• Globalní oznámení

Příspěvek Ikarus MM2


Ikarus MM2 - Jugoslávský letoun pro pokročilý výcvik



Obrázek



[align=justify]Stroj Ikarus MM.2 byl cvičným letadlem určeným pro pokročilý výcvik. Jeho konstruktérem byl ing. Milosevič. Hlavní motivací pro vývoj nového cvičného stroje byla ta skutečnost, že v Jugoslávii nebyl v té době k dispozici cvičný letoun jehož rychlost by výrazně překonávala hodnotu 200 km/h, zatímco rychlost nových stíhacích strojů byla minimálně dvojnásobná. To znamenalo že piloti, kteří absolvovali základní výcvik na tehdy v Jugoslovensko Kraljevsko Ratno Vazduhoplovstvo (JKRV) běžně používaných strojích nebyli připraveni na přechod na nové rychlé stíhací stroje. V roce 1936 započal inženýr Milosevič pracovat na novém pokročilém cvičném stoji dolnoplošné koncepce se zatahovacím podvozkem.

Obrázek

...

Views: 7764  •  Komentáře: 0  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Rogožarski/Ikarus Ik-5


Rogožarski/Ikarus IK-5

[align=justify]Uspěch při konstrukci stíhacího stroje Rogožarski IK-3 způsobil, że se jeho konstruktéři Ljubomir Ilić, Kosta Sičev a Slobodan Zrnić začali zajímat o možnost zkonstruovat těžkou dvoumotorovou stíhačku podobné koncepce jako tehdy v německu vyráběný Messerschmitt Bf 110 nebo spíše jeho jeho britský protějšek Westland Whirlwind. Tato koncepce těžkého stíhacího stroje s mohutnou kulometnou a kanonouvou výzbrojí a velkým doletem byla koncem 30. let velice populární. Tyto letouny měly býti rychlejší než mnohé v té době používané jednomotorové stíhačky jako Hawker Hurricane nebo Morane Saulnier a to díky velkému výkonu jenž byl poskytnut dvojící motorů, Zaroveň měla být velkou devizou těchto strojů mohutná výzbroj. Tyto vlastnosti však byly vykoupeny horší obratností a jak se ukázalo v průběhu bojů, tyto stroje ve své původní funkci, tedy obraně a dalekému doprovodu strategických bombardérů, selhaly. Naopak se tyto stroje výborně osvědčily jako bitevník

Uspěch při konstrukci stíhacího stroje Rogožarski IK-3 způsobil, że se jeho konstruktéři Ljubomir Ilić, Kosta Sičev a Slobodan Zrnić začali zajímat o možnost zkonstruovat těžkou dvoumotorovou stíhačku podobné koncepce jako tehdy v německu vyráběný Messerschmitt Bf 110 nebo spíše jeho jeho britský protějšek Westland Whirlwind. Tato koncepce těžkého stíhacího stroje s mohutnou kulometnou a kanonouvou výzbrojí a velkým doletem byla koncem 30. let velice populární. Tyto letouny měly býti rychlejší než mnohé v té době používané jednomotorové stíhačky jako Hawker Hurricane nebo Morane Saulnier a to díky velkému výkonu jenž byl poskytnut dvojící motorů, Zaroveň měla být velkou devizou těchto strojů mohutná výzbroj. Tyto vlastnosti však byly vykoupeny horší obratností a jak se ukázalo v průběhu bojů, tyto stroje ve své původní funkci, tedy obraně a dalekému doprovodu strategických bombardérů, selhaly. Naopak se tyto stroje výborně osvědčily jako bitevník ...

Views: 10907  •  Komentáře: 3  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Rogožarski R-313


Rogožarski R-313



Obrázek



V nově vzniklém království SHS byly postupně založeny letecké výrobní podniky Rogožarski (Prva srpska fabrika aeroplana Rogožarski) a Ikarus (dnes Ikarbus) a firma Simovič SIM, která pozdějí fúzovala se zavody Rogožarského. V roce 1937se závodech Rogožarského přistoupilo k projektování lehkého dvoumotorového bitevního/bombardovacího letounud pod označením R-313. Samotný projekt reflektoval požadavky soutěže na nový lehký bombardovací a bitevní letoun Jugoslávského královského letectva. Tyto požadavky byly nosnost 400kg pum na vzdálenost 1300km, maximální rychlost přesahující 460km/h a kanónová výzbroj. dalším požadavkem byl pohon jímž byl československý motor Walter Sagitta I-SR jenž zajišťoval výkon 368 kW tj. 500 hp. V čevnu následujícího roku byl na Bělehradském aerosálonu veřejnosti představen dřevěný model nového stroje. Model prý vz ...

