IX. díl. Velká Británie 1940. Č 25.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

IX. díl. Velká Británie 1940. Č 25.

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 25.

Mapa Battle of Britain od 10. července do 18. srpna 1940.

Obrázek


Počátkem srpna 1940 bylo jasné, že přijde velká vzdušná ofenzíva proti Velké Británii. Adolf Hitler ve své Směrnici č. 17 z 1. srpna 1940 neuvedl přesné datum zahájení této ofenzívy - známé pod „Adlerangriff – Útok Orla“, později „Adlertag – Den Orla“, ale orientačně ho situoval na 5. srpna 1940, avšak všichni z Luftwaffe z Hitlerových slov vyrozuměli, že „Den Orla“ začne za 48 hodin, tedy 7. srpna 1940.
Totiž 5. a 6. srpna 1940 musel být všeobecný útok odložen v důsledku nepříznivých povětrnostních podmínek.
Britská rozvědka z rozluštění Enigmy a dalších kanálů, tedy z „ULTRA“ předala tuto informaci svému ministerskému předsedovi Winstonu Churchillovi, který informaci předal RAF – „úder Luftwaffe v plné síle je nevyhnutelný!“

K 3. srpnu 1940 je ještě třeba říci, že se do Velké Británie přesunul značný počet vycvičených kanadských vojáků. V řadách těchto kanadských vojáků sloužilo i několik dobrovolníků – amerických občanů. Další den, tedy 4. srpna 1940 dorazila do Velké Británie skupina australských vojáků. Potom 6. srpna přijeli do UK piloti z Jižní Rhodesie.

K 7. srpnu 1940 si ještě řekněme, že Lord Beaverbrook, ministr, který měl na starosti vyzbrojování v Churchillově vládě poděkoval všem lidem ÚK, především však britským hospodyňkám za hliník. Britský průmysl byl náhle zahlcen hliníkovými pánvemi a hrnci, které britské hospodyňky nosily na „sběrná místa“

Obrázek

.
O co šlo?
On totiž Lord Beaverbrook nechal „vyrabovat“ hospodyňkám jejich vlastní kuchyně. Británie měla totiž na ostrově nedostatek hliníku, který měl v tuto dobu zde cenu zlata. Lord Beaverbrook proto vyzval, 20. července 1940, v rozhlasovém projevu

Obrázek


, britské hospodyňky takto, cituji:

„Dejte mi vaše hrnce, vaše pánve, vaše botníky, vaše ramínka na kabáty, vaše čajníky, vaše příslušenství vysavačů.
Já z nich udělám Spitfiry, Hurricany, Blenheimy a Wellingtony.“

No a pak - každá Britka, každá hospodyňka - každá domácnost - chtěla nějak přispět k „ válečnému úsilí země“.


Pokračujme dál.
V souvislosti s výzvou Churchilla ze 7. srpna 1940 (úder Luftwaffe v plné síle je nevyhnutelný!) vydal Air Chief Marshal Dowding ( Vrchní letecký maršál - asi volně přeloženo?) výzvu ke všem pilotům a celé Figchter Command RAF – „Denní rozkaz dne 8. srpna 1940“, cituji:

„Bitva o Anglii začne každým okamžikem. Vojáci Královského letectva, osudy generací jsou ve vašich rukou.“

Den 8. srpna 1940 je charakteristický tím, že Luftwaffe zvýšila intenzitu útoků a operačních letů a v RAF všichni věřili, že začala rozhodující bitva.
Od časného rána útočily Ju 87 Stuka v hromadných náletech na velký konvoj v kanálu La Manche a jiné bombardéry Luftwaffe pak umisťovaly miny před skoro každým přístupem na jižní pobřeží Anglie.

