- Nejnovější
- Globalní oznámení
Příspěvek Koncepce univerzálního děla ve 20.letech 20. století Díl. I
- Napsal od: major.plk » 5/5/2010, 13:15
- Fórum: OSTATNÍ
Koncepce univerzálního děla ve 20.letech 20. století
Díl 1. - kombinace pěchotního děla resp. zákopového kanónu a protitankového kanónu
Po zkušenostech z první světové války kdy se jedna zbraň používala k ničení živé síly a opevněných bodů střelbou horní skupinou úhlů ze zákrytu (minomet na malou vzdálenost nebo houfnice na větší) a další zbraň –pěchotní dělo k ničení kulometů nebo nastupující pěchoty přímou střelbou (tříštivou střelou nebo kartáčem). Během první světové války se také objevuje na bojišti zcela nová kategorie zbraní a to obrněná vozba. K ničení prvních tanků se opět používala některá výkonnější pěchotní děla jako byl např. 3.7cm TAK Rheinmetall in starrer Räderlafette (obr. 1) který lze označit za první specilizovanou protitankovou zbraň TAK-tank abwehr kanone (v té době skutečně TAK a ne PAK jak to známe z 2.WW), ale německá armáda na západní frontě s velkým úspěchem v boji proti tankům používala Škodovácký Gebirgskanone M.15. Zároveň se ale objevují na bojišti i ...
Views: 13977 • Komentáře: 6 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Ikarus MŠ.1 - První létající člun Jugoslávské konstrukce
- Napsal od: major.plk » 2/5/2010, 14:42
- Fórum: Letectvo
Ikarus MŠ.1 - školní létající člun
[align=justify]Ikarus ŠM byl první zcela původní jugoslávskou konstrukcí letadla. Již na počátku 20. tých let se sice objevily první produkty domácího leteckého průmyslu, ale jednalo se kopie malých letadel Brandeburg.
Vývojem nového stroje se již na přelomu roku 1921/1922 začal zaobírat inženýr Jožef Mikl (s křestním jménem tohoto konstruktéra se setkáte ve tvarech: Josef, Jožef a Jože a jeho příjmení je uváděno ve tvaru Mickl nebo Mikl). Tento konstruktér se věnoval problematice létajících člunů již před 1. světovou válkou. V roce 1914 navrhl stavbu třímotorového létajícího člunu Grosskampfflugzeug G-1, nesoucí dvě torpéda a vyzbrojeného kanóny ráže 66 mm d/20.
Ing. Mikl předložil plány na nový dvo
Ing. Mikl předložil plány na nový dvo ...
Views: 11694 • Komentáře: 4 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Ikarus MM2
- Napsal od: major.plk » 2/5/2010, 14:09
- Fórum: Letectvo
Ikarus MM2 - Jugoslávský letoun pro pokročilý výcvik
[align=justify]Stroj Ikarus MM.2 byl cvičným letadlem určeným pro pokročilý výcvik. Jeho konstruktérem byl ing. Milosevič. Hlavní motivací pro vývoj nového cvičného stroje byla ta skutečnost, že v Jugoslávii nebyl v té době k dispozici cvičný letoun jehož rychlost by výrazně překonávala hodnotu 200 km/h, zatímco rychlost nových stíhacích strojů byla minimálně dvojnásobná. To znamenalo že piloti, kteří absolvovali základní výcvik na tehdy v Jugoslovensko Kraljevsko Ratno Vazduhoplovstvo (JKRV) běžně používaných strojích nebyli připraveni na přechod na nové rychlé stíhací stroje. V roce 1936 započal inženýr Milosevič pracovat na novém pokročilém cvičném stoji dolnoplošné koncepce se zatahovacím podvozkem.
...
