojníci, 27 poddůstojníků a 77 vojáků. Zbytek roty dostala k dispozici parašutistická spojovací rota (nadporučík Osius).
Pro akci bylo k dispozici 12 nákladních kluzáků, tedy 3 kluzáky pro každou četu. Úkol zněl:
2. četa (nrtm. Arpke) se 3 kluzáky vyřadí z boje lehké protiletadlové kanóny na severozápadním okraji letiště Malemes.
1. četa (por. Musyal) se 3 kluzáky vyřadí z boje těžké protiletadlové kanóny asi 800 metrů západně od západního okraje letiště.
Velitelská četa (ve které byl i velitel 3. roty npor. von Plessen) se 3 kluzáky zlikviduje nepřítele v hájku na západním okraji.
3. četa (nrtm. Scheel) se 3 kluzáky vyřadí z boje nepřítele jižně od jihozápadní dráhy letiště.
Jde o to, vyřadit co nejrychleji protiletadlové kanóny a kulomety, aby následující jednotky mohly bez překážek přistávat. Po provedení úkolu se 3. rota připraví k obraně na západním břehu říčního údolí čelem k západu. Vpravo až k moři a vlevo po silnici východ – západ provést průzkum a navázat kontakt se IV. praporem. Odklidit zátarasy v západní části letiště.“
Tolik tedy úkol, kterým zpráva pro nadřízené začínala.
A nyní jak vypadala skutečnost na bojišti.
Bylo ráno 5 hodin 30 minut dne 20. května 1941, když kluzáky DFS 230 tažené Ju 52/3 s parašutisty 3. roty odstartovaly z letiště Eleusiny. V celém leteckém svazu, který hromadně mířil na Krétu a pak v I. praporu - letěla 3. rota v třetí až sedmé trojici kluzáků. Když Ju 52/3 nalétávaly nad Krétu, ostřelovány nebyly. Bylo 6 hodin 55 minut, když se kluzák, ve kterém seděl nrtm. Scheel s vojáky 3. čety, vytrhl s tažným lanem i s připojením od svého Ju 52/3. Kluzák tak ztratil kontakt se zbylou dvojicí, která tvořila 3. četu a radiem dostal rozkaz, aby přistál na ostrově Antikréta – tento kluzák při přistání havaroval (Posádka však havárii při přistání přežila a po souši a přes moře se pak do 24. května 1941 probila až ke své 3. četě 3. roty).
Zbývajících 11 kluzáku s 3. rotou se pak v malých odstupech dostalo až do svého bojového prostoru.
Když těchto 11 kluzáků přistávalo, obsluhy kulometů na kluzácích pálily ze všech zbraní na určené cíle v okolí míst přistání.
A jak se povedlo přistání?
- Velitelská četa (s npor. von Plessenem) – 2 kluzáky havarovaly při přistání. Posádky utrpěly lehké pohmožděniny.
1. četa – všechny kluzáky přistály dobře. Velitelský kluzák dosedl na zem asi 300 metrů západně od postavení protiletadlového kanónu, který měl zničit, nebo obsadit. Poručík Musyal utrpěl těžké zranění bérce, který mu způsobila střelba z nepřátelského kulometu a byl tak vyřazen z boje, velení 1. čety převzal svobodník Schulz.
2. četa – kluzáky přistály pohromadě a téměř současně na určených místech. Velitelský stroj havaroval a velitel 2. čety nrtm. Arpke utrpěl těžké zhmoždění pravého kolena a otřes mozku. Několik minut byl v bezvědomí. Velení 2. čety převzal svobodník Schuster.
3. četa – kluzák svobodníka Ehma přistál 1 000 m západně od určeného objektu, kluzák svobodníka Duddy 400 m západně od určeného místa zásahu. Kluzák svobodníka Ehma havaroval, ale posádka zůstala plně bojeschopná. Během přistávání byly oba kluzáky ostřelovány britskou obrannou kulometnou palbou z vyvýšeniny jižně od letiště.
