IX. díl. Velká Británie 1940 Č 13.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

IX. díl. Velká Británie 1940 Č 13.

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 13.

Prostory, které vykrývala síť Radiolokátorů v jednotlivých obdobích – září 1939 a pak v roce 1940.

Obrázek


Při bližším studiu připravenosti Velké Británie na obranu proti leteckému napadení z evropské pevniny v létě 1940, mně zaujalo několik důležitých vět historiků, ale i techniků z oboru, z nichž některé jsme již osvětlili a některé si nyní blíže osvětlíme.
Ty prvé věty pocházejí z knihy – Červenec – září 1940 „Bitva o Británii“ Marcel Jullian.
K 28. červnu 1940 autor mimo jiné říká, cituji:

„Dowding byl hluchý a slepý k čemukoli kromě bojového rozkazu pro stíhací letectvo a pilně se zaměstnával rozestavováním svých figurek na šachovnici. V Tangmere měl perutě 43., 145. a 601.; v Biggin Hillu perutě 79. a 32., ve spolupráci s vrchním velitelem protiletadlových sil generálporučíkem Sirem Frederickem A. Pilem se dohodli na potřebném rozmístění protiletadlových baterií, světlometů, balonových přehrad a britské zázračné zbraně – radarů.“

Air Marsal sir Dowding.

Obrázek


Tou druhou větou je věta, kterou napsal v článku – Kdo první vynalezl radar? Ing. Jiří Polívka, CSc. V Praktická elektronika 08/2004 na str. 42 říká, cituji:

„Z rozsáhlé literatury je známo, jaký rozmach radiolokace se podařil nejprve Angličanům a pak hlavně Američanům. Méně je známo, že pokusné zařízení měli v provozu i Francouzi, kteří jím sledovali lodní provoz v přístavu Le Havre v roce 1939. Pokusy konali i ruští výzkumníci, ruské i francouzské přístroje byly bistatické, tedy oddělené vysílače a přijímače a nedochovaly se zprávy o tom, že by byly vojensky nasazeny.“

Náš kolega Barrymore ve dvou pokračováních skvěle napsal o sovětských radarech, viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3978
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3984

No a pan ing. Jiří Polívka pak pokračuje velice důležitou informací o Britech, cituji:

„Ve Velké Británii se vládní rada pro obranu zajímala o nové obranné metody bez přerušení od konce 1. světové války. Podobně jako v Německu a Japonsku byly vyvinuty akustické přístroje pro boj s ponorkami (ASDIC – o britském ASDICu jsme hovořili u VIII.díl Francie 1940 Č 35.:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3677
). Radiotechnické a infračervené detektory byly studovány na řadě universit.
Když v Německu přišel k moci Hitler a od roku 1933 začal zbrojit, Angličané zpozorněli a zvýšili úsilí o vývoj nových metod obrany. Sir H. Tizard vyzval J. Watsona-Watta k vědeckému výzkumu radiotechnických zařízení pro detekci lodí a letadel. Výzkum byl utajen; brzy byla na východním pobřeží Anglie postavena pokusná stanice na vlně 21 metrů. V roce 1935 bylo stanic již několik a vznikl „Chain Home“.
Pomocí složitých anténních soustav na stožárech až 60 metrů vysokých se postupně dařilo zaměřovat polohu i výšku letadel.

Obrázek


Kromě „Chain Home“ byly vyvinuty další přístroje: nejprve jednoduché radary s výkony 1 až 5 kW na vlně 2,5 až 1,5 metru pro navádění světlometů ‚potmě‘ na letadla, později dokonalejší mobilní soupravy pro řízení palby. Většina používala triodové oscilátory a pracovala na vlnách mezi 1,5 až 2,5 metru.“

