• Globalní oznámení

Příspěvek 39.M Csaba


Obrněný automobil Csaba



Obrázek

Minule jsem se na palbě krátce zmínil o italském obrněném automobilu, dnes se krátce zaměřím na ještě větší „exotiku“. Přece jen maďarská obrněná technika je pro běžného našince asi španělská vesnice. Nicméně i v „Uhrách“ se vyvíjela a vyráběla obrněná technika. S vývojem to nebylo tak horké, většina obrněné techniky měl původ v cizině a Maďaři si ji jen upravovali dle svých možností.



Mimo licenční výrobu tanků Toldi a Turán patřil do výzbroje Honvédu zaveden i obrněný automobil, jehož duchovním otcem byl maďarský konstruktér Nicolas Straussler. Ten spolupracoval ve Velké Británii s firmou Alvis, pro kterou v roce 1932 připravil prototyp obrněného automobilu AC I, v roce 1934 přišel na svět model AC II a konečně v roce 1937 model AC III. Na těchto modelech v Maďarsku spolupracuje firma Manfred Weiss z Czepelu. Z projektu AC III vzniká projekt maďarského obrněného automobilu. Ten má být určen ...

Views: 10204  •  Komentáře: 4  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek benzíno-elektrický pohon – část 2


benzíno-elektrický pohon – část 2



Obrázek



V první části tohoto miniseriálu jsme poznali profesora Ferdinanda Porscheho, pozdějšího známého konstruktéra a zakladatele stejnojmenné automobilky. Pro příznivce obrněné techniky je jeho jméno spojeno s několika projekty německých těžkých tanků. Jeho jméno je poněkud „profláknuté“, mnoho lidí v něm vidí konstruktéra velmi známého tanku Pz VI „Tiger“ . Už méně je mezi veřejností známo, že vznikly jen dva Porscheho prototypy, sériové tanky byly dítětem ing. Erwina Aderse a koncernu Henschel. Podobně to později probíhalo i u jeho následníka, tanku Pz VI B„Tiger II“ . Profesor byli ideovým vůdcem projektu obřího tanku MAUS. Co mají jeho projekty shodného? Odpověď je jednoduchá, jde o profesorův oblíbený benzíno-elektrický pohon.



I když jeho projekty zůstávají jen v prototypech, přece jen se jeho technika dostala na frontu. Když najížděla výroba tanku Tiger, byla již ve výrobě devadesáti ...

Views: 27718  •  Komentáře: 32  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek benzíno-elektrický pohon – část 1


benzíno-elektrický pohon – část 1



Obrázek

Neříká Vám nic název článku? A co jméno Porsche, Ferdinand Porsche? Už se chytáte? No snad už jste toto jméno někde zaslechli, určitě znáte automobilku vyrábějící skvělé sportovní auta stejného jména. Znáte asi taky lidový wagen Brouk. Dost lidí Vám bude tvrdit že tank Pz VI „Tiger“ je dílem tohoto konstruktéra, mnozí jsou schopní tvrdit, že Porsche je jediným konstruktérem tanků v hitlerovském Německu.



Nebudu tu psát o vývoji brouka nebo o skvělém modelu 911. Jen trochu nakousnu mírnou Ferdinandovu „úchylku“. Tím byl benzíno-elektrický pohon. Již podle názvu se jedná spojení klasického spalovacího motoru a elektromotoru pro pohon tahačů a obrněné techniky. Paradoxně se dnes podobný pohon začíná více používat v běžném silničním provozu, jen technologie hybridního pohonu je přece jen někde jinde než technika z počátku minul ...

Views: 29112  •  Komentáře: 17  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek SAAB B-17 / S-17


SAAB B-17 / S-17



Projekt letounu byl zahájen již v roce 1937 u firmy ASJA (AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning) pod označením L-10. Tento byl nabídnu letectvu v roce 1938 a to jej (po srovnání s nabídkami jiných firem) vybralo pro další vývoj jako P-7, přičemž 29. 11. 1938 byla objednána dvojice prototypů. Původně byl stroj požadován pouze pro průzkum, ale posléze přibyl i požadavek na střemhlavě bombardovací versi.

Obrázek



Na letouny je vidět, že u firmy ASJA pracovalo mnoho amerických konstruktérů, typicky "americké" tvary stroj nezapře (trochu připomíná např. SDC Helldiver). Zajímavě byl řešen podvozek, který byl zatahován směrem dozadu, při střemhlavém útoku pak byly vysouvány jeho kryty a tyto působil jako aerodynamické brzdy. Kolový podvozek mělo být možno v případě potřeby vyměnit za lyžový. Pro pumovou výzbroj byla v trupu umístěn ...

Views: 13413  •  Komentáře: 2  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek EFW C.3603 / 3604


EFW C.3603 / 3604

Švýcarsko nebylo za druhé světové války v nejlepší pozici...nebo se dá spíše říci, že bylo v pozici vysloveně špatné. Ze všech stran obklopeno státy OSY nebo jimi okupovaným územím...a jeho největší zbraní byly jeho banky. Nicméně na to se nedalo spoléhat a proto Švýcarsko dělalo, co mohlo, aby potvrdilo známe "Si vis pacem para bellum".

Letectvo měli Švýcaři poměrně silné a to z velké části díky vlastní výrobě. Jedním z důležitých strojů níže popsaný jednomotorový víceúčelový (průzkumný, bitevní a těžký stíhací) letoun. Tento začal být projektován pod označením C.36 již v roce 1935 firmou EKW (Eidgenössiche Konstruktions-Werkstätte). Objednávka však přišla až v roce 1938 a to na upravený stroj pod označením C.3600. Na rozdíl od původního projektu měl tento zdvojené SOP, avšak stále ještě pevný podvozek. První prototyp, C.3601, byl zalétán 15. 3. 1939. Poháněn byl ještě motorem HS 12Y-31 o výkonu 630 kW. Výkonnější HS 12Y-51 s výkonem 733 kW (připravována byla jeho li ...

