• Globalní oznámení

Speciální vozidla 2. světové války


Speciální vozidla
(Článek byl aktualizován, přidány další americké stroje. Rozhodl jsem se článek nerozdělovat na britskou a americkou techniku)

Spojenecká speciální vozidla 2. světové války

Obrázek
Pobřežní vyprošťovací tank BARV
Úvod
Dnešní armády a jejich ženijní jednotky disponují speciální technikou, která nikoho neudivuje svým tvarem či vybavením, ale v průběhu druhé světové války šlo o zvláštní či revoluční konstrukce. Ty by patrně vznikly později nebo vůbec, nebýt velké podpory britského premiéra. Velká část těchto strojů vznikla s potřebou zajistit úspěšné vylodění na evropský kontinent. Jako neúspěšný pokus neboli test byla brána operace „Jubilee“, když 19. srpna 1942 provedly kanadsko-britské jednotky obojživelný útok na francouzský přístav Dieppe. Po tomto krutě zaplaceném ponaučení bylo jasné, že ženijní jednotky nutně potřebují vozidla na konstrukci tanků, které by je nejen převážela a chránila, ale i podpořila palbou. Britské velení rozhodlo vytvořit v roce 1943 speciální jednotku, která by měla tyto vozidla. Byla vybrána 79.obrněná divize, která do té doby byla standardní obrněnou formací. Jako velitel byl povolán generálmajor Persy Hobart, který se zaručil, že nejen zajistí speciální vozidla, ale i vycvičí potřebné posádky. Se 79. obrněnou divizí také spolupracovali Královští dělostřelci a Královští ženisté, divize nebyla nasazována samostatně jako celek, ale její části byly přidělovány k určitým armádním celkům, podle potřeby. Lze polemizovat o označení ženijních vozidel v souhrnu uvedených jako Hobartovi „legrácky". Jde o překlad slova „Funnies", je možné, že tak byly tyto vozidla mezi vojáky neoficiálně označovány, ve slovníku sice figuruje slovo „legrační, ale také „zvláštní, nezvyklé”.

Obrázek Ženijní tank Churchill AVRE

Pod speciální stroje patří ženijní Churchill AVRE, mechanické tlakové odminovače, cepové odminovače, mostní tanky ARK, pokladače hatí a rohoží, vyprošťovací ARV, BARV a další, například osvětlovací tank CDL či plamenometný tank Crocodille. Speciální stroje vznikaly převážně na konstrukci vozidel Churchill, Sherman a také Cromwell, Valentine, Matilda a Grant. Jelikož jde o stroje s podobnou nebo zcela shodnou konstrukcí, bude zde uveden jen některý jejich zástupce. Větší část jmenovaných vozidel spadá pod neoficiální označení Hobarts ,,Funnies'', neboli Hobartovy „legrácky či hračičky“. Zde uvedená speciální vozidla, snad mimo osvětlovacího tanku (CDL), byla s úspěchem nasazena. Jejich masové bojové využití při vylodění na evropský kontinent v červnu 1944 v oblasti Normandie se výrazně podepsalo na přijatelných ztrátách. Byl vysloven názor, že za vysokými ztrátami amerických jednotek na pláži Omaha byla právě absence či nízké počty této techniky. Posádky těchto speciálů si úspěšně poradily se zátarasy, bunkry, minovými poli a dalšími překážkami a úkoly. Německé obránce mimo odminovací a vyprošťovací vozidla zaskočily předně plovoucí tanky Sherman DD, jelikož to byla technika, kterou se neúspěšně snažili vyvinout.
Část první : Ženijní vozidla