A nyní jak se rozhořely boje ( situaci viz šipky na základní mapě u RAF):
Do bojového prostoru na okraji letiště Malemes dorazila jako první 2. četa nadrotmistra Arpkeho. Parašutisté ihned zaútočili na postavení britského flaku a do rozptýlených zákopů, které byly plně obsazeny obránci. Německou útočnou skupinu z 2. čety silně ostřelovali obránci z jižního a východního směru. Už při tomto prvním útoku několik parašutistů padlo a situace se stále zhoršovala, neboť britská obranná palba čím dál víc zesilovala. Nrtm. Arpkemu, veliteli 2. čety, nezbylo nic jiného než dát rozkaz k ústupu až k řečišti. Zde se měla 2. četa zakopat a zřídit obranná postavení čelem na jih a na východ k letišti. Pak pod ochrannou palbou kulometů a lehkého minometu dobyla úderná družstva 2. čety protiletadlové kanóny a opevněná postavení obránců, které postupně vytlačila ze středu západního okraje letiště u Malemes.
Svobodník Schuster pak dostal rozkaz, aby navázal spojení s 1. četou a Velitelskou četou v jižním směru.
No a Velitelská četa, která přistála ve třech nákladních kluzácích krátce po 2. četě si počínala jak?
Tak kluzák nadporučíka von Plessena, tak ten havaroval poblíž pobřeží. Odtud pak zaútočilo úderné družstvo pod velením rtm. (rotmistr) Gally na postavení britského flaku na západním okraji letiště. Toto úderné družstvo bylo britskou palbou zcela rozdrceno. Při výpadu na jih a útoku na další britskou baterii flaku padl i velitel 3. roty nadporučík von Plessen. Také během útoku na olivový háj severně od silnice a východně od mostu, k jehož podpoře byly nasazeny těžké zbraně 2. roty pod velením rtm. Gleitsmanna, padla většina obsluh těžkých zbraní. Přesto parašutisté Velitelské čety z 3. roty dobyli postavení britského flaku na západním okraji letiště Malemes (boje viz. šipky na mapě v začátku tohoto článku).
Těžké zbraně 4. roty kapitána Sarazina z I. praporu z ÚDERNÉHO PARAŠUTISTICKÉHO PLUKU, které měly útoky 3. roty také podporovat, vůbec do boje jako podpora nezasáhly. Olivový háj, kde tyto těžké zbraně byly, byl totiž pod těžkou britskou dělostřeleckou palbou.
No a 1. četa?
Tak 1. četa zaútočila hromadně na postavení britského flaku. Nrtm. Ellersiek se ujal velení po padlém veliteli Musyalovi. Tady se ukázalo, že postavení britských protiletadlových kanónů byl klamný cíl. 1. četa pak jako náhradu vyčistila všechny okolní domy obsazené Brity a pak se stáhla zpět.
No a 3. četa přistála s dvěma kluzáky u obce Tauronitis, kterou po boji vyčistila od obránců. Přitom získala 30 zajatců, s kterými pak dorazila k západnímu okraji letiště v Malemes, kde navázala spojení se svou 3. rotou.
Několika parašutistům se podařilo připravit k palbě ukořistěné britské protiletadlové dělo, se kterým začali ostřelovat nepřátelská postavení na severním okraji letiště Malemes, a to v místech, kde předtím padl rotmistr Galla se svým úderným družstvem.
Během těchto všech bojových akcí ošetřoval vrchní lékař 2. roty, kterým byl nadporučík dr. Weizel, parašutisty zraněné při přistání a v boji. Sám dr. Weizel ještě předtím vynesl s desátníkem Müllerem 3 muže z bojiště. Tito zranění parašutisté leželi s těžkým poraněním břicha, hrudníku a zad na volné ploše letiště. Všechny i další zraněné pak uložili na jednom z krytých svahů do ukořistěného stanu.
Bylo 9 hodin 30 minut dne 20. května 1941, když se po smrti nadporučíka von Plessena a poručíka Musyala ujal velení 3. roty právě námi zmiňovaný vrchní lékař – dr. Weizel.
První co dr. Weizel, nyní velitel 3. roty, udělal, bylo, že si nechal shromáždit celou 3. rotu ( bez stráží na bojových stanovištích) na západním okraji letiště Malemes a všem určil přesná bojová postavení. Potom se prostřednictvím bojových úderných družstev pokoušel rozšiřovat postavení 3. roty na sever a na jih. Takto za nějakou dobu dorazila úderná družstva až k silnici, která vedla z východu na západ.
Mapa celkové situace okolo nejdůležitějšího letiště na Krétě - okolo letiště v Malemes - dne 20. května 1941 (letiště je označeno RAF) - Popisované útoky Němců jsou označeny šipkami.

Takže útok 3. roty (velitel nadporučík von Plessen) z I. praporu z ÚDERNÉHO PARAŠUTISTICKÉHO PLUKU na letiště v Malemesu, nejdůležitějšího cíle útoku Němců, který začínal dne 20. května 1941 ráno.