Views: 14990  •  Komentáře: 6  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek SAAB 21 - J 21


SAAB 21 - J 21 (SWE)

Obrázek

Minule jsem tady něco málo uvedl o stíhačce J 22 která byla pro švédské letectvo – Flygvapnet - východiskem z nouze. Severské království nemělo rozvinutý letecký průmysl, ten se začal budovat pod tlakem mezinárodní situace. Ale již v roce 1941 byl zaveden do výzbroje bombardovací Saab B 17 a bylo rozhodnuto o začátku vývoje stíhacího letounu který nahradí používané italské a americké letouny. Pod vedením hlavního konstruktéra Frida Wänströma se začal rodit nový stíhací letoun který později dostal označení J 21A.



Již na první pohled je každému jasné, že byla zvolena poněkud neortodoxní koncepce. Kvůli odstranění špatného výhledu pilota a soustředění výzbroje v ose stroje byla použita konstrukce poháněná tlačným motorem. Ocasní plochy byly neseny na nosnících vycházejících z křídel. Problémem byl výběr motoru, uvažovaný hvězdicový motor - švéds ...

Views: 13182  •  Komentáře: 2  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek FFSV J 22


FFSV J 22 (SWE)

Obrázek


Švédsko... Při vyslovení slova Švédsko se asi většině lidí vybaví hokejisti, prohibice a sníh. Dalším skvělé osobní a nákladní auta, jiným sociální stát a neutralita. Většině příznivců vojenské techniky se dnes vybaví Gripen, jiným zase bezvěžový tank Strv 103. Ale kde je začátek vojenské výroby? Je to díky neúčasti tohoto království v obou světových válkách? To ať si každý přebere sám, dnes prostě švédský vojenský průmysl udivuje svět svými výrobky. A to není pro království s 9 060 430 obyvateli (nebo poddanými?) špatné vysvědčení. Podívejme se alespoň na vývoj stíhacích letadel, tedy na oblast, kterou může severskému království závidět mnohý vyspělý průmyslový stát.



Švédské vojenské letectvo – Flygvapnet - vzniklo 1.7.1926. Mezi typy letadel používanými v té době Flygvapnet najdeme pestrou směsici zahraničních letounů, vesměs zakoupených pouze v několika kusech. Švédové své letouny označují dle účelu. Stíhací ...

Views: 18380  •  Komentáře: 8  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Atypický tank Tatra


http://utocnavozba.wz.cz

Hydrostar se s námi trvale rozloučil...

Views: 31431  •  Komentáře: 24  •  Odeslat odpověď

Příspěvek Landsverk L60 / Strv. m/38/39/40


Lehký tank Landsverk L60 / Strv. m/38/39/40 (SWE)



Obrázek

Když jsem ve svém minulém článku psal o transportéru Bv 202, zmínil jsem se o předválečné spolupráci mezi Československem a Švédskem. Mimo dodávky tančíku AH-IV-Sv byl na severu zájem i o lehký tank TNH-S, vybavený švédským motorem Scania-Vabis. Zatím co tančíky byly na sever dodány, přednost před naším skvělým tankem dostal domácí výrobek. Jistě zde vyvstane otázka proč tomu tak bylo. Jaký tank mohl v té době porazit asi nejlepší lehký tank na světě? Bylo za tím jako obvykle nějaké zákulisní jednání? Nemá cenu o tom spekulovat, švédská armáda dala přednost domácí konstrukci Landsverk L 60. A ta si zasluhuje alespoň menší připomenutí.



Prototyp lehkého tanku Landsverk L 60 byl postaven již v roce 1934. Ve své době se jednalo o velmi moderní konstrukci lehkého tanku. Tank byl převážně vyroben technologií svařování, č ...

Views: 22840  •  Komentáře: 18  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek KH-50


Kolohousenky – slepá ulička vývoje obrněné techniky



Obrázek

KH-50

I když nás už Akvaman oblažil „článkem“ o čs. kolohousenkách, přece jen si palba zaslouží trochu obsáhlejší článek o těchto značně nekonvenčních obrněných vozidlech.



Po první světové válce je u nás nastolena otázka směru vývoje obrněné techniky. Kolové obrněné vozidla se příliš nehodí to terénu, pásové vozidla nedosahují odpovídající spolehlivosti. Proto se armáda začíná zajímat o vozidla s kombinovaným podvozkem, které by vyráběl domácí průmysl. Domácí firmy mezitím nakupují v zahraničí licence na výrobu pásových a kolových tahačů. Ty posléze testuje i armáda. Jednalo se o výrobky německé firmy Hanomag, kde po válce působí ing. Vollmer. Ten za války pracoval na vývoji německých tanků.



Společně s firmou Hille-Werke z Drážďan (motory) byl po válce vyvinut z traktoru Hanomag WD-50PS kombinovaný podvozek ...

Views: 20020  •  Komentáře: 12  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]


  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 82 uživatelů :: 11 registrovaných, 1 skrytý a 70 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 698 uživatelů dne 19/4/2024, 21:24





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 408719
    Celkem témat 8703
    Total Announcements: 1473
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 15571

    Topics per day: 4
    Posts per day: 197
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4466
    Nejnovějším uživatelem je Prokiller