Pan ing. Jiří Polívka, CSc., pak ve velmi zajímavém technickém článku hovoří o tom, že byli Britové velmi překvapení tím, že i Němci mají „cosi“ – radar – na vlnové délce 52 cm! A že takové vlnové délky v Anglii zprvu nepoužívali, a že museli Britové sáhnout k diverznímu únosu části německého přístroje Würzburgu z francouzského pobřeží, aby pak zjistili, že Němci již ve velkých sériích vyrábí a zavádí přesný radiolokátor k řízení palby proti letadlům.
Článek hovoří i o tom, že se Britům podařilo pro stíhače a bombardéry, které potřebovaly malá a lehká zařízení - vyvinout v roce 1940 magnetron, dodávající výkon několik kW na vlnové délce 10 cm. Předvedli ho Američanům a společně pak vyvinuli letadlový radiolokátor v Anglii nazvaný H2S, který pracoval na vlnové délce 10 cm a měl displej PPI. Ukazoval mapu přelétávané oblasti a umožnil přesné bombardování potmě a za mlhy.
H2S se dostal v roce 1942 Němcům do rukou a ti nemohli věřit k jak dokonalé technologii v Anglii dospěly, když Němci vlnu kratší než 30 cm označili před válkou za – „Nepraktickou“.
( s literaturou k článku velmi pomohl kolega RAYTHEON, kterému i za předchozí pomoc s články děkuji).

(Tady k celé problematice a souvislostem připomínám - na Palbě zpracovanou - německou Kammhuberovu linii - vzniklou pod tlakem náletů Britů a později Američanů – podzim 1940 a jaro 1941, viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=835
)

Další větu ing. Jiřího Polívky, CSc., která zní, cituji:

„Bitva o Británii vyvolala na britské straně velké nasazení jak stíhacích letadel a dělostřelectva, tak i radarové techniky v celistvém obranném systému. Takový systém mohl fungovat i při poškození jednotlivých částí.“

Pan inženýr pak ještě pokračuje vysvětlováním rušících zařízení.
Pro nás a pro naše pochopení protiletadlové obrany Velké Británie 1940 je právě důležitá věta, že Britové vytvořili – „Celistvý obranný systém“.

Ano.
Celistvý obranný systém je to, že Velká Británie pod tlakem leteckých útoků, které mohly přijít na ostrovy, je průkopníkem PVOS – Protivzdušné Obrany Státu.
„Centralizované spojení všech prvků obrany proti vzdušným cílům“ – je vznik PVOS.
Britové byli ti první, kteří spojili jednotlivé prvky obrany, nejen objektů ( PVO), v komplexní „Centralizovaný systém všech prvků obrany proti vzdušným cílům“ – PVOS.

A z čeho se PVOS skládala?
Začněme od začátku.
Bylo to - Ústřední velitelské stanoviště velitelství stíhacího letectva RAF v Bentley Priory u Londýna, kde sídlil Air Chief Marshal Dowding – Letecký šéfmaršál Dawding – se svými kontrolory leteckého provozu.
Jak vypadalo Bentley Priory – Ústřední velitelství řízení „Battle of Britain“ – „Bitvy o Británii“ – PVOS, viz obrázek

Obrázek



Obrázek



– popis použiji z již vzpomínaného Bitva o Británii – Marcel Jullian., který hovoří o tom, že:
Ohromnou místnost nechal Dawding „protkat“ lešeními a pak tedy spisovatel říká, že, cituji:

„dole v okrouhlé místnosti, která bývala pýchou domu, dal postavit lešení, které vytvořilo balkón. Na tomto balkóně seděli řídící důstojníci stíhačů obklopeni telefony a hleděli dolů na obrovský stůl, po kterém W. A. A. Fky posouvaly krupiérskými hůlkami přes mapu pokrytou souřadnicovou sítí své žetony. Před nimi byla deska, na které byl zobrazen stav pohotovosti každé perutě.“

Podobně jako toto ústřední velitelství PVOS, byla vybavena i velitelství podřízených 10., 11., 12. a 13. Skupiny.

Obrázek


Celá Velká Británie byla rozdělena na Skupiny, 10., 11., 12. a 13. viz mapa, a všem jim velel právě letecký maršál Dowding.

Skupina 10. – velel jí letecký vicemaršál sir Christopher Joseph Quintin Brand a velitelské stanoviště PVO měl v – Boxu ve Wiltshiru.

Skupina 11. – velel jí vicemaršál sir Keith Rodney Park

Obrázek


a velitelské stanoviště PVO měl v – Uxbridge v Middlesexu.

Obrázek


Skupina 12. – byla pod velením leteckého vicemaršála sira Trafforda Leigh-Malloryho s velitelským stanovištěm ve – Wattnallu v Nottinghamshiru.

Skupina 13. – velel jí letecký vicemaršál R. E. Saul s velitelským stanovištěm v – Newcastle-upon-Tyne.