Nad jednotlivými hrabstvími UK

Obrázek


– Hampshirem, Sussexem, Kentem a nad kanálem La Manche pak pokračovaly celý den až do večera urputné letecké souboje, při kterých obě strany dohromady provedly více jak tisíc bojových letů. Tento den byl zatím nejurputnějším z leteckých bojů a obě strany v něm utrpěly doposud největší ztráty (jeden z pramenů říká, že RAF byla přesvědčena, že sestřelila 24 bombardérů a 36 stíhaček Luftwaffe – Němci zase tvrdili, že sestřelili 49 stíhaček RAF. Obě strany přeháněly, neboť Luftwaffe přišla o 31 letadel a RAF o 19 – každopádně to byly zatím největší ztráty, které obě strany za 1 den, do této doby, utrpěly).

Ale den 8. srpna 1940 ještě nebyl „Dnem Orla“.
Totiž v předchozím týdnu probíhaly u Göringa v Carinhallu
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=288
porady, při kterých došlo k výrazným názorovým rozdílům na operační plány Luftwaffe - mezi polními maršály Kesselringem http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=857
a Sperrlem, jejichž 2. a 3. Letecká armáda měly ve „Dnu Orla“ nést rozhodující tíhu bojů.
(Oba maršálové se neměli rádi již z dřívější doby.)
Kesselring na poradách navrhoval, že by se všechny útoky Luftwaffe měly soustředit na jediný cíl – Londýn.
Kesselring přímo řekl, cituji:

„Když zabijeme pár tisíc obyvatel, Britové budou žebrat o mír.“

Sperrle mu tehdy namítl, že když se vrhnou všechny síly proti Londýnu – bez předchozího zničení RAF – tak to ve skutečnosti pomůže Britům, protože RAF bude moci soustředit všechny své stíhačky okolo Londýna a tak zmasakrovat bombardéry Luftwaffe. Šéf štábu Sperrleho Deichmann podpořil svého šéfa a dodal, že by to bylo zvlášť riskantní, protože bombardéry Luftwaffe by působily mimo dosah doprovodných Bf 109.
Göring to musel přerušit s tím, že Hitler nálety na Londýn zatím zakázal. A tak Kesselring navrhl, aby se Luftwaffe soustředila ve svých útocích na nějaké jiné velké město, místo toho, aby se síly rozptylovaly na víc různých cílů. Dodal, že základny RAF a továrny, které vyrábějí vybavení pro letadla, mohou být také vybombardovány později.
Na poradě vítězila Sperrleho koncepce, která se nejvíce blížila myšlenkovým pochodům Göringa a Hitlera.
Zbytek porady na Carinhallu se pak odehrával v řešení detailů letecké ofenzívy Luftwaffe a určováním jednotlivých cílů pro bombardéry a koordinací činnosti obou leteckých armád. Detaily pak dopracovávaly jednotlivé letecké štáby.
Na Carinhallu stanovili tehdy datum „Dne Orla“ na 6. srpna 1940, ale jak víme, počasí počátkům velké ofenzívy nepřálo.
Také 10. srpna vládly nad jižní Anglií prudké dešťové přívaly a nad kanálem La Manche a severní Francií vysely bouřkové mraky. Další dva dny, tedy 11. a 12. srpna 1940, bylo počasí sychravé a mlhavé. Dobové zprávy hovoří o tom, že osádky bombardérů Luftwaffe, ke kterým přicházely neověřené zprávy o chystané letecké ofenzívě, byly nervózní. Göring, který si uvědomoval, že jsou lidé nervózní proto rozhodl, že „Dnem Orla – Adlertag“ bude 13. srpna 1940.