Views: 7904 • Komentáře: 0 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Rogožarski/Ikarus Ik-5
- Napsal od: major.plk » 2/5/2010, 00:28
- Fórum: Letectvo
Rogožarski/Ikarus IK-5
[align=justify]Uspěch při konstrukci stíhacího stroje Rogožarski IK-3 způsobil, że se jeho konstruktéři Ljubomir Ilić, Kosta Sičev a Slobodan Zrnić začali zajímat o možnost zkonstruovat těžkou dvoumotorovou stíhačku podobné koncepce jako tehdy v německu vyráběný Messerschmitt Bf 110 nebo spíše jeho jeho britský protějšek Westland Whirlwind. Tato koncepce těžkého stíhacího stroje s mohutnou kulometnou a kanonouvou výzbrojí a velkým doletem byla koncem 30. let velice populární. Tyto letouny měly býti rychlejší než mnohé v té době používané jednomotorové stíhačky jako Hawker Hurricane nebo Morane Saulnier a to díky velkému výkonu jenž byl poskytnut dvojící motorů, Zaroveň měla být velkou devizou těchto strojů mohutná výzbroj. Tyto vlastnosti však byly vykoupeny horší obratností a jak se ukázalo v průběhu bojů, tyto stroje ve své původní funkci, tedy obraně a dalekému doprovodu strategických bombardérů, selhaly. Naopak se tyto stroje výborně osvědčily jako bitevník
Uspěch při konstrukci stíhacího stroje Rogožarski IK-3 způsobil, że se jeho konstruktéři Ljubomir Ilić, Kosta Sičev a Slobodan Zrnić začali zajímat o možnost zkonstruovat těžkou dvoumotorovou stíhačku podobné koncepce jako tehdy v německu vyráběný Messerschmitt Bf 110 nebo spíše jeho jeho britský protějšek Westland Whirlwind. Tato koncepce těžkého stíhacího stroje s mohutnou kulometnou a kanonouvou výzbrojí a velkým doletem byla koncem 30. let velice populární. Tyto letouny měly býti rychlejší než mnohé v té době používané jednomotorové stíhačky jako Hawker Hurricane nebo Morane Saulnier a to díky velkému výkonu jenž byl poskytnut dvojící motorů, Zaroveň měla být velkou devizou těchto strojů mohutná výzbroj. Tyto vlastnosti však byly vykoupeny horší obratností a jak se ukázalo v průběhu bojů, tyto stroje ve své původní funkci, tedy obraně a dalekému doprovodu strategických bombardérů, selhaly. Naopak se tyto stroje výborně osvědčily jako bitevník ...
Views: 11060 • Komentáře: 3 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Rogožarski R-313
- Napsal od: major.plk » 1/5/2010, 21:49
- Fórum: Letectvo
Rogožarski R-313
V nově vzniklém království SHS byly postupně založeny letecké výrobní podniky Rogožarski (Prva srpska fabrika aeroplana Rogožarski) a Ikarus (dnes Ikarbus) a firma Simovič SIM, která pozdějí fúzovala se zavody Rogožarského. V roce 1937se závodech Rogožarského přistoupilo k projektování lehkého dvoumotorového bitevního/bombardovacího letounud pod označením R-313. Samotný projekt reflektoval požadavky soutěže na nový lehký bombardovací a bitevní letoun Jugoslávského královského letectva. Tyto požadavky byly nosnost 400kg pum na vzdálenost 1300km, maximální rychlost přesahující 460km/h a kanónová výzbroj. dalším požadavkem byl pohon jímž byl československý motor Walter Sagitta I-SR jenž zajišťoval výkon 368 kW tj. 500 hp. V čevnu následujícího roku byl na Bělehradském aerosálonu veřejnosti představen dřevěný model nového stroje. Model prý vz ...
Views: 9640 • Komentáře: 0 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Carafoliho dolnoplošné stíhačky I.A.R
- Napsal od: major.plk » 1/5/2010, 21:48
- Fórum: Letectvo
Carafoliho dolnoplošné stíhačky I.A.R
[align=justify]Většina zájemců o vojenské letectví určitě zná asi nejznámější výtvor rumunskéh leteckého průmyslu stíhačku I.A.R -80/81. Obecně je však rumunský letecký průmysl značně podceňován, neboť jeho výrobní kapacity byly sice malé a vzniklo zde velmi mnoho zajímavých projektů jako např. helikoptéry konstruktérů Gheorghe Botezata (1922), Partenie Crisan (1935) nebo Cristea Constantinescu z roku 1938. Ačkoliv první letoun vzlétl na území rumunského králoství již v roce 1910 průmyslová výroba je spojena teprve se vstupem Rumunska do první světové války v letech 1917-1921 je v závodech v jasech (Iasi) hlavním měste rumunského Moldavska vyrobeno na 242 strojů francouzké konstrukce i motory byly dodány z Francie. Především se jedná o letadlo Morane Saulnier MS 35 s motorem 59.6kW Le Rhone 9c.