Samozřejmě nejsilnější skupinou byla Skupina 11., která byla na přímém náletovém směru z Francie a Belgie.

Některé historické prameny udávají, že právě proto měla Skupina 11, která musela odolávat hlavnímu náporu Luftwaffe - 23 perutí (nedělám si iluze, že číslo musí být přesné).
Skupiny 12. a 13. měly každá 13 perutí a Skupina 10. pak měla 4 perutě (zrovna tak ani zde si nedělám iluze, že se jedná o přesný počet).
Tyto počty perutí jsem našel v několika historických podkladech a nejvíce se ta čísla shodovala a přiřazena byla k začátku „ Battle of Britain“, datu – , začátek července 1940.

Ještě se vraťme k tomu – „Kdo dodával kontrolorům v telefonu údaje k vyhodnocení a jak se posílaly přesné informace pro piloty, kde mají zasahovat? „
A zároveň si hned v začátku řekněme, že připravenost, přesnost a rychlost pronikání informací k protiletadlovému dělostřelectvu a především k zasahujícím stíhacím letkám se vyvíjela v čase.
Úplně jiná přesnost a pronikání informací, stejně jako rychlost pronikání informací, byla jiná v červenci 1940 – nejpomalejší, jiná byla v srpnu – zrychlila se – a jiná byla v září a dalších měsících, kdy již vše fungovalo prakticky velice rychle. Je tady myšlena i rychlost a přesnost zásahu stíhacího letectva RAF na nalétávajícího nepřítele.


Do velitelství PVOS přicházely informace telefonem, dálnopisem i vysílačkami - od těchto zdrojů:

1) Radar.
2) Pozorovatelny na lodích .
3) Naslouchací hlásky (audio).
4) Videohlásky. Na každém vyvýšeném místě – videohlásky - kde byli 2 pozorovatelé, jeden dalekohledem sledoval nalétávající německé svazy a hlásil druhému velikost svazu, azimut svazu a přibližný počet letadel (+50; +100 atd.), ten druhý pak telefonem hlásil údaje na velitelství své Příslušné Skupiny - RÚ – nejbližší – RÚ -radiotechnický uzel – Skupiny 10, 11, 12 a 13..
5) V noci samozřejmě hlášení od světlometů.
6) Informace z ULTRA, vyhodnocení od Enigmy a všech dalších kanálů, dle stupně naléhavosti.
7) Od letadel, leteckých pozorovatelů ve vzduchu vysílačkou.

Údaje – syntézu – výsledné údaje - pak dostávalo samozřejmě protiletadlové dělostřelectvo a pak především stíhací letectvo té které Skupiny, které vysílalo svá letadla k zásahu ( dálka, výška, azimut a přibližné zjištění množství letadel).
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 14.

Centralizovanou PVOS Velké Británie tak v červnu a červenci a dalších měsících roku 1940 a později tvořily:

1) Síť radarů po celé Velké Británii s velitelskými vyhodnocovacími středisky – RU (Radiotechnický Uzel).
2) Lodě pohybující se v kanálu La Manche.
3) Baterie protiletadlového dělostřelectva.
4) Videohlásky.
5) Akustické hlásky.
6) Balonové bariéry.
7) Světlomety.
8) A to nejdůležitější a nejvýkonnější – stíhací letectvo RAF.

Síť radarů – já jsem si zvykl raději na termín Radiolokátorů – začali Britové budovat v roce 1936, jak je patrné i z mapy, kolem celého Spojeného království – od Orknejí na severním konci Skotska až k ostrovu Wight, který leží v kanálu La Manche.