Ale ono to tak přesně nebylo, že by se útočilo až 13. srpna 1940. Nejprve totiž proběhly útoky na Radiolokátory – na Britskou „ Chain Home „ – „ Síť radarů“ – především však v oblasti jižní Anglie.
První útoky na Radiolokátory byly spuštěny dne 9. srpna 1940, další útok následoval 11. srpna 1940 a další pak 12. srpna 1940.
Oni totiž piloti Luftwaffe, jak se vraceli z bombardování říkali, že Britové vždycky věděli kde je nepřítel (piloti Luftwaffe to hlásili svým nadřízeným již od července 1940), jenomže zprávy německých pilotů nejprve Göringa a ani zbytek nejvyššího velení nepřesvědčily. Přesto bylo již na Carinhallu - při poradách - rozhodnuto, že předběžné útoky na radarový systém UK by měli začít před samotným zahájením „Dne Orla“. Při všech těchto útocích (9., 11. a 12. srpna 1940) byla jedna Radiolokátorová stanice ve Ventnoru na ostrově Wight zničena ( jedna v Rye těžce poškozena, ale za několik hodin – přesněji za 3 hodiny – tedy již odpoledne stanice RL v Rye pracovala). Protože právě ona, ta ve Ventnoru kontrolovala přístup do přístavu v Southamptonu, byla její likvidace velkým vítězstvím Němců – Němci však o tom nevěděli.
Ano, Němci si neuvědomovali, že stanici Ventnor vyřadili z provozu, a že tak vznikla 16 km velká mezera v pobřežním Radiolokačním systému. Totiž pokud by to Němci věděli, mohly by bombardéry Luftwaffe prolétávat touto 16 km širokou dírou v britském nebi a provádět soustředěné útoky na cíle, aniž by o tom Britové předem věděli a rozsévat tak smrt a paniku, aniž by byli zpozorováni.
Další útok na RL se konal o několik dní později, ale nálet provedlo příliš malé množství letadel a tak se vyřadit RL systém Britů nepodařilo na víc než na několik málo hodin ( Britové dovedli své RL postupně a později stále rychleji - zprovoznit).
Tehdy samozřejmě Němci netušili, že britský Radiolokační systém šlo ochromit poměrně jednoduše.
Operátory RL byli většinou W.A.A.F.ky, které měly svá pracoviště v dřevěných barácích v blízkosti radarových věží (věže byly 60 i 80 metrů vysokých). Tyto dřevěné baráky, kde se situace z RL vyhodnocovala byly nedbale zamaskovány, takže je bylo shora velmi dobře vidět.
Němce tehdy nenapadlo, že několik pum, nebo dávka z kanónů stíhačky mohly tyto dřevěné baráčky proměnit v třísky.
To se Němcům podařilo dvakrát, ale zřejmě zcela náhodou.
Střemhlavé Ju 87 totiž útočily pořád jen přímo na věže, ale jejich přímý zásah byl příliš obtížný. Bylo to - jak trefně jeden historik říká – „stejné jako strefit se hráškem do hlavičky špendlíku“.
Kromě toho se věže daly snadno znovu postavit, ale vyškolené operátorky Radiolokátorů byly těžko nahraditelné.
A tak německá letadla útočila na věže RL a vyškolené operátorky – W.A.A.F.ky – dál v dřevěných barácích pokračovaly ve své práci a neustále dodávaly informace (azimut, výška, dálka, samostatný, nebo skupinový cíl) na RU (Radiotechnický Uzel, velitelství stíhacího letectva) – informace – které vedly k ničení letadel Luftwaffe.
Naposledy upravil(a) michan dne 17/5/2010, 11:54, celkem upraveno 5 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 26.

