Aby bylo dosaženo taktického překvapení, bylo nutné jejich stavbu utajit. Už dříve se povedlo různým státům uvádět falešné údaje o svých konstrukcích. Mistry v oboru byli Britové kteří pro tento účel používali i oficiální námořní ročenku Jane's Fighting Ships. Ale ještě nikdy se nepovedlo utajit stavbu celé třídy navíc tak obrovských lodí. Japonci hromadně vystěhovávali obyvatelstvo z okolí loděnic, v Nagasaki byly vztyčeny zástěny a postavena skladiště tak aby na skluz nebylo vidět z britského a amerického konzulátu. Dělníci z loděnic kteří o své práci mluvili na veřejnosti mizeli beze stop. Prvními Američany kteří Jamato spatřili byla posádka ponorky Skate v roce 1943 v oblasti Truku. Jejich technická data se spojenci dozvěděli až po skončení války, některá technická řešení jsou však tajemstvím dodnes.
Celkem byly objednány čtyři lodě této třídy. První dvě se začaly stavět v rámci rozpočtového programu na rok 1937. Jamato v Kure v listopadu 1937 a Musaši v Nagasaki v březnu 1938. V dubnu 1940 byl v Yokosuckém arzenálu položen kýl Šinana a čtvrtá již nepojmenovaná jednotka se začala stavět v Kure v listopadu 1940. Námořnictvo převzalo Jamato 16.12.1941 a Musaši 5.8.1942. Šinano bylo dokončeno oflciálně jako plovoucí letiště (ne letadlová loď) a čtvrtá loď byla v září 1942 rozebrána. V té době byla hotova asi ze 30%.
Trup těhto lodí měl délku 263 metrů a nápadně se podobal posledním americkým konstrukcím. V půdorysu měl lahvovitý tvar a při své šířce (jsou udávány hodnoty od 36,3 m do 38,9 m) měl ponor pouze 10,4 m. Standartní výtlak lodi byl 68010 tun a maximální dosahoval hodnoty 72800 tun. Zvláštností lodě byl velký poměr výtlaku k délce a malý poměr rychlosti k délce. Blokový koeficient trupu byl nejvyšší ze všech bitevních lodí – 0,612. Výsledkem byla velmi stabilní loď, jak na rozbouřeném moři, tak i při palbě děl hlavní ráže.
Pro zvýšení rychlosti byla věnována zvláštní pozornost tvaru přídě a byly uhlazeny přechodové objímky mezi lodními šrouby, hřídelemi a kýly. Tuto úspory činily v konečném součtu skoro 16000 koní.Na lodi bylo 12 kotlů typu Kampon a celkový výkon 4 turbín byl 150000 koňských sil. Maximální rychlost byla 27,5 uzle.
Lodě měly průběžnou palubu po téměř celé délce, jen úplně vzadu byla snížena o jedno patro. Můstek byl oproti pagodovitým nástavbám ostatních japonských bitevních lodí poměrně kompaktní a měl aerodynamický tvar.
Celková hmotnost pancéřování byla asi 23000 tun a tvořila přibližně 34% celkové hmotnosti lodě. Boční pancéřový pás měl sílu 410 mm a ze spodu se na něj napojoval další o síle až 200 mm. Napojení těchto pásů však bylo jednou ze slabin lodě. Při zásahu torpédem spoj praskal, docházelo k narušení trupu a celkem velkým průnikům vody. Síla pancéřových přepážek vpředu a vzadu byla až 340 mm. Pancéřová paluba měla sílu 200 – 230 mm a přímo navazovala na hlavní boční pancíř. Kormidelní strojovnu na zádi chránila samostatná pancéřová citadela (boky až 360 mm, strop 200 – 300 mm). Muniční sklady navíc kryly další pláty o síle až 80 mm. Pancíř barbet měl sílu až 560 mm, dělové věže nesly na čele 650 mm, na bocích 250 mm, vzadu 190 mm a shora 270 mm silné pancéřové desky. Šinano a čtvrtá loď měly nést boční pancíř o síle jen asi 200 mm. Japonští vědci totiž vyvinuli novou ocel a nový způsob válcování a materiál měl asi 2x vyšší odolnost a houževnatost.