Obrázek


Samozřejmě ten největší počet Radiolokátorových stanic byl na jižním a východním pobřeží Anglie. Zde Radiolokátory tvořily tzv. „neviditelnou pevnost“ proti letecké síle, kterou chtěli Němci proniknout přes kanál La Manche.
Samozřejmě také Němci měli své Radiolokátory, když celý systém nazvaly „Freya“ dle nordické bohyně, která se dle bájí starala o padlé v boji. V některých oblastech radiolokace byli Němci dokonce dál než Britové. Zase na oplátku i my jsme si naznačili, že Britové měli také své oblasti radiolokace, kde byli oni dál (je to na celý technický článek).
K radiolokaci nad Velkou Británií se váže z roku 1939 jedna historka z průzkumu Němců.
Němci totiž sledovali v konci 30. let postup britských prací na Radiolokátoru a byli tak znepokojeni, že v pozdním jaru roku 1939 (tedy ještě před 2. světovou válkou) poslali svou vzducholoď Graf Zeppelin přes Severní moře, aby zmapovala v blízkosti anglického pobřeží dosah a frekvenci radiových vln (takový profylaktický průlet). Němci neměli štěstí, zřejmě se jim porouchala snímací zařízení, umístěná v gondole vzducholodi – Graf Zeppelin prostě nic neslyšel a neregistroval.
Britští operátoři, který na Radiolokátorech sledovali Graf Zeppelin byli šťastni, když odposlouchávali stále další a další zprávy ze vzducholodi, podle které němečtí operátoři informovali svou základnu, že mise je neúspěšná ( a to prý ani nevěděli, že jsou nikoliv nad mořem, ale nad městem Hull v Británii) a že žádné radarové vlny nezjistili.
Němci zprvu pověřili vývojem Radiolokátorů Kriegsmarine, která jí s menším i s větším úspěchem používala při plavbě po oceánu.
V tom byl rozdíl, neboť britští přívrženci Radiolokátoru již od počátku zastávali názor, že toto zařízení bude neocenitelnou pomocí pro RAF a pro protiletadlovou obranu – PVOS.
Již jsme vzpomínali, že průzkumem radiových vln se ve Velké Británii zabýval především Robert Watson-Watt – skotský fyzik, který pracoval v Národní fyzikální laboratoři a celou problematiku řídil sir Henry Tizard, vědecký poradce ministerstva letectví. Vědecký tým pod Watson-Wattem pak po celý rok 1939 a začátkem roku 1940 pracoval tak, že stávající radarový systém kolem Velké Británie neustále zdokonaloval, co se týče dosahu RL a členitosti a množství Radiolokačních stanic.
Tak se stalo, že ještě několik měsíců před zahájením Battle of Britain, mohl Watson-Watt oznámit výboru vědeckých poradců rady ministrů Velké Británie, že, cituji:

„Radiolokátory jsou schopny zaregistrovat každé stoupající letadlo, nebo skupinu letadel ve vzdálenosti 240 km od stanice.“

K tomu se váže taková informace, kterou vzpomíná většina historiků:
Když prý tuto informaci podával Watson-Watt výboru vědeckých poradců rady ministrů Velké Británie, jeden z členů výboru vyprskl smíchy (zřejmě nad vzdáleností). O tom člověku pak historici tvrdí, že to byl skeptický profesor Frederick Lindemann, který byl již dlouho úzce spojen s Winstonem Churchillem a v dané době – jaru 1940 – byl jeho nejvlivnější vědecký poradce. V pozdější době, po 10. květnu 1940, když byl Winston Churchill premiérem, musela všechna rozhodnutí v oblasti vědy jít přes schválení právě tohoto Lindemanna. A Lindemann, kdysi spolupracující s Wadsonem-Wattem a především se sirem Henry Tizardem, kterému byl kdysi přítel, po 10. květnu 1940 velice na Henry Tizarda nevražil. Po 10. květnu 1940 se Lindemann velice stavěl proti tomu, aby byla radiolokační technice dána priorita. Chtěl prosazovat především svůj vlastní projekt, který měl avizovat zjišťování přilétávajících letadel pomocí infračervených paprsků a vzdušné bombardování takto lokalizovaných leteckých formacích.
Bylo však již pozdě – radiolokace vítězila na celé čáře.
Všichni historici pak dodávají ono klasické „kdyby“.
Kdyby totiž byl Winston Churchill premiérem dřív, tedy ještě před vypuknutím 2. světové války, mohl Lindemann torpédovat práce radiolokace, kterou řídil Tizard a Radiolokátory by nesehrály tak významnou roli, mnozí historici říkají klíčovou roli (podle mě klíčovou roli sehrály všechny složky uvedené v PVOS ad 1 až 8).
Mnozí historici pak dodávají, že v létě roku 1940 již nebyl Lindemann schopen zablokovat vývoj Radiolokátorů.
Radiolokační stanice tak mohly od Land’s Endu až k Severnímu moři sledovat aktivitu Luftwaffe v již okupované Francii a předávat informace o pohybech, buď jednotlivých letadel( jednotlivé cíle), nebo celých svazů ( skupinové cíle) do „Centrálního velitelského stanoviště velitelství stíhacího letectva RAF v Bentley Priory“ u Londýna – velitelství PVOS Velké Británie.