Göring a jeho štáb si vůbec neuvědomoval rozsah krize do níž se dostalo RAF tím, že jí byla zničena Radiová stanice ve Ventnoru. Pokud by vše správně vyhodnotili ve štábu Luftwaffe, určitě by dali rozkaz zesílit útoky na Radiolokační systém Velké Británie.
Jak si to však štáb Luftwaffe měl vyhodnotit správně, když večer 12. srpna 1940 generál Wolfgang Martini ze štábu Luftwaffe četl hlášení svých pilotů a dospěl k závěru, že nepřátelský Radiolokační systém byl zničen!
Tato hrozná chyba patřila mezi vůbec největší chyby štábu Luftwaffe a Göringa samotného, a celé Luftwaffe se měla tato chyba, v průběhu dalších dní, vymstít. Podobně, jako u letišť, měl generální štáb Luftwaffe zlozvyk - zaměňovat samotný útok s poškozením - za útok – bylo zničeno.
Jen škrtem pera odepisovali důstojníci Luftwaffe tzv. zničená letiště, zničené radary, když jim piloti hlásili, že letiště, nebo radary - zpustošili.
Tak například v hlášení o výsledcích operací od 12. do 17. srpna 1940 jeden z vyhodnocovačů štábu Luftwaffe major Beppo Schmidt tvrdil, že ze 44 britských letišť jich bylo 11 neopravitelně zničeno. Skutečnost však byla taková, že z napadených letišť 6 letišť vůbec nepatřilo Fighter Command RAF, ale bombardovacímu letectvu a jen jedno letiště bylo stíhacího letectva, byl to Manston, a tam došlo k zastavení operačního používání jen na několik hodin, ale poškozena byla i další letiště, která byla poměrně rychle zprovozněna a připravena k operačním letům.
Další kuriozitou bylo, že večer 12. srpna 1940 hlásil světu německý rozhlas, že byla zničena celá peruť RAF – 65. Squadrons z Manstonu.
Tohle hlášení, které vyšlo od Luftwaffe, se brzy stalo předmětem posměchu samotných německých pilotů. Kdykoli se totiž znovu střetli s britskou 65. Squadrons, škodolibě svým nadřízeným hlásili, že „opět jsme se setkali se slavnou perutí z Manstonu a úplně jsme ji zničili“…

Podcenění významu Radiolokačního systému Velké Británie a přemrštěná hlášení o počtu sestřelených letadlech RAF, důvěra v nesmyslná čísla, tak to byla jedna z největších chyb Říšského maršála Göringa v 2. světové válce. Samozřejmě je mu možno prominout, že neměl vůbec informace a představu o tom, jaký systém Britové zavedli, když částečně četli kódy Enigmy, když znali z hlášení ULTRA mnohé údaje o Luftwaffe.
Mnozí historici říkají, že pokud by byl Radiolokační systém UK zničen, začal by se štáb a to nejen Luftwaffe zamýšlet – odkud mají Britové tak přesné informace a že musí mít ještě jiné zdroje z německé radiové korespondence a asi by změnili šifry( historická spekulace, se kterou jsem se také setkal) používané k výměně informací.

Nové datum – „Den Orla – Adlertag“ – 13. srpen 1940, chtěli v Luftwaffe všichni dodržet, i když již od rána se vyskytly obtíže.
Předpověď počasí říkala – ráno bouřky.
Když se to dozvěděl Göring, okamžitě odvolal plánované operace na ráno a rozhodl, že se zaútočí odpoledne, kdy se čekalo zlepšení počasí.
Ale.
To odvolání rozkazu Göringa dorazilo příliš pozdě k plukovníku Finkovi („Čistič stok – Kanal - Arbeiter“), aby zadrželo jeho útok 74 bombardérů Do 17
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2191
a 50 doprovodných Messerschmitt Bf 110
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2236
, které již vystartovaly ke svým cílům v UK, letištím a dalším objektům v Hrabství Kent.
Maršál Kesselring ještě urychleně poslal rádiem rozkaz, který odvolával ranní akci. Zaslechl jí jen velitel Bf 110 a tak se stíhačky poslušně vrátily na svá letiště, ale Do 17 i se svým velitelem plukovníkem Finkem pokračovaly ke svým cílům. Fink později říkal, že úpěnlivě čekal na takovýto den. Úkol chtěl splnit, protože věřil, že silná vrstva mraků mu nahradí problém, že mu, pro něho z nepochopitelných důvodů, nepřiletěla ochrana.
A Fink měl štěstí.
Obsluhy Radiolokátorů totiž špatně odhadly počet přilétávajících bombardérů (hlásily +30 a kvůli mrakům nepřišly doplňkové informace o počtech, +50, nebo +70 od pozemních hlásek, loďstva a letectva – na Radiolokátorech se skupinové cíle jeví jako kaňka určité velikosti a ta velikost oné kaňky se nedá méně vycvičené obsluze přesně určit. Určitě byla menší zkušenost v srpnu 1940 a potom v září. Vše se dá naučit – naučit odhadovat, jako to bylo tehdy - jen neustálým cvičením) a předaly chybnou informaci velitelství stíhacího letectva (pro RU - 11. Skupiny). Tam samozřejmě dozorčí důstojník poslal k odražení náletů, k zásahu proti Finkově bombardovací skupině, nedostatečný počet stíhaček RAF ( na mnohých místech byly také zaznamenány vzlety letadel Luftwaffe – letadla se však vrátila a britský dozorčí důstojník si držel svá letadla- pro všechny případy - v záloze). Tak se podařilo Finkově skupině bombardérů prodrat se přes PVO a PVOS Velké Británie až nad letiště v Eastuchurchi, kde shodily část svých pum – výsledek a ztráty viz:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193