Views: 9472  •  Komentáře: 0  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Carafoliho dolnoplošné stíhačky I.A.R


Carafoliho dolnoplošné stíhačky I.A.R



[align=justify]Většina zájemců o vojenské letectví určitě zná asi nejznámější výtvor rumunskéh leteckého průmyslu stíhačku I.A.R -80/81. Obecně je však rumunský letecký průmysl značně podceňován, neboť jeho výrobní kapacity byly sice malé a vzniklo zde velmi mnoho zajímavých projektů jako např. helikoptéry konstruktérů Gheorghe Botezata (1922), Partenie Crisan (1935) nebo Cristea Constantinescu z roku 1938. Ačkoliv první letoun vzlétl na území rumunského králoství již v roce 1910 průmyslová výroba je spojena teprve se vstupem Rumunska do první světové války v letech 1917-1921 je v závodech v jasech (Iasi) hlavním měste rumunského Moldavska vyrobeno na 242 strojů francouzké konstrukce i motory byly dodány z Francie. Především se jedná o letadlo Morane Saulnier MS 35 s motorem 59.6kW Le Rhone 9c.



Obrázek Cvičné stroje Morane Saulnier MS ...

Views: 8620  •  Komentáře: 0  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Japonský základní bojový tank Type 90


Japonský moderní tank



Japonský bojový tank Type 90



Obrázek



Část první : Vznik, vývoj a sériová výroba tanku Type 90



Obrázek

Japonský název tanku je Kyū-maru-shiki-sensya


Projekt nového tanku, který by měl nahradit tanky Type 74 byl zahájen vypracováním technických parametrů v roce 1976, i když se touto myšlenkou velení Japonských sil sebeobrany začalo zaobírat již v roce 1974. Mělo se jednat o tank třetí generace, stroj však některými parametry naplňoval kritéria následné generace. Nový stroj zprvu označený jako STC dostal nový název TK-X. Vývoj zahájený v roce 1977 se měl nejdřív zaměřit na nový systém řízení palby, hlavní zbraň a pohonnou jednotku, v dalším období pak na korbu s věží a pojezdový systém. Dodržení harmonogramu záleželo na financích uvolněných do ...

Views: 14580  •  Komentáře: 16  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Ikarus Orkan


Ikarus Orkan – Jugoslávský bombardér



Obrázek



[align=justify]Ikarus Orkan vznikl jako soukromá iniciativa trojíce mladých konstruktérů inženýrů Radojkoviće, Szostariće a Marjanoviće jako pokus vytvořit dvoumotorový elegantní bombardér. Na konci roku 1937 byla hotova většina dokumentace k prototypu a byl hotov dřevěný model jehož testování bylo realizováno počátkem roku 1939 v aerodynamickém tunelu v Paříži. Generalní štán Leteckých sil Jugoslávie byl zaujat možnostmi tohoto stroje a rozhodl se ho zařadit do soutěže o nový dvoumotorový bombardér. Hlavním propagátorem vývoje stroje se stal major Savo Momčilovič z armádního leteckého institutu. Tento stroj měl velice jemné aerodynamické tvary s eliptickým průřezem trupu. Použitý profil křídla byl NACA23012 s tloušťkou kořene 12% a s hranou 6%. Vypočtená rychlost byla 500 km/h s pohon realizovaný



Ikarus Orkan vznikl jako soukromá iniciativa trojíce mladých konstruktérů inženýrů Radojkoviće, Szostariće a Marjanoviće jako pokus vytvořit dvoumotorový elegantní bombardér. Na konci roku 1937 byla hotova většina dokumentace k prototypu a byl hotov dřevěný model jehož testování bylo realizováno počátkem roku 1939 v aerodynamickém tunelu v Paříži. Generalní štán Leteckých sil Jugoslávie byl zaujat možnostmi tohoto stroje a rozhodl se ho zařadit do soutěže o nový dvoumotorový bombardér. Hlavním propagátorem vývoje stroje se stal major Savo Momčilovič z armádního leteckého institutu. Tento stroj měl velice jemné aerodynamické tvary s eliptickým průřezem trupu. Použitý profil křídla byl NACA23012 s tloušťkou kořene 12% a s hranou 6%. Vypočtená rychlost byla 500 km/h s pohon realizovaný ...

