
Posledním ze série Sovětských mezikontinentálních balistických řízených střel je větev vývoje, která končí raketou Topol, která v poslední verzi vyústila v raketu označovanou jako Topol M která se stane základem RVSN Ruska. Jenže to je konec, kde byl začátek?
Vzdálené počátky:
V článku věnovaném raketě RT-23 sem se zmínil o projektu železniční verze MBŘS RT-2, který byl první známý projekt železničního OZ pro MBŘS v Sovětském svazu. Právě tato, první MBŘS na TPH je jakýmsi předchůdcem a počátkem vývojové větve, která končí až dnešními novými raketami Topol M. Vývoj rakety byl zadán výnosem vlády 4.dubna 1961. Výsledkem se měla stát lehká raketa na TPH s doletem 10000 – 12000 km, s vysokým stupněm bojové pohotovosti. Celý projekt dostalo na starosti OKB-1, respektive při něm vzniklý výbor hlavních konstruktérů. Vývoj běžel ve třech konstrukčních kancelářích s částečným dublováním konkurenčních prací za účelem zvýšení bezpečnosti vývoje.
1.a 3. stupeň byl vyvíjen v KB Mašinostrojenija, (KBmaš) bývalý SPKB-172 z Permu pod vedením Michaila Jureviče Cirulnikova (Михаил Юрьевич Цирульников). Palivo pro něj vznilalo také v Permu, v NII-130 a výrobu měl na starosti Permský prachový závod č.98.
2.a 3. stupeň vznikal v KB závodu Arsenal v Leningradě, v té době ještě CKB-7 pod vedením hlavního konstruktéra Petra Alexandroviče Tjurina (Петр Александрович Тюрин), palivo v GIPCh pod vedením V.S.Špaka a výroba v leningradském závodě nesoucí jméno Morozova.
3. stupeň vznikal paralelně ještě jeden a to v NII-125, pozdější NPO Sojuz pod vedením Borise Petroviče Žukova (Жуков Борис Петрович).
I když všechny konkurenční prvky byly vyzkoušeny, nakonec se do sestavy konečné verze dostaly 3. a 1. Stupeň z KBmaš a stupeň 2. Z CKB-7. Vývoj trval dlouho a vyžádal si značné úsilí, jako důsledek rozvoje motorů na TPH v Sovětském svazu. Právě motory doznaly mnoha změn a palivo pro ně nakonec pocházelo z NIIChT (Výzkumný ústav chemické technologie) pod vedením Jakova F. Savčenka. Tento Novosibirskij výzkumný ústav je dnes AOA NIIChT a v oboru pracuje dodnes.
V roce 1962, respektive 29.června toho roku byly změněny zadání projektu. Raketa měla dostat dvě bojové hlavice. Těžkou, o ráži 1,65Mt s doletem do 5000km a lehkou s doletem až 12000km. Projekt byl upraven v roce 1963. Pro raketu byly vyvíjeny tři startovací komplexy. Dva s podzemním silem a to jak se skupinovým startem, tak se samostatným a třetí bylo železniční OZ, jak jsme si řekli dříve. Nakonec bylo použito odpalovací zařízení jednotného startu s podzemními OZ. To bylo spolu s podzemním velitelským stanovištěm a dopravními systémy vyvíjeno v nám dobře známém Rudjakově CKB-34. Odpalovací šachta o hloubce 29,95m a průměru 3,6m byla uzavřena železobetonovým víkem odsouvaným pomocí raketových motorů na TPH. Raketa byla umístněna v kontejneru s uzavřeným dnem zavěšeném na amortizátorech. Raketa startovala pomocí motorů prvního stupně, ale systém byl předchůdcem pozdějšího „minometného“ startu. Aby nedošlo k přehřátí trysek prvního stupně a dna rakety, bylo před startem napouštěno do kontejneru určité množství vody. Její odpařování v průběhu startu způsobovalo odvod tepelné energie a produkovaná pára sloužila spolu s plyny hoření motoru jako pracovní plyn. Dva těsnící a vodící prvky umístněné na prvním stupni rakety zajišťovaly vedení v kontejneru v době startu. První stupeň rakety s motorem o tahu 91t a době chodu 75 sekund pak vynesl raketu na počáteční dráhu. V době letu prvního stupně byla raketa stabilizována čtyřmi skládacími stabilizátory. Ty byly v době startu složeny podél trupu. Stabilizátory byly mřížového typu. Tento velmi účinný a konstrukčně jednoduchý typ se stal v sovětské raketové škole standardní a na různých raketách je užíván dodnes. Naváděcí systém rakety byl inerciální se stabilizovanou plošinou a za řízení rakety byly zodpovědné naklápěcí trysky všech stupňů. Dělení stupňů bylo horké, to znamená, že k nahození motoru dalšího stupně došlo ještě před oddělením stupně předchozího. Typickým znakem tohoto dělení stupňů je přechodová část mezi jednotlivými stupni z příhradových nosníků, umožňující únik plynů po nahození motoru.
Celkem vznikla raketa o délce 21,27m a průměru prvního stupně 1,84m. Hmotnost 46,1t s lehkou bojovou hlavicí.