Cvičné stroje Morane Saulnier MS ...
Views: 8758 • Komentáře: 0 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Japonský základní bojový tank Type 90
- Napsal od: TonyHazard » 28/4/2010, 19:39
- Fórum: Obrněná technika
Japonský moderní tank
Japonský bojový tank Type 90
Část první : Vznik, vývoj a sériová výroba tanku Type 90
Japonský název tanku je Kyū-maru-shiki-sensya
Japonský bojový tank Type 90
Část první : Vznik, vývoj a sériová výroba tanku Type 90
Japonský název tanku je Kyū-maru-shiki-sensya
Projekt nového tanku, který by měl nahradit tanky Type 74 byl zahájen vypracováním technických parametrů v roce 1976, i když se touto myšlenkou velení Japonských sil sebeobrany začalo zaobírat již v roce 1974. Mělo se jednat o tank třetí generace, stroj však některými parametry naplňoval kritéria následné generace. Nový stroj zprvu označený jako STC dostal nový název TK-X. Vývoj zahájený v roce 1977 se měl nejdřív zaměřit na nový systém řízení palby, hlavní zbraň a pohonnou jednotku, v dalším období pak na korbu s věží a pojezdový systém. Dodržení harmonogramu záleželo na financích uvolněných do ...
Views: 14746 • Komentáře: 16 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Ikarus Orkan
- Napsal od: major.plk » 23/4/2010, 10:49
- Fórum: Letectvo
Ikarus Orkan – Jugoslávský bombardér
[align=justify]Ikarus Orkan vznikl jako soukromá iniciativa trojíce mladých konstruktérů inženýrů Radojkoviće, Szostariće a Marjanoviće jako pokus vytvořit dvoumotorový elegantní bombardér. Na konci roku 1937 byla hotova většina dokumentace k prototypu a byl hotov dřevěný model jehož testování bylo realizováno počátkem roku 1939 v aerodynamickém tunelu v Paříži. Generalní štán Leteckých sil Jugoslávie byl zaujat možnostmi tohoto stroje a rozhodl se ho zařadit do soutěže o nový dvoumotorový bombardér. Hlavním propagátorem vývoje stroje se stal major Savo Momčilovič z armádního leteckého institutu. Tento stroj měl velice jemné aerodynamické tvary s eliptickým průřezem trupu. Použitý profil křídla byl NACA23012 s tloušťkou kořene 12% a s hranou 6%. Vypočtená rychlost byla 500 km/h s pohon realizovaný
Ikarus Orkan vznikl jako soukromá iniciativa trojíce mladých konstruktérů inženýrů Radojkoviće, Szostariće a Marjanoviće jako pokus vytvořit dvoumotorový elegantní bombardér. Na konci roku 1937 byla hotova většina dokumentace k prototypu a byl hotov dřevěný model jehož testování bylo realizováno počátkem roku 1939 v aerodynamickém tunelu v Paříži. Generalní štán Leteckých sil Jugoslávie byl zaujat možnostmi tohoto stroje a rozhodl se ho zařadit do soutěže o nový dvoumotorový bombardér. Hlavním propagátorem vývoje stroje se stal major Savo Momčilovič z armádního leteckého institutu. Tento stroj měl velice jemné aerodynamické tvary s eliptickým průřezem trupu. Použitý profil křídla byl NACA23012 s tloušťkou kořene 12% a s hranou 6%. Vypočtená rychlost byla 500 km/h s pohon realizovaný ...