Výzbroj tvořilo 9 děl 46,0/ 45 Type 94 ráže 460 mm (některé zdroje uvádějí 457 mm) umístěných po třech ve dvou věžích na přídi a jedné na zádi. Granát o hmotnosti 1470 kg neměl v penetračních a ničivých schopnostech konkurenci. Při střelbě však tlaková vlna působila vážné problémy, na palubě nesměl nikdo zůstat (jinak prostě zmizel v moři). Cyklus výstřelu činl 30-45 sekund a dostřel 41330 metrů. Každá kompletní věž s děly vážila 2774 tun. Protože jich bylo vyrobeno pouze šest a všechny byly ztraceny s loděmi ví se o nich velmi málo. Pro řízení palby byly na lodích nainstalovány čtyři 15metrové dálkoměry (tři na věžích a jeden na vrcholku hlavní nástavby) a jeden 10metový na zadním můstku. Dále byly v průběhu války nainstalovány radarové soupravy typy 21 a 13 pro sledování letadel a typ 22 pro hladinový průzkum. Všechny radary byly montovány po dvou kusech. V okamžiku předámí byly dále na lodi osazeny čtyři trojité věže s děly ráže 155 mm, jedna před můstkem, další za nástavbou a zbylé dvě na bocích na úrovni komína. V průběhu války byly dvě boční věže sejmuty a uvolněný prostor zaujaly protiletadlové komplety.
Při přejímce tvořilo těžkou protiletadlovou výzbroj 12 děl 127 mm ve dvojhlavňových věžích. Ty byly zavěšeny na nástavbě vysoko nad hlavní palubou na speciálních balkónech. Lehká výzbroj se skládala z 12 (Musaši 24) děl ráže 25 mm (4x3) a 4 kulometů 13,2 mm (2x2). Vše bylo opět na nástavbě. Po sejmutí 6 děl ráže 155 mm bylo přidáno dalších 12 děl 127 mm (opět v sestavě 6x2) Počet lehkých děl byl v průběhu války postupně zvětšen až na konečných 152 kusů (50x3; 2x1) u Jamato. Musaši nesla v době zániku 24.10.1944 130x25 mm (35x3; 25x1).
Třetí a čtvrtá loď měly nést místo ráže 127 mm nová děla 100 mm/65.
Záď lodi byla vyhrazena skupině 6-8 průzkumných letounů. Na rozdíl od teakové paluby na zbytku trupu měla ocelový povrch a pokrývala ji síť kolejí pro vozíky na přemísťování hydroplánů. Na snížené zádi byly nainstalovány dva katapulty, jeřáb pro manipulaci s letadly a výtah pro jejich vytahování z podpalubního hangáru. Ve zvláštních odděleních v podpalubí zádě byly skryty i záchrané čluny.
Válečná kariéra těchto lodí nebyla nijak slavná. Do bitvy o Midway nezasáhly, u Guadalcanalu se držely vždy v pozadí a většinu své existence strávily v hlubokém týlu v přístavech. Jamato byla 25.12.1943 zasažena torpédem ponorky Skate a vyřazena na 4 měsíce.
Jamato se potopila 7.4.1945 při plavbě do oblasti Okinavy, Musaši byla obětována při plavbě k zálivu Leyte 24.10.1944. Podle svědků byla před vyplutím natřena velmi světlou šedou barvou, ostatní lodě svazu však dostaly matný šedočerný nátěr. Japonci počítali s tím že Musaši na sebe stáhne většinu útočících letadel a díky své odolnosti se dokáže stáhnout. V Sibuyanském moři však tuto volavku zasáhlo až 20 torpéd a minmálně 17 pum a loď se potopila i s polovinou posádky.
Související články:
Poslední plavba Jamata
Potopení Musaši
Šinano

Nákres nádstaveb Jamata

Řez věží děl hlavní ráže

Obrázek Musaši na počátku války.