RT-2 na vojenské přehlídce v Moskvě v rpce 1965, trysky motoru druhého stupně a
stykování druhého a třetího stupně na již umístněný stupeň první v odpalovací šachtě.
Letové zkoušky začaly na základně Kapustin Jar. První start 5.února 1966 skončil nezdarem, při druhém pokusu 25.února ani ke startu nedošlo, ale den poté, 26.února 1966 došlo k první úspěšnému startu MBŘS s motory na TPH v Sovětském svazu. Poté byly zkoušky přesunuty na novou základnu v Plesecku kde probíhaly zkoušky na delší vzdálenost a do 3 října 1968 bylo provedeno 25 startů, z toho 16 úspěšných a z nich 4 na maximální vzdálenost do vod Tichého oceánu. Právě maximální dolet byl parametr, který se nikdy nepodařilo splnit a raketa měla s bojovou hlavicí o ráži 600kt a hmotnosti cca 500kg dolet 9600km. Přes to všechno byla raketa přijata do výzbroje a to bylo 18.prosince 1968 pod označením 8K98 RT-2. Sériová výroba byla zahájena v roce 1966 v Permském strojírenském závodě č.172 V.I.Lenina.
Rozmisťování raket začalo na základně Joškar-Ola v roce 1971 a celkem bylo v bojové hotovosti 60 raket, to je 6 pluků po deseti raketách. Jednotlivá sila byla ve vzdálenosti 10 -12km od sebe. K většímu rozšíření nedošlo. Důvodem byla existence raket UR-100 a celkově malé výkony rakety. Přesto se tak raketa stala v podstatě zakladatelem lehkých raket s vysokým stupněm připravenosti. Start mohl proběhnout po předstartovní přípravě o délce 3-5 minut. Zajímavostí je, že poprvé byla raketa veřejně představena ještě před zahájením letových zkoušek, 9.května 1965. To bylo nezvyklé, i když se raketa na přehlídce od bojových lišila. Trochu nezvyklé bylo i umisťování do sila. V přepravním kontejneru byla raketa do sila umisťována po částech. Nejprve první stupeň, poté druhý spolu se třetím a nakonec bojová část. Odpalovací kontejner nesloužil jako dopravní a byl také dělený na dvě části.



Řez silem s raketou RT-2 s těžkou bojovou hlavicí, umistňování druhého
a třetího stupně do OZ a pohled na již prázdný přepravní kontejner.
Po zrušení projektu mobilní verze rakety došlo k vývoji modernizované verze. Modernizace měla odstranit nevýhody rakety. Malou přesnost naváděcí soustavy, nemožnost měnit cíl a malou nosnost, která značně omezovala bojové hodnoty. Právě tím samým výnosem SM SSSR, kterým byl komplex 8K98 přijat do výzbroje byl nařízen i modernizační proces, stalo se to tedy 18.prosince 1968 (jen poznámka autora: moje matka měla v ty dny úplně jiné starosti). Raketa dostala zcela nový třetí stupeň se spalovací komorou používající sklolaminát, novou bojovou hlavici, elektronické prostředky ochrany proti systémům PRO. Modernizován byl i motor stupně druhého použitím nové pohonné látky. Naváděcí soustava doznal zvýšení přesnosti, minimální dolet klesnul na 1000km. Letové zkoušky započaly v prosinci 1969 a po dobu jejich trvání, do 14.ledna 1972 proběhlo 15 startů. Dva sice byly neúspěšné, ale vše běželo dle plánů a 8.prosince 1971 už byl první pluk raket 8K98P RT-2P v bojové pohotovosti. Modernizované rakety, jejichž výroba trvala až do roku 1982 postupně nahrazovaly předchozí variantu v původních silech pod Joškar-Ola. Tato základna byla jedna z mála, odkud mohly díky její poloze probíhat starty přímo z bojových pozic a při zkouškách toho bylo využíváno. Rakety postupně dosluhovaly, a životnost posledních měla skončit v letech 1992. Rakety se ovšem dostaly na seznam smlouvy START I a na jejímž základě byly vyřazeny, ovšem v roce 1990 jich bylo jen 40 a jejich konec byl bez ohledu na smlouvu jasný. Jejich bojová hodnota nebyla v té době již nijak valná a jde se domnívat, že jejich setrvání v bojové pohotovosti bylo spíše formální.
Ovšem, i když se nejednalo o nejrozšířenější raketu, stala se počátkem nového směru ve vývoji prostředků pro RVSN. Sama RT-2 posloužila jako zdroj pro projekty mnou již dříve zmíněných projektů: RT-25, což byl v podstatě 1. a 3. stupeň RT-2 a RT-15, což je pro změnu 2.a 3.stupeň. Jak ovšem víme koncem 60tých let už vše směřovalo k mobilním prostředkům a tam bude směřovat i naše pokračování,



Tahač s dopravním kontejnerem 15U39 k nabíjení RT-2 do OZ a žez raketou RT-2, poslední pak RT-2P
TTD:
Typ…………………………………..........RT-2/RT-2P
……………………………………............8M98/8M98P
Rok zavedení………………………....1968/1971
Označení pro odzbrojovací smlouvy..RS-12
Kod NATO…………………………......SS-13 Savage
Hmotnost…………………………….......46,1/51,9t
Délka………………………………..........21,27m
Průměr………………………………........2,0m
Dolet max…………………………......9600/10200km
Hlavice………………………………........600/750 kt