Views: 13096 • Komentáře: 8 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Rogožarski IK-3
- Napsal od: major.plk » 22/4/2010, 12:00
- Fórum: Letectvo
Rogožarski IK-3
V nově vzniklém království SHS byly postupně založeny letecké výrobní podniky Rogožarski (Prva srpska fabrika aeroplana Rogožarski) a Ikarus (dnes Ikarbus) a SIM. Zakladatel společnosti Rogožarski Živojin Rogožarski, Srb z Vojvodiny pracoval v letech první světové války v letecké továrně v Budapešti a v roce 1923 zahajuje výrobu letounů Brandenburg. . První úvahy o konstrukci stíhacího dolnoplošníku se objevují v konstrukci Rogožorského (Prva srpska fabrika aeroplana Rogožarski) v roce 1933. S návrhem přichází dvojíce která už pracovala na prvním stíhacím stroji domácí konstrukce IK-1 Ljubomir Ilić a Koste Sivčev. V roce 1936 byl skupinou konstruktérů Ljubomira Ilića, Koste Sivčeva a Slobodana Zrnića a předložen ministerstvu obrany a válečného námořnctva projekt s výkresovou dokumentací dolnoplošného stíhacího stroje s kanonovou výzbroj ...
Views: 21309 • Komentáře: 25 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
Příspěvek Bitevní lodě třídy Espaňa
- Napsal od: jarl » 13/4/2010, 20:18
- Fórum: Námořnictvo
Španělské námořnictvo prožívalo počátkem 20. století hlubokou krizi a z kdysi silného loďstva se stala sbírka většinou zastaralých plavidel, z nichž měla největší bojovou hodnotu barbetová bitevní loď PELAYO sloužící již od roku 1888 a několik pancéřových a chráněných křižníků. Katastrofou se pro zdejší loďstvo stala americko-španělská válka z roku 1898 kdy přišlo o čtyři pancéřové křižníky, dva chráněné křižníky a větší množství dalších plavidel, mezi nimiž nechyběly ani dva moderní torpédoborce. Po těchto těžkých ztrátách následovala drastická redukce válečného loďstva, při které bylo v roce 1900 vyřazeno mnoho starších jednotek, díky čemuž stávající námořnictvo nebylo schopné zajistit ani obranu vlastního pobřeží a důležitých souostroví patřících Španělsku (Kanárské a Baleárské ostrovy), k nimž je nutné ještě připočítat po ...
Views: 27965 • Komentáře: 38 • Odeslat odpověď [ Číst dále ]
- Novinky
- Odpovědi
- Zobrazení
- Poslední příspěvek
-
- 1 Odpovědi
- 161 Zobrazení
- Poslední příspěvekod parmezano Zobrazit poslední příspěvek
15/6/2024, 13:25
-
- 0 Odpovědi
- 157 Zobrazení
- Poslední příspěvekod seabee Zobrazit poslední příspěvek
14/6/2024, 15:32
-
-
Síly speciálních operací (SSO)Napsal od Rase » 12/6/2024, 19:27Fórum: Organizace, taktika, strategie
- 0 Odpovědi
- 230 Zobrazení
- Poslední příspěvekod Rase Zobrazit poslední příspěvek
12/6/2024, 19:27
-
-
- 0 Odpovědi
- 363 Zobrazení
- Poslední příspěvekod Rase Zobrazit poslední příspěvek
10/6/2024, 12:06
-
-
Koncept nasazení dělostřelectvaNapsal od Rase » 5/6/2024, 14:03Fórum: Organizace, taktika, strategie
- 1 Odpovědi
- 571 Zobrazení
- Poslední příspěvekod HONZIK11 Zobrazit poslední příspěvek
5/6/2024, 16:12
-
-
- 21 Odpovědi
- 2892 Zobrazení
- Poslední příspěvekod pjaro77 Zobrazit poslední příspěvek
5/6/2024, 12:17
- Kdo je online?
-
-
Ve fóru je celkem 663 uživatelů :: 12 registrovaných, 1 skrytý a 650 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
Nejvíce zde současně bylo přítomno 1088 uživatelů dne 13/6/2024, 02:29
-
- Hledání
- Statistiky
- Totals
Celkem příspěvků 413036
Celkem témat 8776
Total Announcements: 1495
Total Stickies: 14
Total Attachments: 16815
Topics per day: 4
Posts per day: 194
Users per day: 2
Topics per user: 2
Posts per user: 92
Posts per topic: 47
Celkem zaregistrovaných uživatelů 4507
Nejnovějším uživatelem je Michaeloser
Powered by Board3 Portal © 2009 - 2023 Board3 Group