Bentley Priory, které tak bylo nazváno podle původního kláštera, který tam kdysi stál, teď sloužilo po dobu 2. světové války novým cílům – PVOS Velké Británie.
Bentley Priory byla usedlost z 18. století, která kdysi hostila pro Brity - pro Británii - tak významné osobnosti, jako byl vévoda Wellington (porazil Napoleona u Waterlo) a lorda Nelsona (vítěz v námořní bitvě u Trafalgaru), a mnohokrát měnila své určení. V jednu dobu bylo Bentley Priory soukromým majetkem, později také internátem dívčí školy a jednu dobu usedlosti dokonce hrozilo, že se rozpadne.

V době 2. světové války pak pro Bentley Priory začala nová etapa jejího života – stala se přísně utajeným velitelským centrem PVOS Velké Británie a ochráncem jejího vzdušného prostoru.

O Radiotechnickém uzlu – velitelském uzlu – centrálním uzlu PVOS v Bentley Priory jsme si již řekli, že to byl sál s operačním stolem, kde členky ženské pomocné letecké služby – W.A.A.Fky – podle hlášení posílaných z Radiolokátorů a všech dalších zapojených informačních uzlů popsaných v Č 13, ad 1 až 7, přesouvaly symboly letadel po gigantické mapě oblasti, rozdělenou souřadnicovou sítí na sektory, kterou informátoři, včetně radarů sledovali.
Kromě tedy Radiolokátorů, pozorovatelů RAF ve vzduchu, to byly videohlásky, informace ULTRA a tak i z Enigmy a ostatní informace, které tvořily ty nejdůležitější informace o aktivitách na britské obloze během Battle of Britain.
Je jasné jak vypadala činnost v sále - z balkónů Bentley Priory.
Tam odtud totiž Air Chief Marshal Dowding a jeho kontroloři leteckého provozu pozorovali dole umístěnou mapu. Když skupina letadel Luftwaffe startovala a stoupala nad Francií – příslušnice W.A.A.F začínaly přesouvat symboly po mapě a velitelé RAF začali vydávat rozkazy pro své letky.
Takto tedy byla, centrálně řízena, připravena obrana - Protivzdušná obrana – PVOS Velké Británie.

Obě nepřátelské strany do Battle of Britain zasadily mnoho typů letadel, když u té britské strany jsou to především stíhací letouny Hawker Hurricane Mk.I.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=391
dále Supermarine Spitfire Mk.I.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2773
a Boulton Paul Deviant
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1045
Bristol Blenheim Mk IF

Obrázek


a pak některé ještě další, včetně zakoupených v USA.

Němci pak především Messerschmitt Bf 109
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2585
Messerschmitt Bf 110
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2236
a pak bombardovací Dornier Do 17
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2191
Heinkel He 111
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2204
Junkers Ju 88
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2218
a samozřejmě střemhlavé Ju 87 Stuka
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1348

a některé další – nerozepisuji se o italských strojích ( Fiat C.R 42 Falco
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1059

a Fiat G. 50 bis
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1120
).