Skutečná ofenzíva Luftwaffe – „Adlertag – Den Orla“ začala tento den 13. srpna 1940 odpoledne - v 15 hodin 45 minut - ohromným (do 13. srpna 1940 největším) útokem bombardovacích skupin a doprovodných stíhaček proti mnoha cílům v jižní Anglii, a to od Southamptonu až k ústí řeky Temže – to jest v pásu o šířce 240 km.
Proti tehdy, tady v tomto místě, největšímu přístavu Velké Británie – Southamptonu - poslali Němci také skupinu bombardérů se silnou eskortou Bf 109
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2585
- v bombardovacích sestavách se nacházely jak střemhlavé bombardéry Ju 87 Stuka
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1348
tak v Battle of Britain nejlepší střední bombardéry Luftwaffe - dvoumotorové Ju 88
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2218
Trasu jim zde u Soumthamptonu křížily stihači - britské Blenheimy, určené spíše pro noční boj, které byly pomalejší než Ju 88. A tak Ju 88 zaútočily na Blenheimy a několik jich poškodily a probojovaly se nad své cíle. V Southamptonu vybombardovaly přístav a zničily, nebo zapálily rozsáhlé území s přístavišti a sklady.
Německé Ju 87 Stuka měly menší štěstí, protože narazily na Supermarine Spitfire Mk.I
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2773
, které hlídkovaly nad průlivem. Spitfiry útočily ze slunce a prolétli přes ochranu Bf 109 a Stuky neměly žádnou šanci. Spity jich několik sestřelily (9), několik dalších poškodily a zbytek letadel Ju 87 Stuka shodil bomby bez míření a rozprchl se.
Tento útok byl dílem britské 609. Squadrons.
Jeden z jejich pilotů to komentoval - v návaznosti na 12. srpen, kdy jsou ve Velké Británii zahajovány hony na koroptve a kdy se dni 12. srpna mezi myslivci říká „Nádherná dvanáctka“.
Pilot pro novináře prohlásil, protože bylo 13. srpna, cituji:
„Nemohl jsem letos vyrazit na ‚Nádhernou dvanáctku‘, ale ‚Nádherná třináctka‘ byla nejlepším honebním dnem, jaký jsem kdy zažil.“

Ten den se chvástali svými úspěchy i Němci a i když „Adlertag – Den Orla“ začal vlasně oficielně až odpoledne, provedla Luftwaffe rekordně velký počet bojových letů – celkem to bylo víc jak 1 485, když Britové – RAF – provedla okolo 700 bojových letů.
Den 13. srpna 1940 byl dnem zuřivých bojů na všech stranách, kde Luftwaffe útočila. Úder dopadl na letiště v Hampshiru a Kentu i u ústí Temže. Znovu bylo těžce zasaženo letiště Manston, kde byl poškozen nejen telefonní systém, ale i hangáry byly v troskách a administrativní budovy byly těžce poškozeny.

