• Globalní oznámení

Příspěvek Stíhač tanků M10 Destroyer / Wolverine


Obrněná technika z období 2. světové války



Americký stíhač tanků M10 Destroyer / Wolverine



Obrázek



Předmluva :

Když byly v první světové válce nasazeny první tanky, používaly se hlavně k podpoře pěchoty, kde prorážely v zátarasech průchody a ničily kulometná hnízda protivníka. Zřídka docházelo k boji tanku se shodným vozidlem nepřítele, tato bylo však zapříčiněno malým počtem těchto pancéřovaných strojů na bojišti. Později se k tomu uzpůsobily válečné doktríny, které řešily nasazení tanků jako podporu pěchoty nebo k boji s tanky protivníka. Jak bylo následně zjištěno, tyto úkoly si navzájem odporují, a armády požadovaly pro specifický požadavek odlišnou techniku. Pro podporu pěchoty by měly sloužit pomalé a těžce pancéřované stroje, vhodné k ničení opevněných bodů a hlavně aby jim pěšky jdoucí útočící vojáci stačili. K ničení nepřátelských tanků by byly vyrobeny rychlé, dobře m
...

Views: 30037  •  Komentáře: 56  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Samohybné dělostřelecké prostředky (1)


Obrněné vozidlo z období 2. světové války



Americká samohybná houfnice M7 Priest



Obrázek



Předmluva :

Americké velení došlo k názoru, že je zapotřebí nahradit tažené dělostřelectvo samohybným.

Samohybné lafety ráže 105 mm na polopásech se moc neosvědčily, tak velení tankových vojsk požadovalo samohybný stroj.

I když se s samohybnými houfnicemi počítalo už v roce 1942, vzniklo jen pár prototypů, bez možnosti velkovýroby.

Zámysl vzniku samohybné houfnice byla kooperace s tankovými divizemi jako mobilní bojový stroj s dostatečnou palebnou silou.

Nebyla nutnost silnějšího pancéřování, neboť se s nimi počítalo pro těžkou dělostřeleckou podporu, ne pro boj s obrněnými vozidly protivníka.




Část první : Vznik, vývoj a výroba samohybné houfnice M7




Jako nejvhodnější se jevil podvozek středního tanku M3 Lee, který byl v ten čas ve výrobě. Postavený prototyp T32 vznikl ...

Views: 8021  •  Komentáře: 4  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek TK-3/TKS


Tančík TK-3



Obrázek



1.Vývoj



Předchůdcem tohoto stroje byl tančík Carden-Loyd Mk VI od anglické firmy Vickers. Polsko zakoupilo nejdříve jeden, ale po kladných zkouškách bylo zakoupeno dalších 10. Tančíky nicméně vykazovaly při delším provozu poruchovost, takže bylo rozhodnuto, že proběhnou určité technologické změny, například zlepšené odpružení, vedení pásu. Pokus zaznamenal určitý pokrok, ale bylo jasné, že pro masovou výrobu bude potřeba připravit rozsáhleji rekonstruované vozidlo.

Šéfkonstruktérem programu se stal Ing. Wladyslaw Trzeciak, spolupracující s rtm.Edwardem Karkozem a mladým Ing.Edwardem Habichem, jednou z nejvýraznějších postav předválečné konstrukce. Trzeciak se nakonec výroby svého výtvoru nedočkal, již 14. ledna 1931 zemřel. Państwowe Zakłady Inżynieryjne (Národní inženýrské závody) obdržely zakázku na výrobu dvou prototypů, pro zkušební účely p



...

Views: 22570  •  Komentáře: 28  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Polský tank PT-91 Twardy


Polská rozsáhlá modernizace licenčně vyráběného sovětského tanku T-72M1
Polský bojový tank PT-91 Twardy
(s vlastním názvem Tvrdý nebo také Odolný)

630_360_1658743768-609.jpg

Na konci 80. let se velení polské armády rozhodlo modernizovat, spíše vyměnit svůj tankový park. Jednalo se o tanky T-55 až T-55AM. Jednou z variant se jevila modernizace licenčních T-72M1, ale také nákup modernizovaných sovětských tanků T-72S nebo moderních T-80. Koncem roku 1988 bylo rozhodnuto, zpracovat projekt modernizace T-72M1. Po politických změnách v roce 1989 se polsko-sovětská jednání o koupi moderních tanků přerušila a projekt na nový polský tank se opět rozjel. Začátkem 90. let to byl nejdříve projekt s názvem "Wilk" (Vlk). Později byl tento projekt zastaven a nahrazen projektem "Twardy" na kterém firma Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy spolupracovala s ústavem OBRUM (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych) Gliwice. V průběhu vývoje (1992) dostala jedna tanková četa do používání v rámci provo ...