Views: 12910  •  Komentáře: 8  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Rogožarski IK-3


Rogožarski IK-3



Obrázek



V nově vzniklém království SHS byly postupně založeny letecké výrobní podniky Rogožarski (Prva srpska fabrika aeroplana Rogožarski) a Ikarus (dnes Ikarbus) a SIM. Zakladatel společnosti Rogožarski Živojin Rogožarski, Srb z Vojvodiny pracoval v letech první světové války v letecké továrně v Budapešti a v roce 1923 zahajuje výrobu letounů Brandenburg. . První úvahy o konstrukci stíhacího dolnoplošníku se objevují v konstrukci Rogožorského (Prva srpska fabrika aeroplana Rogožarski) v roce 1933. S návrhem přichází dvojíce která už pracovala na prvním stíhacím stroji domácí konstrukce IK-1 Ljubomir Ilić a Koste Sivčev. V roce 1936 byl skupinou konstruktérů Ljubomira Ilića, Koste Sivčeva a Slobodana Zrnića a předložen ministerstvu obrany a válečného námořnctva projekt s výkresovou dokumentací dolnoplošného stíhacího stroje s kanonovou výzbroj ...

Views: 21068  •  Komentáře: 25  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Bitevní lodě třídy Espaňa


Bitevní lodě třídy España

Obrázek

Španělské námořnictvo prožívalo počátkem 20. století hlubokou krizi a z kdysi silného loďstva se stala sbírka většinou zastaralých plavidel, z nichž měla největší bojovou hodnotu barbetová bitevní loď PELAYO sloužící již od roku 1888 a několik pancéřových a chráněných křižníků. Katastrofou se pro zdejší loďstvo stala americko-španělská válka z roku 1898 kdy přišlo o čtyři pancéřové křižníky, dva chráněné křižníky a větší množství dalších plavidel, mezi nimiž nechyběly ani dva moderní torpédoborce. Po těchto těžkých ztrátách následovala drastická redukce válečného loďstva, při které bylo v roce 1900 vyřazeno mnoho starších jednotek, díky čemuž stávající námořnictvo nebylo schopné zajistit ani obranu vlastního pobřeží a důležitých souostroví patřících Španělsku (Kanárské a Baleárské ostrovy), k nimž je nutné ještě připočítat po ...

Views: 27730  •  Komentáře: 38  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Bofors 40mm/60


Legenda jménem Bofors 40mm/60

Obrázek

[align=justify]Vždy, když jsem četl o protiletadlové výzbroji na lodích z druhé světové války, tak jsem narazil na dělo Bofors 40mm/60 s přívlastkem legenda, ale nikde jsem o něm nenašel podrobnosti. Rozhodl jsem se proto sepsat menší článek o této „legendě“. Legendě, kterou vlastní dělostřelci milovali a letci jistě proklínali a která v podstatě dodnes slouží kdekoliv ve světě v různých modifikacích.

Článek je koncipován pouze jako úvod do celé problematiky s uvedením hlavních výrobců a uživatelů. Tímto bych chtěl taky požádat o shovívavost a trpělivost při čtení.

Vznik 40mm/60

[align=justify]Vše začalo roku 1928 požadavkem švédského námořnictva na vytvoření náhrady za 2-liberní Pom-Pomy, které shledalo již nedostačující. Švédské námořnictvo požádalo firmu Bofors o vývoj a konstrukci nové zbraně. Bofors zakázku přijal, ale s podmínku plného zaplacení

Vše začalo roku 1928 požadavkem švédského námořnictva na vytvoření náhrady za ...

Views: 17902  •  Komentáře: 10  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Japonský základní bojový tank Type 61


Tank z období studené války

Japonský základní bojový tank Type 61



Obrázek


Tak jak Německu, také i Japonsku zakazovala mírová smlouva uzavřená po druhé světové válce mít vlastní armádu, ale korejský konflikt, posilování komunistické Číny a přítomnost sovětských vojenských jednotek na Dálném východě zapříčinily, že japonská vláda začala na vytvoření vlastních ozbrojených sil opět vážně pomýšlet. Rozrůstající se komunistické „nebezpečí“ ve východní Asii pomohlo k tomu, že americké okupační úřady na počátku 50. let souhlasili s proměnou japonských Rezervních policejních sil (založené v roce 1950) na silnější a lépe vyzbrojené Síly sebeobrany a z toho také vyplynulo, že je vyzbrojí americkou technikou.

V polovině padesátých let 20. století se začal obnovený japonský průmysl dynamicky rozvíjet, což výrazně pomohlo při obnově ozbrojených sil. V roce 1954 Američané povolily vytvoření ...

Views: 8250  •  Komentáře: 6  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]


  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 780 uživatelů :: 6 registrovaných, 0 skrytých a 774 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 964 uživatelů dne 26/4/2024, 02:43





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 411180
    Celkem témat 8745
    Total Announcements: 1483
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 16291

    Topics per day: 4
    Posts per day: 195
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4491
    Nejnovějším uživatelem je Praise The Steph