Méně známo je, že Němci v noci 13. srpna 1940 nad krajem Midlands a nad nížinami Skotska shodili velké množství vojenského materiálu.
Němci na padácích shodili vysílačky, menší množství silných výbušnin, mapy, fotografie a seznamy vysoce postavených britských, veřejně činných osob. Teprve později Němci připustili, že to byla vlastně válečná lest, která měla Brity vést k přesvědčení, že byli zároveň vysazeni němečtí parašutisté.
Částečně, ale jen částečně, se pro tuto chvíli Němcům lest dařila, neboť jeden z hlasatelů rádia „New British Broadcasting Station“ hlásil pro Brity strašlivé varování, cituji:

„Obracíme se na naše britské spoluobčany. Buďte opatrní. V okolí Birminghamu, Manchesteru a Glasgowa byli v průběhu noci vysazeni parašutisté v civilních šatech, nebo v britských uniformách. Mají u sebe kapsle, kterými mohou vytvářet mlhu a tak uniknout zajetí. Někteří jsou vybaveni smrtícími elektromagnetickými paprsky.“

Válečná fantazie pracovala někdy všelijak.


Po skončení dne 13. srpna 1940, obě strany hlásily přehnaná množství sestřelených letadel – vyhodnocení viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193

Při vyhodnocování „Dne Orla – Adlertag“ se důstojníci rozvědky Luftwaffe, když chtěli vyvodit nějaké závěry, dozvěděli, že Britové vždy věděli kde je nepřítel. Právě „Den Orla“ jasně ukázal (přes některé dílčí chyby) přednosti Radiolokačního systému Britů.
Jenomže velitelství Luftwaffe, jak jsme si již jednou řekli, ani na tato vyhodnocení nereagovala adekvátním způsobem.
Naposledy upravil(a) michan dne 17/5/2010, 12:05, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 27.

„Adlertag – Den Orla“ – úterý 13. srpna 1940 vystřídala středa 14. srpna 1940, která byla relativně klidnější.
Ano.
Středa 14. srpna 1940 začínala nejprve jednotlivými narušovacími lety Luftwaffe. Vše zavinily nepříznivé povětrnostní podmínky – zhoršené počasí.
Útočník – Luftwaffe uskutečnil přibližně 500 bojových vzletů (jiný pramen říkal 489 bojových vzletů), když RAF tento den provedl přibližně 700 bojových vzletů.

Den 14. srpna 1940 je významný také tím, že strůjci britské politiky – Spojený zpravodajský výbor ozbrojených sil Velké Británie – v němž jsou zastoupeny všechny jeho složky (Royal Navy, RAF a pozemní síly) dospěl k názoru – po vyhodnocení zpráv z Enigmy a celkové zprávy ULTRA – že Němci určitě na Velkou Británii nezaútočí a teď cituji:

„Dokud nebude zřejmý výsledek nynějšího zápasu o dosažení převahy ve vzduchu.“

Do Velké Británie dorazila také velice příznivá zpráva z USA, že prezident Roosevelt schválil předání 50 amerických torpédoborců Velké Británii výměnou za poskytnutí možnosti, aby americké námořnictvo využívalo britské základny v oblasti Karibského moře a Západního Atlantiku.

Jestliže 14. srpen 1940 znamenal pro Británii ve vzduchu určitou úlevu, tak čtvrtek 15. srpna se vyznačoval tím, že Luftwaffe podrobila svou sílu a taktiku rozhodující zkoušce, ke které také přinutila Velkou Británii.
Ve čtvrtek dne 15. srpna 1940 se bojů proti Velké Británii zúčastňuje ze strany Luftwaffe 2., 3. i 5. Letecká armáda

Obrázek


, viz:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4069
, když Luftwaffe uskutečnila zatím největší množství ( v některých pramenech je dokonce číslo 2 119 bojových vzletů, v některých pramenech jsou rozpitvány vzlety bombardérů a stíhačů. Některé prameny zase říkají, že od 11 hodin 30 minut do 18 hodin 30 minut přeletělo přes průliv La Manche celkem 520 německých bombardovacích a 1 270 stíhacích letounů) bojových vzletů nad Velkou Británii.
Co je však jisté je to, že čtvrtek 15. srpna 1940 je dnem nejtěžší bitvy od začátku „Battle of Britain“, stejně jako největší leteckou bitvou od 1. září 1939 - od vzniku 2. světové války.