Nejprve výběr ze zprávy o akci 3. roty, tak, jak byla oficiálně zaslána na vyšší velitelství, cituji:
„Síla 3. roty ÚDERNÉHO PARAŠUTISTICKÉHO PLUKU při zásahu byla 107 mužů – 3 důstojníci, 27 poddůstojníků a 77 vojáků. Zbytek roty dostala k dispozici parašutistická spojovací rota (nadporučík Osius).
Pro akci bylo k dispozici 12 nákladních kluzáků, tedy 3 kluzáky pro každou četu. Úkol zněl:
2. četa (nrtm. Arpke) se 3 kluzáky vyřadí z boje lehké protiletadlové kanóny na severozápadním okraji letiště Malemes.
1. četa (por. Musyal) se 3 kluzáky vyřadí z boje těžké protiletadlové kanóny asi 800 metrů západně od západního okraje letiště.
Velitelská četa (ve které byl i velitel 3. roty npor. von Plessen) se 3 kluzáky zlikviduje nepřítele v hájku na západním okraji.
3. četa (nrtm. Scheel) se 3 kluzáky vyřadí z boje nepřítele jižně od jihozápadní dráhy letiště.
Jde o to, vyřadit co nejrychleji protiletadlové kanóny a kulomety, aby následující jednotky mohly bez překážek přistávat. Po provedení úkolu se 3. rota připraví k obraně na západním břehu říčního údolí čelem k západu. Vpravo až k moři a vlevo po silnici východ – západ provést průzkum a navázat kontakt se IV. praporem. Odklidit zátarasy v západní části letiště.“
Tolik tedy úkol, kterým zpráva pro nadřízené začínala.
A nyní jak vypadala skutečnost na bojišti.
Bylo ráno 5 hodin 30 minut dne 20. května 1941, když kluzáky DFS 230 tažené Ju 52/3 s parašutisty 3. roty odstartovaly z letiště Eleusiny. V celém leteckém svazu, který hromadně mířil na Krétu a pak v I. praporu - letěla 3. rota v třetí až sedmé trojici kluzáků. Když Ju 52/3 nalétávaly nad Krétu, ostřelovány nebyly. Bylo 6 hodin 55 minut, když se kluzák, ve kterém seděl nrtm. Scheel s vojáky 3. čety, vytrhl s tažným lanem i s připojením od svého Ju 52/3. Kluzák tak ztratil kontakt se zbylou dvojicí, která tvořila 3. četu a radiem dostal rozkaz, aby přistál na ostrově Antikréta – tento kluzák při přistání havaroval (Posádka však havárii při přistání přežila a po souši a přes moře se pak do 24. května 1941 probila až ke své 3. četě 3. roty).
Zbývajících 11 kluzáku s 3. rotou se pak v malých odstupech dostalo až do svého bojového prostoru.
Když těchto 11 kluzáků přistávalo, obsluhy kulometů na kluzácích pálily ze všech zbraní na určené cíle v okolí míst přistání.
A jak se povedlo přistání?
- Velitelská četa (s npor. von Plessenem) – 2 kluzáky havarovaly při přistání. Posádky utrpěly lehké pohmožděniny.
1. četa – všechny kluzáky přistály dobře. Velitelský kluzák dosedl na zem asi 300 metrů západně od postavení protiletadlového kanónu, který měl zničit, nebo obsadit. Poručík Musyal utrpěl těžké zranění bérce, který mu způsobila střelba z nepřátelského kulometu a byl tak vyřazen z boje, velení 1. čety převzal svobodník Schulz.
2. četa – kluzáky přistály pohromadě a téměř současně na určených místech. Velitelský stroj havaroval a velitel 2. čety nrtm. Arpke utrpěl těžké zhmoždění pravého kolena a otřes mozku. Několik minut byl v bezvědomí. Velení 2. čety převzal svobodník Schuster.
3. četa – kluzák svobodníka Ehma přistál 1 000 m západně od určeného objektu, kluzák svobodníka Duddy 400 m západně od určeného místa zásahu. Kluzák svobodníka Ehma havaroval, ale posádka zůstala plně bojeschopná. Během přistávání byly oba kluzáky ostřelovány britskou obrannou kulometnou palbou z vyvýšeniny jižně od letiště.