Obrázek Obrázek
Ženijní vozidlo Churchill AVRE ( Velká Británie, USA )
Ženijní stroj Churchill AVRE v překladu značí útočné vozidlo britských ženistů ( Armoured Vehicle Royal Engineers), stroje používala jak 79. obrněná divize nebo samostatné britské ženijní brigády. K vytvoření vozidel byly použity tanky Churchill verzí Mk III a IV, na korby tanků se upevňovaly zvláštní soupravy, které dodaly specializované firmy nebo dílny REME (britští vojenští elektrikáři a mechanici - Royal Electric and Mechanical Engineers). Soupravy byly vlastně vidlice a prvky, kterými se uchycovaly různé pomůcky a ženijní výstroj. Na zadní části nástavby byl nainstalován hák sloužící k připojení speciálních saní AVRE, určených na převoz dalšího ženijního materiálu, například paliva či munice. Silné pancéřování tanku zajišťovalo dobrou ochranu posádky a velký prostor byl využíván pro převoz speciální výbavy. Při vylodění v pobřežních vodách nebo při překonání mělkých toků se na tank montovala souprava na hluboké brodění umožňující přístup vzduchu. Stroj měl na přední části korby také možnost připojení odminovacího pluhu Bullshorn (býčí roh) a jak bylo uvedeno připojení saňového přívěsu Porpoise (delfín).
Jak bylo plánováno a zamýšleno, ženijní tanky AVRE byly ve větším množství nasazeny začátkem června při vylodění v Normandii a také se plně uplatnily. Od toho času se staly součástí výzbroje ženistů britské armády. Ženijní tanky Churchill AVRE sloužily v jednotkách armády převážně do roku 1955, kdy byly postupně nahrazovány novějšími typy vozidel. V průběhu druhé světové války ženijní speciál AVRE se projevil jako velmi potřebný a užitečný a doložil nezbytnost vyzbrojit velké tankové jednotky ženijními vozidly. Tanky AVRE svojí výzbrojí minometem Petard (jiné zdroje uvádí označení hmoždíř) ničily opevněné body, dále vyrovnávaly nevhodný terén, kladením hatí, klád, rohoží a pokládku mostu. Byly používány také na pokládání demoličních náloží a dovoz nejen ženijního materiálu do předních linií. Tank měl ve výbavě také výkonný naviják a možnost instalace jeřábového zvedáku. Část tanků AVRE měla místo tankové věže jen atrapu, což se odrazilo na vyšší nosnosti.
Samozřejmostí byla modernizace tanků Churchill AVRE, po ukončení druhé světové války nahradil minomet ráže 290 mm( hmoždíř) Petard nově vyvinuté demoliční dělo ráže 165 mm. Dělo používalo střelu o hmotnosti 27 kg naplněnou plastickou trhavinou, používanou na nejtěžší opevnění. Nabíjení bylo jednodušší a palba byla přesnější než s Petardem. Začátkem 50. let dostalo novou výzbroj 13 tanků Churchill AVRE, ve službě modernizované tanky vydržely až do roku 1962, kdy je zastoupily modernější tanky Centurion AVRE, vyzbrojené shodným demoličním dělem.
Novější verze tanku Churchill AVRE odlišovala atrapa kanonové hlavně instalovaná v pevné věži. Na čelo a záď korby bylo možné uchytit jeřábové rameno, přičemž zadní zvedák měl vyšší nosnost. V čele vozidla se nacházel mohutný naviják, používaný v součinnosti s jeřábem. Vzadu byla instalována opěrná ostruha, stabilizující vozidlo při nasazení navijáku. Jeden ze zdrojů uvádí výzbroj ženijního tanku, hmoždíř ráže 304,8 mm, a dva kulomety, jeden ráže 7,92 mm a druhý ráže 7,69 mm.

Technická data tanku Churchill AVRE Mk I :
> posádka : 6 mužů
> hmotnost : 38 t
> výzbroj : minomet ráže 290 mm, a dva kulomety
> pohon : kapalinou chlazený zážehový 12-ti válcový motor Bedford s výkonem 261 kW (350 HP)
> rozměry : délka 7670 mm, šířka 3250 mm, výška 2790 m
> rychlost : silnice 25 km/h
> dojezd : silnice 193 km
> překážky : brodivost 1,00 m, svislá stěna 0,76 m, příkop 3,00 m.