Views: 19938  •  Komentáře: 20  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Praga TNH n. A.


http://utocnavozba.wz.cz

Hydrostar se s námi trvale rozloučil...

Views: 32300  •  Komentáře: 38  •  Odeslat odpověď

Příspěvek Praga LTH (Panzerwagen 39)


Lehký tank Praga LTH (Panzerwagen 39)

Exportní lehké tanky PRAGA (ČKD) – díl 2



Obrázek

Po delší době se vracím k tématu, které ještě dnes dokáže vyvolat mezi čtenáři hrdost na příslušnost k tomuto národu (přespolní prominou). Jak jsem zde již psal, naše mladá první republika dokázala během několika let konkurovat zavedeným zbrojařským velmocem a to nejen v dělostřeleckých a pěchotních zbraních. V prvním části této minisérie jsem se zmínil o vývoji tanku Praga TNH a jeho vývozu do Iránu (Persie).



Vývoj tanku TNH znamenal zásadní obrat v konstrukci tanků koncernu ČKD, byl zde k dispozici skvělý lehký tank, schopný dalšího vývoje. Pro některé státy byl ale „velký a drahý“, byla zde ale možnost vycházet z tanku TNH a poněkud ho zmenšit. Československo coby světová jednička ve vývozu zbraní v letech 1934-1935 rozhodně nebylo neznámou zemí pro cizí armády a aktivní zahraniční zástupci dokázali získat pro firmu velmi zajímavé zakázky. ...

Views: 16093  •  Komentáře: 18  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Škoda T-15


http://utocnavozba.wz.cz

Hydrostar se s námi trvale rozloučil...

Views: 15910  •  Komentáře: 8  •  Odeslat odpověď

Příspěvek Pilot v pozadí


Obrázek



Frank Tallman


Frank Gifford Tallman (narozený 17. dubna 1919 v městečku Orange v New Jersey, zemřel 15. dubna 1978 při havárii letadla) byl pilot kaskadér, který pracoval v Hollywoodu během 60. a 70. let 20. století.



Byl synem vojenského pilota z I. světové války. Po otci i po strýci, rovněž vojenském pilotovi, měl letectví v krvi; svůj první let absolvoval jako pětiletý na klíně svého otce v roce 1924. Pilotním výcvikem prošel jako šestnáctiletý a když USA vstoupily v roce 1941 do II. světové války, byl již kvalifikovaným pilotem. Nejprve působil jako civilní instruktor kadetů AAF; když námořnictvo uvolnilo požadavek absolutoria vysoké školy, byl přijat pro pilotní výcvik. Létal jako instruktor námořních pilotů a ukončil válku v peruti letadel SBD Dauntless.



V poválečných letech mohl Tallman uskutečnit ...

Views: 9060  •  Komentáře: 7  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Praga TNH-P


Exportní lehké tanky PRAGA (ČKD) – díl 1

zrození československé legendy – tank TNH-P



Obrázek

Mladá Československá republika patřila po dobu své krátké existence mezi největší světové exportéry zbraní na světě. Je to až s podivem, jak vcelku malá republika dokázala díky svým velmi dobrým výrobkům předehnat i světové velmoci, označení „Czechoslovakia“ na vojenské technice znamenalo známku nejvyšší kvality. Například stovky tisíc pušek a desítky tisíc exportovaných zbrojováckých lehkých kulometů se nám v dnešní době mohou zdát jako sci-fi... Československé, i když by se dalo možná napsat spíše České, firmy, dokázaly vyrábět široké spektrum výrobku, určených pro vojenský i civilní sektor. Jedním ze zajímavých exportních artiklů byly také tanky a tančíky. O těch bude dnešní článek.



Tanky u nás vyráběli dvě velké firmy, ČKD a Škoda, firma Tatra se o jejich výrobu pokoušela. Záměrně dávám na první místo firmu ČKD, považuji ji za „leadera“ výv ...

Views: 20711  •  Komentáře: 23  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Škoda T-24 a T-25


http://utocnavozba.wz.cz

Hydrostar se s námi trvale rozloučil...

Views: 30963  •  Komentáře: 29  •  Odeslat odpověď


  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 49 uživatelů :: 5 registrovaných, 0 skrytých a 44 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 1106 uživatelů dne 19/6/2024, 15:23





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 416321
    Celkem témat 8814
    Total Announcements: 1502
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 17736

    Topics per day: 4
    Posts per day: 192
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4538
    Nejnovějším uživatelem je Charlesknu