A nyní jak se rozhořely boje ( situaci viz šipky na základní mapě u RAF):
Do bojového prostoru na okraji letiště Malemes dorazila jako první 2. četa nadrotmistra Arpkeho. Parašutisté ihned zaútočili na postavení britského flaku a do rozptýlených zákopů, které byly plně obsazeny obránci. Německou útočnou skupinu z 2. čety silně ostřelovali obránci z jižního a východního směru. Už při tomto prvním útoku několik parašutistů padlo a situace se stále zhoršovala, neboť britská obranná palba čím dál víc zesilovala. Nrtm. Arpkemu, veliteli 2. čety, nezbylo nic jiného než dát rozkaz k ústupu až k řečišti. Zde se měla 2. četa zakopat a zřídit obranná postavení čelem na jih a na východ k letišti. Pak pod ochrannou palbou kulometů a lehkého minometu dobyla úderná družstva 2. čety protiletadlové kanóny a opevněná postavení obránců, které postupně vytlačila ze středu západního okraje letiště u Malemes.
Svobodník Schuster pak dostal rozkaz, aby navázal spojení s 1. četou a Velitelskou četou v jižním směru.
No a Velitelská četa, která přistála ve třech nákladních kluzácích krátce po 2. četě si počínala jak?
Tak kluzák nadporučíka von Plessena, tak ten havaroval poblíž pobřeží. Odtud pak zaútočilo úderné družstvo pod velením rtm. (rotmistr) Gally na postavení britského flaku na západním okraji letiště. Toto úderné družstvo bylo britskou palbou zcela rozdrceno. Při výpadu na jih a útoku na další britskou baterii flaku padl i velitel 3. roty nadporučík von Plessen. Také během útoku na olivový háj severně od silnice a východně od mostu, k jehož podpoře byly nasazeny těžké zbraně 2. roty pod velením rtm. Gleitsmanna, padla většina obsluh těžkých zbraní. Přesto parašutisté Velitelské čety z 3. roty dobyli postavení britského flaku na západním okraji letiště Malemes (boje viz. šipky na mapě v začátku tohoto článku).
Těžké zbraně 4. roty kapitána Sarazina z I. praporu z ÚDERNÉHO PARAŠUTISTICKÉHO PLUKU, které měly útoky 3. roty také podporovat, vůbec do boje jako podpora nezasáhly. Olivový háj, kde tyto těžké zbraně byly, byl totiž pod těžkou britskou dělostřeleckou palbou.
No a 1. četa?
Tak 1. četa zaútočila hromadně na postavení britského flaku. Nrtm. Ellersiek se ujal velení po padlém veliteli Musyalovi. Tady se ukázalo, že postavení britských protiletadlových kanónů byl klamný cíl. 1. četa pak jako náhradu vyčistila všechny okolní domy obsazené Brity a pak se stáhla zpět.
No a 3. četa přistála s dvěma kluzáky u obce Tauronitis, kterou po boji vyčistila od obránců. Přitom získala 30 zajatců, s kterými pak dorazila k západnímu okraji letiště v Malemes, kde navázala spojení se svou 3. rotou.
Několika parašutistům se podařilo připravit k palbě ukořistěné britské protiletadlové dělo, se kterým začali ostřelovat nepřátelská postavení na severním okraji letiště Malemes, a to v místech, kde předtím padl rotmistr Galla se svým úderným družstvem.
Během těchto všech bojových akcí ošetřoval vrchní lékař 2. roty, kterým byl nadporučík dr. Weizel, parašutisty zraněné při přistání a v boji. Sám dr. Weizel ještě předtím vynesl s desátníkem Müllerem 3 muže z bojiště. Tito zranění parašutisté leželi s těžkým poraněním břicha, hrudníku a zad na volné ploše letiště. Všechny i další zraněné pak uložili na jednom z krytých svahů do ukořistěného stanu.
Bylo 9 hodin 30 minut dne 20. května 1941, když se po smrti nadporučíka von Plessena a poručíka Musyala ujal velení 3. roty právě námi zmiňovaný vrchní lékař – dr. Weizel.
První co dr. Weizel, nyní velitel 3. roty, udělal, bylo, že si nechal shromáždit celou 3. rotu ( bez stráží na bojových stanovištích) na západním okraji letiště Malemes a všem určil přesná bojová postavení. Potom se prostřednictvím bojových úderných družstev pokoušel rozšiřovat postavení 3. roty na sever a na jih. Takto za nějakou dobu dorazila úderná družstva až k silnici, která vedla z východu na západ.