Obrázek Obrázek

Americké jednotky používaly ženijní tanky na konstrukci středního tanku M4 Sherman, nejvhodnější byla verze M4A3. Ženijní vozidla měla mnoho využití, vytváření nových cest, průchodů v mimových polích, dále vytváření okopů pro tanky, likvidace zákopů, zasypání jam a ničení protitankových překážek, mostů či zdí. K jeho výbavě proto patřila dozerová radlice a prostředky pro ničení. Při přestavbě z tanku zmizela základní výzbroj (kanon) a držáky střeliva. Na korbu přibyly úchyty pro rám raketometu T 64 s dvacítkou raketových střel T 37. Střela s ráží 183 mm má hmotnost 27,5 kg. Raketomet byl používán k ničení velmi pevných objektů (bunkry), protitankových zátarasů a průchodů v minových polích, u minových polí bylo nutno dodržet hustotu palby, nejlépe ze vzdálenosti 75 m. Palbu ovládala posádka zevnitř vozidla, mohla vypouštět jednotlivě či salvou. Raketomet mohl být z vozidla odstraněn za 20 sekund, měl tvar obdélníkového boxu a vyroben z ocelových plátů. Ty mohly být prostřeleny velkorážným kulometem a tím iniciovat střely k výbuchu, který by pravděpodobně zabil posádku. V korbě vozidla byly vytvořeny dvířka (jedny na každé straně) pro výstup posádky, ženistů k plnění úkolů. Posádku tvořilo 6 mužů, tedy řidič, jeho pomocník a 4 ženisté. Ve vozidle bylo převáženo 450 kg trhavin, dalších (asi) 1000 kg pak na speciálním jednoosém pancéřovém přívěsu.
(Sherman AVRE, toto označení jsem nikde nenašel, proto jsem ho ani nepoužil, stroj s radlicí a raketometem na foto také ne, popis vozidla jsem našel v jednom ze zdrojů. Fota tanků s raketometem a zvlášť s radlicí, jako dozerové tanky k mání jsou.)