Počasí nad celou bitvou bylo slunné a teplé, s drobnými mráčky nad průlivem a křišťálově čistým nebem nad Severním mořem.

Göring, který 14. srpna 1940 pozval jak Kesselringa, tak Sperrleho, velitele 2. a 3. Letecké armády na 15. srpna 1940 do Carinhallu
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=288
, vydal rozkaz velitelům všech tří armád Luftwaffe, aby poslali do vzduchu všechny použitelné stíhačky, 75% střemhlavých bombardérů a 50% bombardérů.
Se započtením nových letadel, které byly poslány jako náhrada za poškozené, nebo zničené, to znamenalo vzlet 975 stíhaček, 190 střemhlavých bombardérů a 432 bombardérů – největší sílu, dosud použitou k jedné letecké operaci. Zbytek bombardérů, které Luftwaffe měla, bylo ponecháno, aby zaútočilo ve druhé vlně.

Nejprve tedy 5. Letecká armáda generála letectva Hanse-Jürgena Stumpffa, která byla umístěna v Norsku a Dánsku.

Obrázek


Tak 5. Letecká armáda generála Stumpffa dostala rozkaz, aby zapojila osádky svých letadel do bojových akcí od severu.
Těm, kdo celou operaci 5. Letecké armády generála Stumpffa vyhodnocoval se zdálo, že snad Stumpff nebyl vůbec informován o nějaké „Chain Home“ – „Domácí síti radarů“, kterou Velká Británie měla….

Obrázek


No, že samozřejmě nevěděl o nějaké Enigmě a zpravodajské informaci ULTRA, tak to je úplně pochopitelné a jasné.
Generál Stumpff se rozhodl, že provede překvapivý útok z Norska a Dánska - přes Severní moře na letiště a letecké továrny v severovýchodní Anglii, mezi Tynemouthem a severním Yorkshirem.
Je jasné, že než jeho letadla dorazila nad Velkou Británii, tak je Radiolokační síť UK již celou 1 hodinu sledovala.
Stíhači RAF tak měli spoustu času, aby zaujali své útočné pozice ve velké výšce, samozřejmě ze strany slunce.
Ze strany slunce pak vyrazily stíhačky RAF na dvě hlavní vlny bombardérů.
Jedna celá skupina – vlna bombardérů Luftwaffe – sestavená z 65 He 111, které chránily Bf 110, byla skoro okamžitě rozprášena. Německé He 111 své pumy shodily daleko od určených cílů.
Celkem 50 Ju 88 chráněných rovněž dvoumotorovými stihačkami Bf 110 ( počet kolik Bf 110 letělo s jednou vlnou a kolik s druhou vlnou jsem nehledal a proto jsem je nikdy neuváděl....), stihlo zasáhnout muniční sklad na letišti u Bridlingtonu a zničit 10 britských bombardérů Armstrong Whitworth Whitley

Obrázek


na letišti v Driffieldu, než bylo donuceno k útěku.
Stumpffova 5. Letecká armáda pak ztratila z celkového stavu svých bombardérů 20% a mimo toho bylo sestřeleno několik Bf 110 (jeden z pramenů říká, že Bf 110 bylo sestřeleno celkem 7 – Haness, ve svém příspěvku říká, že Bf 110 bylo sestřeleno 10 –
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193
).
A co bylo zvlášť potěšující pro RAF – RAF neztratila ani jedno letadlo.