Když jsme u letadel, chci se zmínit o jedné pro Brity ne zrovna lichotivé události, která souvisela s jedním nedostatkem u britských stíhacích letadel, respektive u jejich motoru.
Jak některá historická literatura vzpomíná, britská letadla neměla vstřikovací motor – tuto trestuhodnou nedbalost, až hloupost, britští historici vysvětlují takto:
V začátku roku 1940 seděl jeden britský letecký inženýr v kavárně v Bělehradě. Tam k němu přistoupil nějaký cizí člověk, který mu z neznámých důvodů předal do papíru zabalený balíček - britský letecký inženýr, který byl zároveň agentem Velké Británie se pak podíval – doma - do balíčku, kde snadno poznal vstřikovací čerpadlo z letounu Messerschmitt Bf 109. Předal tento mechanizmus úředníkům britského velvyslanectví v hlavním městě Jugoslávie.
Jenomže!
Některý z těch úředníčků britského velvyslanectví, který nesměl být seznámen, prostě nepochopil význam zasílané kořisti.
Udělal tu nejnemožnější věc.
Poslal tuto „drahocennou kořist“ – vstřikovací čerpadlo – na ministerstvo letectví do Londýna – normální poštou přes Itálii.
No a stalo se, co se stát muselo, vstřikovací čerpadlo do Londýna nedorazilo.
A tak britským stíhacím letadlům v „Bitvě o Británii“ při střemhlavém letu nadále zhasínal motor( tato historka je v britské historické literatuře podávána v různých podobách, ale podstata – lehkomyslnost až naivita úředníků britské ambasády v Bělehradě - a technická podstata – vstřikovací čerpadlo u Němců, kdežto britské motory s normálním karburátorem, kdy při střemhlavém letu došlo k „utržení paliva“ – nedodání paliva – zůstává stejná).
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 15.

Velká Británie všeobecně považuje začátek Battle of Britain od skončení války ve Francii, naproti tomu Němci říkají, že samotná bitva o Velkou Británii pro ně začala někdy okolo poloviny července 1940. Nechci se přít o data a proto raději si řekněme fáze, které poměrně dobře popsal zde na Palbě Haness viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1176
Abychom mohli pokračovat v našem historickém pojednání musíme si o některých datech také něco říci.
Začněme však tím, že již v začátku července 1940 se odehrávaly nad kanálem La Manche různé letecké souboje. Zároveň však řekněme, že ještě dříve a to v noci z 26. června na 27. června 1940 byl bombardován Cardiff a to dřív, než se podařilo dát výstrahu. Musíme také říci, že i od 26. června 1940 a tedy i do 3. července 1940 se nad kanálem La Manche odehrávaly jednotlivé letecké souboje. V kanálu La Manche si v tyto dny běžně pohybovaly konvoje britských nákladních lodí, které dopravovaly zboží do Londýna a na ně útočily Ju 87 Stuka, které doprovázely Messerschmitt Bf 109. Všechny tyto události pak znamenaly pro Brity poučení a letecký maršál Dowding proto od 4. července 1940 rozhodl, že nad kanálem La Manche budou trvalé hlídky vždy z předsunutých letišť v každém sektoru ( Skupin 11., 12. a 10.. Nad kanálem La Manche tak měla být vytvořená ochranná síť britských stíhačů.

Řekněme si ještě o celkové strategické situaci v červenci 1940.
Do poloviny července 1940 byly obě strany střetu – RAF a Luftwaffe - připraveny k boji, který byl nevyhnutelný.
U Luftwaffe, jak víme, měly největší a nejsilnější úder provést 2 letecké armády – III. Luftflotte polního maršála Huga Sperrleho (sídlo v módních francouzských lázních Deuville – Paříž), Sperrleho
Tato III. Letecká armáda byla rozmístěna ve Francii proti ostrovu Wight, přístavu Southampton a velkým základnám britské Royal Navy v Portsmouthu a Plymouthu – viz Č 10:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4009
a II. Letecká armáda polního maršála Kesselringa měla velitelské centrum - od poloviny července 1940 - na stráních poblíž Boulogne v severovýchodní Francii. Odtud z okolních letišť, viz
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4009
vedla přímá cesta k Doverskému průlivu a – přes jihovýchodní Anglii – k řece Temži a londýnskému přístavu.
No a V. Luftflotte maršála Stumpffa z Dánska a Norska, která v nadcházející letecké bitvě měla sehrát menší úlohu.

Říšský maršál Hermann Göring se svými štábními důstojníky Luftwaffe rozdělil leteckou operaci proti Velké Británii na 3 fáze:

1) Luftwaffe měla nejprve vyčistit kanál La Manche. Úkol stíhačů a především bombardérů byl potopit celé britské obchodní loďstvo v oblasti kanálu La Manche a přitom provádět nálety na všechny lodě Royal Navy. Provádět bombardovací nálety na všechny základny Royal Navy a další její objekty. Zároveň v těchto bojích „smést z oblohy veškeré letectvo RAF“ (historická literatura Anglie říká, že 1. fáze trvala od 10.července 1940 do 7. srpna 1940). http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1179