Obrázek Demoliční minomet ráže 290 mm Petard

Pomůcky (rámy) a munice (nálože) k tanku Churchill AVRE
Téměř všechny demoliční nálože používané britskými ženisty se upevňovaly na vozidlo Churchill AVRE, neboť to byla jedna z hlavních úloh. Nálože byly dovezeny k cíly a tam následně z bezpečné vzdálenosti odpáleny. Cílem se stávaly protitankové zátarasy či vodní překážky, bloky domů, bunkry nebo jiné obranné stavby. Podle typu cíle posádka určila použití různé nálože, ta pak měly různé tvary a počet. K pokládce byl používán převážně ocelový rám na kterém byly nálože uchyceny. Náložím byl společný zvláštní tvar a ještě zvláštnější označení.
Torpéda „Bangalore“ : Tyto nálože se skutečně svým tvarem podobaly torpédům. Byly to delší nálože ve tvaru trubky (roury), sloužící hlavně k likvidaci minových polí a pěchotních zátarasů, byly samozřejmě používány i k jiných likvidačním účelům. Torpédové nálože Bangalore se uchycovaly na ocelový rám připevněný na čele korby tanku.
Nálože Snake : Tyto nálože, podobné předchozím, se používaly na likvidaci minových polí, měly délku 6,10 m. Po spojení zajistily průchod do délky až 366 metrů.
Speciálně pro ničení min sloužily podobné nálože Snake o délce 6,1 m, kterých bylo možno propojit až 60, čímž se vytvořil průchod o délce až 366 m.
Rám „Jones Onion“ : Pro jednodušší rozmístění náloží byl vyvinut rám pojmenovaný „Jones Onion“, prvně nasazený v roce 1942. Rám s náložemi držely dvě ramena přichycená na bocích tanku AVRE, po dopravení náloží v určenému cíly posádka uvolnila rám postavením ramen a vzdálila se do bezpečí. Rám zajišťovaly dvě opěry, tak aby padal vždy směrem k cíli. Od rámu se k tanku táhl elektrický kabel, kterým ženista odpálil nálože.
Rám „Carrot“ (mrkev) : Toto upevňovací zařízení vyvinuté v roce 1942 bylo konstrukčně jednodušší než rám „Jones Onion“. Bylo to jen zpevněné ocelové jednoduché rameno, vyčnívající před samotný tank, na které se připevňovala nálož. Tank přijel k objektu a nálož byla následně odpálena. Podle odolnosti a typu cíle se vybírala hmotnost nálože, v rozpětí od 5,44 kg (12 liber) do 11,34 kg (25 liber). Nálož v hmotnosti 12-ti liber měla pojmenování „Light Carrot“, 25-ti liberní nálož pak „Hardest Carrot“. Nálože skupiny Carrot byly dlouho testovány, armáda je nepřijala a k bojovému nasazení nedošlo.
Rám ,,Goat'' (kozel) : Na rozdíl od rámu „Carrot“, zařízení „Goat“ bylo bojově využíváno. Teoreticky se značí jako další vývoj rámového zařízení „Jones Onion“. Základní rám se šířkou 3200 mm a délkou 1980 mm silně překonával svého předchůdce. Na rámové zařízení se tak mohlo navěsit až neuvěřitelných 816 kg výbušniny. I jmenovaný „kozel“ byl tankem AVRE převezen k cíli pomocí bočních ramen, rám se uložil k stěně bunkru a automaticky se zajistil v kolmé poloze. Po vzdálení vozidla, podle možnosti byly nálože odpáleny elektricky nebo zápalnicí.
Rám ,,Elevatable Goat'' (vysokozdvižný kozel) : Podobnou variantou bylo zařízení na likvidaci vyšších překážek, například protitankových stěn. Ženijní tank AVRE měl rám uchycený na čele korby jako mostní tank ARK mostní konstrukci.
Spojené nálože „United charges“ : Speciální rámová konstrukce, na které byly uchyceny nálože. Po přijetí tanku AVRE ke stěně, posádka položila rám na její vrchol a tahem za ovladač uvolnila nálože, Ty odpadávaly po obou stranách stěny, po vzdálení vozidla byla stěna odpálena.
Demoliční minomet : Instalace demoličního minometu si vyžádala řadu změn. Ta nejdůležitější je samozřejmě demontáž stávajícího tankového kanonu a na jeho místo pak přišel minomet (jiné zdroje uvádí moždíř). Dále byl kompletně vyměněn také vnitřek vozidla, musely se vytvořit prostory na uložení všemožného ženijního materiálu, různých náloží, ženijního nářadí a pomůcek. Věž tanku zůstala bez výraznějších změn, místo tankového kanonu zde kraloval demoliční minomet Petard ráže 290 mm. Aby byla posádka chráněna před nepřátelskou palbou, nabíjení minometu probíhalo zevnitř, minomet používal demoliční nálože ráže 290 mm, s tvarem podobným velké plechovce, odtud jejich neoficiální označení „létající popelnice“. Tyto nálože měly hmotnost 18 kg a maximální dostřel činil 73 metrů, byly využívány na likvidaci pevných objektů, jakými byly bunkry, pevnosti a opevněné budovy. Minomet Petard se svým konstruktérům povedl, jeho demoliční nálože pomohly v letech 1944 až 1945 spojeneckým armádám projít od pobřežních pevností Normandie až do nitra Německa přes Siegfriedovu linii. Tyto železobetonové objekty chráněné mnoha minovými poli a zátarasy nepotkaly nejen německé, ani ruské jednotky při jejich postupu. Tak se tato zvláštní vozidla, vyvinuté prakticky pro jednu důležitou operaci, jakou bylo vylodění v Normandii, stala předchůdci současných ženijních speciálů, bez kterých se téměř žádná současná armáda neobejde.

pokračování ve 2. části

Views: 26112  •  Komentáře: 24  •  Odeslat odpověď [ Back ]

  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 675 uživatelů :: 9 registrovaných, 0 skrytých a 666 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 1088 uživatelů dne 13/6/2024, 02:29





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 413039
    Celkem témat 8776
    Total Announcements: 1495
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 16818

    Topics per day: 4
    Posts per day: 194
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4507
    Nejnovějším uživatelem je Michaeloser