Takhle idylicky, pro Brity idylicky a skvěle, však tzv. „Černý čtvrtek“, jak byl později 15. srpen 1940 nazván, nad ostatními částmi Velké Británie – nad celým ostrovem – vůbec nevypadal.
Jih Velké Británie hořel.
Stuky Ju 87, bombardéry He 111 a Ju 88 pravidelně přelétaly tam a zpět nad průlivem La Manche a bombardovaly letiště RAF.
Od Portsmouthu až k ústí řeky Temže a ještě dál do nitra Velké Británie a až k Biggin Hillu, na předměstí Londýna hořely hangáry, startovací dráhy byly proděravělé jámami po pumách.
Tentokrát útočily bombardéry a střemhlavé bombardéry Luftwaffe nad pásem pobřeží v šířce 320 km Velké Británie.
Nad takovým kusem nebe nebylo místo, kde by neprobíhaly těžké vzdušné souboje.

Obrázek


Stroje explodovaly ve vzduchu, letecké souboje probíhaly i ve výšce několik tisíc metrů a na zemi byl slyšet řev leteckých motorů, které pracovaly na plné otáčky.
Vytí vrtulí letadel jasně říkalo, že letecké motory pracují na plné otáčky a někdy i pouhým okem bylo vidět jak stíhači provádějí fantastické figury letecké akrobacie. Mezi zvuky byl rozeznáván rachot kulometů a dunění kanónů a potom se ozval jiný hřmot, to když explodoval Supermarine Spitfire, nebo Hawker Hurricane, nebo nějaký letoun Luftwaffe, včetně Bf 109.
Takový den, jako byl 15. srpen 1940 ještě v 2. světové válce nebyl, nebyl ani v „Battle of Britain“ – do této doby.
Někteří historici tvrdí, že takový den - jako byl „Černý čtvrtek“ – co se týká vzdušných střetů – se pak již ani nezopakoval.
Generál Ismay, který sledoval vzdušné boje celý den na planžetě operační místnosti – RU – Skupina 11. ( v Uxbridge)

Obrázek


z odstupem času vzpomínal, cituji:

„Celé odpoledne probíhaly prudké boje a v jednu chvíli byly nasazeny všechny perutě celé Skupiny 11; v záloze už nezbývalo nic a na mapě se objevily nové vlny útočníků, kteří právě přelétali linie pobřeží. Strachem se mi dělalo špatně.“

Večer pak Luftwaffe oznamovala, že provedla 1 780 bojových vzletů, včetně 520 bombardovacích.
(Němci hlásili, že vyřadili z provozu 12 stanic RAF a zničili 99 - nebo také 111? - letadel Britů. A Britové zase oznamovali obrovské ztráty, které utrpěl nepřítel – prý bylo zničeno 182 letadel Luftwaffe během 974 bojových letů RAF).
Stejně jako v předchozích dnech obě strany při hlášení svých úspěchů přeháněly.
Čísla, která jsem nalezl říkají, že Luftwaffe ve skutečnosti sestřelila 34 a nikoli 99 ( nebo také 111?) britských letadel a RAF sestřelila 75 letadel Luftwaffe a nikoli 182, jak britští piloti hlásili.
Skutečností je, že nejen tento den, ale za poslední 3 dny (13., 14. a 15 srpna) utrpěly obě válčící strany ztráty, a to jak na lidech, tak i na vybavení, a to takových rozměrů, že by si je dlouhodobě nemohly dovolit ( měly přijít ještě těžké dny - jako 18. srpna).


Použité podklady:


Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Letecká válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Marcel Jullian – Bitva o Británii – červenec-září 1940
Alan Cooper – Cíl Drážďany.
Průběžně tématické články: www.Palba.cz
A
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1176
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1179
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1209
a v nich následné diskuze.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.


Případná doplnění a diskuzi směřujte na tyto odkazy:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3980

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3980&start=20
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“