2) V druhé etapě, nebo - 2. fázi, měl mohutný soustředěný útok bombardérů a stíhaček Luftwaffe zcela ohromit celé britské RAF, zničit letiště RAF, zničit veškerá stanoviště PVOS. A zničit veškeré letecké továrny Velké Británie. Polní maršál Milch tuto druhou fázi nejprve nazval, jako hráč bridže – „Velký slam“ – ale velmi brzy dostala tato fáze většině lidí známý název – Adlerangriff – Útok orla. My většinou však ji známe jako - Adlertag – Den Orla. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193

3) V té třetí a poslední fázi pak měla Luftwaffe zajišťovat ochranu a podporu Seelöwe – což bylo samotné násilné vylodění Wehrmachtu na britských ostrovech.


Ve fázi add 1, čili v neutralizaci veškerého pohybu Britů v kanálu La Manche nepředpokládal Göring a jeho štáb nějaké zvláštní problémy. A ani do ní nebyla zapojena rozhodující síla II. a III. Luftflotte.

Úkol vyčistit „Stoku“ – La Manche od veškerého lodního provozu dostaly dva německé letecké sbory Luftwaffe – z nichž jeden byl pod velením generála Bruno Loerzera (II. Luftflotte a z ní 2. Letecký sbor – II. Fliegekorps, Gent, Belgie) a další letecký sbor byl z III. Luftflotte a byl jím VIII. Fliegerkorps, sídlící v Deauwille, Francie, kterému velel generálmajor Wolfram Freiherr von Richthofen. Generálmajor Wolfram Freiherr von Richthofen byl největším odborníkem v Luftwaffe na střemhlavé bombardéry (zdroj Bitva o Británii – Leopard Mosley a redakční kolektiv Time – Life – Books).
Štábní důstojníci Luftwaffe se domnívali, že nejsnadnější částí této první fáze bude zablokování Doverské části průlivu La Manche, která je široká v uvozovkách jen „33 km“, a kterým právě proplouvaly, musely proplouvat (později se velká část nákladní přepravy do Londýna prováděla ze západního pobřeží Velké Británie do Londýna po železnici), všechny nákladní lodě, které zásobovaly z Atlantiku Londýn - a odtud většinu Anglie.

Úkol vyčistit „Stoku“ v tom nejužším místě dostal jeden z podřízených generála Loerzera, velitel Kampfgeschwader 2, sídlo Arras – plukovník O. Johannes Fink , kterému jeho kolegové v té době začali přezdívat Kanal – Arbeiter – „Čistič Stok“.
Pro vyčistění této „Stoky“ měl k dispozici 75 bombardérů (He 111 Do 17) a 60 Ju 87 Stuka.

Stíhací letectvo RAF, pod vrchním velením Air Chief Marshala Dowdinga, jako protivník Luftwaffe přes kanál - disponovalo zde dvěma Skupinami stíhaček.
Byla to stíhací Skupina 11. – pod velením Novozélanďana Air Vice Marshala Keithe Rodneyho Parka , s jeho velitelstvím Uxbridgi na předměstí Velkého Londýna. Úkolem Skupiny 11. byla obrana jižního pobřeží Anglie, ležícího kousek na západ od ostrova Wight přes Doverský průliv a podél Temže až do samotného Londýna.
Ta druhá Skupina – Skupina 12., pod velením ambiciózního (to píši proto, že neustále u Churchilla, někdy objektivně, někdy neobjektivně kritizoval velení Parka i Dowdinga. Po skončení Battle of Britain dostal velení po Parkovi a vlastně přispěl k tomu, že odešel i Dowding) Air Vice Marshala Tafforda Leigh-Malloryho, který měl své velitelské stanoviště blízko Nottinghamu v Midlands. Leigh-Mallory dostal příkaz, že musí kontrolovat se svým stíhacím letectvem území severně od ústí řeky Temže přes průmyslové centrum Anglie až po pobřeží Severního moře v Yorkshiru.


Použité podklady:


Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Letecká válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Marcel Jullian – Bitva o Británii – červenec-září 1940
Alan Cooper – Cíl Drážďany.
Průběžně tématické články: www.Palba.cz
A
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1176
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1179
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1209
a v nich následné diskuze.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.


Případnou diskuzi a doplnění prosím směřujte na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3980

a nyní již na tomto odkazu:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=75971#75971
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“